محمدرضاشاه پهلوی 5 ماه قبل از مرگ هنوز به تاریخ شاهنشاهی امضا می کرد!

پارسینه: گاهشماری شاهنشاهی در ۲۵ اسفند ۱۳۵۴ در پی جلسهٔ مشترک مجلس شورای ملی و مجلس سنا، به عنوان تاریخ رسمی کشور ایران اعلام شد. تا پیش از آن گاهشماری هجری خورشیدی، تاریخ رسمی کشور بود. در این مصوبه مبداء تقویم خورشیدی از هجرت حضرت محمد  به تاریخ تاجگذاری کوروش در سال ۵۵۹ پیش از میلاد تغییر یافت. برمبنای این گاهشماری سال ۲۵۰۰ شاهنشاهی با سال ۱۳۲۰ (آغاز پادشاهی محمدرضا پهلوی) مصادف میشود.

در توجیه این عمل در کتاب تاریخ سال چهارم آموزش متوسطه نوشتند: «‌در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۵۴ خورشیدی، با تصویب مجلسین شورای ملی و سنا، مقرر شد تاجگذاری کورش کبیر در سال ۵۹۹ پیش از میلاد مسیح، مبدا سال خورشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار گیرد. به همین مناسبت اول سال ۱۳۵۵ هجری خورشیدی آغاز سال ۲۵۳۵ شاهنشاهی، سال رسمی کشور شاهنشاهی ایران اعلام شد.آیت‌الله سید محمد رضا گلپایگانی نخستین مرجع تقلیدی بود که فردای اعلام این خبر موضع‌گیری کرد . ایشان در نامه‌ای به جعفر شریف امامی ـ که در آن زمان رئیس مجلس سنا بود ـ اقدام ناگهانی دو مجلس شورای ملی و سنا را در تصویب این موضوع توهین بزرگ به اسلام دانست.



شاه در دوره تبعید هنوز به تاریخ شاهنشاهی عکسهای یادگاری را امضا می کرد! (اول فروردین 1359)

+402
رأی دهید
-24

nasle sokhte - تهران - ایران
به نام آنکه چو رفت. ایران رفت.درود به روان پاکش
جمعه 18 بهمن 1392 - 00:53
دوستدار - استهکلم - سوئد
تاریخ تاجگذاری کورش کبیر در سال ۵۹۹ پیش از میلاد مسیحت تقویم واقعی ایرانیان است. انجه که کورش کبیر برای ملت ایران انجام داد کمتر از ان نبود که محمد برای ملت عرب انجام داد. ولی خاک بر سر ان ایرانیهایی که کورش کبیر را از یاد بردن و پیرو محمد و علی عربها شده اند. زنده باد محمد رضا پهلوی ولیعهد ایران !
جمعه 18 بهمن 1392 - 00:55
sarbaz007 - المان - المان
روحت شاد شاه ایران ،آی‌ کاش الان بودی تو این جوون‌ها می‌خواستی نه اون جوونا‌های که قد یه گاو هم نمیفمیدن
جمعه 18 بهمن 1392 - 01:12
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
روحش شاد، پس باید به چی‌ امضا میکرد؟ به تاریخ منحوس حمله تازیان به ایران؟به هر حال همانطور که ملکه قلب‌ها شهبانو گفتند، خوب شد ایشان رفتند تا فلاکت ملت نمک نشناس و خرافاتیش را در صف توزیع مرغ گندیده و برنج آلوده شیمیایی چینی‌ و کتک کاری ملتی که روزگاری خاور میانه حسرتش را میخورد را نبیند. خلایق هر چه لایق. ننگ ابدی بر حزب خائن توده‌ و بقیه اشغال‌های مرتجع مثلا ملی‌ منقلی اسلامی فاشیستی.امین
جمعه 18 بهمن 1392 - 01:55
reza the persian - لیدز - انگلستان
روحت شاد و خدا بیامرزت
جمعه 18 بهمن 1392 - 02:20
parvaz 1 - پلیموس - انگلیس
این یکی کارش قابل تقدیر است ، روحش شاد
جمعه 18 بهمن 1392 - 02:21
شنگول و منگول - لندن - انگلیس
جاوید شاه ، روحت شاد بزرگ مرد ایران زمین ، شاهنشاه یک ایران پرست واقعی‌ بود ، به ایرانی‌ بودن خود افتخار میکرد ، فکر نکنم احتیاجی باشه از حاکمان الان ایران حرفی‌ بزنم چون همه میدونند که اینها افتخارشون اینه که اعراب به ناموسشون تجاوز کرده و خود را سیّد می‌نامند ! پس نمیتونند ایرانی‌ و ایران پرست باشند ، رئس ۲ تا از ۳ قوه عراقی هستند ،رهبر هم که سیّد ! خدا به دادمون برسه
جمعه 18 بهمن 1392 - 02:56
perser68 - فلوریدا - امریکا
نمیدونم چی‌ بگم!این عکس‌ها و این نوشته‌ها لحظه‌های غربت ما رو بدتر از اون چیزی که هست میکنه! بگم،نشونمون ندید،بگم نشونمون بدید!دردناکه و بس!
جمعه 18 بهمن 1392 - 03:33
Mehdi707 - لندن - انگلستان
به جهنم درک که امضا میکرد اگه عرضه داشت مملکت رو نگه میداشت نه موقع رفتن خاک ببؤسه بره burn in hell
جمعه 18 بهمن 1392 - 05:40
تیردادسورنا - ایران - ایران
ای شاه خدابیامرز! هر روز که میگذره ما بیشتر میفهمیم که تو چه جواهری بودی..ملت سال 57 که نفهمید تو چی میگی و چی میخای! توی ملاقاتت با رهبران چین فقط لیوان شرابت رو دیدن! توی توریستی کردن کیش پلکان شیشه ای را دیدن و گفتن شاه برای خانم بازیش پله ها را شیشه گذاشته تا از زیر بالا رفتن زنها را دید بزنه!!! میخاستی با جشنهای 2500 ساله هویتی برای این ملت درست کنی گفتن پول بیت المال را هدر دادی! سلاح خریدی تا امثال صدام فکر حمله به ایران هم در ذهنشون خطور نکنه گفتن نفت مجانی دادی آهن قراضه گرفتی! با کشورهای مطرح دنیا رابطه برقرار کردی گفتن نوکر بیگانه ای!جلوتر از کره جنوبی از صنایع مونتاژ شروع کردی گفتن صنایع مادر نیاوردی!حقوق و دستمزدها را زیاد کردی گفتن خواست ما سیاسیه نه مالیه! از دروازه تمدن بزرگ حرف زدی گفتن تمدن اسلامی میخایم!
