زندگی عجیب مردم کره شمالی

به محض رسیدن به فرودگاه بایستی تلفن همراه‌تان را تحویل دهید، هیچ سرویس رومینگی در دسترس نیست. هیچ شخصی با تلفن همراه دیده نمی‌شود. اما استفاده از لپ‌تاپ اشکالی ندارد، به نظر می‌رسد که کره شمالی‌ها از کارت‌هایی باخبر نیستند که توانایی تبدیل لپ‌تاپ به تلفن همراه را دارد.
خبری از اینترنت نیست، تنها اینترانت وجود دارد.

وقتی که به کره شمالی وارد می‌شوید به شما یک راهنما و یک راننده اختصاص می‌دهند و همیشه همراه‌تان هستند. شما نمی‌توانید خودتان هتل را ترک کنید. برنامه روزانه شامل ۲ تا ۳ بازدید تفریحی می‌شود. در هتل می‌توانید BBC، چندین شبکه از چین و همچنین شبکه NTV روسیه را مشاهده کنید
 
 

نفت تقریبا وجود ندارد بنابراین بیشتر کارها دستی انجام می‌شود.

نفت تقریبا وجود ندارد بنابراین بیشتر کارها دستی انجام می‌شود.

 

در شهر روشنایی‌ها ساعت ۱۱ خاموش می‌شوند. شهر در شب ترسناک است. خبری از روشنایی در خیابان‌ها نیست.



در طول روز آسانسور برای ۱۵ دقیقه کار نمی‌کند.



تمام «پیونگ‌یانگ» به این شکل است. از راهنما درباره خانه‌های قدیمی پرسیدم، او گفت، پیرها دوست ندارند که به خانه‌های جدید بروند، زندگی در این خانه‌ها را می‌پسندند.



در ساحل کره شمالی، سیم خاردارهای برق‌دار شده وجود دارند تا از این طریق شهروندان کره شمالی فکر شنا کردن به سرشان نزند. و البته شما اجازه عکس گرفتن هم ندارید.

در ساحل کره شمالی، سیم خاردارهای برق‌دار شده وجود دارند تا از این طریق شهروندان کره شمالی فکر شنا کردن به سرشان نزند. و البته شما اجازه عکس گرفتن هم ندارید.



در حدود ۱۰ درصد از جمعیت در ارتش خدمت می کنند. عبور از سربازان غیرممکن است.



در نزدیکی مرز دو کره، جاده برای مقابله با هجوم دشمن آماده است. مکعب‌های بزرگ برای این است که با افتادن به جاده، تانک‌های دشمن را به تله بیاندازند.



تنها تبلیغات در کره شمالی، تبلیغاتی برای یک ماشین است (ساخته شده با همکاری کره جنوبی) که آن را تنها در پایتخت خواهید دید.



هر شهروند در کره شمالی، نشانی از «کیم ایل سونگ» بر سینه‌ی خود دارد؛ به جز کودکان و خدمتکاران که احتمالا این نشان به دلیل پوشیدن لباس کار مخفی شده است.شما نمی‌توانید این نشان را خریداری کنید.



همانطور که گفته شد، شما نمی‌توانید آزادانه در کره شمالی حرکت کنید. همه جا ایست بازرسی وجود دارد. وقتی که ماشین از ایست بازرسی عبور می‌کند، راننده چراغ می‌زند. احتمالا به این معنا است که فردی خارجی در حال عبور است.



ورودی مترو فرسوده به نظر می‌رسد.



نوشته‌ایی وجود دارد که معنایش می شود: «کیم جونگ ایل» – خورشید قرن ۲۱ ام!



ترن‌ها از ۴ واگن ساخته شده‌اند. درب‌ها با دست باز شده و خودکار بسته می‌شوند.



ویژگی شهرها، نبود ماشین است. همه پیاده مسیر را طی می‌کنند، گاهی اوقات از تراموا و اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند. دوچرخه نایاب و گران‌قیمت است.

