آیا موافق عوض شدن رهبر هستید؟

پرس و جو از مردم درباره بدیل خامنه‌ای
پارسا محمدی

رادیو زمانه : هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح اولین دوسالانه پژوهش برتر حکومت اسلامی در محل مدرسه عالی دارالشفای حوزه علمیه قم در ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۵ گفت: «به نظر من انتخاب شخص آیت‌الله سید علی خامنه‌ای چنان که در شرایط بسیار حساس و خطیر سال ۶۸ بهترین و مناسب‌ترین انتخاب بود امروز نیز ایشان بهترین گزینه مناسب برای این مسند هستند.»

با خواندن نقل قول بالا از رفسنجانی، دو سوال در ذهن جرقه می‌زند. سوال اول اینکه آیا رفسنجانی بعد از آنکه رهبر ایران در سال ۱۳۸۸ از تریبون نماز جمعه اعلام کرد در اختلاف عقیده به وجود آمده بین رفسنجانی و احمدی‌نژاد، نظرش به احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است، باز هم اعتقاد دارد خامنه‌ای مناسب‌ترین گزینه برای تکیه زدن بر جایگاه رهبری جمهوری اسلامی است؟ و سوال دوم این که آیا شهروندان عادی در ایران نیز با رفسنجانی موافق هستند و خامنه‌ای را بهترین گزینه رهبری می‌دانند؟

در مورد پاسخ سوال اول مشخص نیست که آیا رفسنجانی از روی ایمان قلبی یا به عنوان سیاستی برای نزدیکی دوباره به رهبری در سال ۱۳۸۹ بود که گفت، از شورای انقلاب تا امروز آیت‌الله خامنه را بهترین دیده‌ام.  در مورد پاسخ به سوال دوم، یعنی موافقت یا مخالفت مردم ایران با رهبری خامنه‌ای نیز به جز مصاحبه‌های گزینشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی که سراسر مدح و ثنای رهبر فعلی ایران است؛ کار دیگری صورت نگرفته است.

 البته هیچ خبرنگاری دوست ندارد با پای خودش به زندان برود و مردم عادی نیز به جز در گفتگو‌های اتفاقی و زمزمه‌وار دل‌شان نمی‌خواهد با صحبت کردن در این زمینه برای خود و خانواده‌شان دردسر درست کنند. آنچه در زیر می‌خوانید تلاشی نامحسوس و زمان‌بر برای دریافت نظرات مردم درباره جایگاه رهبری و شخص علی خامنه‌ای است. برای باز کردن سر صحبت با همه افراد به کار، ابتدا از آنها پرسیده شد که «آیا موافق عوض شدن رهبر هستید؟ »

کسانی که غافلگیر می‌شوند

افراد بسیاری از این سوال متعجب می‌شوند و مشخص است تاکنون به چنین مسئله‌ای فکر نکرده‌اند، اما از پاسخ افراد دیگر می‌توان پی برد که نه تنها به این سوال و این موضوع اندیشیده‌اند بلکه در افکار خود گزینه مناسبی نیز برای جانشینی خامنه‌ای انتخاب کرده‌اند.

یک دختر دانشجو می‌گوید: «نمیدانم. تا حالا بهش فکر نکردم». یک نگهبان پاساژ می‌گوید: «من از این چیزها سر در نمی‌آورم.» صاحب یک لباس فروشی در مقابل سوال با صدای بلند زیر خنده ‌زد و بعد در سکوت فرو رفت و ذهنش درگیر مسئله شد.

یک مهندس ۲۸ساله در جواب گفت: «این سوال مهمی است. بالاخره یک روز کشور با این مشکل رو‌به رو می‌شود. اگر از قبل فرد مناسب انتخاب نشود ممکن است بر سر جانشینی رهبر بین گروه‌های مختلف درگیری به وجود بیاید و ایران به جنگ داخلی دچار شود. جدای از بحث تعویض رهبر که شما اشاره کردید من فکر می‌کنم در واقعیت هم این سوال مهم است چون عمر آدم‌ها محدود است و مرگ هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد. در موضوع رهبری کاریزما خیلی مهم است. امام خمینی کاریزما داشت، آقای خامنه‌ای هم دارند. بهترین فرد بعد از آقای خامنه‌ای، آقای خاتمی است. بیشتر افراد آقای خاتمی را قبول دارند. به نظر من اشتباه است که آقای خاتمی را بیشتر از این وارد بحث‌های انتخاباتی کنیم چون در دوره انتخابات کسی به اخلاق پابیند نیست. انتخابات بهتر است به افراد دیگر سپرده شود و آقای خاتمی باید به حوزه بروند و مراحل اجتهاد را طی کنند تا بعد از آقای خامنه‌ای بتوانیم روی ایشان به عنوان گزینه رهبری کار کنیم!»

دوست همراه این مهندس این فرض را یک توهم می‌داند و می‌گوید: «در زمان اصلاحات عده‌ای می‌گفتند آقای خاتمی می‌تواند دبیرکل سازمان ملل شود. وقتی بسیج علیه او شعار مرگ بر خاتمی می‌دهد معلوم است که نمی‌تواند رهبری شود.»

به اعتقاد این فرد که به شغل مترجمی مشغول است، مردم عادی ایران و گروه‌های سیاسی در زمینه رهبری هیچ اختیاری ندارند و نمی‌توانند در انتخاب جایگزین رهبر تاثیر داشته باشند.

