شکنجه و مرگ یک کفتار در قم

این کفتار دندان هایش شکسته و در ناحیه شکم کتک و لگد خورده بود

کامبیز توانا

شماری از ساکنان محلی در نزدیکی شهر قم یک کفتار را گرفتار کرده و آن قدر کتک زده و شکنجه‌اش کردند که حیوان در حالی که اون را با طناب به دیوار بسته بودند، به حالت بیجان رها شده بود.

روز ۱۸ شهریورماه در نزدیکی شهر قم و پس از تماس برخی از ساکنان با سازمان محیط زیست، ماموران این کفتار را در حالی پیدا می‌کنند که هنوز زنده بوده و به دلیل جراحت زیاد بیجان شده و به دیوار بسته شده بود. ماموران تلاش می‌کنند او را بگیرند ولی در جریان گرفتن حیوان جان می‌سپارد.

ایمان معماریان، دامپزشک مرکز بازپروری پردیسان که حیوان را کالبد شکافی کرده می‌گوید: «این کفتار بالغ نزدیک به ۷۰ کیلو وزن داشت. وقتی به ما تماس گرفتند، گفتند کفتار زنده است و ما داریم او را می‌گیریم و می‌آوریم. ما خود را آماده کرده بودیم که جلوی خونریزی را بگیریم ولی حیوان را مرده به ما تحویل دادند.»

به گفته آقای معماریان، این کفتار دچار «شکستگی دنده‌ها، خونریزی و خونمردگی عضلات دو طرف ناحیه شکم، شکستگی دندان‌ها، پارگی طحال شده بوده است. یکی از دنده‌های شکسته وارد ریه شده و باعث خونریزی ریه هم شده است که نشان می‌دهد کتک زیاد خورده و به شدت آزار دیده است.»

وی می‌افزاید: «عامل اصلی مرگ این کفتار خونریزی شدید داخلی بود به شکلی که وقتی شکم او را باز کردیم، حجم زیادی از خون از بدن حیوان خارج شد.»

کفتار به دلیل این که شکارچی نیست، حیوان کندی است و اگر او را دوره کنند و بخواهند بگیرند خیلی چالاک نیست که خود را بتواند آزاد کند یا راحت فرار کند. به گفته آقای معماریان، این کفتار به احتمال زیاد یا جایی گیر کرده و یا در خرابه‌ای دوره شده است.

کفتار برای هیچ انسانی خطری ندارد و به هیچ موجود زنده‌ای هم حمله نمی‌کند. باعث خطر برای گله یا رمه هم نیست. این حیوان برای طبیعت بسیار مفید است و فقط از بازمانده و لاشه مرده دیگر حیوانات تغذیه می‌کند.

کفتار راه راه ایران، تنها زندگی می‌کند و برخلاف کفتارهای خالدار در آفریقا، زندگی گروهی ندارد. یال زیبایی از پشت سر تا روی دم دارد و تعدادی نوار عرضی در پهلوی بدنشان وجود دارد. بعضی از این نوارها کامل نبوده و از تعدادی خال و یا لکه‌های سیاه که دنبال هم قرارگرفته به‌وجود آمده‌اند.

روی دست‌ها و پاها تا حدود پایین ساق نیز نوارهای عرضی تیره‌ای دیده می‌شود. پایین صورت و پایین گردنشان سیاه‌رنگ است. روی گردن کفتار یالی با موهای بلند، نسبتاا خشن و سیخ‌سیخی قرار دارد. دم کفتار نسبتا بلند و پشمالو با موهای خشن و افتاده است و اندازه‌اش یک سوم اندازة سر و بدن کفتار است.

کفتارها برخلاف سگ‌سانان سرخود را پایین نگه می‌دارند و مانند شتر دست و پاهای هر طرف بدنشان را با هم حرکت می‌دهند. همچنین برخلاف سگ‌ها و گرگ‌ها، که پوزه‌شان سربالاست، پوزة کفتار رو به پایین است. از دیگر مشخصات کفتارها این است که شیب بدنشان، از شانه به طرف دم، کم می‌شود، یعنی شانه بلندتر از قسمت عقب بدن است؛ این مسئله موجب قوی‌تر شدن ماهیچه‌های بخش جلویی بدن کفتار می‌شود. پاهای جلویی او نیز، که برای حفرکردن از آن استفاده می‌کند، بسیار قوی و بلندند، و در مقایسه با آن، پاهای پشتی، که زیاد استفاده نمی‌شوند، بسیار کوچک وکوتاهند.

