عراقچی: چارچوب تحریم‌ها شکاف‌های عظیم برداشته است

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، روز پنج‌شنبه پیش از برگزاری مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی در وین، پایتخت اتریش، گفت که «فضای روانی علیه ما شکسته و چارچوب تحریم‌ها شکاف‌های عظیم برداشته است.»

نشست چهارجانبه ایران و آلمان، بریتانیا و فرانسه در سطح معاونان وزارت‌ خارجه چهار کشور در محل دفتر اروپایی سازمان ملل در وین روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

 به گزارش ایرنا، مرحله اول مذاکرات هسته ای ایران و سه کشور اروپایی که از ساعت ۱۰ به وقت محلی درمقر اروپایی سازمان ملل متحد در وین آغاز شد، بعد از ۲ ساعت رایزنی و تبادل نظر فشرده به پایان رسید.

پیشتر،  مذاکره کنندگان هسته ای ایران، در روزهای ۱۳و ۱۴ شهریور ماه درژنو با ویلیام برنز و وندی شرمن معاونان وزیر خارجه آمریکا ملاقات وگفت وگو انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای عراقچی، پیش از آغاز مذاکرات، در پاسخ به این پرسش که اگر پس از سوم آذرماه و تمدید چهار ماهه به توافق جامع دست نیابید چه رخ خواهد داد؟ گفت: «بعد از ۴ ماه حتی اگر به توافق نرسیم، شرایط ایران هرگز به شرایط قبل برنخواهد گشت و دیگر کسی نمی‌تواند ایران را به عنوان تهدید بیان کند.»

آقای عراقچی افزود: «تصویر نادرست از ایران در اثر مذاکرات و دیپلماسی یک‌ سال گذشته شکسته است.»  

همکاری ایران و آژانس

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۵ بعلاوه یک قرار است ۲۷ شهریورماه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود.

آقای عراقچی پیشتر در مورد به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهان در نیویورک ابراز تردید کرده و گفته بود: «خیلی از دوستان فکر می‌کنند که شاید مذاکرات در نیویورک به سرانجام نهایی برسد که حتی از نظر فیزیکی و عملیاتی نیز امکان این موضوع نیست.»

سخنان آقای عراقچی در مورد «شکاف برداشتن چارچوب تحریم ها» در حالی بیان می شود که مقامات غربی بر همکاری ایران با تحقیقات آژانس اصرار دارند و می‌گویند بخشی از برچیده شدن تحریم‌ها علیه ایران احتمالاً با نحوه این همکاری مرتبط خواهد بود.

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود که روز جمعه، ۱۴ شهریور، منتشر شد با ذکر این‌ که آخرین تلاش‌های صورت گرفته برای تحقیق پیرامون ابهامات برنامه اتمی تهران «پیشرفتی نداشته» افزود که ایران به آژانس گفته است که بسیاری از ابهام‌ها پیرامون ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش «اتهام‌ صرف بوده و آن‌ها را بررسی نخواهد کرد».

 رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۱۸ شهریور، خبر داد که همکاری ایران با آژانس به «بن‌بست» نرسیده و ایران هم‌چنان برای رفع نگرانی‌ها با آژانس همکاری خواهد کرد.

+16
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.