شهر کوبانی سوریه 'در آستانه سقوط' قرار گرفت

شهر کردنشین کوبانی در هفته‌های اخیر صحنه درگیری شدید میان داعش و نیروهای کرد منطقه بوده است

شهر کردنشین کوبانی در هفته‌های اخیر صحنه درگیری شدید میان داعش و نیروهای کرد منطقه بوده است

یکی از مقام‌های کرد شهر کوبانی در شمال سوریه اذعان کرده که این شهر در معرض "خطر جدی سقوط" به دست شبه‌نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) است.

ادریس نسان به بی‌بی‌سی گفت که نیروهای داعش کنترل یک تپه استراتژیک بر فراز شهر را به دست گرفته‌اند و اکنون آتش‌بار آنها تمام نقاط شهر را در بر می‌گیرد.

شبه‌نظامیان داعش از سه هفته پیش کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه را به محاصره در آورده‌اند و شهر را با تانک و توپخانه زیر آتش گرفته‌اند.

خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد پرچم شبه‌نظامیان دولت اسلامی بر فراز دست کم یک ساختمان در حاشیه شرقی این شهر به اهتزاز در آمده است.

خبرنگار بی‌بی‌سی در منطقه تایید کرده است که تصاویر رویترز مربوط به منطقه‌ای در شرق شهر کوبانی است که در دو سه روز اخیر محل شدیدترین درگیری‌ها بوده است.

این اولین بار است که گزارش‌هایی از ورود نیروهای دولت اسلامی (داعش) به داخل شهر کوبانی منتشر می‌شود.

خبرگزاری فرانسه از دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نقل کرده است که یکشنبه شب دست کم بیست نفر از شبه‌نظامیان داعش که قصد ورود به شرق کوبانی را داشته‌اند توسط نیروهای کرد مدافع شهر کشته شده‌اند.

درگیری‌ها در این منطقه باعث آواره شدن بیش از صد هزار نفر از ساکنان شهر عمدتا کردنشین کوبانی و پناه بردن آنها به ترکیه شده است.

هر چند که امروز دوشنبه ۶ اکتبر یکی از مقام‌های محلی کرد در این شهر به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که هنوز هزاران غیر نظامی در شهر هستند.

