نخست وزیر بریتانیا: ایران در مقابله با داعش نقش دارد

کامرون گفت که دولت اسلامی سرزمینی به وسعت بریتانیا را در تسلط خود دارد


نخست وزیر بریتانیا لایحه مجوز شرکت این کشور در جنگ علیه دولت اسلامی در عراق را به پارلمان ارائه داده و گفته است ایران نیز در مبارزه بین‌المللی با این گروه نقشی دارد.

روز جمعه، ۴ مهر (۲۶ سپتامبر)، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، با حضور در جلسه مجلس عوام، لایحه مجوز شرکت در عملیات هوایی علیه مواضع نیروهای دولت اسلامی - داعش - در عراق را برای نمایندگان شرح داد و خواستار تصویب آن شد.

این جلسه به صورت فوق‌العاده و به درخواست دولت برگزار شده و برای این منظور، نمایندگان از تعطیلات "کنفرانس" فرا خوانده شده بودند. به خاطر برگزاری همایش‌های سالانه احزاب اصلی بریتانیا در این موقع از سال، پارلمان از ۱۲ سپتامبر تا ۱۲ اکتبر به مدت یک ماه تعطیل است تا نمایندگان بتوانند در این جلسات شرکت کنند.

در متن لایحه دولت آمده است که مجلس عوام "اقدامات وحشیانه داعش علیه مردم عراق اعم از سنی، شیعه، کرد، مسیحی و یزیدی و بحران انسانی ناشی از آن را به شدت محکوم می‌کند و خطر آشکاری را که داعش متوجه تمامیت ارضی عراق کرده و درخواست کمک دولت عراق از جامعه بین‌المللی و مشخصا از دولت بریتانیا را مورد توجه قرار می‌دهد."

این لایحه تاکید دارد که درخواست دولت عراق "مبنای حقوقی شفافی" را برای انجام عملیات هوایی علیه مواضع داعش در خاک آن کشور ایجاد می‌کند و می‌افزاید: "ملاحظه می‌شود که این لایحه شامل مجوز حملات هوایی بریتانیا در سوریه به عنوان بخشی از مبارزه علیه داعش نیست و هر گونه پیشنهادی در این زمینه باید به صورت جداگانه در پارلمان مطرح و درباره آن رای‌گیری شود."


 

کامرون گفته است در مورد موضوع مقابله با داعش را با حسن روحانی گفتگو کرده است

برخلاف عراق، عملیات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه بدون کسب موافقت دولت این کشور انجام می‌شود هر چند ظاهرا انجام عملیات به آگاهی آن دولت می‌رسد. سوریه، روسیه و ایران این عملیات را ناقض حق حاکمیت سوریه و مغایر موازین حقوق بین‌الملل دانسته‌اند.

دیوید کامرون در سخنان خود در پارلمان گفت که وسعت اراضی تحت اشغال دولت اسلامی در حال حاضر از کل مساحت کشور بریتانیا بیشتر است و اگر پیشروی این گروه متوقف نشود، می‌تواند مناطق بیشتری تا سواحل دریای مدیترانه را اشغال کند. نخست وزیر بریتانیا گفت که وحشیگری و خشونت این گروه "تکان دهنده" است.

آقای کامرون گفت که خطر دولت اسلامی تنها با حملات هوایی از میان نمی‌رود بلکه مستلزم اقدام ارتش مقتدر و متحدی در عراق تحت نظر دولتی فراگیر با مشارکت تمامی اقوام و مذاهب آن کشور است. نخست وزیر بریتانیا گفت که به نظر او، ایران هم در ابتکار عمل برای مقابله با داعش نقشی دارد و در ملاقات با رئیس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، در این مورد گفتگو شد.

روز ۱۵ سپتامبر، مقامات ارشد بیش از سی کشور جهان از جمله ده کشور عرب و مسلمان، به منظور تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با دولت اسلامی در پاریس تشکیل جلسه دادند اما از ایران برای شرکت در این نشست دعوت نشد در حالیکه مقامات آمریکایی گفته بودند که موضوع مشارکت جمهوری اسلامی در عملیات علیه نیروهای داعش در عراق مطرح نیست. این اظهارات خشم مقامات ایران را برانگیخت و از جمله رهبر جمهوری اسلامی گفت که آمریکاییان خواستار همکاری ایران در جنگ علیه داعش شده بودند اما مقامات ایرانی آن را رد کردند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند لازم است همه کشورهای جهان، از جمله ایران، در مقابله با داعش همکاری کنند اما این همکاری لزوما، جنبه نظامی ندارد. برخی ناظران گفته‌اند کشورهای غربی احتمالا انتظار دارند جمهوری اسلامی از نفوذ خود بر برخی گروه‌های شیعه عراقی جهت حمایت از دولت فراگیر در آن کشور استفاده کند. به گفته آنان، به نظر کشورهای غربی، یکی از عوامل افزایش نفوذ داعش در عراق، سیاست‌های تبعیض آمیز و فساد دولت سابق عراق بود که قدرت در آن کمابیش در انحصار برخی گروه های شیعه قرار داشت و از سوی ایران حمایت می‌شد. ایران همچنین حامی اصلی دولت به رهبری علویان در سوریه است که اکثر جمعیت آن را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند. به این ترتیب، این احتمال وجود دارد که جنگ علنی حکومت روحانیون شیعه در ایران علیه تندروهای سنی داعش به نوعی جنگ مذهبی تعبیر شود و شکاف و خشونت فرقه‌ای را تشدید کند.

در جلسه روز جمعه پارلمان بریتانیا، وزیر دفاع بریتانیا گفت که عملیات مقابله با گروه دولت اسلامی، عملیاتی کوتاه مدت و فوری نیست بلکه دست کم باید برای آن یک مهلت سه ساله قایل شد. اد میلیبند و نیک کلگ، رهبران احزاب کارگر و لیبرال دموکرات پیشاپیش از لایحه ارائه شده وسط دولت ائتلافی به رهبری حزب محافظه کار در روز جمعه حمایت کرده‌اند اما این احتمال منتفی نیست که برخی از نمایندگان به این لایحه رای منفی بدهند.

در روز جمعه نیز، گزارش‌هایی از حملات هوایی آمریکا به مناطق تحت تسلط دولت اسلامی در سوریه از جمله تاسیسات نفتی آن انتشار یافت.

+14
رأی دهید
-7

biparva-jan - تهران - ایران
جنگ علیه تروریسم هزینه داره. و اگر اینها خواستار کمک ایران در این جنگ هستند باید ابتدا تحریم ها رو لغو کنند.
جمعه 4 مهر 1393 - 19:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.