عوض بشود یک بدترش می‌آید

شاگرد ۴۴ ساله یک مرغ‌فروشی می‌گوید: «شانس که نداریم. عوض بشود یک بدترش می‌آید. به خدا اینطوری شده! یک چیزی که داری باید سفت بچسبی که از دستت‌ در نره! مگر اینکه خیلی وضعت خوب باشه. یک پژو ۴۰۵ داری، میفروشی که بهترش را بخری؛ یک ماشین بهت می‌اندازند که باید هست و نیست زندگی‌‌ات را بفرشی خرجش کنی. یا موتور خراب است، یا گریبکس باید عوض شود یا چپی است. باید پول داشته باشی بگذاری رویش و یک ماشین خارجی بخری یا از همان چیزی که داری مراقبت کنی. حالا نه اینکه دل خوشی از این داشته باشم؛ می‌ترسم. آخوندها خیلی سن می‌کنند. یک خرفتی که نه گوشش می‌شنود و نه راه می‌تواند برود را می‌گذارند جایش و فقط ازش امضا می‌گیرند. الان اینطوری شده!»

گفتگویی از سر نیاز با چاشنی احتیاط

نکته‌ مهمی که در طول تهیه این گزارش نظرم را جلب کرد، احتیاط شدید قشرهایی از جامعه ایران درباره ورود به موضوعات سیاسی رادیکال بود. اکثر قریب به اتفاق مغازه‌داران سنتی ایران به هیچ عنوان حاضر به صحبت درباره مسائل مرتبط با رهبری و سپاه نیستند. این افراد که تا مدتی بعد از انتخابات نیز به راحتی درباره حسن روحانی صحبت می‌کردند با مسلط شدن او بر قوه مجریه حتی حاضر به صحبت درباره حسن روحانی نبوده و در انتقادات مورد نظرشان از عبارت کلی “دولت” استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند از بردن نام افراد خودداری کنند.

هر چه وضعیت مالی افراد بهتر باشد، احتیاط آنان درباره بحث‌های سیاسی بیشتر می‌شود و در مقابل، مردم طبقات پائین جامعه گاهی اوقات بی‌محابا نظرات‌شان را به زبان می‌آورند. افراد طبقات بالای جامعه از این بحث‌ها دوری کرده و واکنش اغلب آنها در یک خنده ساده به معنای لذت بردن از بحث یا سالوده لوحانه انگاشتن آن خلاصه می‌شود.

 در یک نمونه، خانمی میانسال که خودروی لوکس او نشان می‌داد به طبقه بالای جامعه تعلق دارد برای تعویض لاستیک ماشین دچار مشکل شده بود. نه او و نه دو دختر جوانش چیزی از تعویض لاستیک زاپاس نمی‌دانستند و یا نمی‌خواستند خودشان این کار را انجام بدهند. هنگامی که برای کمک به آنها مشغول تعویض لاستیک شدم در ابتدا با یک اشاره آهسته از دو دختر خود خواست که به سمت دیگر ماشین بروند تا کارم بهانه‌ای برای باز کردن سر صحبت با دو دختر جوانش نشود. وقتی بحث جایگاه رهبری و سوالم را درباره موافقت یا مخالفت آنها درباره عوض شدن آقای خامنه‌ای ا پرسیدم در ابتدا با تردید و با لکنتی خفیف حرف‌های بی ربطی زد و از ورود به بحث خودداری کرد و سپس با نگاه از دختران خود خواست که درباره پاسخ دادن یا ندادن به این سوال به او اشاره‌ای برسانند.

 دو دختر جوان جلو آمدند و با عباراتی کاملاً سربسته و متناقض به جای مادرشان شروع به صحبت کردند. خلاصه نظر آنها این بود که به دلیل جایگاه خاص رهبری و «برای آنکه نشان داده شود اسلام با پیشرفت و علم مشکلی ندارد» بهتر است برای تعیین رهبر مانند پست ریاست جمهوری انتخابات برگزار کنند. البته آنها اعلام کردند که در چنین حالتی، در انتخابات شرکت کرده و تا زمانی که آقای خامنه‌ای زنده است به او رای خواهند داد!

«عوض شدن نداریم، اینقدر می‌مانند تا بمیرند»

یک مستمری‌بگیر ۶۱ ساله می‌گوید: «اول قرار بود منتظری باشد. همه می‌دانستند. عکس‌هایش بود همه جا. جلوتر انتخاب کرده بودند که وقتی خمینی مرد این بشود رهبر؛ ولی به اختلاف خوردند. توی خانه خودش زندانی بود بیچاره. تا روزی که مُرد. تا وقتی مرد از خانه‌اش بیرون نمی‌رفت.

یک مدت می‌گفتند قرار است هاشمی رفسنجانی رهبر بشود. زورش آن موقع خیلی زیاد بود، مثل الان دمش را قیچی نکرده بودند. در راس بود. برو و بیایی داشت. اسم رفسنجانی مثل اسم خامنه‌ای می‌آمد هر کجا که می‌آمد! خلاصه اینجوری بود تا وقتی که انتخابات شد. مردم که ریختند بیرون اینها با هم دعوایشان شد. رفسنجانی را گذاشتند کنار و مردم یادشان رفت. چند بار بین مردم پیچید که خامنه‌ای مُرده و سپاه خبرش را پخش نمی‌کند تا یک نفر را به جایش پیدا کند. یکی دو بار یادم هست چند وقت جایی پیدایش نبود؛ بعدش می‌آمد توی تلویزیون. چه می‌دانم، یکی می‌گوید سرطان دارد، یکی می‌گوید مریض است. راست و دروغش را نمی‌دانم.»