+26
رأی دهید
-28

aram.01 - کردستان - ایران
یک کاسه ای زیر نیم کاسه است وگرنه یعنی نیروهای آمریکا و متحدانش از پس این انسانهای اولیه برنمی آیند؟!!!
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:10
mountainman - استکهلم - سوئد
امریکا چرا کمک نمیکنه؟. به کردهای عراق کلی اسلحه میدن کلی بمباران میکنن ولی کردهای سوریه خیر. دلیلش به نظرم یک چیز میتونه باشه اونم اینه که کردهای سوریه منابعی ندارن که بابتش اسلحه بگیرن. نفت دارن؟ معدن دارن؟ صنایع دارن؟. کدوم کشور بی شعوری میاد مفت و مجانی اسلحه بده؟. قدرت رسانه ای هم ندارن که کشورهای جهان زیر فشار عمومی اسلحه بفرستن.
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:23
mountainman - استکهلم - سوئد
2. اینو بگم که گروههای تروریستی تو سوریه کلا سه نوع هستن یکی داعش و گروهههایی که با داعش هم پیمان هستن و گروه دوم گروههایی مثل النصره یا همون شاخه ی القاعده در سوریه و عراق و گروههای همپیمان با النصره و گروه سوم گروههای تروریستی دیگه که هنوز نمیدونن طرف کدوم رو بگیرن. نکته ی جالب این هست که هشتاد درصد معترضین مردمی رو که بر علیه بشار اسد میجنگن این سه گروه هستن لینک معتبر میدم اگه خواستید. و نکته ی جالب دیگه اش این هست که تمام این گروهها اکثرا از جنگجویان خارجی تشکیل شدن.
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:23
mountainman - استکهلم - سوئد
3. به جز این سه تا گروههای میانه رو دیگه ای هم میجنگن که نباشن بهتره چون هم منفور اکثر مردم سوریه هستن که باعث شدن این تروریستا وارد سوریه بشن و اوایل اشوب سوریه هر کسی که از اقصی نقاط جهان میومد رو بهش اسلحه میدادن البته ترکیه و کشورهای عربی خلیج فارس به تمامشون اسلحه و پول میداد. الان ارتش ازاد میدونه چه گندی زده .
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:24
mountainman - استکهلم - سوئد
گرچه اگه امریکا همه ی تروریستا رو شخم بزنه و سرنگونشون کنه و ارتش ازاد قدرت رو بگیره بعدش قضیه ای به نام تقسیم قدرت بین فرماندهان شروع میشه که باز خودش باعث یه درگیری بین خودشون میشه که با کشتن مردم بیگناه تبدیل به تروریست اون زمان میشن بعد امریکا باید دوباره زحمت بکشه بیاد قضیه رو خاتمه بده بعد یه انتخابات برگزار میشه که اگه بشار اسد خودشو کاندید کنه خودش برنده میشه و اگه کسی دیگه برنده بشه باز حکومتش مثل بشار اسد ده پانزده سالی طول میکشه و با هر بار انتخابات باز بر کرسی میشینه. چه فرقی کرد؟؟ هیچی فقط کشور زیباتون رو به فنا دادید. سوریه ای که پارچه اش در کنار پارچه انگلیسی قرار میگرفت تا ده پانزده سال پیش که ترکیه با تورم دست و پنجه نرم میکرد سوریه جایگاه اقتصادی منطقه رو داشت.
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:24
mountainman - استکهلم - سوئد
ولی هنوزم همتون فکر میکنید عربستان امارات قطر بحرین کشورهای دموکراتیک و مردمی هستن ولی سوریه نیست. اگه با سوریه اشنا باشید سوریه کشوری نسبتا پیشرفته بود از اردن هم پیشرفته بود تا قبل این جنگها . اینو بگم بیشتر بفهمید سوریه به چه روزی افتاد تو این منطقه فقط اسرائیل و سوریه بودن که نسبتا رایگان در اختیار مردمشون میزاشتن یه سیستم درمانی سوسیالیستی مثل سوئد . .
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:25
mountainman - استکهلم - سوئد
بعضیا میگن چرا افغانیها تو سوریه با تروریستا میجنگن. این همشهری هام از بیست سی سال پیش شایدم قبل تر به سوریه مهاجرت کرده بودن اون زمان سوریه روسیه هند سه مقصد اصلی برای تحصیل و تجارت و کار برای افغانیها بود که بعد از سقوط دولت فقید دکتر نجیب ایران هم به چهار کشور بالا اضافه شد. این مردم که به سوریه رفتن الان اکثرا شهروندی سوریه رو دارن اونجا بزرگ شدن حالا از کشورشون دفاع نکنن؟ مثل اکثر ایرانی ها که حکومتشون رو به اخوندا سپردن حکومتشون رو به تروریستا بسپرن؟. عده ای هم که بعد از جنگ رفتن اطراف اماکن مذهبی هستن و میجنگن اونم با تروریستایی که اکثرا تازه فهمیدن که تروریستن. شما تو کدوم کشور اروپایی پناهنده ی سوری یا مصری یا عربی پیدا میکنید که سکولار باشه ؟ نود و نه درصد خشکه مذهبی هستن که ارزو دارن اروپا به سوریه تبدیل بشه تا بتونن راحت اینجا من و شما رو بکشن تا به حوری های بهشتی برسن. کسانی هستن که دختر پنج سالشون رو با برقع میفرستن مهد کودک کسانی هستن که ارزوشونه به دخترهای بلوند سوئدی تجاوز کنن. کسانی هستن که زمین رو ارث خودشون میدونن .
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:25
mountainman - استکهلم - سوئد
در ضمن اگه اخرش این ارتش ازاد بیاد حکومت تشکیل بده فکر کردید حکومتی مثل بشار اسد تشکیل میده که زن ها ازاد هستن حقوقی برابر مثل مردها دارن؟. انگار یادتون رفته این ارتش ازاد همون ارتش خمینی سی چهل سال پیشه. فقط میخوان یه حکومت مذهبی تشکیل بدن. شما هم به به چهچه کنید . این مفتی وهابی که تا دیروز میگفت به برادران اسلامی تان در سوریه بپیوندید امروز فتوا داده بر علیشون اسلحه بردارید.
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:27
*پسر شجاع* - تهران - ایران
حالا این کردها باید ممنون ایران باشن که مانع سقوط اربیل توسط داعش شد ..خود بارزانی هم اعتراف کرد که با کمک ایران داعش رو از اطراف اربیل عقب رانده شد..امیدوارم این در خاطره تاریخی کردها ثبت بشه و بفهمند و دوستان واقعی آنها چه کسانی هستن ..داعش با همه حماقت فهمیده که نباید نزدیک ایران و مناطق تحت حمایت ایران بشه وگرنه گورش رو با دست خودش کنده و ایران منتظر بهانه ای هست تا این عربهای وحشی رو به درک بفرسته..
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:44
باور عمیق - قم - ایران
آمریکا ارواح عمه اش ائتلاف بین المللی تشکیل داده .. به درد لای جرز هم نمیخوره
دوشنبه 14 مهر 1393 - 22:39
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
پسر شجاع -تهران حالت خوبه داداش،اولا داعش حتی به ۱۰۰ کیلمتری اربیل نرسید که هیچ! تازه نیروهای امریکایی اونجا هستن که اصلا نیازی به کمک ایران نیست.دوما اگه بارزانی چیزی گفته باید بدونی هندونه زیر بغل آخوندا میذاره،بالاخره بارزانی در ایران بزرگ شده سیاست را از ایران یاد گرفته،اگه یه مو از گاو هم برسه باز غنیمته.اینه که فکر آینده را هم کرده.موفق باشی‌ کردستیزی نکن واسه سلامتی خودت خوب نیست.
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 00:32
SarayeAzadi - لندن - انگلستان
چرا آمریکا و متحدانش اسلحه و تجهیزات نظامی به کردهای کوبانی نمی رسونن؟ منتظر چی هستند؟
دوشنبه 14 مهر 1393 - 23:15
*پسر شجاع* - تهران - ایران
عقاب..من حالم خوبه ..ولی تو مثل اینکه حالت خوب نیست نمیدونی دنیا چه خبره..اولا داعش تا 40 کیلومتری مرز ایران هم آمد چطور تا 100 کیلومتری داعش نرسیده.مگه عرض و طول عراق چقدره؟..تا همین نزدیکیهای اربیل هم آمد که کردها دست به دامن ایران شدن چون نه به آمریکا امیدوار بودن و نه به ترکیه..دوما بهتره بدونی داداش خیلی وقته آمریکا سربازهاشو از عراف بیرون کشیده و دیگه سرباز در عراق نداره ..سوما بارزانی رو که تا بحال قبول داشتین به سرش قسم میخوردین حالا شد بزرگ شده ایران؟!..اگه بارزانی نبود همین خودمختاری رو هم کردها نداشتن..
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 09:38
راهجو - فریدونکنار - ایران
باور عمیق- کاملا درسته، خوشبختانه نیروهای حکومت مطبوع شما بدرد لای جرز میخوره ! چه خوب
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 18:25
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.