معافیت مساجد از پرداخت بهای آب تا سقف ۱۵۰ مترمکعب‌؛ نهادهای نظامی بیشترین بدهی آب را دارند

تقاطع: معاون شرکت آبفای تهران می‌گوید که «مساجد تا سقف ظرفیت قراردادی ۱۵۰ متر مکعب‌ بر ثانیه به ازای یک هزار مترمربع زیربنا، از معافیت برخوردارند و بیش از این نیز باید هزینه‌های مصرف خود را بر اساس تعرفه مکان‌های مذهبی پرداخت کنند».

رسول‌ باقری با بیان اینکه مدارس بر خلاف مساجد از معافیت پرداخت هزینه‌ی آب برخوردار نیستند، به “خبرگزاری آنا” گفت که مدارس «باید از همان ابتدا هزینه آب مصرفی را بپردازند، اما تعرفه‌ واحدهای آموزشی ارزان‌تر از سایر بخش‌ها محاسبه می‌شود».

او در عین حال خاطرنشان کرد که «نرخ آب مدارس پس از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بالا رفت، اما دوباره اصلاح و به قیمت واقعی رسید».

آقای باقری «بیشترین میزان معوقات و بدهی‌های آب‌بها» را مربوط به نیروهای نظامی دانست و گفت که این نیروها «به دلیل پرداخت‌های متمرکز خود از محل درآمدهای‌شان، دارای بیشترین معوقات هستند که جز این واحدها، بدهی سایر کاربری‌ها با آیین‌نامه‌های آب‌بها وصول می‌شود».

“معاون درآمد و امور مشترکین آبفای تهران”، شمار مشترکانی را که اشتراک آب آنها به علت بدهی قطع شده باشد، «بسیار پایین» دانست و اعلام کرد که «درصد وصول مطالبات از آب‌بهای منازل قابل قبول است».

وی هم‌چنین با تاکید بر این‌که «مشترکان تنها یک‌سوم قیمت واقعی آب را می‌پردازند» اضافه کرد که «قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب، هزار تومان است و از این میزان مشترکان تنها ۳۳۰ تومان می‌پردازند».

رسول باقری با بیان این‌که «بیشترین سهم هدررفت آب مربوط به مصارف خانگی و نه مدارس و مساجد است»، از “هدایت قیمت آب به سمت واقعی شدن” به عنوان «یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت مصرف» یاد کرد و با اشاره به قطع ۷ ساعته آب مشترکان تهرانی با مصرف بیش از ۵۰ متر مکعب آب در روز ۲۴ شهریورماه، هدف از این کار را، «اخطار عملی» به مشترکان خواند تا «در جریان بحران کم‌آبی و خشکسالی کشور قرار بگیرند و میزان مصرف خود را کاهش دهند».

او در پایان با تاکید بر این‌که «قیمت آب در کشور واقعی نیست»، گفت: «گاه هزینه‌های ماهیانه ارسال پیامک یک مشترک بیش از مجموع آب‌بهای پرداختی او است.»

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت آبفای کشور، امروز دوشنبه (۱۴ مهر-۶ اکتبر) اعلام کرد که «با تصویب هیات وزیران» قبض آب مشترکانی که ماهانه بیش از ۲۰ متر مکعب آب مصرف کنند، تا پایان پاییز امسال افزایش می‌یابد.

حمیدرضا جانباز که با “خبرگزاری میزان” گفتگو می‌کرد، با اشاره به خشکی سدهای لار و لتیان در منطقه شرق تهران، گفت که «به منظور پیشگیری از بحران آب در این منطقه، با راه‌اندازی “تصفیه‌خانه هفت‌شهر تهران”، سد ماملو وارد مدار می‌شود تا آب مورد نیاز سامانه شرق تهران را تامین کند».

او هم‌چنین از تفکیک آب شرب و بهداشتی به عنوان یکی دیگر از راه‌کارهای وزارت نیرو برای مقابله با بحران آب در کشور خبر داد.

“مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور”، در عین حال از کاهش ۳/۵ تا ۵ درصدی مصرف آب در سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت این کاهش در حالی اتفاق افتاده که «تعداد مشترکان به همین میزان در کشور افزایش یافته است».

گفتنی است مقامات دولتی و کارشناسان حوزه‌ی آب در ایران در ماه‌های گذشته از بحران کم‌آبی و خشکسالی به عنوان یکی ز مهم‌ترین چالش‌های کشور در سال‌های آینده یاد کرده‌اند.

در یکی از آخرین اظهارنظرها در این خصوص، احمد خاتون‌آبادی، عضو “کمیته آب” در “اتاق بازرگانی” اصفهان  در سخنانی در همایشی در این شهر با عنوان “مردم برای احیای زاینده‌رود” گفت که «با تداوم خشکسالی، تا ۱۰ سال آینده، ایران به طور کامل به بیابان تبدیل می‌شود».

+3
رأی دهید
-18

perser68 - آلمان - آلمان
“مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور”، در عین حال از کاهش ۳/۵ تا ۵ درصدی مصرف آب در سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد... آبو قطع میکنن و مردم آبی ندارن که مصرف بکنن،بعد آمارای خوشگل بیرون میدن!!! عکس بیشتر شبیه مناطقه جنگ زده میمونه! من فکر کردم شرایط و اوضاعو احواله مردم با اومدنه حاج آقا روحانی خوبو عالی شده که بزرگانه مملکت تصمیم گرفتن ارتشه لبنانو سوریو بعده ارتشه عراق مستحکم کنن! این نمازه باران خوندن ها کار به جایی نبرد؟
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 10:59
سرسره - اهواز - ایران
خراب شه روسرتون این مسجدها
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 13:05
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.