جهانگرد انگلیسی بعد از سفر به 201 کشور ، "دوست داشتنی ترین محل دنیا" را معرفی کرد

"گراهام  دیوید هیوز" جهانگرد و فیلمساز 34 ساله بریتانیایی که از سال 2009 رکورد سفر بدون هواپیما به 201 کشور جهان را دارد، ایران را جزء یکی از 10 کشور برگزیده خود و دوست داشتنی ترین کشوری خواند که تا کنون از آن دیدار کرده است.

به گزارش عصر ایران این مرد بریتانیایی اهل لیور پول نخستین سفر خود را در سال 2009 با سفر به اروگوئه آغاز کرد و سپس پس از 4 سال به تمامی کشورهای جهان  بدون  هواپیما سفر کرده است.




نخستین مُهر گذرنامه گراهام  در  اول ژانویه 2009 در کشور اروگوئه ثبت شده و آخرین آن به عنوان پایان سفرش به همه کشورهای دنیا در جزیره "سیشلز" در اقیانوس هند ثبت شده است.

 پاسپورت وی به دلیل پر شدن مهرهای ورود و خروج به کشورها در 4 سال گذشته ، 4 بار تعویض شده است. نام او در کتاب رکوردهای گینس به عنوان فردی که به تمامی کشورهای جهان بدون استفاده از هواپیما سفر کرده ، ثبت شده است.

وی اخیرا ویدئویی 201 ثانیه ای از 201 کشوری که به آن سفر کرده است روی شبکه یوتیوب قرار داده است.

گراهام اخیرا در مصاحبه با شبکه " Esquire" درباره سفر به ایران خاطره ای جالب تعریف کرده است.



این مرد بریتانیایی در این باره در پاسخ به سوالی که چه درسی از سفرهایش به کشورهای جهان گرفته است، گفت :"   درس اصلی که گرفتم  این بود که هیچگاه ملتی را بخاطر دولت آن قضاوت نکنم. دوستانه ترین کشوری که دیدم ایران بود و اصلا انتظارش را نداشتم.

وی به خاطره خود از سفر به ایران اشاره می کند و می افزاید:" سوار در یک اتوبوس بین شهری بودم و پیر زنی کوچک جثه در مقابلم نشسته بود و با موبایلش صحبت میکرد. ناگهان رو به من کرد و با ایما و اشاره گوشی خود را به من داد. من که نمی دانستم چه می خواهد، گوشی را گرفتم و گفتم "Hello"! صدای مردی جوان را شنیدم که خیلی روان انگلیسی صحبت می کرد. وی گفت که مادربزرگش نگران من است که نکند جایی را نداشته باشم که چیزی بخورم. او می خواست تا مرا به خانه اش ببرد تا برایم صبحانه درست کند. این بود که دوباره به انسانیت ایمان آوردم و دانستم که مردم چه خوبند. روحیه بزرگمنشی همه جا هست و شاید هم من خوش شانس ترین آدم زمینم!"


وی ایران را جزء ده کشور سرآمدی دانست که تجربه سفر به آن را یافته است و از آرش جوان ایرانی که در سفارت هند به او پیشنهاد سفر به ایران را داد و خانواده او در ایران که به او در جریان سفر کمک فراوانی کرده اند،تشکر کرد.