ویژگی شهرها، نبود ماشین است. همه پیاده مسیر را طی می‌کنند، گاهی اوقات از تراموا و اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند. دوچرخه نایاب و گران‌قیمت است.



روند ساخت هتلی نیز از ۱۹۹۱ متوقف شده است. توصیه شد که از نزدیک عکسی گرفته نشود، البته…
 


البته اشکالی ندارد که از فاصله‌ی دور این کار را انجام دهیم!



کره‌ای‌ها عادت دارند در هنگام راه رفتن، دست‌هایشان را در پشت محکم کنند. به ندرت مردان لباس‌های روشن می‌پوشند.



تمام خارجی‌ها را به تماشای پارک اصلی می‌برند. محلی‌ها اجازه ورود ندارند!



اما برخی از قوانین عجیب:


سکونت مادام العمر در یک محل مگر با اجازه حکومتی!
با وجود اینکه طبیعت کره‌شمالی بسیار زیبا و دل‌انگیز است و تنوع آب و هوایی شگفت‌انگیزی دارد اما مردم این کشور در هر نقطه از این سرزمین که روزگار می‌گذرانند باید تا آخر عمر همان‌جا بمانند و حق خروج از منطقه محل سکونت خود را ندارند و اگر زمانی هوای سفر به سرشان بزند یا بخواهند برای کاری از روستا یا شهر خود خارج شوند، حتما باید اجازه حکومتی داشته باشند، در غیر این صورت قانون را شکسته‌اند و مجازات خواهند شد.


بیدار شدن رأس ساعت شش با صدای شیپور!
قوانین حاکم بر کره‌شمالی تمامی جوانب زندگی مردم را تحت کنترل قرارداده و بر تمامی بخش‌های زندگی‌شان به نوعی تاثیر گذاشته است. تقریبا ۵۰ سال است که مردم کره‌شمالی صبح‌‌ها با نواختن صدای شیپوری که راس ساعت شش به صدا درمی‌آید و از طریق بلندگو در تمام مناطق پخش می‌شود از خواب بیدار می‌شوند.


برنامه های اجباری قبل از آغاز فعالیت های روزانه!
آنها موظف هستند پیش از شروع کار روزانه، در مقابل مجسمه کیم ایل جونگ و پدر او ادای احترام کرده و سر تعظیم فرود آورند. همه مردم کره‌شمالی موظف هستند با لباس‌های رسمی خاص از منزل خارج شوند یا علامت مخصوصی روی لباس داشته باشند تا وزارت اطلاعات و امنیت این کشور از اینکه چه افرادی در حال عبور و مرور هستند، آگاهی کامل داشته باشد؛ البته کار به همین‌جا ختم نمی‌شود و آنها باید پس از رسیدن به محل کار ده دقیقه‌ای را هم باید وقت بگذارند و به سخنرانی‌های مافوق خود گوش دهند و پس از آن پنج دقیقه علیه دشمنانشان شعار بدهند. پس از انجام تمامی این کارها تازه نوبت آغاز فعالیت روزانه می‌شود و آنها می‌توانند کار خود را شروع کنند.


خدمت سربازی؛ ده سال!
در پیونگ یانگ، پایتخت کره‌شمالی، هر دو ساعت یک‌بار از بلندگوهایی که صدای بسیار قوی‌ای دارند در گوشه‌گوشه شهر مارش نظامی پخش می‌شود تا قدرت ژنرال‌های این کشور به رخ همه کشیده شود. آنها بنا بر عادتی دیرینه کیم جونگ ایل، رهبر کشور خود را ژنرال صدا می‌زنند؛ البته دادن چنین لقبی به او چندان هم بیراه نیست چراکه خدمت سربازی اجباری در این کشور گاهی به ده سال هم می‌رسد.


عدم حق استفاده از خودرو برای رفتن به محل کار!
مردم این کشور برای رفتن به محل کار خود حق استفاده از خودرو را ندارند و معمولا با دوچرخه رفت‌و‌آمد می‌کنند. استفاده از خودرو تنها مختص به بالا رتبه‌های نظامی این کشور است.