از او درباره نظر مشخص‌اش درباره عوض شدن خامنه‌ای می‌پرسم. پاسخ می‌دهد: «خیال خام است. عوض شدن نداریم. اینقدر می‌مانند تا بمیرند. شما تا حالا آخوند دیدی مریض باشد؟ از پدرت، از پدر بزرگت بپرس تا حالا دیده‌‌اند آخوندها مریض شوند. قبل از اینکه رئیس بشوی شاید زیر آبت را بزنند و خانه‌نشین بشوی ولی وقتی رئیس شدی دیگر کسی زورش نمی‌رسد. مثل هاشمی. هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد بگذارندش کنار. اما خامنه‌ای الان رئیس است. یا باید رژیم عوض بشود یا خودش عمرش تمام بشود که یکی دیگر بیاید. مثل احمدی‌نژاد؛ چون رئیس بود تا خودش دوره‌اش تمام نشد نتوانستند او را بگذارند کنار! »

موافقان به ستوه آمده

بیشتر کسانی که به سوال مورد نظر این گزارش پاسخ مثبت می‌دهند و موافق عوض شدن رهبری جمهوری اسلامی هستند، از وضعیت موجود کشور بسیار مایوس هستند و در خیال خود «راه فراری» برای برون رفت از مشکلات کشور نمی‌بینند.

آنها از این جهت موافق کنار رفتن آقای خامنه‌ای هستند که فکر می‌کنند شاید شانس به کشور روی آورد و از دل حوادثی که با این جابه‌جایی به وقوع می‌پیوندد اتفاقات خوشایندی به نفع مردم روی دهد. یک دختر جوان می‌گوید: «از اینکه بدتر نمی‌شود. آخرش وضعیت تغییری نمی‌کند. بدتر از وضعیتی که الان در کشور هست چه اتفاقی قرار است بیافتد؟ من که نمی‌ترسم. فکر می‌کنم بهتر است. وقتی نفر بعدی بداند که تا آخر عمرش رهبر نیست و ممکن است عوض شود بیشتر به مردم و اینکه مردم چطوری درباره‌اش فکر می‌کنند اهمیت می‌دهد.»

 یک خانم میان‌سال فکر می‌کند که افراد غیر روحانی می‌توانند رهبر شوند به همین خاطر می‌گوید: «اگر یک فرد معمولی باشد بهتر است. آن وقت مردم راحت می‌توانند با او حرف بزنند. آدم موقع صحبت کردن با روحانی‌ها راحت نیست! »

صاحب یک کتابفروشی اعتقاد دارد که وقتی تغییر و تحول در قدرت، دائمی باشد افراد برای ثابت کردن خودشان به دیگران و برای جلو زدن از رقبای سیاسی مجبور هستند کارنامه مثبت از خودشان ارائه بدهند «حتی اگر اعتقادی نداشته باشند و فقط برای خوب جلوه دادن خودشان باشد.»

مردم می‌ترسند

یک کارت پخش‌کن خیابانی که در میان هیاهوی نزدیک شدن به عید مشغول توزیع تراکت‌های تبلیغاتی بین مردم است، به مسئله ترس مردم از گفتن عقایدشان اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌خواهم سر به تن هیچ کدام‌شان نباشد. از روز اول تا حالا جز بدبختی و گرفتاری برای مردم هیچ چیزی نداشته‌اند. این برود، آن بیاید، عمامه‌اش سفید باشد، مشکی باشد، هر طوری باشد برای مردم کاری نمی‌کنند. مگر این روحانی نبود که اینقدر می‌گفتند خوب است؟ از خدا بی خبرِ ]…[ هنوز ک... را روی صندلی نگذاشته زد یارانه‌ها را قطع کرد. خیلی فرق کرد؟ درست شد همه چیز؟ هی گفتند احمدی‌نژاد آبروریزی است. به جهنم. همه دنیا مسخره کنند بگوید شکل میمون است، برای من و شما چه؟ هیچ کس از مردم نمی‌خواهد این ]…[ سر کار باشند منتها جرات ندارند، بگویند. خامنه‌ای با یکی غیر از خامنه‌ای توفیری برای مردم ندارد. کار از ریشه خراب است.»

