دولت ایران برای نجات دریاچه ارومیه 'طرح نکاشت' اجرا می‌کند

بخش قابل توجهی از دریاچه ارومیه بدون آب و خشک مانده است


خبرگزاری مهر گزارش داده است که دولت ایران مقدمات اجرای طرحی را با عنوان "طرح نکاشت" برای جلوگیری از ادامه روند خشک شدن دریاچه ارومیه فراهم کرده است.

براساس این طرح، دولت بخشی از زمین‌های زراعی حوزه زرینه‌رود را در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی اجاره می‌کند و در آنها چیزی کشت نخواهد شد تا آبی که تاکنون صرف آبیاری این زمین‌ها می‌شد، به دریاچه ارومیه برسد.

گزارش شده است که اجرای این طرح از آبان ماه (حدود یک ماه دیگر) شروع خواهد شد.

گفته می‌شود که این طرح به طور موقت و برای سه سال اجرا خواهد شد و دولت، خسارت ناشی از کشت نشدن زمین‌های تحت اجاره‌اش را به صاحبان آنها خواهد داد.

دولت ایران گروه ویژه‌ای را تحت عنوان "ستاد احیای دریاچه ارومیه" مسئول پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه و جلوگیری از ادامه روند خشک شدن آن کرده است و "طرح نکاشت" یکی از ۲۶ مصوبه این ستاد است.

خبرگزاری مهر به نقل از داوود رضاعرب، سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گزارش کرده است که این طرح در ۸۲ هزار هکتار زمین زراعی اجرا خواهد شد و برای آن ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.


گفته می‌شود که شیوه‌های سنتی آبیاری در کنار کاهش حجم بارندگی در سال‌های گذشته، روند خشک شدن دریاچه ارومیه را تشدید کرده است


اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گویند که در پی بهینه‌سازی کشاورزی در محدوده رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه هستند