جمعه 18 بهمن 1392 - 06:44
رضاخان - تاسمانی - استرالیا
نه لایق تو بودیم نه پدرت
جمعه 18 بهمن 1392 - 06:50
caroline - تهران - ایران
مردی شیخی را گفت: شیخ، هزاران سال پیش عرب دختران را زنده بگور می کرد، الان هم که حق رای و رانندگی به دختران نمی دهد که همانا زنده بگوری است!. این اعراب که هنوز جاهل هستند، پس بگو اسلام چه سودی داشت؟!. شیخ گفت : اسلام کاری کرد که پیرزن عجم گاو خود را بفروشد و خرج مکه کند، تا عرب از شترسواری و چادر نشینی به لامبورگینی و برج نشینی برسد !.
جمعه 18 بهمن 1392 - 08:21
bavaffa - باكو - اذربيجان
اگر مرد بود مثل اسد تا آخر میایستاد اسد اگر ولن کنه بد تر از ایران می‌شه شاه خائن بود با کورش نباید مقایسه کرد امیدوارم فرزند ایران بیاد و نام کوروش را زنده بکننه
جمعه 18 بهمن 1392 - 09:22
داماهی - بندرعباس - ایران
تاریخ واقعی ایران همان تاریخ شاهنشاهی وکورش کبیراست نه تاریخی که عرب سوسمارخوار ودزد راهزن به ایرانیان تحمیل کرد.
جمعه 18 بهمن 1392 - 09:44
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا
Mehdi707 - لندن - انگلستان. شاه چه کاری میتوانست کند ایا میتوانست همه را بکشد؟ وقتی تب انقلابی گری و مذهب در وجود اکثریت مردم حتی به ظاهر تحصیل کرده ها و روشنفکرنما های خمینی باور موج میزد سرکوب فقط چند سالی بیشتر به عمر حکومت پهلوی اضافه میکرد و اخوندها را نزد مردم محبوب تر می ساخت مخصوصا وقتی دستهای اجانب در پس پرده از انها حمایت میکرد. سرکوب علاج جامعه مریض خمینی زده نبود متاسفانه اینها باید می امدند تا مردم چهره واقعیشان رابشناسند یکبار برای همیشه در طول تاریخ این کشور
جمعه 18 بهمن 1392 - 09:51
nassau - مالاگا - اسپانیا
روحت شاد‌ای بزرگ مرد که هیچ وقت نذاشتی مردم ایران محتاج کسی‌ و چیزی باشند ولی‌ وقتی‌ محتاج و کمک همون مردم قدر نشناس را داشتی کسی‌ نبود دستت را بگیره و پشتت را مثل دیوار کاه گلی خالی‌ کردند. و الان هم دارند چوب همون نمک نشناسی خودشون را میخوردند. درود بر رضا شاه کبیر و پسرش که ایران را شما ساختید
جمعه 18 بهمن 1392 - 09:58
raha1984 - هامبورگ - المان
و همجنان ایران و ایرانی در اتش اهت میسوزنند !! روجت شاد
جمعه 18 بهمن 1392 - 10:18
Azadikhah - تكسل - هلند
روحت شاد محمد رضا شاه
جمعه 18 بهمن 1392 - 10:30
mammal - لندن - انگلیس
روحش شاد، هر کاری کرد برای این کشور دیگران یک ذره نتونستند، تمام پروژه‌ها که الان انجام می‌شه از آن زمان بوده، به غیر از صنایع مونتاژ نظامی که برای ترساندن دیگران مخصوصا مردم ایران راه انداختند. حد عقل شاه به ایرانی‌ بودنش افتخار میکرد و به تاریخ ایران احترام می‌گذاشت، ولی‌ این آخوند جماعت خودشون را عرب میدونند و از فرهنگ ایرانی‌ متنفر هستند حتی ننگشون میاد که نوروز هست و با اکراه بعضی‌‌هاشون نوروز را تبریک میگن، مرگ بر عرب پرست
جمعه 18 بهمن 1392 - 10:41
تورج - لندن - انگلیس
اگر در اروپا تو را داشتند رو چشمهایشان نگهت میداشتند. به بزدان که این خلق لایق همین آخوند و سبد کالاست..... نور به قبر خودت و پدرت روح پدر و پسر شاد.