+351
رأی دهید
-20

azadi-iran - وین - اطریش
حدود 150 سال پیش گفته اند تا یک نفر در منبر آخوند گریه کند آخوند از دین برای خواست های غیر انسانی خود سوؤ استفاده می کند.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 16:10
mammal - لندن - انگلیس
۱۰۰%.. اصلا مردم این سید علی‌ گدا را انتخاب نکردند به زور خودش را چپانده و دیکتاتور شده.. مرگ بر خامنه‌ای
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 16:16
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
.. ما میگیم خر نمی‌خواهیم پالون خر عوض می‌شه ....
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 16:16
بهرام2012 - تهران - ایران
نه فقط با به درک واصل شدن رهبر موافقم بلکه با ریختن کل نظام ضدایرانی جمهوری اسلامی همراه با تمامی ایل و تبار دزد و غارتگر و آدمخوار علی اکبر هاشمی رفسنجانی و هزاران امامزاده و ولایت فقیه و ده ها هزار ملا و مکلاهای با ریش و بی ریش و نیز پاسداران و بسیجی هائی که همگی دست هرنوع جنایتکاری و غارتگری را از پشت بسته اند و سرآمد انواع غارت ها و دزدی ها و جنایت های وحشتناک در سرزمین مقدسمان ایران اشغال شده هستد به درون مستراح تاریخ و کشیدن سیفون موافقم و خوب میدانم این غایت آرزوی هر ایرانی میهن پرست نیز میباشد. این داستان هم دانه پاشیدن و فراهم آوردن زمینه توسط باند مخوف رفسنجانی هاست و نه بیش از آن.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 16:35
فراوانی - قطر - قطر
زکی ما میگیم شاه نمیخواهیم نخست وزیر عوض میشه آقا ما اصلا رهبر نمیخواهیم به کی بگیم اینو
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 16:57
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
اصلا رهبر نمی‌خواهیم !! یه مفت خور که هر غلطی خواست به اسم رهبر بودن بکند و تو کار دیگران دخالت کند نمیخواهیم!! رئیس جمهور و یه مجلس کافیست تمام شوراهای از من دراورد بایست حذف شو د
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 17:22
delmorde - یوتوبوری - سوئد
دونفر اینچا خوب گفتند:61 ساله بر مبنای تجربه و ان کتابفروش بدلیل مطالعه و البته از همه بهتر لوب کلام را ان کارت پخش کن گفت و این چیزیست که همه معتقدند اما جرات نمی کنند مانند ایشان بیان نمایند. بله رژیم باید عوض شوند اینکه یک اخوند برود و اخوند دیگر بیاید وضع مسلما بدتر میشود تا حالا خامنه ای خود و فرزندانش چاپیدند بعد نوبت اخوند دیگه. کشور باید بدست احزات اداره شود تا مردم هم احساس ملیشان تقویت و خود را در مقابل جریانات مسئول بدانند. کسی باید سکان کشور را دست گیرد که اولا مردم دوست و ارق ملی قوی داشته باشد دوم میبایستی در واقع سیاستمدار و کاردان و دارای زبانی برنده در محافل سیاسی بین المللی باشد تا بتواند از حقوق ایران دفاع کند بغیر از تسلط بر زبان انگلیسی یکی دو زبان خارجی را بداند.از همه مهمتر دلسوز مردم ایران باشدتا احساس مسئولیت کند.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 17:20
Jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
در نظامهای خودکامه، رهبر یا شخص رهبر یا به اصطلاح دیکتاتورها مادالعمر بر مسند قدرت میماند تا موقعی که یا فوت کنند یا سرنگون شوند. برای مثال : معمر قذافی، صدام حسین و و و . و هیچ کس هم جرات مخالفت با آنها را ندارد...نگاه کنید : آنموقع می گفتند شاهنشاه بزرگ ارتشداران الان میگویند مقام معظم رهبری....همش فرد پرستی و فرد گرایی.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 17:24
علیرضا خان - لندن - انگلستان
رهبر عوض شه که چی؟حکومت باید عوض شه.آخوندا باید برگردند به کار اصلی خودشون و سیاست رو بسپرن به سیاست مداران.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 18:26
majid63 - پاريس - فرانسه
ما نمی خواهیم عوض شود! ما میخواهیم گوروشون گم کنند و بروند.سی وپنج سال بدبختی برای مردم ایران آورده اند وبس.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 18:33
دوستدار - استهکلم - سوئد
ای که سوال خوبی کرده اید. ارزوی روزی را دارم که یک رافراندوم ازاد در ایران برگزار شود تا مردم بتوانند در کمال اسایش و بدون ترس رهبر کشورشان را انتخاب کنند.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 19:14
parjavan - تهران - ایران
فقط جمهوری ایران، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 19:25
afshin8 - لوس انجلس - امریکا
این بابا با ابزار و کلک انقلاب و اسلام دوام آورده بعدی به هیچ وجه پایدار نخواهد بود.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 19:46
nimaaa - نیویورک - امریکا
این پیر دلاک که از حکومت کنار نمیره حداقل امیدوارم حکومت موروثی نشود یعنی از سید علی به مجتبی خامنه ای نرسد
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 19:54
raha1984 - هامبورگ - المان
همگی باید گورشون گم گنند و شر کثیفشون رو از سر این سرزمین و مردم کم کنند
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 20:18
parasto68 - شیراز - ایران