+312
رأی دهید
-14

30metry tolab - لندن - انگلیس
تو هم به انگلیسى اصل نیستى. خدا مى داند مال پولند یا به جاى اروپا شرقى. کشور فاشیسم را یکى از ١٠ بهترین مىگه!. ها ها
جمعه 27 دي 1392 - 00:12
sarbaz007 - المان - المان
۳۰متری طلاب هیچ موقع در مورد کشورت اینجوری ننویس اوکی؟ اون خودش داره میگه نمی‌شه هیچ جار با دولتش قضاوت کرد
جمعه 27 دي 1392 - 00:59
Ahmad reza_58 - منچستر - انگلستان
30metry tolab شما اول متوجه منظور این اقا بشو بعد در مورد نظر ش اضحار نظر کن کدام إیرانی دیدی که فاشسم باشه اگر هم هست آدم های مثل شما هستند . خیلی کوتاه عقلی برات متاسفم
جمعه 27 دي 1392 - 00:43
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
۳۰متری طلاب - لندن - انگلیس, مگه نخوندی بفهمی چی‌ میگه؟ میگه مردم هیچ کشوری را نباید با دولت آن کشور ارزشیابی کرد! بعدش هم امان از دست شما پان ترک -پان عرب‌ها که تا اسم ایران میاد حرصتون میگیره که چرا تا به حال موفق به تجزیه آن‌ نشدید.آرزوی تجزیه ایران خانم را با آخوند‌های تازی تبار به گور ببرید.امین
جمعه 27 دي 1392 - 01:30
potatis - مالمو - سوئد
iranianuk دوباره یه کامنت جنجالی رو نفر اول چاپ کرد تا مشتری جمع کنه, هههه.
جمعه 27 دي 1392 - 01:35
MACFIT - اسن - آلمان
..30 metri wc لندن----انگلیس.برو بمیر روانی.،تو هم ایرانی‌ نیستی‌. عقب مونده.
جمعه 27 دي 1392 - 01:01
اردشیر مقامی - وادوز - لیشتن اشتاین
خوب معلومه , ایران یکی از بهترین کشور های دنیا برای زندگیست ! راست میگن خارجی ها واقعیت رو بهتر از ما می بینند !
جمعه 27 دي 1392 - 01:04
paksan - آمریکا - آمریکا
30 متری طلاب - از اسمت معلومه مال مشهد اونم بدترین قسمتش هستی و اصلاً تعجب نداره که سواد خواندن نداشته باشی و همه مشهدی ها می دونند توی سی متری طلاب و اطرافش ... و بازم تعجب نمی کنم که اگر این انگلیسی توی منطقه شما می رفت واسه چند دلاری که داشت می کشتنش یا لختش میکردن . دوستان دیگه باید بدونند بعضی از پناهنده های محترم مقیم انگلیس از کجای ایران آمدن و حق بدهند که فکرشون اینطوری باشه
جمعه 27 دي 1392 - 02:59
مهم - بروكسل - بلزيك
دوستان که مثبت و منفی‌ دادن چرا شلوغ می‌کنید این نظر خودشو داده از ایران چه بسا یکی‌ دیگه بره ایران و نظر منفی‌ بده نسبت به ایران در اصل نظر جمعیت بیشتر همیشه مهم است نه نظر یک نفر یا یه تعداد کم و از آنجا که ما خودمان مردم خودمون رو میشناسیم در حاضر اگه بخواهیم قضاوت درست در مورد مردم بکنیم باز نمی‌تونیم نظر سددرسد مثبت بدیم به مهمون نوازی مردم ایران مردمی که افغانی که همزبون هست و هم دین و کیش به چشم اشغال و نژاد پرستانه نگاه میکنند چرا چون این بنده‌های خدا کشور پیشرفته ندران کشوری دارن نابود معلوم است انگلس که آوازش همه‌‌جا معروف و پاسپورتش رو سنگ بذاری آب می‌کنه و این همه ایرانی‌ که تو انگلیس زندگی‌ میکنند و هر وقت هم می‌رن ایران رو چشم همه هستن میخواستید یه انگلیسی رو تحویل نگیرن
جمعه 27 دي 1392 - 03:46
بت شکن - مونترال - کانادا