جمعه 18 بهمن 1392 - 12:04
farokhzad - کنت - انگلستان
روح تمام آنهای که عشق وطن داشتند شاد از این پدر و پسر تا فرخزاد کسروی شاه پور بختیار تا بابک خرمدین و آریوبرزن و پادشاهان هخا منشی
جمعه 18 بهمن 1392 - 12:50
goosfand - نیویورک - آمریکا
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا: دوست گرامی‌ چند نکته: ۱) کسانی‌ که با انقلاب کشور رو به گند کشیدند روشنفکرنما نبودند، بلکه روشنفکر بودند؛ لطفا انصاف داشته باشیم و گناه یکی‌ (روشنفکر) رو به گردن دیگری (روشنفکر‌نما) نندازیم، و ۲) نیازی نبود این شاه سوسول همه رو بکشه، فقط کافی‌ بود که هی زرت و زرت از کشور فرار نکنه؛ بزدل بود؛ نگاه کن به بشار اسد؛، و ۳) حتا اگه شاه نصف مردم وحشی ایران رو میکشت، و همون چند هزار تا آشغالی رو که خمینی کشت، خود شاه میکشت، و حکومتش رو حفظ میکرد، آیا بهتر نبود؟ یه حساب سر‌انگشتی بکنیم میبینیم که اگه شاه با کشتن نصف مردم، انقلاب رو می‌خوابوند، شمار کشتگان تاریخ ما از اون روز تا امروز خیلی‌ خیلی‌ کمتر می‌بود! یعنی‌ همیشه هم کشتن بد نیست، و ۴) آیا اون روشنفکری که هی زرت و زرت دم از جمهوری میزد، روشنفکر‌نما بود؟! این سلمان فارسیهای غربی گند زدند به کشور
جمعه 18 بهمن 1392 - 12:59
samad agha75 - ایران - ایران
روحت شاد
جمعه 18 بهمن 1392 - 13:04
Berdia - تهران - تهران
درود بر إبر مرد سر زمین پارس شاهنشاه محمد رضا کبیر روحت شاد ای پدر بزرگ ایرانیان
جمعه 18 بهمن 1392 - 13:20
hezbollah90 - رشت - ایران
شاه هیچ درکی از جامعه ایران نداشت و دلیل اصلی سرنگونیش هم همین بود ، توی یه کشور اسلامی با مردم مذهبی و مقید این نوع رفتارهای بی معنا نتیجه عکس داد ، این شاه خودش رو با کوروش مقایسه میکرد،در صورتی که حکومتش رو از سال 20 از انگلیس و از سال 32 از کودتای آمریکا داشت...
جمعه 18 بهمن 1392 - 14:15
hezbollah90 - رشت - ایران
درواقع سال 32 پایان حکومت شاه بود،از اون به بعد دیگه هیچ آبرو و اعتبار سیاسی نداشت این خائن ، خاندان پهلوی فقط به زور ساواک و ارعاب داشتن به زندگی انگلی خودشون ادامه میدادن ، تمدن بزرگ کجا بود وقتی 90% ملت تو شرایط سخت زندگی میکردن...
جمعه 18 بهمن 1392 - 14:20
marg bar doshman - لندن - انگلستان
مرگ بر شاه نوکر
جمعه 18 بهمن 1392 - 12:19
arash_eindhoven - آیندهوون - هلند
من هیچ وقت نگفتم خدا بیامرز.......چون مرده آنست که نامش به نکوئی نبرند
جمعه 18 بهمن 1392 - 14:52
faranak-montreal - مونترال - کانادا
hezbollah90 - رشت - ایران درست همون کاری که آخوندا سال ٧٦ سال ٨٨ با جوونا و مردم کردن درست میگم ؟ؤَ برادران قاچاقچی سپاه الان با سرنوشت جوانها و خانوادهها با ورود مواد درست میگم ؟ حداقل شاه با شعار آزادی . نیامد والی آخوندا که با گل خرما وعده آزادی ارزونی اومدند البته واسه حزباله لبنان نه واسه مردم ایران درست میگم?
جمعه 18 بهمن 1392 - 15:21
behzad50 - مونیخ - المان
مرگ بر خائنین و کسانی‌ که زحمت و جانفشانی فرزندان این میهن همچون رضا شاه و محمد رضا شاه را قدر ندانستند و فریب مشتی عرب زاده فاسد و خائن را که خود را روح و خود خدا می‌دانند را خوردند.مرگ بر جهل و نادانی
جمعه 18 بهمن 1392 - 15:44
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
توهم ثریا نوردی تا اخر عمر دست از سرش بر نداشت
جمعه 18 بهمن 1392 - 17:04
senator x - تهران - ایران
رضا شاه ومحمدرضاشاه خوب یا بد رفتنند تو بگو حالا کسی هست که بفکر فردای ایران باشد.مرگ بر روسیه و انگلیس.
جمعه 18 بهمن 1392 - 22:53
persian freedom - فردیکاستاد - نروژ
چون که ما تاریخمان بر با د رفت،هستی‌ و فرهنگمان بر خاک رفت،کاوه و آرش همانجا خاک شد،پهلوان کشورم عباس شد،جای کوروش را علی‌ آمد گرفت،کّل آن‌ آتشکده آتش گرفت،رستم و سهراب‌ها گم می‌کنیم،تازی ناموس خود بت می‌کنیم،نقش رستم ،تخت جمشید خاک شد،کربلا و کاظمین آبا د شد،رسم زرتشت را اگر دانی‌ که چیست،عید ما جشن غدیر و فطر نیست،ای عزیزان جملگی همت کنیم،سنت اعراب خاکستر کنیم.ننگ به رژیم ضدّ انسان طالبانی و پاینده ایران
جمعه 18 بهمن 1392 - 23:34
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا
goosfand - نیویورک - آمریکا. دوست گرامی منظورم از روشنفکر نما بخاطر جهالتشان بود اگرچه خودشان ادعای روشنفکری میکردند و زیر چتر ملای تاریک فکری همچون خمینی رفتند. متاسفانه حکومت پهلوی تما م تمرکزش را صرف مبارزه با جریانهای چپ کرد و از اخوندهای اتگلیسی غافل شد, زندانیان دوره پهلوی اکثرا از کمونیستها, گروههای چپ مارکسیستی یا التقاطی مانند مجاهدین بودند. در یک کلام اگر چه حکومت پهلوی سگش به رژیم اخوندها می ارزید ولی رژیمی وابسته بود و دیگران برایش تصمیم می گرفتند,همانهایی که در نهایت مهره ویرانگر خود بنام خمینی را بر این کشور مسلط کردند.
جمعه 18 بهمن 1392 - 23:17
nasl sokhta - لندن - انگلیس
روحش شاد و یادش گرامی‌ باد
شنبه 19 بهمن 1392 - 01:01
nasl sokhta - لندن - انگلیس
تورج - لندن - انگلیس. % ۱۰۰ موافقم . به قول عامیانه خر چه داند قیمت نقل و نبات
شنبه 19 بهمن 1392 - 01:08
smart292 - ونکوور - کانادا
hezbollah90 - رشت - ایران--marg bar doshman - لندن - انگلستان--مساله را عوض نکن مردم همه کار داشتند کسی بی‌ کار نبود همه در رفاه زندگی‌ میکردند ، حتی کارگر ما در ایران کم داشتیم از از کشورهای فیلیپین ، هند ، افغانستان و پاکستان حتی از ترکیه آمده بودند و برای ایرانی‌ها کارگری میکردند ، پس اقتصاد ایران خیلی خوب میچرخید ، و خوشی زده بود زیر دلم مردم، پس معلوم شد که تو جیره خور هستی‌ حتی آن موقع هم به دنیا نیامده بودی ، اگر تو مسلمان هستی‌ نباید دروغ بگوئی،ولی‌ چون تو جیره خور هستی‌ مساله‌ای نیست، رهبر دزد تو، تو را میبخشد .به امید نابودی اسلام عرب و خامه ای‌ دزد.