آدم وقتی همچین مطالبی رو میخونه به حماقت مردم بیشتر پی ببره. یکی نیست به اینا بگه که همین حرفا رو میزنین که اوضاع مملکتمون اینه. یعنی شما اینقدر بی کفایت هستید که نیاز به یکی دارین که براتون تعین تکلیف کنه؟ به جای اینکه بگن که ما هیچ احتیاجی به رهبر نداریم تازه میان یه ساعت فکر میکنن که چه جانشینی رو باید انتخاب کنند. البته از این مردم هیچ انتظاری نباید داشت چون اکثرا مرجع تقلید دارند که براشون تصمیم میگره که چطور زندگی کنند. کشور ما با این مردم و جنس تفکر هیچ وقت درست نمیشه.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 20:27
داماهی - بندرعباس - ایران
بانظرکارت پخش کن موافقم حرف دل مردم رازده.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 20:51
parasto68 - شیراز - ایران
آدم وقتی همچین مطالبی رو میخونه به حماقت مردم بیشتر پی ببره. یکی نیست به اینا بگه که همین حرفا رو میزنین که اوضاع مملکتمون اینه. یعنی شما اینقدر بی کفایت هستید که نیاز به یکی دارین که براتون تعین تکلیف کنه؟ به جای اینکه بگن که ما هیچ احتیاجی به رهبر نداریم تازه میان یه ساعت فکر میکنن که چه جانشینی رو باید انتخاب کنند. البته از این مردم هیچ انتظاری نباید داشت چون اکثرا مرجع تقلید دارند که براشون تصمیم میگره که چطور زندگی کنند. کشور ما با این مردم و جنس تفکر هیچ وقت درست نمیشه.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 20:25
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
موافق سقط شدن رهبر هستیم و همه عمامه به سر‌های پفیوز
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 21:16
mohsen_raja - تهران - ایران
از همین رهبر چلاغ و علیل و خُل‌مغز، اگر یه پا و یه گوش و کلیه و مجاری ادرارش رو هم که بگیری باز هنوز از سر این ملت زیاده! گیرم این خر نه، یه خر دیگه بیاد، این ملت رو کی میتونه عوض کنه. کله این ملت جون می‌ده واسه ساختن مناره، فقط یکی میخوایم توی هر شهر چند تا مناره بسازه، اونوقت میشه امید بهبودی برا صد سال دیگه داشت.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 22:04
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
در حیرتم بعد این همه افتضاح واقعا روشون میشه که از یه نفر به عنوانِ رهبر !! اسم ببرن و در فکرِ عوض شدن باشن ، اگر ما می‌دانستیم که با خود چه می‌کنیم و به کجا با این سیستمِ معیوب کشیده شدیم و می‌شویم, آرزو میکردیم اصلا به دنیا نمی‌‌آمدیم، آخر موهبتِ زیبا و معجزه به این عظمتِ پروردگار که نامش زندگی‌ است چرا باید یک مامورِ عذاب داشته باشد که حتی نفس کشیدن را به آدم زهر کند، باور نمیکنم چگونه بعضی‌ ایرانیان به خود و شخصیتِ انسانی‌ خود اجازه میدهند که در اسارت رفتن و بندگی کردن برای مفلوک تر از خودشان را بپذیرند، خدا خود شاهد است یک نفس تحملِ این حقارت برایم امکان پذیر نیست، حقارتی که خود را به کوچه علی‌ چپ بزنیم و از آن به اسمِ کرامتِ انسانی‌ یاد می‌کنیم، ...
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 22:24
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...2- ما در فرهنگ مذهبی‌ ، عرفانی یا فلسفی‌ خود همواره جوینده ، یا جستجو را اصلِ پیشرفت دانسته ایم و باور داریم جوینده یابنده است، حال چگونه است که تا این حد حقیر و بی‌ اراده شده ایم، حتی در قشری مذهبها از ابتدا رایج و واجب بود پیشنماز باید عادل باشد و دارای صفاتی که در شأن پیش نماز بودن باشد، چه بر سرمان آمده که کسی‌ به اسمِ رهبر ، چه در موردِ اولی‌ و چه این یکی‌ , از ابتدا هزار بی‌ عدالتی ظلم ، بی‌ قانونی‌ را کرده و میکنند اختیار فکر ، جیب ، لباس ، نوع برخورد ، نوع رابطه ، جهان بینی‌ و اعتقادِ ما را در دست گیرد تازه با خلفِ وعده که وعده آزادی و رسیدن به کرامتِ انسانی‌ داده بود و صد و هشتاد درجه بر از آن عمل کرد و می‌کند,...
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 22:25
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...3- چشمانمان را چنان بر وقایع و حقایق بسته ایم که انگار به خوابِ مرگ فرو رفته ایم، حیرت آور و شرمساری دارد که به کجا رسیدیم، اصلا ما ملت را چه به این سطح ! ما ملتِ متفکر و عمقی نگری هستیم ما مانندِ اعراب نباید دگم و متعصب باشیم همان گونه که مانند غرب به همه چیز نگاهِ مادی نداریم و روح و جان معنا برایمان خیلی‌ حائز اهمیت است ، برایش زحمتها کشیده شده و در و گوهر از آن پدید آمده همین گونه نصبات به فرهنگ و تمدن خود که فرهیختگان دنیا از آن بهره‌ها میبرند اما خودمان به این مرحله کنونی رسیده ایم که برای نفس کشیدن هم باید اجازه بگیریم و اگر بیش از این ظلم و ستم و حق کشی ببینیم و به تاراج و غارت برویم ، سرمان را خم کرده که محکمتر در آن بزنند، شرافتِ ما از شدتِ افراط تبدیل به بیشرافتی شده، به کجا می‌رویم ! ...
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 22:26