هیچ خانواده‌ای حق خواب دیدن ندارد!
پس از پایان کار و فعالیت روزانه، شب‌‌ها ساعت نه در سراسر کره‌شمالی خاموشی زده می‌شود و به این ترتیب مردم خود را برای یک روز کاری دیگر آماده می‌کنند. نکته عجیب دیگر این است که در کره‌شمالی هیچ خانواده‌ای حق خواب دیدن ندارد و اگر پدر و مادری صبح از خواب بیدار بشوند و خوابی را که شب قبل دیده‌اند تعریف کنند، فرزند آنها موظف است تا علاوه بر خوابی که والدینش دیده‌اند خواب خود را هم به نماینده وزارت اطلاعات و امنیت کشور که در کلاس‌شان حضور دارد، گزارش دهد.


عدم استقلال رسانه ها!
در کره‌شمالی هیچ رسانه خصوصی دیده نمی‌شود و ۱۲ روزنامه و ۲۰ نشریه موجود در این کشور کاملا تحت نظر دولت هستند و بی‌آنکه خبرنگاری وظیفه تهیه گزارش‌‌ها را برعهده داشته باشد، مطالب آنها را خبرهایی تشکیل می‌دهد که هر روز از وزارت اطلاعات و امنیت دریافت و دقیقا همان اطلاعات بدون کوچک‌ترین تغییری منتشر می‌شود؛ در تمام رسانه‌های کره‌شمالی، انتشار هرگونه خبر ناخوشایند در مورد کره‌شمالی در همه زمینه‌‌ها از سیاسی و اجتماعی گرفته تا اقتصادی و فرهنگی به شدت ممنوع است.


باوجود قحطی و گرسنگی، عدم پذیرش کمک‌های غذایی دیگر کشورها!
با توجه به اینکه دولت مسؤول آذوقه‌رسانی و تهیه مواد لازم به صورت کوپنی در کره‌شمالی است، درآمد ماهانه مردم بسیار ناچیز است؛ در بیشتر موارد هم نه کمک‌های دولت و نه درآمد مردم کفاف مایحتاج و نیازهای اولیه آنها را نمی‌دهد و فقر و قحطی بر بسیاری از خانواده‌های این کشور حاکم شده و سالانه چندین هزار نفر از آنها به دلیل گرسنگی جان می‌دهند.
دولت کره‌شمالی با وجود نیازهای شدیدی که به کمک‌های غذایی دیگر کشورها دارد اما به خاطر اینکه معتقد است این غذاها روی طرز فکر مردم اثرات سوء دارد و برای اینکه از آلودگی فرهنگی که نتیجه مصرف این غذاهاست در امان بماند، از پذیرفتن آن سر باز می‌زند. شدت قحطی و گرسنگی در این کشور به حدی‌ است که سازمان تغذیه جهانی وابسته به سازمان ملل در این‌باره به شدت هشدار داده است.


ممنوعیت ورود هرگونه خبرنگار و عکاس به کره شمالی!
مسؤولان این کشور نه‌تنها از پذیرفتن هرگونه کمک امتناع می‌کنند بلکه ورود هرگونه خبرنگار و عکاس را هم به کره‌شمالی ممنوع کرده‌اند؛ البته نه‌تنها ورود اصحاب رسانه به این کشور ممنوع است