شنبه 19 بهمن 1392 - 03:20
مهرتابان - تهران - ایران
روحش شاد همه کامنتهاتون رو خوندم،امیدوارم به زودی بتونیم همت کنیم و فرهنگ و تمدن خودمون رو زنده کنیم یکی از کارهایی که میتونیم انجام بدیم اینه که در سال نو 1393 با اس ام اس و فیسبوک و هر وسیله دیگه ای سال 2573 شاهنشاهی رو بهم تبریک بگیم و این اختلاف 1180 سال رو برای دوستان و نزدیکانمون توضیح بدیم تا اونها هم متوجه بشن.
شنبه 19 بهمن 1392 - 08:00
hezbollah90 - رشت - ایران
smart292 - ونکوور - کانادا. بابت توهینی که کردید تشکر میکنم!!!، شما که میگید همه مردم در رفاه بودن و خوشی زد زیر دلشون ، باورش سخته ، ما چیز دیگه ای شنیدیم و خوندیم ، شاید شما در اون زمان جزو همین مرفهین بودید که همه رو مرفه دیدید!
شنبه 19 بهمن 1392 - 10:53
koorosh2500 - تهران - ايران
روحت شاد ولی لیاقت مملکت داری نداشتی و مفت از دست دادی فقط بخاطر بز دلی و نداشتن شهامت رضاشاه ،کشور را به عرب ها دادی.
شنبه 19 بهمن 1392 - 11:15
hezbollah90 - رشت - ایران
faranak-montreal - مونترال - کانادا. اینجا درباره شاه صحبت شد و نظر منم درباره شاه بود .. اگر کسانی که این قدر قربون صدقه شاه میرن بتونن جواب مارو بدن که کودتای 32 چطور اتفاق افتاد خیلی خوشحال میشیم...سال76 و سال 88 مسایل متفاوتی هستن و بحث جداگانه لازم دارن و ماهم نگفتیم موافق این جریانات هستیم ، هر دوی این اتفاقات واقعا دردآور بودن، انشالله که در آینده اتفاقات مثله این برای ایران عزیز نداشته باشیم.زنده باد ایران
شنبه 19 بهمن 1392 - 10:44
mammal - لندن - انگلیس
تو کودتای ۳۲ را ولن کن و بگو که انقلاب ۵۷ چه کار کرد برای ایران که تو اینقدر طرفدارش هستی‌، خود خمینی گفت بود که اقتصاد مال خره و نمی‌خواهیم و نتیجه‌اش را حالا خوب میبینیم، شاه کلی‌ اسلحه می‌خرید حالا خودش کارخانه راه انداخته، گفت جنگ نمی‌خواهیم ولی‌ خونین‌ترین جنگ را به وجود آورد در صورتی‌ که صدام بعد از ۲ سال اعلام آتش بس داد، و خیلی‌ چیز‌های دیگر. این مرتیکه هندی نه عقل داشت نه میهن پرست، فقط عرب پرست بود که فکر و فرهنگ عرب را از در پشت آورد به ایران.
شنبه 19 بهمن 1392 - 12:33
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
رضا خان. شما درست میگی‌ نه تنها قدر آن دو را ندانستیم، قدر رضا پهلوی را هم نمی‌دانیم.
شنبه 19 بهمن 1392 - 13:06
علیرضا خان - لندن - انگلستان
جواب کسانی رو که به محمدرضاشاه فقید توهین میکنند رو اکثر ایرانیانی که میگن عجب شکری خوردیم انقلاب کردیم, دادن.اما فقط در جوابشون همین جمله آقای نوریزاد بس که در نامه اش به علی خامنه ای نوشت:ایرانیها تمام آزادیها را داشتند و فقط برای آزادی سیاسی انقلاب کردند که نه تنها آزادی سیاسی به دست نیاوردند بلکه تمام آزادیهایی را هم که داشتند از دست دادند.
شنبه 19 بهمن 1392 - 17:17
علیرضا خان - لندن - انگلستان
متاسفانه مخالفان شاه با اشتباهات خنده دار دیکته ای که در 3 سال اول ابتدایی آموزش داده میشه ادعاهایی میکنند که جای این سوال پیش میاد که شما که سواد نگارش نداری اون هم در حد ابتدایی چطور میخواید مسائل تاریخی رو تحلیل و بررسی کنید؟. در مورد سال 32:طبق قانون اساسی حق انتخاب نخست وزیر با شاه بوده.نخست وزیر میاد سر کار و میخواد بشه همه کاره مملکت (این بیشتر شبیه کودتاس) و اصلا شاه با حمایت هر کسی که شما میگید برگشت به قدرت.یعنی کسی رو که خودش منسوب کرده بوده و حالا اومده میخواد بشه همه کاره رو برکنار کرده.آیا معنی این کار کودتاس؟(در فرهنگ دهخدا کودتا اینطور معنی شده:کودتا. [ دِ ] (فرانسوی ، اِ) برانداختن حکومت با استفاده از قوای نظامی کشور و تسلط بر اوضاع و روی کار آوردن حکومتی نو.رجوع به لاروس شود.) خب شاه حکومت نو برپا کرد؟یا حکومت رو پس گرفت؟
شنبه 19 بهمن 1392 - 17:40
علیرضا خان - لندن - انگلستان
و در مورد رفاه:کی گفته زمان شاه همه مردم مرفه بودن؟بحث در مورد اینه که چه درصدی از مردم در رفاه بودن و با اون رشد اقتصادی و سرمایه گزاریهای کلان داشتیم به کجا میرفتیم و میرسیدیم؟و الان بعد از 34 سال کجاییم و رفاه مردم در چه سطحی است؟رفاه نسبی در زمان شاه چه میزان بود و الان چه میزانه.