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...4- ما چنان ریشه غنی داریم که اگر هزار سال هم از ریشه جدا شویم باز در اولین فرصت خود را محکم به ریشه چسبیده انگار نه انگار که دور شده ایم ، اسم ایران و فرهنگمان که میشود روحمان پرواز کرده خود را بر بالِ خاطرات آن مینشاند، این ره که می‌رویم به ترکستان است، کارِ معیوب تا آخر معیوب است ، ثمره این انقلاب فرزندی منگول بود ، کی‌ میخواهیم این را قبول کنیم و فکری اساسی‌ برای نجات از دستِ این معلولیت، عده ائی به این فکر میکنند اینقدر هزینه کردیم ، خون شهیدان و غیر و ذلک ! مگر میشود ضرر را با ضرر جبران کرد و بر معضل پا فشرد، علاوه بر آن اگر آنها در این حکومت زنده بودند که اکنون یا آواره بودند یا به دزدی بیت المال مشغول یا شکنجه گر‌ و زندان بان و از خدا برگشته، که زنده ماندیم دیگر آخرِ برنده هستیم، اتفاقاً خداوند آنها را خوب دوست داشت که به آفت دچارشان نکرد، مگر ملت کم هزینه و بدبختی و رنج برد و میبرد مگر کم هزینه جانی دادیم ، روحی‌ روانی‌ , سلامتی , مادی..
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 22:28
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...خورشید بر زندگی‌ می‌تابد ، ما شیشه‌ها را قیر اندود کرده ایم تا خود را از روشنایی و نور مخفی‌ کنیم و منتظریم تا محصولِ خشک و آفت زده مان بی‌ وجودِ نورِ حیات بخش خورشید به بار نشسته ثمر دهد، به خود آئیم این ره که می‌رویم به ترکستان است !
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 22:34
amir-amir - تورنتو - كانادا
علیرضا خان - لندن - انگلستان. با اجازه من صحبت شما را تکمیل تر کنم . به جاى این که آخوند ها برگردند به حوزه شان بهتر است همه شان را ریخت تو خلیج فارس
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 23:18
vahid.sharifi - ونكوور - كانادا
حکومت آخوندی بهترین و لیاقت مردم ایران است، حالا هر چی‌ هم که بشه اینها یک خمینی دیگه تو ماه میبینند...
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 23:09
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
طبق آیات قرآن که می فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوا الأمر [اوصیاى پیامبر] را. معنای اولوا الامر این است که بعد از پیغمبر (ص) باید از امیرمومنان وائمه اطهار تبعیت کرد و در عصر غیبت باید به ولی فقیه جامع الشرایط برای اداره کشور رجوع کرد. لذا در زمان غیبت امام عصر ما وظیفه داریم حکومت تشکیل دهیم و وظیفه داریم از ولی فقیه تبعیت نماییم.
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 22:21
baranesard - بروکسل - بلژیک
امام نمایده خداست٫ مردم ما هٔم که از دل وجون دارن خوب سواری میدن٫ انشا الله صدساله دیگه زنده باشن وسواری بکشن!!!!کفرنگوئید لطفأ :الان ماست شما دوغ می شود.مردم خرافاتی٫ انشآلله تعالی تمام مشکلات به دعای ایشان وکمک آقا حسن کلید ساز حل خواهد شد.
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 00:01
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
فدای آقا - اودنسه - دانمارک آیات قرآنت همانند طناب پوسیده ای بود که ملتی را آویزان خود کرد شوربختانه این طناب پاره شد و همه را متلاشی کرد.
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 00:55
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
علی‌ گدا خامنه‌ای این روضه خون ۵ زاری مسجد کرامت مشهد در زمان شاهنشاه فقید که به قول بابام حتی پول را تو دستش نمیذاشتن بلکه جلوش پرت میکردن حتی فکرش هم نمیتونست بکنه که روزی بتونه به آن‌ مرحله از نکبت برسه که فدایی هائی مثل این فدای آقای بیسواد بیان اینجا واسه مردم آیات شیطانی تلاوت کنه و چرت پرت تحویل مردم بده، . من به درک واصل شدنش مخالفتی ندارم، همشون گم شن برن عربستان.امین
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 01:31
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
بنده کلا با رژیم آخوندی مخالفم. با ادغام دین در سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگِ مردم مخالف صد درصدم. با حامیان رژیم ج.اِ و حامیان سیاستهای اسلام گونه این رژیم مخالفم. با مردمی که جنبه هیچ چیز را ندارن مخالفم و تا مردم، خودشون اصلاح نشن عوض شدن خامنه ای همچین فرقی هم نمیکنه به حال این کشور، حتی اگه نظام از ریشه عوض بشه باز هم اجتماعمون خرابه. مردم و مسئولینی عقب مانده، ترسو، متعصب و مذهبی(از نوع تعصبات بیخود)، مردمی که عقلشون تو چشمشونه، مردمی که برادر نمیشناسن، مردمی که پول براشون از انسانیت مهمتره، زیاد داریم تو مملکت. پس اگه کل رژیم ج.اِ عوض بشه و مردم به خودشون نیان شک ندارم چند سالی بیشتر طول نمیکشه که مجددا کسانی به قدرت میرسن که باعث بیچارگی و پسرفت ایران و ایرانی میشن(یکی دو تا چیز نصیبشون میشه،دهها چیز از دست میدن) دلیل اولش هم خودمون هستیم که متحد نیستیم، خودمون را باور نداریم، چشممون عادت کرده به دست این و آن و نمیخواهیم مانند آدمیزاد زندگی کنیم./ .... ادامه
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 02:07
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