در بسیاری از مناطق مردم از کفتارها می‌ترسند هرچند مدارک قابل اعتماد ناچیزی از حمله آن‌ها به انسان موجود است، با این حال در ادبیات محلی داستان‌های زیادی در مورد کشتن انسان‌ها توسط کفتار به چشم می‌خورد. اما در حقیقت کفتارها از تماس با انسان می‌ترسند و حتی در مواقعی که مورد حمله قرار گرفته باشند به ندرت دیده شده که برای گاز گرفتن مهاجم تلاش کنند.  
کفتار راه راهکفتار راه راه

«فرد هرینگتون» در کتاب «پستانداران ایران» نوشته زمانی در شرق ایران یکی از تفریحات رایج شکار کفتار با دست خالی بوده؛ به این صورت که چند مرد به غار کفتارها رفته و پس از یک درگیری مختصر که شامل غرش‌های متقابل مردان و کفتارها می‌شده، کفتارها طناب‌پیچ در اختیار شکارچیان قرار می‌گرفته‌اند.

امروزه تهدید اصلی علیه کفتارراه راه تصادفات جاده‌ای است چرا که آن‌ها شب‌هنگام برای خوردن کشته‌های تصادفات جاده‌ای به خیابان می‌آیند، تیراندازی و مسموم‌سازی آن‌ها و همچنین مصرف زباله‌های حاوی مواد شیمیایی سمی از دیگر خطرات موجود بر سر راه این حیوان است. خرافات عامل دیگری برای آسیب رسیدن به این حیوان شده چرا که تفکری خرافی مدعی است استفاده از آلت تناسلی کفتار ماده باعث شانس آوردن می‌شود.

دندان های این کفتار هم شکسته شده است

خونمردگی حاکی از ضربات به ناحیه شکم کفتار

علائم خونریزی داخلی در ناحیه شکم

به گفته دامپزشک کالبدشکافی، وقتی شکم حیوان را باز کردند حجم زیادی خون بیرون زد

کفتار از آدم هراس دارد و به هیچ کس نزدیک نمی شود ولی چون چالاک نیست، اگر او را دوره کنند، راه فرار ندارد