شنبه 19 بهمن 1392 - 17:41
تیردادسورنا - ایران - ایران
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران اون خدابیامرز درست فکر میکرد این امثال جنابعالی بودین و هستین که در عالم هپروت بند اسب اسکندر مقدونی رو گرفتی و هنوز پاچه خواری اسکندر مقدونی رو میکنی! از دیدگاه شما پانترکها که اسکندر، انیشتن، نیوتن، بیل گیتس!! ترک هستن! تو برو به همون پانترکیزمت بچسب و خواب ترکیه رو ببین که هنوز التماس اتحادیه اروپا رو میکنه که راهش بدن تو اتحادیه! تو رو چه به این حرفا
شنبه 19 بهمن 1392 - 18:53
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
اگه به راستی ما ایرانیان به شاه و پدرش ستم کردیم و پشیمانیم هنوز هم نور امیدی هست.دوستان تنها راه آزادی ایران رضا پهلویست که با پشتیبانی نسل جوان ایرانی اگر به تمام آرزوهای خود نرسیم اما ایران به جایگاه خود بر میگردد. در مورد ایشان بیشتر جستجو کنیم به جای جبهه گرفتن
شنبه 19 بهمن 1392 - 20:19
hezbollah90 - رشت - ایران
علیرضا خان - لندن - انگلستان. شما در مورد کودتای 32 که آمریکاییها کاملا بهش اعتراف کردن و همه تاریخ شهادت میده به خیانت خاندان پهلوی، بین شاه و دکتر مصدق ، شاه رو انتخاب کردید ، من در این مورد دیگه با شما حرفی ندارم!!
شنبه 19 بهمن 1392 - 21:13
علیرضا خان - لندن - انگلستان
در ادامه بحث رفاه باید به مسائل کلیدی اقتصادی در زمان شاه همچون نرخ تورم, رشد اقتصادی, ارزش پول ملی و موارد دیگه هم اشاره کرد.در زمان محمدرضاشاه درصد بالایی از مردم دارای رفاه نسبی بودن اما الان درصد بالای مردم نرخ فلاکت رو هم رد کردن.ارزش و سربلندی مردم ایران در منطقه و دنیا کجا بود و الان کجاست؟
شنبه 19 بهمن 1392 - 21:57
*Fanoos* - ایران - ایران
روحت شاد ای بزرگ مرد ایرانی
شنبه 19 بهمن 1392 - 22:11
hezbollah90 - رشت - ایران
علیرضا خان - لندن - انگلستان. در مورد اشتباهات خنده دار دیکته ای که ما داریم و بی سواد هستیم (من دانشجوی مهندسی عمران هستم) مارو ببخشید ، البته شما هم کم اشتباه دیکته ای ندارید دوست عزیز به پاراگراف چهارم نظر خودتون دقت کنید : یعنی کسی رو که خودش منسوب کرده بوده و.. شما مارو بی سواد میدونید ولی ما نمیگیم شما بی سوادید و چه و چه..بالاخره اشتباه پیش میاد ، اشکال نداره ، مهم نظر شماست که متوجهش شدیم و در کمال احترام کاملا با نظر شما مخالفیم.
شنبه 19 بهمن 1392 - 21:21
smart292 - ونکوور - کانادا
hezbollah90 - رشت - ایران--تو آمدی به یک سایتی که همه مخالف این حکومت هستند ، و اکثرا دوران شاه را بخاطر دارند ، پس با اطلاعات غلط چیزی عوض نمیشود. اگر تو شنیدی از یک جیره بگیر دیگر ،مساله فرق میکند ، تو شنیدی دوران شاه را ولی‌ ما دیدم و لمس کردیم دوران شاه ما فقیر نداشتیم، ثروتمند و خانواده‌های متوسط که همه در رفاه زندگی‌ میکردند ، ولی خامنهٔ ای‌ پول نفت را میدزدد و به حساب بانکی خود میریزد.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 00:23
samad agha75 - ایران - ایران
hezbollah90 - رشت - ایران بخدا ٢ زار سواد سیاسی داشتن هم بد نیست! در کجای دنیا دیدی پادشاه علیه نخست وزیرش کودتاه کنه تا ایران دومیش باشه ؟. همیشه تا بوده و بوده نخست وزیر ها علیه پادشاه کودتا میکنند. اون هم شاهی که همه نوع اختیار داشته و مثل آب خوردن میتونسته دستور عزلش را بده .. مگر اینکه نخست وزیر قصد سرکشی می داشته.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 00:27
samad agha75 - ایران - ایران
hezbollah90 - رشت - ایران مصدق خودش را کشت تا توانست مجلس را تعطیل کند. این آقا مثلا دکترای حقوق داشت اما اینقدر نمی‌دانست که مجلس را نباید تعطیل کند. در هیچ جای جهان کسی مجلس را تعطیل نکرده مگر ایران و در ایران هم این آدم تبدیل می‌شود به قهرمان ملی و سمبل دموکراسی
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 00:57
samad agha75 - ایران - ایران
تولید ناخالص داخلی در 1352 معادل 2900 میلیارد ریال بوده و نقدینگی نیز حدود 800 میلیارد ریال (موفقیت در کنترل نقدینگی و جلوگیری از تورم) ...تشکیل سرمایه در 1355، معادل 1181 میلیارد ریال بوده است (مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران، حسین عظیمی) . از اوایل دهه 50 تا سال 56 میانگین نرخ بیکاری به 2/9 درصد کاهش یافته بود، می توان گفت ایران از مرزهای اشتغال کامل فراتر رفته بود، در دهه 50 میانگین رشد اقتصادی 7/4 درصد، نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی 33/4 درصد در سال و نرخ بیکاری به طور میانگین 2/9 درصد بود، افزایش حجم سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی نشاندهنده آن بود که هر ایرانی به طور متوسط بیش از یک سوم درآمد خود را پس انداز و سرمایه گذاری کرده بود - دکتر عبدالحسین ساسان