...... از یک نفر ژاپنی ساکن امریکا پرسیدن شما که بدتر از مردم ایران از امریکا ضرر دیدین(انداختن بمب اتم توسط امریکا تو شهرهای ناکازاکی و هیروشیما) چرا لااقل مانند اونها نمیگین مرگ بر امریکا؟ نگاه انداخت به تلفنی که روی میز قرار داشت و مارک پاناسونیک روی آن هک شده بود و گفت همین که این کشور از مغز ما استفاده میکنه از هر چی شعار، جنگ، کشت و کشتارِ تلافی جویانه اس بالاتره/. و حالا ما ایرانیها هنوز که هنوزه داریم مرگ بر این و آن کشور میگیم، پای منبرها، پای صندوق های دروغ رای، تو راهپمیایی های وابسته به منافع ج.اِ شرکت میکنیم. بسیاری از کسانی که تا همین چند سال پیش موافق این نظام بودن و الان پشیمانن بیشتر به خاطر گرانی هاست که اگه اجناس گران نمیشد همچنان پایبند به نظام و سیاستهای این نظام بودن و نمی فهمیدن «حقوق بشر» چیست همچنان که درک این واژه برای خیلی از ما ایرانیها بسیار نامفهوم است!!.
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 02:09
razmandeh - استکهلم - سوئد
ما که بچه بودیم پوشک که نبود یه چیزی مثل همین عمامه آخوندا میگزشتتند لایه پاهامون واسه اینکه پی‌ پی‌ کنیم !!! حالا این جایگاه پیپی شده مظهر دین و رهبری !!! حالا خودتون تا ته قضیه را بخوانید !!! جدا کسی‌ که پوشک ما را روی سرش گذشته باید راهبر ما باشه !!! ؟؟؟؟
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 02:51
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
فدای عاقا. رفراندم چند بخشه، چند تا نقطه داره، اصلا واژه فارسیش چی میشه؟ نمیدونی فاریس یعنی چی؟!!! لااقل عربیشو که بلدی اونو بگو. هیچ با خودت فکر کردی کسیکه خودشو رهبر این مردم میدونه آیا نباید از همین مردم بپرسه که قبولش دارن یا نه! یا کلا نظام جمهوری اسلامی رو قبول دارن یا خیر. آیا کسانی که اسم آوردی به مردمشون تو اون زمان دروغ می گفتن./ برو بابا با تو اصلا نمیشه مثل آدمیزاد درست و منطقی حرف زد. با تو باید حرف از سیب زمینی زده بشه که آقاد کردتش 3500 تومان. تا کمتر از دوسال پیش قیمتش بود کیلویی 400 تومان. همین سیب زمینیو بچسب تو ، معنی اون کلمه هم بی خیال شو، بزرگترین اشتباه زندگیم پرسیدن معنی رفراندم اینجا از تو بود.
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 02:34
علیرضا خان - لندن - انگلستان
amir کانادا:من موافق نیستم چون قرار باشه ما هم آدم بکشیم چه فرقی با این نظام آدم کش قاتل داریم؟دادگاه و قانون برای همین روزاست. فدای آقا:به شما پیشنهاد میکنم گفتگوی آیت الله نائینی با آخوند خراسانی پیرامون تشکیل حکومت اسلامی رو که در زمان مشروطیت بوده مطالعه کنید برای شما خیلی مفیده.در ضمن ولی فقیه رو خمینی مطرح کرد تا قبل از اون کسی از این لقبا نمیداد به آخوند.قطعا خمینی از هر نظر از آیت الله بروجردی پایین تر بوده آیا آیت الله بروجردی وارد این بحثا شد؟و قبل از خمینی اصلا آخوندا وارد سیاست نمیشدند.در ضمن آیه قرآن رو تفسیر به رای نکن.ولی امر میتونه پدر مادر عقل معلم و و و باشه.
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 11:17
davood63 - تهران - ایران
اگر این آخوند‌ها نبودند ما الان ۸۰ میلیون دکتر پرفسور و صاحب نظر نداشتیم
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 13:28
کبالت3 - کرج - ایران
طرف یه ماشین خیلی قراضه و درب و داغون داشت بردش تعویض روغنی روغن عوض کنه تعویض روغنیه یه نگا به ماشین انداخت و گفت داداش بهتره دیگه روغنش رو نگه داری ماشین رو عوض کنی کبلائی.
‌چهارشنبه 14 اسفند 1392 - 17:56
miumiu - لندن - انگلستان
امیدوارم هر چی اخونده از بین بره و کشورمان ازاد بشه و یک امیرکبیری بیاد که مردم سالار ایران مان را بسازند و همه با هم در صفا و صمیمیت زندگی کنند نه اینکه در انحصار یک عده خاصی باشد که مردم را گوسفند فرض کردند.............
‌پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 01:07
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
اودنسه - دانمارک- امیدوارم به زبان ساده بتوانم مختصری در این مورد بنویسم، قبل از آن اگر اسمِ کاربریت را قید نمیکنم , به خاطرِ احترام گذاشتن به کرامت انسانی‌ شماست، / دین شاملِ ظاهر و باطنی ست، ظاهر یا قشر آن شریعت است ، میوه یا باطنِ آن طریقت، شارع را فقیه نامند و پیرو شرع مصطفی و سالکین طریق را راهرو یا سالک واصل در طریقِ مصطفی، / زمانی‌ رسالت پیامبر کامل شد که ولی‌ بعد خود را انتخاب کرد، او در بینِ تمامِ پیامبران ، حتی اوللعزم تنها پیامبری بود که هم وصی‌ بود و هم ولی‌، / با رحلتش شرع مصطفوی کامل و بسته شد، به گونه ائی که هر شرع دیگر بدعت محسوب , حکم کفر و عصیان دارد، اما ولایت نه تنها تمام نشد که ایستا و پویا تا کنون ادامه دارد، فقیهان به خاطرِ زنده نگاه داشتن شرح مصطفوی به نشر آن و هماهنگ کردن با زمان شدند، هر کدام بنا به فراخورِ افکار و روش خود با رسیدن به اجتهاد ، مجوزِ حکم دادن را در دایره فقه به دست آوردند، علمایِ واقعی‌ که به حساسیتِ موضوع و مسئولیتِ سنگین آن در نبودِ پیامبر آگاه بودند ، ..
‌پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 18:21