البته که درست میگه این آقا، ایران برای بیگانگان کشور خوبی است چون بلد نیستند با زبان فارسی روان وارد جامعه شوند تا ببینند مردم برای یک لقمه نان چطور سر هم کلاه میگذارند و وقتی‌ ۲ تا ماشین تو خیابون به هم میزنند وایسه ببینه که چه فحش و ناسزاها یی که برای یک تکه آهن نثار هم نمیکنند، ایشان نمداند که کهریزک کجاست، و در زندان رجا یی و عادل آباد شیراز و اهواز چه بر سر جوانان پاک ایرانی‌ میاید، ایشان اگر آخرین گزارش آقای محمد نوری زاد را خوانده بود شاید بهتر می‌توانست نظر بدهد!!!
جمعه 27 دي 1392 - 09:14
oghab - هلسينكي - فنلاند
ﺧﻮﺏ اﺯاﻳﻨﻜﻪ اﻳﺮاﻧﻲ ﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﺳﺘﻤﺎﻝ ﻫﺎ ﺭاﺩاﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺷﻜﻴﻴﻴﻴﻴﻲ ﻧﻴﺴﺖ .....ﻭﻟﻲ اﮔﺮ اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻮﺩﻱ ﻣﻴﺪﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺑﻴﺴﺖ ﺩﻻﺭ ﭼﻂﻮﺭ ﺑﺎ ﭼﺎﻗﻮ ﻣﻴﺎﻣﺪﻥ ﺑﺎﻻﺳﺮﺕ....
جمعه 27 دي 1392 - 09:23
Azadikhah - تكسل - هلند
دمش هم گرم نظرشو گفت البته تو ایران هوای توریستا رو دارند.30metry tolab - لندن - انگلیس.دوست عزیز حالا انگلیسی هم نباشه مگه اشکالی‌ داره؟! اینجایی حرفش مهم هست که گفت: درس اصلی که گرفتم این بود که هیچگاه ملتی را بخاطر دولت آن قضاوت نکنم.
جمعه 27 دي 1392 - 10:32
RAZMANDE - بروکسل - بلزیک
۳۰ متری طلاب .. تو و خانواده که تو رو تربیت کردن ،به نظرم تو ایرانی‌ نیستی‌ ؛
جمعه 27 دي 1392 - 07:35
دنیای وحشی - تهران - ایران
بنده خدا اگر زمان شاه فقید به ایران می آمد چه میگفت ؟! خبر ندارد که الان اکثر مردم مادی شدند و کمتر به مسایل عاطفی و انسانی توجه می کنند و همچنین نمیداند که ایرانیها معمولا غریبه پرست و خارجی پرست هستند تا خودی هاشون رو .حتی وقتی هم که خارج از ایران می روند آنجا نیز سعی می کنند خو د را حتی الامکان از چشم ودسترس هموطنهایشان دور نگهدارند زیرا که اغلب ایرانیها فکر می کنند که اصلا شبیه بقیه ایرانیها نیستند و کلا خود را از هرحیث متفاوت ترازبقیه ایرانیها می دانند و لذا به قول معروف گروه خونیشان با گروه خونی هموطنشان را یکی نمیدانند .و بعد هم دراین شرایط فعلی ایران اکثر دنبال یک روزنه هستند که شاید بتوانند به خارج از ایران فرار کنند و برای همین است که وقتی یک خارجی می بینند انگار که اسب سفید بالدار رویاهایشان است و امید دارند شاید با طرح دوستی ریختن با آنها بتوانند یک راهی برای فرار از ایران پیدا کنن .
جمعه 27 دي 1392 - 07:19
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا
بی گناه دانستن ما مردم و نسبت دادن همه بدی ها فقط به رژیم یک خود فریبی بزرگ است. چمهوری اسلامی محصول افکار خود ماست حتی امروز پس از گذشت سی و پنج سال از تاسیس این رژیم بسیاری از مردم حتی کسانی که سنگ تجدد به سینه میزنند صرفا با نام جمهوری اسلامی و افراد درون حاکمیت مخالفند نه با افکار اخوندی. کافی است در ماه محرم و دیگر مناسبتهای مذهبی از خانه خارج شده و واقعیت ها را به وضوح ببینید.
جمعه 27 دي 1392 - 09:48
davood63 - تهران - ایران