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 00:59
samad agha75 - ایران - ایران
hezbollah90 - رشت - ایران مصدق السلطنه نه تنها با دزدی و بر باد دادن ایران توسط اجداد دزد و زن باره اش اعتراضی نداشت بلکه خودش در 12 سالگی والی خراسان بود(لقبی اشرافی ) هرگز نگفت اجدادش چرا سلطنت نمیکنند و یا نگفت چرا اسکناس ما را انگلیس چاپ میکند یا چرا باید فقط طبقه ایشان به تحصیل در خارج(داخل که حتی مدرسه ابتدائی نداشتیم) فرستاده میشود و نگفت هزاران چرای دیگر را که بعدا یادش آمد و شد مصدق باب دل توده ای
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 01:00
samad agha75 - ایران - ایران
مصدق، مفاهیمی را در فرهنگ سیاسی ایران وارد کرد که تا امروز ما تاوان آن‌ها را می‌دهیم . اینکه وی می‌گوید هر جا مصلحت باشد، من قانون را می‌زنم به دیوار و می‌گذارم زیر پایم که خودش چنین حرف‌هایی را زده و در خاطراتش در کتاب «خاطرات و تالمات» هست با توجه به اینکه مصدق یک حقوقدان بوده است، یعنی چه؟ چطور می‌شود چنین سیاستمداری را دموکرات دانست، چطور می‌شود قبول کرد که وی طرفدار حکومت قانون بوده است، حکومت قانون با مصلحت تضاد دارد و نمی‌توان قبول کرد که مصلحت را بر‌تر از قانون بدانیم . این ادعا که مصدق مصلحت مردم را از خودشان بهتر می‌دانست یعنی چه؟ از چنین اندیشه‌ای بر می‌آید که اگر مجلس خواست استیضاح کند، مردم را به خیابان‌ها بکشد تا مساله را در آنجا حل کند، این یعنی پوپولیسم و گرفتاری امروز ما نیز همین است دوسه مثقال خریت زخران چیزی نیست. آدمی هست که الحق دوسه خروار خر است
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 01:04
samad agha75 - ایران - ایران
مصدق می خواست یک قهرمان باشد، دائما از دموکراسی حرف می زد و به جای آن یک حاکم مستبد شد، او مستبدترین نخست وزیری بود که ایران به چشم دیده بود، وقتی دید نمی تواند مجلس را با خود همراه سازد، آن را منحل کرد؛ مدیریت شرکت نفت انگلیس و ایران، حتی از زمان نصرت الدوله، سیاستی را دنبال می کرد که به ایران فشار آورد تا ادعاهای خود را نسبت به شرکتهای تابعه کنار گذارد و این مصدق بود که سرانجام این ادعا را دور انداخت، او گفت این کار به صلاح ملت ایران است؛ در واقع، او بیش از هر کس دیگری در تاریخ به زیان ایران عمل کرد .. برای پیشبرد خط مشی سیاسی خود به شورش و آشفتگی تکیه کرد .. نهضت او در مسیر نادرستی قرار گرفته بود - منوچهر فرمانفرمائیان. خون و نفت
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 01:05
samad agha75 - ایران - ایران
hezbollah90 - رشت - ایران کودتا در اینجا کاملا دیمی به کار برده می‌شود. نه به معنای علمی. چون به معنای علمی‌اش در 25 مرداد اتفاق افتاده بود.در ایرانی که دقت‌های علمی در استفاده از مفاهیم و تعابیر علمی وجود ندارد، رویداد 28 مرداد به گونه جدی و رسمی «کودتا» با تعاریف علمی آن فرض شده،بی‌آنکه توجه شود آقای مصدق رئیس نظام حکومتی یا «اتا» نبود که علیه‌اش «کو» صورت گیرد.او نخست‌وزیر معزولی بود که چند روزی را به گونه غیرقانونی به حیات باقی‌مانده دولتش ادامه داد. چشم‌بندی که نیست که.???.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 01:07
sarbaz007 - المان - المان
حزب‌الله۹۰ - رشت - ایران. فکر کنم تو از چریک فدای سیا کال هستی‌ نه؟ همونای که ......
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 01:17
hezbollah90 - رشت - ایران
samad agha75 - ایران - ایران. بابت نظرتون ممنون ، و اینکه گفتید من به عنوان یه دانشجو سواد سیاسی ندارم ، خب تشکر میکنم دست شما درد نکنه ، اما ما یه کوچولو سواد سیاسی داریم و کتاب هم میخونیم گاهی اوقات ، حالا نه به اندازه شما. شما فرمودید که : مصدق می خواست یک قهرمان باشد، دائما از دموکراسی حرف می زد و به جای آن یک حاکم مستبد شد، او مستبدترین نخست وزیری بود که ایران به چشم دیده بود!!!..... پس از نظر شما مصدق یه دیکتاتور به حساب میاد! و شاه یه آدم دموکرات و مردم سالار ، شما نگاه کنید به طرفداران مصدق در آن زمان ، مردم پشت مصدق بودند ، اکثریت ملت!! آیا دموکراسی غیر خواست مردمه؟!