مرگ و تیرباران سرنوشت شهروندان تماس گیرنده با تلفن به خارج!
خروج شهروندان کره‌ای هم از کشورشان به شدت کنترل می‌شود و اگر شخصی بخواهد به دنیای بیرون از کره قدم بگذارد به عنوان عامل دشمن دستگیر می‌شود؛ این قانون آنقدر سختگیرانه در این کشور به اجرا درمی‌آید که اگر فردی حتی از طریق تلفن با خارج از کشور تماس برقرار کند، ممکن است سرنوشتی جز مرگ و تیرباران در انتظارش نباشد؛ به عنوان مثال در ماه مارس امسال یک شهروند کره‌شمالی که در یکی از شرکت‌های نظامی کره‌شمالی مشغول به کار بود با تلفن همراه خود با یکی از دوستانش که در سال ۲۰۰۱ به سئول پایتخت کره‌جنوبی گریخته بود، تماس گرفت و در مورد قیمت برنج و شرایط زندگی در کره‌شمالی با او صحبت کرد؛ این کار او از طرف دولت تخطی از قوانین تلقی شد و در نتیجه حکمی جز اعدام برای او صادر نشد. این درحالی است که مدتی بعد خبرگزاری یون‌‌هاپ، مرگ فرد خاطی به نام جونگ را تایید کرد و گفت این شهروند اولین فرد در کره‌شمالی است که به دلیل تماس با خارج از کشور اعدام شده، اما جزئیات بیشتری از این ماجرا منتشر نکرد.
در کره‌شمالی فقط یک شرکت مخابراتی تلفن همراه که منطقه پایتخت، پیونگ یانگ، را پوشش می‌دهد مشغول به فعالیت است. مشترکان این شرکت مخابراتی حق استفاده از خدمات این شرکت برای تماس با خارج را ندارند. در نتیجه بسیاری از شهروندان کره‌شمالی برای تماس با بستگان و اقوام خود که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند از تلفن‌های همراهی که به طور غیرقانونی از چین به کره‌شمالی وارد شده‌اند، استفاده می‌کنند.


شرط ازدواج؛ رضایت وزارت اطلاعات آری، رضایت خانواده خیر!
اگر پسر و دختری در کره‌شمالی قصد ازدواج با یکدیگر را داشته باشند، رضایت خانواده آنها هیچ نقشی در این ازدواج ندارد بلکه این وزارت اطلاعات و امنیت این کشور است که صلاحیت ازدواج این دو نفر را صادر می‌کند. به این ترتیب که هم پسر و هم دختر باید یک گزارش کامل از نحوه آشنایی، میزان علاقه، علت آشنایی و … را به وزارت امنیت ارائه بدهند. پس از این مرحله و بررسی‌های لازم و شناسایی تمامی اقوام دختر و پسر برای آنها قرار مصاحبه صادر می‌شود و پس از حضور دختر و پسر و پاسخ دادن به سوال‌های خاص اگر مورد مشکوکی دیده نشود، اجازه ازدواج آنها صادر می‌شود