افتخا‌ر می‌کنم ایرانی‌ هستم ،اگر مردم ما بعضی‌ها شون بد هستند نمیشه بگی‌ همه بدند،هیچ جای دنیا مردمی به خوبی‌ ایران نداره،،۳۵ سال سعی‌ می‌کنند ارزش ایرانی‌ رو پایین بیارند،این مردم همون مردم قبل از انقلاب هستند که برای هم دیگه جان می‌دادند،اینها فقط میخواهند اتحاد ما رو از بین ببرند و متاسفانه تا حدودی موفق شدند،درود بر مردم ایران، و هیچ جای دنیا ایران نمی‌شه
جمعه 27 دي 1392 - 13:13
30metry tolab - لندن - انگلیس
paksan - آمریکا - آمریکا. ً بچِه طلابوم ٣٠ مترى. خوب تو میگى از بدترین جاى مشهد هستم. میشه بگم از کدوم دهاتى؟. فقط راستش رو
جمعه 27 دي 1392 - 14:00
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
چند وقت پیش هم یک دختر خانم از سنگاپور در خاطراتش از ایران همین قضاوت را داشت که عده ای نوشتند چون این خانم بوده و خوشگل بوده نسبت به او مهربان بودند! و الان هم البته فقط یکی دو تا قضاوت منفی داشتند اما صحبت من این است که چه آنها از ما تعریف بکنند و چه نکنند ما ملتی با فرهنگ کهن و پیشینه قوی هستیم و ما نیازی به تعریفها نداریم و بعلاوه خیلی هم از این بابت نباید خوشحال شویم و از جهتی هم خوشحالم که آدمهای بد به تورش نخوردند، چون در همه جای دنیا ممکنه آدمهائی مثل 30metry tolab هم پیدا بشه! اگر ملت ایران قدر خودش را بیشتر می دانست الآن باید ما راجع به مردم کشورهای دیگر قضاوت می کردیم نه آنها راجع به ما ! ما باید می گفتیم که مثلا چه کشورهائی جزء کشورهای خوب جهان هستند و در سطح ایران هستند بافرهنگ و مهمانوازند. انصافا ملت ایران از جهت موضاوع انسانی و مهربانی مردمان خوبی اند ضمن اینکه من مردم ژاپن را هم می پسندم و آنها هم خیلی بافرهنگ هستند.
جمعه 27 دي 1392 - 14:20
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
چند وقت پیش هم یک دختر خانم از سنگاپور در خاطراتش از ایران همین قضاوت را داشت که عده ای نوشتند چون این خانم بوده و خوشگل بوده نسبت به او مهربان بودند! و الان هم البته فقط یکی دو تا قضاوت منفی داشتند اما صحبت من این است که چه آنها از ما تعریف بکنند و چه نکنند ما ملتی با فرهنگ کهن و پیشینه قوی هستیم و ما نیازی به تعریفها نداریم و بعلاوه خیلی هم از این بابت نباید خوشحال شویم و از جهتی هم خوشحالم که آدمهای بد به تورش نخوردند، چون در همه جای دنیا ممکنه آدمهائی مثل 30metry tolab هم پیدا بشه! اگر ملت ایران قدر خودش را بیشتر می دانست الآن باید ما راجع به مردم کشورهای دیگر قضاوت می کردیم نه آنها راجع به ما ! ما باید می گفتیم که مثلا چه کشورهائی جزء کشورهای خوب جهان هستند و در سطح ایران بافرهنگ و مهمانوازند. انصافا ملت ایران از جهت موضوعات انسانی و بویژه مهربانی مردمان خوبی اند . البته من مردم ژاپن را هم می پسندم و آنها هم خیلی بافرهنگ هستند.
جمعه 27 دي 1392 - 14:22
perser68 - فلوریدا - امریکا
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا. نخیر جناب!!!مردم ما قبل از اون جذام ۵۷ هم خیلی‌ خیلی‌ بیشتر برای محرم مایه میگذاشتند!اتفاقا این جمهوری ضدّ انسان فاشیستی اسلامی از روز اولی‌ که شکل گرفت به مردم ما دروغ و دزدی و کلاشی و رمّالی و آدمکشی و و و و رو یاد داد!!!تمام در‌ها رو به روی مردم بست و جلوی همه چیز رو گرفت!!!اگه خیلی‌‌ها امروز تو محرم بیرون میان،یه واقعیت انسانی‌ درش هست و اون ارتباط با دیگرانه و نه حتمن تأیید همه چیز‌های ناخوشایندی که تو محرم اتفاق میفته!!!و در آخر شما با این اعتقادت، که جمهوری ننگ اسلامی همچین بد هم نیست،لازمه اسم کاربریت رو فورا تغییر بدی!!!