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 10:26
hezbollah90 - رشت - ایران
samad agha75 - ایران - ایران. شاه در سال 32 با کودتا وارد کشور شد ، اونم نه کودتای حداقل ایرانی!! کودتایی که یه کشور خارجی توی کشور ما برپا کرد ، شاه حکومتش رو مدیون شعبان بی مخ ها بود ، شاه حکومتش رو مدیون نماینده مجلسهای خائنی بود که از آمریکا رشوه گرفتن!! آمریکا برای کودتای 32 بودجه 1 میلیون دلاری کنار گذاشت ولی با زیر 100 هزار دلار!!! بزرگترین فرصت دموکراسی در کشور مارو گرفت! یعنی این خائنین که شما بهشون میگید مجلس!! میگید نظامی وطن پرست اونقدر لیاقت نداشتن که حداقل یخورده بیشتر کاسبی کنن و اینقدر مفت به کشورشون خیانت نکنن!! لعنت به همشون
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 10:33
hezbollah90 - رشت - ایران
samad agha75 - ایران - ایران. شاه با شهید کردن دکتر حسین فاطمی که جرقه ملی کردن نفت رو ایشون زد ، نشون داد فقط دنبال سلطنت خودش و خاندان نحس خودش تو ایرانه!! این شاه دستور اعدام کسی رو داد که یکی از خادم ترین افراد به ایران بود ، یکی از مهمترین افرادی که تلاش کرد برای آزادیخواهی و استقلال طلبی تو ایران!! شاه نه تنها خیانت کرد بلکه جنایت هم کرد در حق مردم ایران!! فقط متاسفم برای شما که بخاطره مخالفت با جمهوری اسلامی شأن انسانهای بزرگی مثله دکتر مصدق ، دکتر حسین فاطمی و.. رو پایین میارید! فقط متاسفم..
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 10:46
علیرضا خان - لندن - انگلستان
hezbollah90 -رشت - ایران:خیلی بده کسی حرفی بزنه که همونجا متوجه بشه رسما داشته اشتباه میکرده.دوست عزیز بنده میدونم از کدوم کلمه باید استفاده کنم چون من مثل حزباللهی ها که تعصب بیجا دارن من ندارم.شاه طبق قانون نخست وزیری رو انتخاب میکرد که هم کارآمد بود هم مورد نظر شخص شاه.دقت بفرمایید در لغت نامه دهخدا:منسوب.[م َ] (ع ص) دارای نسبت و دارای علاقه و دارای پیوستگی و متعلق و مرتبط و متصل و ملحق شده و مخصوص شده.(ناظم الاطباء).بله نخست وزیر باید به شاه و قانون و مملکت ملحق میشد نه اینکه بخواد قدرت رو صاحب بشه.اگر منظور شما اینه که من باید منصوب به کار میبردم خوبه دقت کنید:منصوب.[م َ] (ع ص) بر پای کرده شده.(آنندراج) (از اقرب الموارد).بر پای کرده و افراخته و بلندشده و نصب شده و نشانده شده...
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 11:37
علیرضا خان - لندن - انگلستان
بعد همچین میگید آمریکایی ها اعتراف به کودتا کردند انگار خودتون با گوش خودتون شنیدید که بگن کودتا کردیم.شما از رادیو تلوزیون جمهوری اسلامی کلمه کودتا رو شنیدید و از مخالفان رژیم سابق.آمریکایی ها اعتراف به کمک به شاه در سال 32 کردند بله ما هم میگیم کمک کردند کمک فکری اما سرباز نیوردند با مردم بجنگن که.مردم صبح گفتن درود بر مصدق شب گفتن جاوید شاه.کمک و کودتا دو موضوع جداست.شما که دانشجوی عمران هستی باید فرق جکهای هیدورلیکی و پنوماتیکی رو خوب بدونی.درسته بگیم جک جکه.نه هر کدوم کارکرد خودش رو داره و هر جا نمیشه استفاده کرد.شما بد نیست کمی در مورد حزب توده تحقیق کنی.اگه توده ای ها سر کار بودن الان ما هم یه وضعی در حد کشورهای زیر سلطه شوروی سابق داشتیم.ببینید الان چه وضعی دارند.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 11:45
علیرضا خان - لندن - انگلستان
hezbollah90 - رشت - ایران.یه کتاب به شما معرفی میکنم برای مطالعه و مشخص شدن حقایق بد نیست به هر حال جوان هستید و دانشجوی مهندسی عمران و در اول راه.اسم کتاب هست:پشت پرده های انقلاب اسلامی، اعترافات حسین بروجردی نوشته بهرام چوبینه.شما بخون ببین شاه دزد و خائن و پست و هزاران الفاظ منفی دیگه بوده یا مدعیان تقدس.بله شاه هم ایراد داشته خطا کرده و کامل نبوده اما شما همه کارکردهای یک نفر رو بسنج ببین وقتی کشور رو تحویل گرفتن چی بود و درسال 57 به کجا رسید و میتونست به کجا برسه.من همیشه هدفم اینه که به کسی توهین نکنم اما اگه به شما توهینی کردم از شما عذرخواهی میکنم و دست رفاقت و برادری به شما میدم.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 12:03
hezbollah90 - رشت - ایران
علیرضا خان - لندن - انگلستان. در مورد کتابی که معرفی کردید بازم ممنون سعی میکنم یجوری پیداش کنم اگه فرصت شد بخونم ، من بامطالعه ای که داشتم از شاه و حکومتش بیزارشدم و نمیگم در دوره شاه همه چیز بد بوده چون امکان نداره ولی در کل به نظرم حکومت شاه نمره قبول نمیگیره ، و فکر میکنم انقلاب خواست ملت بود و باوجود همه سختی ها و مشکلات ، برکاتی هم داشته برای کشور ، ، در مورد تعصب باید بگم به عنوان یه حزب اللهی سعی میکنم تحجر نداشته باشم ، با حفظ اصول نظر دیگران رو بشنوم و تحمل کنم ، اگه نظرمودبانه و با احترام باشه ، به نظرم تندروی در هر شکلی که باشه غیر منطقیه و واقعاهم بیشتر مشکلاتی که ما داریم میکشیم از همین افراط و تفریط هاست.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 20:10
hezbollah90 - رشت - ایران
علیرضا خان - لندن - انگلستان. ممنون از اینکه حداقل مودبانه جواب دادید ، در مورد منسوب و منصوب ، من فکر میکنم شما باید از منصوب استفاده میکردید ، چون من تا حالا ندیدم که از نسب برای دادن مقام به کسی استفاده بشه ، بلکه همه جا (حداقل تو ایران که ماهستیم) از نصب استفاده میشه ، مثلا انتخابات 88 رو گفتن انتصابات 88، یا مثلا آقای خامنه ای فلان کس را به فلان مقام منصوب کردند...حالا در هر صورت یه چیزی از شما یاد گرفتیم ، تشکر
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 19:55
علیرضا خان - لندن - انگلستان
hezbollah90 -رشت- ایران:بله در باید قبول کنیم انقلاب 57 به خواست اکثریت اتفاق افتاد چون توسط انقلابیون وعده هایی داده شد که در تاریخ موجوده و بعدا نه تنها نتونستن عملیش کنن بلکه معلوم شد بعضی از وعده ها به جز دروغ به مردم هدف دیگری نداشته.اما آیا الان هم همچنان خواست مردم همین حکومته؟تاریخی که شما مطالعه کردید توسط کدوم نویسنده نوشته شده؟آیا کتابهای تاریخی موجود در ایران تماما در انحصار رژیمه یا امکان انتشار کتابهای تاریخ نویسندگان دگر اندیش هم موجوده؟من شخصا برکتی در این نظام ندیدم و اتفاقا به عنوان یک مسلمان شیعه عرض میکنم ضربه ای که این حکومت به دین اسلام و فقه شیعه زده در کل تاریخ بی نظیر بوده حالا موادر دیگه مثل اقتصادی جدا که حتما خود شما بهترین شاهدی.برای اثبات وضعیت امروز جامعه ایران در اینترنت گفت و گوی آخوند خراسانی با آیت الله نائینی بر سر تشکیل حکومت اسلامی در دوره مشروطه رو مطالعه بفرمایید.اگر نگاهی به رشد دین گریزی در سطح جامعه کنیم متوجه میشیم.پاینده باشید.