+35
رأی دهید
-62

martinT - هایدلبرگ - آلمان
تیتر موضوع رو که خوندم فکر کردم یک کفتار واقعی ودرنده قمی هست(طویله علمیه قم)،بعد متن رو خوندم.تاسف آوره که درنده‌های انسان نمای بی‌فرهنگ با چنین موجود بی‌ آزاری اینچنین برخورد وحشیانه‌ای میکنند!
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 10:28
hailstone - مشهد - ایران
آدام حیرون میمونه ؛با هیچ کلمه ای نمیشه این فاجعه رو وصف کرد
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 10:43
مهم - بروكسل - بلزيك
کشوری که به انسان رحم نمی‌کنه می‌خواد به حیوان رحم کنند نباید دلسوزی کرد برای یسری از این مردم که تو جهل و جهنم دستپا میزنند و می‌میرن حقشون است دچار خشکسالی شوند و به خاک سیاه بشینند مردمی که رحم تو وجودشون نیست امیدوارم مانند اشغال از بین بروند تمام کسانی‌ که در درجه اول این حیوون کشتند در درجه دوم تمام کسانی‌ که به حیوانات ظلم میکنند آشغالی بیش نیستند و باید از رو کره زمین حذف بشن به امید آینده بهتر برای حیوانات
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 10:32
perser68 - آلمان - آلمان
حکومته مالیخولیایی آخوندی اگه میلیون بار تلاش کرد رفتار و کردار محمد و علیو حسنو حسینو زینبو سکینه فاطی زهرا رو به دبستانیا و مدرسه ای ها قالب بکنه ،یه بار هم برای محیته زیست و ارزشه محیطه زیست و موجوداته درونش هزینه میکرد و آموزش میداد بد نبود!بالآی ممبر رفتنو به زیر شکم پرداختنو آدمایی مثله عادل فردوسی پورو زیر ممبرشون برن، چیزی بهتر از این نسیبه اون مملکت نخواهد شد.
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 10:45
Azadikhah - تكسل - هلند
از شهر آخوندی چه انتظاری هست!؟
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 10:58
dara20 - تهران - ايران
پس این مردم چرا به کفتارهای وحشی طویله علمیه که هم هار هستند هم دشمن انسانند کاری ندارند؟ حیوان آزاری در خون اکثریت ایرانیان نهفته است.
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 11:02
ab shangooli - لندن - انگلند
کفتار هم حریف آخوند نشد
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 11:21
hassan5 - تهران - ایران
مردم قم اگر بجای کفتار راه راه مصباح یزدی ملقب به تمساح را شنکجه ومیکشتند کسی از انها گلایه نمیکرد.بیچاره کفتار بهتر از تمساح!!
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 11:43
فراوانی - قطر - قطر
ای انسان خاک توی سرت که از هر حیوانی وحشی تری
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 11:49
chatra - آمستردام - هلند
مردم ایران خصوصا شهری همچون قم مردم مسلمان هستند. پایه دین اسلام کشتار و خونریزیست و این عمل وحشیانه گروهی بر سر آن حیوان زبان بسته نمونه بارز شریعت اسلامی و آیین محمد پیامبر آنان است
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 12:09
motalleb - یوتبوری - سوئد
اخه کسی نیست به این موجودبی پناه بگه قم چیکار داشتی مگه جا ی دیگر نبود ؟؟ نی از قم سالم برگشته ؟
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 12:50
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
وقتی‌ قم انسان نماهأیی را تربیت تا مملکتی کهن، پر از فرهنگ , هنر و تمدن را به طویله کنونی تبدیل تا جولانگاه و نشخوار گاه ولایتِ فقیه و نوچه‌هایش شود یقیناً با کفتار که برایشان از نظرِ خرافی در جایگاهِ بدی قرار دارد این میکنند، امیدوارم اهِ این حیوانِ زبان بسته ریشه قم را از بیخ و بن بخشکاند که هر چه بر سرمان آمد از تعلیماتِ ضدِّ انسانی‌ این شهرِ سفله پرور آمد، / ممنون از نویسنده این مقاله جامع و کامل.
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 13:50
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
وقتی علی ماموریت میگیره سگهای مدینه رو بکشه، این قمی ها رو هم جو میگیره که ادای مولای متقیان رو در بیارن.
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 15:42
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
چرا تعجب می‌کنید در آنجا آدم‌ها را به روش‌های بدتر میکشند، تا چه رسد به کفتار بی‌ زبان. امروز فهمیدم که کفتار خیلی‌ مظلوم هست, در حق این حیوان ظلم میشه که با انسان پلید مقایسه می‌شه بعضی‌ از کاربران هم این سایت از قتل انسانها حمایت میکنند چرا که با آنها هم عقیده نیستند
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 18:35
محمد 0045 - فرانکفورت - آلمان
کفتار از آدم هراس دارد و به هیچ کس نزدیک نمی شود. پس چطور میگن که کفتار زورش از شیر هم بیشتره؟
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 21:46
azadi-iran - وین - اطریش
احتمال زیاد مسلمان به پیروی از آخوندها که حیوانات را نجس می دانند. بروش شکنجه های ولایت فقیه او را از پای درآوردند.
‌پنجشنبه 20 شهريور 1393 - 22:14
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
Hamid411 - احتمالا ایشان باید تعداد زیادی واکسن تهیه تا مردم و سگهایِ ولگرد را بر علیه هاری واکسینه میکردند، می‌شه توضیح دهید همین اندازه با شکنجه و چوب و چماق آنها را می‌کشت یا با اسلحه مرسوم زمان خود و یا اول با تفنگ آنها را بیهوش می‌کرد و بعد می‌کشت ! دانستن این اطلاعات جالب است خصوصاً از سویِ شما که با این طریقِ علمی‌ و منطقی‌ به موضوع میپردازید.