+92
رأی دهید
-32

leonardo - ریوو - برزیل
زندگی عجیب مردم ایران .. اوضاع ایران زیاد تفاوتی با کره شمالی نداره.
یکشنبه 13 مهر 1393 - 17:01
ایرانی غیور - کرج - کرج - ایران
مردک دیوانه کشور رو تبدیل به یک پادگان نظامی کرده. 9 شب خاموشی، 6 صبح شیپور بیداری! درست مثل پادگان ها کسی حق استفاده از تلفن همراه نداره. ولی باز صد رحمت به پادگان نظامی چون سرباز میتونه با تلفن عمومی با بیرون صحبت کنه. اونجا که حق همین کار هم وجود نداره. اینا دیگه به کل دیوونه ان. دلیل این حماقت ها و آزار و اذیت مردم این کشور توسط حاکمش رو نمیتونم درک کنم. حاکم اینقدر خودشیفته ست که مردم باید هر روز در برابر مجسمه ش تعظیم کنن و سخنرانی های چرتش رو گوش بدن.
یکشنبه 13 مهر 1393 - 17:17
فراوانی - قطر - قطر
ما در جمهوری اسلامی چقدر خوشبختیم خودمون خبر نداریم
یکشنبه 13 مهر 1393 - 17:33
sedaghat25 - پامبیچ-فلوریدا - امریکا
من ترجیح میدم که بمیرم تا اینجوری زندگی کنم بیچارهها چی میکشنند!!!!!!!!
یکشنبه 13 مهر 1393 - 18:09
zagros56 - آتن - يونان
خاک بر سر مردم کره شمالی که چنین حکومتی را قبول دارند...
یکشنبه 13 مهر 1393 - 18:29
منگوله مشهدی - مشهد - ایران
یک قفس که پرنده هاش نه توانی برای شکستنش دارن و نه بواسطه شستشوهای مغزی که اتفاقا بی نهایت تاثیرگذارن احتمالا رقبتی براش دارن. این دنیای قدرتمند روشنفکر انساندوست هم با اون همه ادعاش نشسته و تباهیشونو می بینه چون شکستن این قفس برای جیبش منافعی نداره. این دنیای حال بهم زن منفور. و سیاستمدارا و قدرتمندان خوش ژست بگیر نون به نرخ ثانیه خورش. انسانیت از همون زمان که انسان بوجود اومد از بین رفت و از این دنیا رفت. وجود خود انسان بزرگترین مانع پیاده سازی انسانیته. وقتی به رفتار حیوونها فکر می کنم ازینکه آدمم خجالت می کشم که عقلم و حتی دلم از ترس فردام یا به طمع فردام منو از سربلند زیستن مانع می شن و قشنگترین توجیه های عالمو برام تهیه می کنن. عشق ها می میرن و عاشق نماهای این دنیا فقط ناظرن! مدتهاست حالم از زندگی تو همچین دنیایی بهم خورده. با اون آدمای بالای 80 درصد بیمارش. کلی گویی بود اما حس ها دروغ نمی گن..
یکشنبه 13 مهر 1393 - 18:35
بت شکن - مونترال - کانادا
گزارشی در مورد چگونگی سرفه کردن، عطسه کردن سالی‌ چند بار حق مریض شدن و حتی دفعات و چگونگی دستشویی رفتن اینکه رو به کیم‌ ایل جونگ بنشینند یا پشت به پدر مهربانشان تهیه نشده است...!!!
یکشنبه 13 مهر 1393 - 19:30
nimaaa - نیویورک - امریکا
اطلاعات جالبی بود صد رحمت به ایران
یکشنبه 13 مهر 1393 - 20:14
pink panther - ابیجان - ساحل عاج
باور کنید آمریکا و اروپا باید یه فکری به حال این نگون بختان کنه
یکشنبه 13 مهر 1393 - 20:18
دوستدار - استهکلم - سوئد
من هم عادت دارم در هنگام راه رفتن، دست‌هایم را در پشت محکم کنم
دوشنبه 14 مهر 1393 - 00:00
shirken_cho_gorder21 - چابهار - ایران
از زمانی‌ که انسان بدون توجه به محیط و طبیعت فقط به دنبال ایجاد رفاه و آسایش برای خودش شده، زندگی‌ پیچیده تر و عجیب تر شده، چه اون فردی که توی آفریقا از گرسنگی تلف می‌شه چه اون کسی‌ که در آمریکا یا اروپا با تمام امکانات و ثروت هزارتا طرفند به کار ببره تا زندگیش از یکنواختی خارج بشه!
دوشنبه 14 مهر 1393 - 05:06
Liberté_Montréal - مونترال - کانادا
فکر کنم تنها نکته مثبتش اینه که محیط زیستشون دست نخورده باقی مونده!!
