مقامات آمریکایی: سقوط کوبانی نزدیک است

صحنه‌ای از بمباران شهر کوبانی در شمال سوریه

با شدت گرفتن درگیری‌ها در شهر مرزی کوبانی در سوریه، مقامات آمریکایی می‌گویند سقوط کوبانی «نزدیک است» اما هدف اصلی آمریکا نجات شهرهای سوریه در درگیری‌ها نیست بلکه تضعیف زیرساخت‌های «داعش» و کاستن از توان عملیاتی این گروه در عراق هدف اصلی واشینگتن را تشکیل می‌دهد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز چهارشنبه ۱۶ مهر از قول «مقامات آمریکایی»، بدون نام بردن از این مقامات، نوشت هدف اصلی آمریکا از بمباران گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق)، هدف قرار دادن رهبری داعش و پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تحت کنترل این گروه است تا بدین‌وسیله توان عملیاتی داعش در عراق تضعیف شود.

این مقامات گفته‌اند که نجات عراق، به چند دلیل، هدفی راهبردی‌تر برای آمریکا است.

به گفته این مقامات آمریکایی، یکی از این دلایل این است که ایالات متحده با دولت عراق رابطه دارد اما خواستار کنار رفتن دولت سوریه از قدرت است.

دلیل دیگری که از سوی این مقامات ذکر شده این است که ایالات متحده در عراق هم‌پیمانانی در جبهه زمینی دارد، ازجمله نیروهای عراقی و پیشمرگ‌های کرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بنا بر آخرین گزارش‌ها، نیروی هوایی آمریکا و گروه ائتلاف، شب گذشته نیز به بمباران‌های هوایی خود علیه مواضع داعش در اطراف کوبانی ادامه دادند و وزارت خارجه آمریکا گفته‌است که این حملات هوایی «مفید واقع شده است».

خبرگزاری فرانسه نیز بامداد چهارشنبه خبر داد که حملات هوایی آمریکا بامداد این روز در تپه‌های شرقی کوبانی آغاز شده‌است.

حمله «حکومت اسلامی» به شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه که از حدود سه هفته پیش آغاز شده تاکنون دست‌کم ۴۰۰ کشته از دو طرف برجای گذاشته و آوارگی بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در پی داشته است.

«عقب‌نشینی» داعش از بخش‌هایی از کوبانی

روز چهارشنبه هم‌چنین خبر رسید که طی سه‌شنبه شب، بمباران‌های آمریکا و متحدانش باعث شده تا نیروهای داعش از بخش‌هایی از شهر کوبانی عقب‌نشینی کنند.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیدبان حقوق بشری سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت که «پیکارجویان حکومت اسلامی در شب گذشته از چند نقطه در شرق عین‌العرب (کوبانی) و حاشیه جنوب غربی این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.»

وی افزود که پس از این عقب‌نشینی، نیروهای داعش هم‌چنان در قسمت‌های شرقی کوبانی و حاشیه‌های جنوبی آن حضور دارند اما در جبهه غربی دیگر در داخل شهر نیستند.

او توضیح داد که این عقب‌نشینی پس از آن صورت گرفت که «مواضع داعش هدف حمله هوایی قرار گرفت و باعث تلفات دادن و خسارت دیدن دست‌کم چهار خودروی نظامی آنها شد.»

درخواست مقام ارشد سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با شدت گرفتن درگیری‌ها در کوبانی، یکی از مقامات ارشد سازمان ملل روز سه‌شنبه از رهبران جهان خواست تا برای نجات کوبانی اقدام کنند.

استفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، با اشاره به ساکنان کوبانی گفت که «آنها با شجاعت زیاد از خود دفاع کرده‌اند اما چیزی نمانده که دیگر قادر به این کار نباشند.»

او تأکید کرده که ساکنان کوبانی با سلاح‌های عادی می‌جنگند اما داعش تانک و خمپاره دارد. او در ادامه خطاب به جامعه بین‌الملل گفته‌است که «باید» از مردم کوبانی دفاع کنند.

تظاهرات کردها در کشورهای مختلف

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اثر تظاهرات‌های گسترده‌ای که در مناطق کردنشین ترکیه در اعتراض به «اقدام نکردن دولت ترکیه» علیه داعش به راه افتاده دست‌کم ۱۴ نفر کشته شده‌اند.

یکی از مقامات امنیتی در جنوب شرق ترکیه به این خبرگزاری گفت که هشت نفر از کشته‌شدگان مربوط به شورش سه‌شنبه شب در شهر دیاربکر، بزرگ‌ترین شهر کردنشین شرق ترکیه هستند.