جمعه 21 شهريور 1393 - 01:04
shahin.orel - تهران - ایران
shirzan e irani - استکهلم - سوئد حلیه المتقین، باب در بیان نقاشی کردن، صفحه ٢٦١. در مورد سگ کشی ایشون اینجا نوشته , پیدا کنید مطالعه بفرمایید , بانوی روضه خوان ! ظاهرا تنها انسان ها از دست این چاقوکش تاریخ در تهدید نبودن ! زمان ایشون هنوز واکسن هاری هم که فرمودید نبوده , تا ٦ نسل بعد که صادق , زاده شد و یک هو این دریای علم امواجش به شیعه خورد و واکسن رو امام جعفر صادق کشف کردن ولی به دلیل دشمنی غرب , به اسم لویی پاستور کذاب ثبت شد
شنبه 22 شهريور 1393 - 01:25
داریوش پرویزی - شیراز - ایران
قم مرکز فقه شیعه آخوندی است و پرورش انسان هایی در آن که نه تنها به دیگر انسان ها رحمی ندارند و الفتی و عشقی.بلکه حیوانات نیز در این دنیا سهمی ندارند.این حادثه دلخراش گوشه ای از تربیت اسلامی را نشان میدهد
شنبه 22 شهريور 1393 - 07:50
زنده بادايران من - لرستان - ایران
شما ها که خیلی عاشق کفتار مرده خور و حیوانت هستید بفرمائید چه گلی بر سرما ملتها زده اید که الآن وای مصیبتهای شما بلند شده است وازشدت پریشانی خودتان را خیس کردید. شما چقدر احمق تشریف دارید که هرکسی را بدون اینکه ازاصل ماجرا ی آن مطلع بشوید درباره یک عده مردم حکم صادر می کنید. شما افرادی که دراین سایت بدون اطلاع از وقایع و کورکورانه درمورد افراد وجوامع قضاوت می کنید وحکم به ارتداد وتوهین صادر می فرمائید افرادی عقده ای کم عقل وبی سواد می باشید.
شنبه 22 شهريور 1393 - 12:39
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
مثلِ اینکه اول از همه تو پایِ منبرم مینشینی‌ , اگر برای افکارت ارزشی قائل بودم مخاطب قرارت میدادم، . من با مغرضین هیچ کاری ندارم سرت به کار و کاسبی خود باشد و وکیل و وصی‌ آدمهایِ دیگر نشو نخودِ هر آش،
شنبه 22 شهريور 1393 - 13:38
shahin.orel - تهران - ایران
shirzan e irani - استکهلم - سوئد یک محیط عمومی ارث پدر کسی نیست , که اجازه اظهار نظر دست شما باشه یا نباشه , وقتی لنگه تو ترویج توحش در قالب جملات ننه من غریبم وار میکنه , وظیفه فر انسانی هست که با توقف توحش , اجازه تجوز به مدنیت رو از تو بگیره ! فرمودید (اگر برای افکارت ارزشی قائل بودم مخاطب قرارت میدادم ) اگر افکار من مورد تائید , فردی با طرز فکر شما بود , حتما دلیل شرم و خجالت من بود که توحش ,من رو تایید کرده , ممنون برای اعتباری که من دادید . گفتید ( سرت به کار و کاسبی خود باشد و وکیل و وصی‌ آدمهایِ دیگر نشو ) ظاهرا از سر منبر بلند شدید و سر جالیز با ادبیات جدیدتون نشستید! تکرار میکنم , یک محیط عمومی ارث پدر کسی نیست که شما تعیین تکلیف کنید , در مقابل هر جمله تون , بدون اجازه ورضایت شما من اجازه تحلیل دارم
شنبه 22 شهريور 1393 - 18:44
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
پس تا جأیی که توان داری با سوئد حرف بزن, اگر درونت مانند من پر از مهر و انسان دوستی‌ بود جذب آن رویِ سکه می‌شدی، وقتی‌ تمام بزرگانِ ادب و عرفان ما در باب مهر نکته‌های نقض و کامل گفته و راهِ درست را روشن بیان کرده اند ، توضیحِ اضافه من خصوصاً برایِ کسانی‌ که چشمِ بصیرت ندارند آب در هاون کوفتن است، توحش و پرداختن به آن برایِ کسی‌ صدق می‌کند که به دنبالِ آن است حالا به روشِ خود, افکارِ تو چون یک گردابِ سرگردان و بی‌ هدف است که خود در آن به دورِ خود میچرخی و خبر نداری , مفهوم زندگی‌ برایِ من حرکتِ رو به جلو ست و گهگاهی برایِ یاد آوری در همان حالِ حرکت و بی‌ توقف , برگشتن و نیم نگاهی‌ به پشتِ سر انداختن، تو با چرخیدن به دورِ خود خوش باش و من با توقف نکردن، راهِ ما خیلی‌ با هم متفاوتست و از هم دور, بیش از این وقتم را به بیهوده تلف نکن.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 00:09
سرسره - اهواز - ایران
الهی خدایا کی نسل این موجودات وحشی ودرنده انسان نما که به راحتی یک جاندار و میکشن ازاین مملکت پاک میشه خسته شدیم از بس ازاین خبرهای وحشناک میخونیم یا میشنویم
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 02:01
shahin.orel - تهران - ایران
shirzan e irani - استکهلم - سوئد شما با تلف نکردن وقت خودتون تجاوز کمتری به مدنیت کنید ,سنگ چاقوکشانی روهم که به سینه میزنید , به خاطر هم بیارید که علی و دیگر چاقو کشان چقدر هماهنگ با شیوه شما فضیلت ها رو با ننه من غریبم به خورد جامعه بیسواد دادن , اگر یکی مثل باور عمیق یا جنگنده آشکارا ترویج توحش میکنه , خوانندگان سایت به خاطر روراستی این افراد در بیان باورهاشون , توانایی تشخیص و دفاع از خودشون رو دارن, ولی یکی مثل توکه توحش رو با نقاب به شیوه شارلاتان شریعتی قالب میکنه , باورهایی به مراتب خطرناک تر از اونها داره, راه تو که با من متفاوته , خدا رو شکر ! ولی وقتی این راه متفاوت تو داره دیگران رو هم به ناکجا اباد میبره , اینجا مدنیت به خودش اجازه میده به توحش تو دهنی بزنه و به تو بگه با ننه من غریبم و دروغ گویی دیگران رو گل نزن , میخوای از علی و حسین دفاع کنی , سرت رو بگیر بالا حقیقت رو بگو , با دروغ گویی کسی رو گول نزن ! داستان , شعر و انشا ! دری وری لگن لگن ! شیر زن ن ن ن !
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 02:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.