دوشنبه 14 مهر 1393 - 08:22
yashainiran - ایران - ایران
برخی از دوستان ایران را با کره شمالی مقایسه کرده اند انصافاً کدامیک از شرایط آنها با ما مشابه است؟ هروقت بخواهیم می توانیم به یکی از کشورهای خارجی سفر کنیم. هر مدل ماشینی که بخواهیم می توانیم بخریم. انواع و اقسام خط تلفن همراه و همچنین گوشی می توانیم داشته باشیم. هر وقت که بخواهیم می توانیم بخوابیم. توریستهای خارجی هر جا که دلشان بخواهد می روند و می توانند عکس بگیریند. یا خودمان هرشهری که دلان بخواهد می توانیم برویم و کسی هم مانع نمیشود. تا بحال گزارش نشده که در ایران کسی از گرسنگی بمیرد. هرکس هر موقع از روز که دلش بخواهد از خوای بیدار می شود و....... آیا اینها از آزادی نیست؟ چرا بی انصافانه قضاوت می کنید. خدا را باید سپاسگزار باشیم
دوشنبه 14 مهر 1393 - 08:39
khosrow abadani - لندن - انگلستان
حالا در نظر بگیرید که جمهوری اسلامی تما همش و عزمش به این است که آنها را سرمشق قرار دهد و به آن ها برسد. در بسیاری موارد دیگر کره شمالی از حکومت آخوندها پیشرفته ترند
دوشنبه 14 مهر 1393 - 09:34
khosrow abadani - لندن - انگلستان
قورباغه تا زمانی که در ته چاه است دنیا را به انداره دهانه چاه می بیند
دوشنبه 14 مهر 1393 - 09:38
رقص پرواز - اروپا - اروپا
زندگی در حاشیه انسانیت..
دوشنبه 14 مهر 1393 - 10:26
agha_ehsan - تهران - ایران
eonardo - ریوو - برزیل - دوس داشتم با یه ایرونی ساکن برزیل صحبت کنم . فیسبوکت چیه ؟
دوشنبه 14 مهر 1393 - 13:12
راهجو - فریدونکنار - ایران
تمام روزهاشون تکراریه!!! حتی بدتر از روزمرگی های ایران!
دوشنبه 14 مهر 1393 - 18:38
ali922 - برن - سوئد
yashainiran واقعا ملت ایران فکر می‌کنن زندگی‌ خوبی‌ دارن؟ . بی‌چاره شدیم ۱۰ سال تا از اون گورستون اومدیم بیرون، حالا میگید ایران جای بعدی نیست؟ یا دیوونه شدید، یا اینکه مثل ملت کره عادت کردید یا سرّ شدید دیگه خیالیتون نیست، من نمی‌خوام بهت بی‌ احترامی کنم ولی‌ ایران هر روز داره بدتر می‌شه و آبروی ما اینجا خارج از کشور میره، داخل کشورم که رامون نمیدان، کشوری با یک مشت قوانین احمقانه، ولی‌ آره هنوز به کره شمالی نرسیده ایشالا ۱۰ سال دیگه.
دوشنبه 14 مهر 1393 - 20:38
classic - تهران - ایران
به نظر من قوانین و طرز زندگی ای که برای مردم ما در ایران درست شده بسیار عجیب تر و کثیف تر از این کشور که نشون دادید هست. این رو از صمیم قلب میگم و اگه وقت و حوصله داشتم یک مقاله شبیه همین مقاله در مورد ایران مینوشتم تا خودتون قضاوت کنید و اون موقع جمله صد رحمت به جمهوری اسلامی تبدیل میشد به صد رحمت به کره شمالی. واقعا و واقعا متاسفم کسانی که داخل ایرانند و نمیدونند کجا زندگی میکنند. از افرادی که خارج ایران هستند و شرایط ایران رو از نزدیک لمس نمیکنند انتظار زیادی نمیشه داشت. البته همه خارج نشینان اینگونه بی غیرت و چاپلوس نظام نیستند که انصاف رو در این جمله بدونند که بگوییم صد رحمت به جمهوری اسلامی و به یک کشور دیگه حمله کنیم تا کثافت کاریهایی که هر روز در مملکت خودمون داره شکل میگیره به حاشیه رونده بشه! و ...
دوشنبه 14 مهر 1393 - 21:15
yashainiran - ایران - ایران
