افزایش سرطان‌های ویروسی به دلیل رابطه جنسی دهانی

بر اساس گزارش جدید شورای سرطان ایالت ویکتوریا در استرالیا تعداد مبتلایان به سرطان‌های ناحیه دهان و گردن در این کشور روند افزایشی داشته و در یک سال گذشته به ۱۲۵ مورد رسیده است. همزمان با استرالیا تعداد مبتلایان به این نوع سرطان در کشورهای توسعه یافته دیگر نیز در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. عامل شیوع سرطان دهان، زبان و گلو انتقال ویروس انسانی پاپیلوما (HPV) سویه ۱۶ در جریان رابطه جنسی دهانی‌ست. گزارش سال گذشته پژوهشگران استرالیایی در نشریه تخصصی علوم سر و گردن نیز نشان داده بود تنها در فاصله دو دهه گذشته تعداد مبتلایان به سرطان‌های زبان و گردن در این کشور ۶۴ درصد افزایش یافته است.
 
ویروس انسانی پاپیلوما یکی از شایع‌ترین ویروس‌هایی‌ست که در جریان رابطه جنسی منتقل می‌شود. گرچه تمام ویروس‌های پاپیلوما بیماریزا نیستند با اینحال بسیاری از مبتلایان به این عفونت از آلوده شدن خود بیخبر می‌مانند زیرا تغییرات سلولی منجر به سرطان به کندی رخ می‌دهند و قابل مشاهده نیستند.
 
مایکل داگلاس، بازیگر امریکایی تلویزیون و سینما یکی از معروف‌ترین مبتلایان به سرطان گلوی ناشی از پاپیلوماست که در سال ۲۰۱۳ در گفتگو با نشریه گاردین گفته بود علت ابتلای او ممکن است در اثر رابطه جنسی دهانی باشد.   
 
روند ابتلا به سرطان‌های دهان و گردن در کشورهای توسعه یافته از اوایل دهه هفتاد میلادی به طرف گروه سنی جوانان کشیده شد. پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز علت تغییرات سنی و جایگزینی عامل سرطان‌های زبان و دهان از مصرف تنباکو به ویروس پاپیلوما در چهار دهه گذشته را تغییر رفتار جنسی جوانان می‌دانند. نکته قابل توجه این است که مقایسه عوامل ایجاد سرطان‌های دهان و گلو در ابتدا و انتهای این چهار دهه نشان می‌دهد تعداد مبتلایانی که هرگز سیگاری نبوده ولی مبتلا به سرطان شده‌‌اند از ۱۹ به ۳۴ درصد رسیده است. عامل این افزایش ویروس انسانی پاپیلوما بوده است.
 
از جنبه دفاعی بدن انسان قادر است بطور طبیعی ویروس پاپیلوما را از بین ببرد اما ضعف دستگاه ایمنی و وجود زمینه‌هایی نظیر استعمال دخانیات یا جویدن تنباکو می‌تواند دفاع بدن در برابر این ویروس را ناکارآمد کند. در نتیجه ویروس پس از ایجاد عفونت پوستی باعث ایجاد سرطان در ناحیه دهان و گلو می‌شود.
 
ویروس پاپیلومای انسانی بیش از ۱۷۰ سویه مختلف دارد که بیش از ۴۰ سویه آن در جریان رابطه جنسی منتقل می‌شوند. هشتاد درصد بزرگسالان در طول زندگی‌شان دچار عفونت ناشی از انواعی از این ویروس شده‌اند. گزارش سازمان بهداشت جهانی می‌گوید با وجود این که ۸۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان‌های پاپیلومایی در کشورهای توسعه نیافته جهان و بیش از همه برای زنان رخ می‌دهد اما سرطان‌های دهان، زبان و گلو در کشورهای توسعه یافته و در میان مردان فراوان‌تر است.    
 
واکسن پاپیلومای انسانی یکی از راه‌های افزایش ایمنی در برابر این ویروس و ایجاد مقاومت در برابر ابتلا به سرطان است گرچه مراکز بررسی و پیشگیری از بیماری‌ها در امریکا می‌گوید واکسن‌های موجود بیش از همه برای سرطان‌های اندام‌های جنسی و رحم طراحی شده‌اند و هنوز نمی‌توان درباره اثر آن‌ها بر سرطان‌های ناحیه دهان و گلو نظر قطعی داد. در نتیجه توصیه این سازمان استفاده از کاندوم برای پیشگیری از سرایت ویروس و ابتلا به سرطان‌های دهان زبان و حلق است.
 
تشخیص ابتلا به سرطان‌های ناحیه دهان و گلو آسان نیست زیرا بیماری زمانی باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود که به مرحله پیشرفته رسیده است.
+83
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    Shahin.Orel - تهران، ایران

    بیخود نیست که مغز متفکر جهان شیعه , حضرت امام جعفر صادق ( ع ) فرمودن , موقع مقاربت با زنان و کنیزان خود صحبت نکنید , مبادا اجنه با شما دخول کنند ! منظور حضرت همین بوده که اصلا دهانتان را باز نکنید حتی برای صحبت کردن , مبادا که چیز دیگری وارد شود , مخصوصا در استرالیا !
    23
    61
    ‌سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    دژمن الله - روسیه، روسیه
    عزیزانی که بدون داشتن تخصص زبان و سواد کافی از خودشون معادل در می کنند! "سویه" به معنی "نوع" نیست بلکه سمت و جهت و طرف معنی می دهد و"سویه" معادل "طرفه" است مثل خیابان دو طرفه یا یا هر چیز دیگه ای دو یا یک یا چند سر یا امتداد داشته باشه! معادل پارسی نوع "سرده" هست که در بندهشن هم فراوان بکار رفته! حیف که خدایی وجود نداره و گرنه می گفتم خدایا هر کس را بر سر کار و تخصص مربوط به خودش منصوب فرما و از دخالت در امور دیگری که سوادش را ندارد او را بازدار!
    14
    27
    ‌سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.