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...2- در این مورد خود و علمِ خود را در اختیارِ مردم قرار دادند تا هر کس خواست با استناد به آن مسائلِ شرعئ خود را حل یا دنبال کند، و اینکار بی‌ هیچ اکراه یا فریب و تحمیلی انجام میشد، از همه مهمتر بدونِ هیچ تقلب یا تظاهری، نحوه زندگی‌ آنها خود حکایتِ مجاهدتشان تا رسیدن به درجه اجتهاد ست، آنها علاوه بر علومِ فقه به فلسفه و منطق و دیگرِ موضوعاتِ عمرِ خود را صرف تا به فقه نگاهِ وسیع‌تری پیدا کنند، از زمانیکه سیاستِ غرب و شرق به این وادی وارد, فقه دستخوشِ سیاست شد و فقیهانی که دغدغه‌های دیگر داشتند آلوده آن ، اما فقهایی که به واقع به حساسیتِ مسئولیتِ خود آشنا بودند ، تمامِ هم و غمِ خود را گذاشتند تا آفتِ سیاست را از دامنِ فقه بزدایند یا اجازه وارد شدن به آن را در این قلمرو ندهند، هر مارکی‌ هم که به آنها زدند و هر فریب کاری که برایِ موجه جلوه دادنِ آن کردند در ایمانِ راسخ و قوی آنها موثر واقع نشد و آن را در امان نگاه داشتند، تا سال ۵۷ که بلا بر ایران توسطِ دینِ سیاسی نازل تا هر دو را به یغما برد، ....
‌پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 18:21
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...3- بگذریم , از موضوع پرت نشویم، یک فقیه به کوشش و مجاهدتِ خود به درجه اجتهاد می‌رسد یا در پاره ائی موارد از سوی خداوند به او امر میشود که این راه را ادامه دهد، حالا یا در خواب یا الهام یا هر محرکِ دیگر که برای او این یقین را پیش میاورد، یک فقیه مدام در حالِ تفحص و جستجو در تجربیاتِ دیگران است تا خود به توانأیی و درکِ مستقل از این اطلاعات برسد که بتواند حکم دهد، همچنین در قران و تفاسیرِ آن مدام در حال تفحص و مطالعه است، منظورم به مجتهدِ حقیقی‌ است نه تاجرِ شکر یا فقیهِ قلابی یا فقیه یهودی زیرِ اسمِ فقه مصطفی،/ هر چه اطلاعاتِ فقیه و آموخته‌هایش بیشتر باشد او تواناتر است، هم نشینی مدام با کلامِ خداوند که توامِ با آن از وظایفِ انسانی‌ خود غفلت نورزد ، همچنین از کسب و معامله گری توسطِ دین بپرهیزد، به خاطر مأنوس بودن با کلام خدا و مجاهده بی‌وقفه در کسبِ قوانین دین , به فراست یا تیز بینی‌ باطنی دست پیدا میکند که یقیناً درست است و الهامات یا دریافت‌هایِ او به شرطِ نیتِ پاک و سالم , شیطانی نیست، ....
‌پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 18:23
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...4-اما چیزی که خودِ او و دیگران را به اشتباه میاندازد دقیقا در همین جاست , که این دریافتها بنا به موقعیتِ آنها ، عینِ حقیقت است و باید قانون محسوب شود، نکته انحرافی اینجاست , همان قدر که عین حقیقت است ، همان قدر هم بر خلافِ حقیقت است ، چرا که این حقیقتِ محدوده و دنیای فقیه است , نه حقیقتِ کاملی که هدفِ خداوند از , خلقِ انسان رسیدن به آن حقیقتِ غا‌یی بوده, توانایی و افقِ دید او تا این مرحله قد کشیده است, چه بسا اگر می‌توانست یک پله بالاتر بایستد شاید از دیدن چشم اندازِ پیشِ رو از وحشت قالب تهی میکرد، به قولِ معروف کارِ هر بز نیست خرمن کوفتن، به همین خاطر فقیهان و مجتهدین راستین هیچ گاه خود را وارد این قمار بزرگ که از ابتدا تنها باخت بود و بس نکردند،آنهم قماری به بزرگی‌ باختِ ایمان به نامِ نامی‌ خداوند، ...
‌پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 18:24
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...فقیه اجازه ندارد واردِ محدوده عالمِ امر شود، عالمِ امر خارج از محدوده فقیه ست و از ابتدا از خشت اول آن اصولاً متفاوت با شرایط فقیه گذارده میشود، / چون جولانِ شما در محدوده شرع است لزومی نمی‌بینم به توضیحاتی‌ خارج از این مبحث اشاره کنم، امیدوارم تا همین جا, درک موضوع را برده باشید.
‌پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 18:24
smart292 - ونکوور - کانادا
فدای آقا - اودنسه - دانمارک--تو اول ثابت کن که قران تحریف نشده بعدا راجع به ولی‌ فقیه شاه و امامی که همه را سر کار کذاشته است.حرف بزن ، اصلا آن حوزه علمیه چه دروسی به آخوندها درس میدهند ، درس اول دروغ درس دوم دزدی درس سوم با رهبر بخور همه با هم بخوریم، خداوند آن آتاترک ترکیه را بیامرزد که همه آخوندها را با هواپیما به درون دریای سیاه ریخت و خیال همه را راحت کرد .
شنبه 17 اسفند 1392 - 04:42
کبالت3 - کرج - ایران
shirzan e irani-عجب چیز خوبیه این فقیه ...ما فقیه میخوایم یالله (البته از نوعی که شما آبکش فرمودی و توصیه سر آشپزه ها) کبلائی.
شنبه 17 اسفند 1392 - 21:01
smart292 - ونکوور - کانادا
علیرضا خان - لندن - انگلستانshirzan e irani - استکهلم - سوئد--davood63 - تهران - ایران-فدای آقا - اودنسه - دانمارک--همیشه این آخوند‌ها در سیاست و همه کار دولت و تا خشتک مردم با آدم کار دارند . و از زمان خمینی شروع نشده است ، یادمان نرفته که در تحریم تمباکو این آخوند‌ها بودند که باز دخالت در سیاست کردند ، یادمان نرفته که از دست دادن ایالات شمالی ایران به روسیه را باز این آخوندها با دادن فتوا‌هایشان موجب جدائی این ایالات از ایران شدند ، پس این اسلام یک فرقه است نه یک مذهب که مردم ایران را به این بی‌ چارگی رسانده است. نابود باد این اسلام عرب با آخوند‌های مزدور و دزد آن
شنبه 17 اسفند 1392 - 21:43
behran - کردستان - ایران
باید منتظر ماند و دید جناب هاشمی چه خاطره ای از امام راحل نقل کنند
‌سه شنبه 20 اسفند 1392 - 03:08
nimattl - تهران - ایران
موافق برچیده شدن سیستم ولایت فقیه و حذف رهبری (در قالب دیکتاتوری) از قانون اساسی هستم :)
‌سه شنبه 20 اسفند 1392 - 10:01
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.