هم‌چنین بر اثر این اعتراضات صدمه زیادی به فروشگاه‌ها و اتوبوس‌های شهری دیاربکر وارد شده و اعتراضات مشابهی نیز در آنکارا، بخش‌هایی از استانبول، ماردین و دیگر شهرها جریان داشته است. اعتراضات در استانبول با پرتاب تعداد زیادی کوکتل مولوتوف همراه بوده است.

در همین حال، آسوشیتدپرس نیز گزارش می‌دهد که سه‌شنبه شب در شهر هامبورگ آلمان میان کردهای ساکن این شهر و «سلفی‌ها» درگیری رخ داده که بر اثر آن ۱۴ نفر زخمی شده‌اند و ۲۲ نفر نیز هم‌اینک در بازداشت پلیس هستند.

این درگیری پس از آن رخ داد که صدها تن از تظاهرکنندگان کُرد در جریان راهپیمایی خود با اعضای یک مسجد محل با گرایش سلفی روبه‌رو شدند.

تظاهرکنندگان ایرانی نیز روز ۱۵ مهر ماه در چند شهر ایران به خیابان آمده و حمایت خود را از ساکنان  کوبانی نشان دادند.

گزارش شده‌است که نزدیک به یکصد تن در مقابل سفارت ترکیه در تهران تجمع کردند. همچنین در دیگر شهرهای ایران از جمله سنندج، تبریز و مهاباد تظاهرات در حمایت از مردم کوبانی برگزار شد.

+15
رأی دهید
-6

siavash33 - کردستان - ایران
اردوغان بی .. نمیذاره کردها از مرز عبور کنند وگرنه چنان درسی به داعش میدادیم توتاریخ بمونه .. حکومت فاشیست ترکیه گریلاهارو با داعش یکی میدونه و راضی به قتل عام کردهاست اما نخواهیم گذاشت تاآخرین قطره خون
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 14:19
shirzan48 - بروكسل - بلژيك
اگر شما را از همه جای دنیا جم کنن جمعیت تون به میلیاردها میرسه ، زنان نتان را به بردگی گرفتند و میفروشند و تجاوز می‌کنن ، بچه و مردها و جوانان نتان را کشتند و شما نشستید و منتظر معجزه شدید ، که وضع بد تر شد !.. میگید سلاح و رهبر و کشور ندارید نمیشه کاری کرد ، مگه دأعشیها چی‌ داشتند که الان به اینجا رسیدند! چند تا آدم بی‌ ریشه و بی‌ هویت بودند ، فردا پس فردا یک کشور واسه خودشون درست می‌کنن و شما هنوز شعار میدید! حتی به اندازه فلسطینی‌ها هم نیستید !.
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 14:24
berahneh - پاریس - فرانسه
shirzan48 - بروکسل - بلژیک. تو اصلا میدونی کورد یعنی چی که نظر میدی، تو برو تو همون کافه بارهایه بروکسل واسه بلژیکیها برقص ! در حدی نیستی که در مورد کوردها نظر بدی ! موش زن ! نه شیر زن !
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 15:17
mountainman - استکهلم - سوئد
siavash33 - کردستان - ایران ولی میزاره تروریستها با ویزای تروریستی عبور کنن
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 16:24
siavash33 - کردستان - ایران
shirzan48 - بروکسل - بلژیک . بیسواد میلیارد؟ حقت همان حرفیه که پاریس زد واما داعش دست پرورده امریکا واسراییل ونوکرای منطقه ایی احمقشونه. بهترین استراتژی که شایدسالها طول میکشید باساخت داعش ازشرتروریست های اسلامی به راحتی خلاص شدن همینجام میکشنشون .. درمورد سلاح ارتش عراق وقتی توموصل موش شد هم تجهیزات مدرن گیرش امدهم چاهای نفت وهمینطور حکومت فاشیت ترکیه براحتی هم سلاحشونو تامین میکنه هم مقصدتمامی تروریستای اسلامی دنیاس .. سطح سوادتو بالاببربجای مشروب خوردن وشلوارک گشتن تاریخم بخون تابدونی کرد کیه
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 21:37
biparva-jan - تهران - ایران
یعنی امریکا و دار و دسته اش از پس اینها بر نیومدند؟
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 22:29
davood63 - تهران - ایران
این کوبانی همش سه‌ تا خیابون داره چه طور ۱۸ کشور از عهده این اشغال‌ها در نمیاند؟
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 10:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.