میزان آلودگی‌های سرطان‌زا در دریای خزر بسیار بالا است

تقاطع: در تازه‌ترین بحران زیست‌محیطی در ایران، مساله‌ی ارتباط آلودگی دریای کاسپین (خزر) با افزایش سرطان در استان مازندران به موضوع بحث متخصصان این حوزه تبدیل شده است.

روز چهارشنبه (۹ مهر-۱ اکتبر)، امید صدیقی، اکوبیولوژیست دریا، با تاکید بر این‌که «آلودگی دریای خزر از مرز بحران گذشته»، به خبرگزاری “مهر” گفت که «در سرطان‌زا بودن سموم کلره و فسفره که به این دریا سرازیر می‌شوند، شکی نیست».

وی با بیان این‌که «آلودگی دریای خزر برای تمام دنیا مشخص است» و «نیازی به چک کردن مجدد آن نیست»، افزود که تعیین “ارتباط مستقیم بین میزان سرطان در استان‌های ساحلی به ویژه مازندران و آلودگی دریای خزر” نیازمند مطالعات جامع و دقیق است.

آقای صدیقی در عین حال تصریح کرد که به دلیل “کشاورزی متراکم” در سواحل دریای خزر و “استفاده بیش از حد” از سموم “ارگانو کلره” و “ارگانو فسفره”، میزان این آلودگی سرطان‌زا در دریای خزر “بسیار بالا” است.

وی از ورود فاضلاب خانگی حاوی نیترات‌ها، نیتریت‌ها و آلودگی میکروبی از شهرهای ساحلی به دریای کاسپین، به عنوان دیگر عاملی یاد کرد که احتمال سرطان‌زا بودن آب این دریا را افزایش می‌دهد.

این اکوبیولوژیست، میزان آلودگی دریای خزر را در حدی دانست که «بسیاری از گونه‌های خاویاری و دیگر گونه‌های آبزی آن در معرض انقراض قرار دارند».

در همین روز، پروین فرشچی، “معاون دریایی سازمان محیط‌زیست” در واکنش به اظهارات یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت که اگرچه «منکر آلوده بودن آب دریای خزر نیستیم» اما هنوز هیچ مطالعه علمی‌ برای اثبات ارتباط مستقیم میزان شیوع سرطان در مازندران با آلودگی این دریا انجام نشده است.

اشاره وی به سخنان عبدالوحید فیاضی، نماینده‌ی نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی است که دو روز پیش از آن در گفتگو با “خانه ملت”، ورود فاضلاب شهری و صنعتی به دریا و دپوی زباله‌ها در حریم دریا را “تهدیدی” دانسته بود که طی “سال‌ها سکوت مسوولان”، نه تنها سلامت دریا و آبزیان آن را به خطر انداخته، بلکه باعث شده که «بیشترین آمار مبتلایان به سرطان در استان مازندران دیده شود».

این عضو “کمیسیون آموزش و تحقیقات” مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد که به دلیل آلودگی بیش از حد دریای خزر و سمی شدن آبزیان، طرحی از سوی “نمایندگان” استان‌های شمالی برای مقابله با این بحران در حال تهیه است.

فیاضی هم‌چنین با انتقاد از افزایش ورود سموم منسوخ کشاورزی به دریای خزر افزود: «با ورود این سموم باید بدانیم که از این پس خوردن ماهی دریای شمال یعنی رفتن به استقبال امراض گوناگون و سرطان.»

گفتنی است “مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی” مردادماه گذشته در گزارشی با استناد به نتایج به‌ دست آمده از مطالعات میکروبی اعلام کرده بود که «هم در شرق و هم در غرب مازندران آلودگی میکروبی دریای کاسپین قابل توجه بوده و بیشتر مواقع بالا‌تر از حد مجاز است.»

تیرماه ۹۲ نیز عبدالرضا کرباسی، معاون وقت “محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست” در گفتگو با “باشگاه خبرنگاران” گفته بود که «آلودگی میکروبی و شیمیایی در دریای خزر به حداکثر خود رسیده» و کاهش این آلودگی، تنها منوط به “همراهی کشورهای همسایه این دریا” است.

رضا پورغلام، “رییس پژوهشکده دریای خزر” هم، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ از ورود سالانه ۱۲۲ هزار و ۳۵۰ تن آلودگی نفتی به دریای خزر خبر داده و با تاکید بر سرطان‌زا بودن ۱۶ مورد از مشتقات مواد نفتی تاکید کرده بود که «دریای خزر از لحاظ آلودگی در وضعیت بحرانی قرار دارد».

+27
رأی دهید
-0

راهجو - فریدونکنار - ایران
مازندران زیبای مان را با ندانم کاری خود و بی عرضه گی مسئولان از بین بردیم! نه آب ستلمی دارد نه جنگلی که زخمی از ویلاهای کج و ماوج بر چهر ه اش نباشد! وهمه تنها از آز و طمع همه ماست
جمعه 11 مهر 1393 - 16:19
شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
یکی از وعده های خمینی بود که ایران را آباد کند!!!!!
جمعه 11 مهر 1393 - 18:57
داریوش پرویزی - شیراز - ایران
از پاقدم آخوندهای شیعه منابع بری و بحری ایران نیز نابود میشود.توگویی که انگار زندگی از این سامان رخت بر میبندد
جمعه 11 مهر 1393 - 20:12
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان
راهجو- من چند وقت پیش مازندران بودم، بعد از ٢٠ سال، اونجا که خیلى پیشرفت کرده! خیلى شیک و قشنگ شده ، فروشگاهها و ویلا ها و خونه ها من که خیلى خوشم اومد، از زیبایی کم از اروپا نداشت، جنگلها و دریا هم خیلى زیبا به نظر میومد، امیدوارم که بیشتر هم بهش رسیدگى بشه یا مردم خوش سلیقه شمال خودشون به فکر شهراشون باشند، من محمود اباد و نور و نوشهر و چالوس و رویان رو دیدم.
جمعه 11 مهر 1393 - 20:23
راهجو - فریدونکنار - ایران
Persianshadow1 شما ظاهر قضیه رو دیدید! از فریدونکنار تا بابلسر به یمن خزرشهر و دریاکنار شده مرکز خرید کشور! اما فرهنگ چشم و هم چشمی ما شده انواع کشت دوباره برنج و دهها بار استفاده از سموم از رده خارج به شالیزارهایی که آبش رو بزور روبین ها از سفره های زیر زمینی تامیین می کنن و البته امسال نصف چاهها خشک شده و اون آب رو آلوده کرده به دریا میفرستن!دوسوم سموم کشور داره تو مازندران به دریا میره! حریم دریا از صدوپنجاه متر دهه هفتاد رسیده به 15 متر! اخیرا سایت عصرایران خبر زده که ماهیهای دیای خزر سمی هستن و فکر مصرفش رو باید از سر بدر کرد! بسیاری از رودخانه ها شدن زباله دونی مردم و صنایع
شنبه 12 مهر 1393 - 18:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.