+24
رأی دهید
-2

آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
این‌ها وقت تلف کردن هست، کار دریاچه اورمیه تمام شده. رژیم پان فارس ایران هدف سیاسی از خشکاندن دریاچه اورمیه داشت، هدف کوچاندن تورک‌ها از آذربایجان هست
شنبه 12 مهر 1393 - 09:06
محسن احمد علی - دبی - امارات متحده عربی
بازم یه طرحی که باعث خجالت و سرافکندگی میشه. با این طرح جدید دولت ، مثلا میخواد دریاچه ارومیه رو از نابودی نجات بده؟؟ پس کشاورزی ما چی میشه؟؟؟ با اینکار عملا کشور را روز به روز به سمت واردات و وابستگی به کشورهای دیگر میکند...برای نجات دریاچه باید سالها قبل فکر میشد، همانطور که عوارض حاصل از این طرح چند سال دیگر خودش را نشان خواهد داد.
شنبه 12 مهر 1393 - 09:27
humans win - فرایبورگ - سویسس
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک عزیز شما که ادعات میشه تکلیفت رو معلوم کن ایرانی هستی یا نه ؟ هر جا میرسید میگید این فارس ها ! بعد توقع دارید که به عنوان ایرانی شناخته بشید ؟ خودتون رو جدا میدونید از ایران در حالی که ترکیه ماله ایران بوده تاریخ خوبه هست هنوز .
شنبه 12 مهر 1393 - 10:38
kaspian - لندن - انگلستان
آتیلا-قشقایی-کپنهاگ-دانمارک تا اونجا که ما میدونیم مملکت دست ترکاسات از زمان صفویان و هیچ ظلمی که به ترکا نشده هیچ بلکه تمام کارخانجات و تمام شهرکهای صنعتی و زیر بنایی کشور تو استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل و زنجان هستند و تنها استانی که کمترین درصد بیکاری و کمترین آمار جرم و جنایت رو دارند این استانان پس بیخودی شلوغش نکن آگه قراره کسی کوچ اجباری کنه اونا کردهای آذربایجان غربی هستند پس بهتره بیشتر شما مطالعه کنین.
شنبه 12 مهر 1393 - 10:44
بی خیال - کرمان - ایران
کشور را از سه چیز دور بدار: دروغ جنگ خشکسالی چهارمیش هم خامنه ای
شنبه 12 مهر 1393 - 11:35
مهرداد2538 - تهران - ایران
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک_ کشاورزهای بی شعور محلی باعث این مسئله شده اند. چرا حرف مفت می زنی؟! شماها هر چه دارید از فارسها است ولی همیشه نمک نشناسی خودتون را اثبات کردید.
شنبه 12 مهر 1393 - 12:38
biparva-jan - تهران - ایران
تغییرات اب و هوایی ربطی به این رژیم و ان رژیم نداره. البته مصرف غیر اصولی اب تاثیر داشته اما دلیل خشک شدن این دریاچه تغییرات اقلیمی است.
شنبه 12 مهر 1393 - 14:30
Imod.barbekan - منامه - بحرین
Humman win -سویس - ترکیه مال ایران بوده!!!!! ترکیه همون امپراتوری قدرتمند عثمانی بوده نفس صفویان خونخوار رو گرفته بود بعد نیس یه خورده تاریخ بخوونی
شنبه 12 مهر 1393 - 20:07
Atabay2021 - خوی - ایران
مهرداد2538 - تهران - ایران- چرا هذیان می گویی؟ با تاریخ سازی های دروغین یهود و با پشتیبانی انگلیس ملعون توهم ورتان داشته که داخل آدم شده اید؟
شنبه 12 مهر 1393 - 19:28
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک. شما فکر نمی کنید این گفنه شما زیاد قرین بر واقعیت نباشد؟ می تونید موردی نام ببرید(پیشرفتهای فردی و اجتماعی) که یک فارس بتونه به اون برسه و یک ترک را مانع بشوند؟ به نظر من به غیر از مسایل مربوط به زبان مادری در دیگر زمینه ها هیچ حب و بغضی قومیت مدارانه ای علیه ترکهای ایران نبوده است. از لحاظ آبادانی آذربایجان یک سر و گردن بالاتر از جاهای دیگر است. اگر اخیرا تبریز رفته باشید تفاوتها و پیشرفتها را به عینه احساس می کنید.اگر در مورد قومیت های دیگر این را بگید اون یک حرفی ولی در مورد ترکها ب شما موافق نیستم.! در ثانی در جال حاضر حدود 65% جمعیت تهران را ترکها تشکیل می دهند. اگر هدف دولت کوچاندن مردم از اطراف دریاچه ارومیه بوده باشد در این صورت یکی از مقاصد مهاجرتی اینها شهر تهران خواهد بود و این یعنی قوز بالای قوز برای دولت!!!از هر طرفی نگاه بکنید گفته شما منطقی به نظر نمی رسد.
یکشنبه 13 مهر 1393 - 06:10
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
مهرداد2538 - تهران - ایران. این کلمه <مهرداد> و تاریخ <2538> در ای دی کاربری شما حکایتهای زیادی می تونه داشته باشه در مورد روحیات و شخصیت شما!!! اگر هم به قول شما ترکها همه چیزشان از فارسها بوده باشد یقینا از فارسهای متوهمی مثل جناب مهرداد مانده در 2500 سال پیش نبوده است. از حصار این دایره تنگ افکارت سعی کن بیایی بیرون.!!! الان قرن ابر کامپیوترها وعصر فرا مدرن است! زمان چاپار و شمشیر خیلی وقت است تمام شده اشت!!! ایران را همه قومیتها به فراخور تواناییها یشان و با کمک هم اینجا رسانده اند و هیچ کدام منتی بر هم ندارند. اگر هم کار به منت بکشی برسد مطمءنا امثال شما ها اول صف مدعیان نخواهند بود.
یکشنبه 13 مهر 1393 - 06:28
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
humans win - فرایبورگ - سویسس. تاریخ هم می خوانیم خوب بخوانیم. برای فهم دقیق تر مسایل و اینکه بدانیم کجا مال کجا بوده به تفاوت بین ممالک محروسه (اغلب قسمتهای جدا شده از ایران جزء ممالک محروسه ایران بوده اند) و مفهوم دولت-ملت (nation-state) که پدیده ای مدرن است توجه کنید. و الا حرفهایمان شبیه داستانسراییهای حماسی داخل قهوه خانه ها خواهد بود.
یکشنبه 13 مهر 1393 - 06:36
oghab - هلسینکی - فنلاند
اتیلا قشقایی ... توکه ایرانی نیستی غلط میکنی ... در ارتباط با ایران دهن گشادی میکنی....بروتو همون ولایت کباب چی ات
یکشنبه 13 مهر 1393 - 12:18
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.