یکشنبه 20 بهمن 1392 - 21:08
samad agha75 - ایران - ایران
hezbollah90 فرهنگ لغات علامه دهخدا – کودتا - جلد ١١ صفحه ١٦٤٨٠ اینگونه معنی می شود : کودتا – یک واژه فرانسوی است و برانداختن حکومت با استفاده از قوای نظامی کشور و تسلط بر اوضاع و روی کار آوردن حکومتی نو ، رجوع شود به لاروس . و حکومت را هم در جلد ٦ صفحه ٨٠٤٩ اینگونه معنی کرده است : حکومت - قضا ، قضاوت کردن ، داوری کردن ، حکم راندن ، دیوان کردن ، فرمانروایی کردن – سلطنت کردن – پادشاهی کردن ، فرماندهی ، حکمرانی ، سلطنت ، سلطان ، . کجای این تعاریف با وقایع حقیقی ٢٨ مرداد مطابقت دارد؟ اجازه بدهید در کنار این تعاریف نظری هم به اصول قانون اساسی بیاندازیم یعنی : . اصل چهل و ششم متمم قانون اساسی – عزل و نصب وزرا بموجب فرمان همایونی پادشاه است
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 03:35
samad agha75 - ایران - ایران
hezbollah90مصدق مجلسی را که خودش انتخاب کرده و بیش از صد بار گفته که صدی ۸۰ آن ملی است قبول ندارد و برای فرار از استیضاح و راه ندادن به ناظر بانک که از طرف مجلس انتخاب شده تا به حال اسکناس‌های زیادی که منتشر ساخته و ظاهرا در حدود چهار صد و پنجاه میلیون تومان است مجلس را با وادار ساختن نوکران خود به استعفا تعطیل و برای انحلال آن رفراندوم می‌کند، این مجلس وقتی به مصدق اختیارات غیرقانونی می‌دهد ملی و وقتی او را استیضاح می‌کند، عامل اجنبی است.
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 03:37
samad agha75 - ایران - ایران
hezbollah90 اولا دفاع از دستاوردها و خدمات دوره پهلوی استبداد دوستی نیست، دوم، شما از طرف چه کسانی حرف می زنی؟ این ما که می گویی منظورت چه کسانی هستند؟ چه کسی گفته مصدق و فاطمی آزادیخواه بوده و منتقدان و مخالفانشان استبداد دوست هستند؟ این تقسیم بندی های قطبی که یک طرف را عین حقیقت و طرف دیگر را هین باطل بودن می داند دوره اش گذشته، من هم داخل کشور زندگی می کنم و جوان هم هستم و برخلاف شما کلیشه ای و بدون مطالعه نظر نمی دهم، مصدق یا فاطمی یا هر سیاستمدار دیگر را باید نقد و بررسی کرد، در زمان مصدق اشتباهات بسیاری صورت گرفت که اثرات زیان بار و طولانی مدتی بر سیاست ایران داشت، لطفا از طرف خودتان حرف بزنید، هر کس از طرف خودش حرف بزند، سیاه نمایی از پهلوی و فرشته سازی از مصدق یکی از آفت های فرهنگ سیاسی ایران بوده که باید با آن مقابله کرد
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 03:41
siavash2a - تهران - ایران
شاه با همه خدماتی که انجام با فرارش از ایران عملا کشورو به روحانیون تحویل داد
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 17:40
trust - بوشهر - ایران
samad agha75 - ایران به کوری دو چشم سلطنت طلبان بی درد درود بر مصدق کبیر لعنت بر پهلوی ها هنوز سخن میهن پرستانه دکتر مصدق در سازمان ملل هیچ کس از یاد نخواهد برد
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 06:45
windy1234 - لندن - انگلستان
روحت شاد ، نامت جاویدان و لعنت ابدی بر دشمنان داخلی و خارجی ایران
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 19:36
reza shah bozorg - زادراکارتا - ایران
trust - بوشهر - ایران. آخه تو که تو ده زاغارته بوشهری چی میدونی زر زیادی میزنی با اون مرتیکه قاجاری
‌چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 21:17
کبالت3 - کرج - ایران
یکی دیگه از خاصیت های بسیار خاص و مخصوص شاهنشاه این بود که بقدری ایشان به افقهای دور دست و آینده روشن و آتیه درخشان خیره میشدن و فکر میکردن که جلوی پای خودشون رو نمیدیدن اشکالی هم نداشت به هر حال فعلا نور ها همه رقم بسوی قبر ایشونه خوب قبر پرستی هم یکی از خواص ماست روحشم شادمان بادا کبلائی.
‌پنجشنبه 24 بهمن 1392 - 22:20
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.