ali922 - برن - سوئد. دوست عزیز شما منظور مرا متوجه نشده اید. منظورم این بود که برخی از دوستان اعلام کرده بودند که وضعیت ایران کاملاً مشابه کره شمالی شده است من هم نظر خودم را اعلام کردم. از طرفی شما حتماً مشکلی دارید که به داخل ایران راهتان نمیدهند! همچنین منظور شما از آزادی چیست؟ از نظر شما آزادی یعنی 10 سال تلاش کردن برای خروج از ایران و رفتن به یک کشور آزاد برای انجام دادن هر کاری که با اعتقادات اخلاقی ایرانیان منافات دارد. چرا آبروی شما در خارج از ایران میره؟ چون هر کثافت کاری که دلتان میخواد انجام میدهید(چون به آزادی رسیده اید). پس چرا آبروی سایر ایرانیان خارج از کشور که از نظر علمی و اقتصادی پله های ترقی را هر روز پشت سر می گذارند، نمی رود؟
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 08:32
kitaro - تهران - ایران
leonardo - ﺭﯾﻮﻭ - ﺑﺮﺯﯾﻞ. چی میگی واسه خودت؟. کجای زندگی ایرانیا شبیه اون جهنمه که میگی؟؟. مگه شماها اینجوری ببینید مارو!. اتفاقا زندگی ما از خیلی از کشورای منطقه بهتره!!!. نمیگم خیلی ازادی داریم اما دیگه مثل کره شمالی که نیستیم!!!. نوع زندگی مردم در ایران یه چیزی مابین فرهنگ و مذهبشونه و تا اونجا که من میبینم چیزی به زور به مردم تحمیل نمیشه!. کی مردم رو به زور بردن نمازجمعه و دیدن تلویزیون؟. مردم که هر جور دوست دارن زندگی میکنن اینجا!. هم ماهواره دارن هم هرجور دلشون میخواد کار میکنن هر جادمیخوان زندگی میکنن!. نگو این حرفا رو جای دیگه!!!
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 17:02
کوروش مهری - یزد - ایران
کمونیسم خودش خوبه حکومت کره شمالی بده=اسلام خودش خوبه جمهوری اسلامی بده.
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 20:08
ali922 - برن - سوئد
yashainiran - ایران - ایران این صحبتها در مورد ایران قبلا به مراتب زده شده، شکی نیست که ایران جایی‌ برای زندگی‌ نیست، هر کسی‌ میتون هزار مثل بزنه از غذا، هوا، قوانین، حکومت، و خیلی‌ چیزی دیگی‌ که همه میدونیم. خسته‌ام از حرف زدن در مورد مسائل همیشگی فقط امیدوارم مردم ایران خودشونو نبازن چرا که ایرانیا سزای حکومت و زندگی‌ بهتری رو دارن. اینجا هم کسی‌ کثافت کاری انجام نمی‌ده، زندگی‌ معمولی‌ مثل ایران ولی‌ میدونی‌ که فردا احتمال زنده موندنت بیشتره، امیدوارم همچی‌ خوب بشه، من ترسم از روزی که ایرانیا به این اوضاع عادت کنن و بگن همچی‌ عالی.
‌سه شنبه 15 مهر 1393 - 21:40
yashainiran - ایران - ایران
ali922 - برن - سوئد. دویت عزیز شما به فکر خودتون و عشق و حالتون باشین مردم خودشون میدونند چجوری زندگی بکنند و نیازی به دلسوزی شما هم ندارند. این حرفارو به کسی بگین که در خارج (اروپا) نبوده باشه و اونجا زندگی نکرده باشه فرقی که بین مردم اونور آب با ایرانی هاست اینه که خارجی ها غصه فردا رو نمیخورند و همین.
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 08:46
kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
درود بر رهبر کره شمالى که تمام خیابوناش یکى از یکى تمیزتره ، ماشین نیست، غذا نیست، کوفت نیست، زهره مار نیست، بجاش تا دلت بخواهد بمب هست ، ارتش هست ،،توهم دشمن ، !هست! این براى نظامهاى توتالیتر حرف اول میزنه !! واژه دشمن،!! تا دشمن توهمى هست ما هم هستیم !! بى چاره مردم شستشو ى مغزى شده !!!
‌چهارشنبه 16 مهر 1393 - 14:23
داش اکل - لندن - انگلیس
صد رحمت به ایران.
جمعه 18 مهر 1393 - 12:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.