جمعه 27 دي 1392 - 18:12
مهم - بروكسل - بلزيك
داوود۶۳ - تهران - ایران اینجا ۳ نمونه از این خصلتا که برات گفتم هم میارم که بدونی مشکل از خودمون و فرهنگمان است یادم میاد ۲۵ سال پیش ایران بودم بچه بودم اون موقع اواخر دهه ۶۰ ۲ از برادرهای مادرم (دایی) یکیشون بزرگتر بود یکیشون کوچکتر کوچیکتره می‌خواست ازدواج کنه و باید میرفتن خرید عروسی‌ از اینجور چیزا اون برادر بزرگت توقع داشت که این برادر کوچیکتره پول کل خریدو بده به ایشان که ایشون خرید کنه اون کوچیکتره پول رو نداد خودش پرداخت میکرد به همین خاطر به بزرگتره بر خورد و تو عروسی‌ نیومد و سالها هم باهم قهر بودن و همین بزرگتره یادم هست پول قرض میکرد از مادر من موقع پس دادن زورش میومد پس بده نمونه سوم مال ۱۰ سال پیش بود یه خونه من ایران داشتم الان راحت ۱۵۰ میلیون میخریدن یه سرمایه بود بالاخره چون وکالت داده بودم به مادرم که یه موقع مشکلی‌ پیش اومد اونجا باشه دیگه نخوام هی‌ برم ایران برادر من با حقّه سر مادرم کلاه گذشت خونرو فروخت و یه خونه برای خودش خرید اینها آخوند آمریکا انگلیسی‌ نیستن این خصلتا هست که باعث تفرقه می‌شه
جمعه 27 دي 1392 - 18:13
مهم - بروكسل - بلزيك
داوود۶۳ - تهران - ایران دوست عزیز اینها میخوان ارزش ایرانی‌ رو پایین بیارن هیچ کس نیستن جز خود مردم ایران نه انگلیس نقش داره نه آمریکا نه آخوند افکار عقب مونده بی‌فرهنگی آپدیت نشدن مردم از نظر فرهنگی‌ حسادت قدرت طلبی زور گفتن به هم دیگه مخصوصا در خانواده‌ها مرد سالاری بیش از حد تنبل و راحت طلب بودن نداشتن تعامل با دیگران خوی ثروت اندوزی از هر راهی‌ منفعت طلب بودن این خصلت‌ها هست که همه چه آخوند چه انگلیس چه آمریکا از این خصلتها سؤ استفاده میکنند برای منافع خودشون
جمعه 27 دي 1392 - 17:56
perser68 - فلوریدا - امریکا
30metry tolab - لندن - انگلیس. من یه جا باهات موافق نیستم و اون فرق ایران و جمهوری فاشیستی مذهبی‌ اسلامیه!چرا!!!تو ایرانی‌ جماعت ما فاشیست زیاد داریم شکی درش نیست!کسایی که دیگران رو به خاطر نژاد،رنگ پوست،زبان،گرایش جنسی‌ مسخره میکنند،همین جا تو این سایت بارها و بار‌ها فخش میدن و توهین میکنند!!!خیلی‌‌هاشون هم تو جاهای خوشگل غرب هم نشستن و تحصیل کرده و بدجوری ادعای روشنفکری و باهوشی دارند ولی‌ ذره‌ای احساس و ترحم ندارند!!!بله من هم توهین می‌کنم،اما فقط به یه تفکر ضدّ انسانی‌ متحجّر آخوندی و نه به تک تک افراد!!! و صد البته به بعضی‌‌ها که به خود من توهین میکنند!!!فاشیست بودن شاخ و د م نداره!!!
جمعه 27 دي 1392 - 18:03
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا
شما خودت جواب خودت رابخوبی داده ای , می گویی مردم پیش ازفتنه 57بیشتر برای محرم مایه می گذاشتند این نشان دهنده این است که حکومت اخوندی به این 35 خلاصه نمیشود. 35 سال است که رسما تشکیل حکومت داده اند ولی نفوذ سیاسی و تاثیر افکار انان بر مردم سابقه بسیار طولانی دارد. شما به مجلس دوران قاجار نگاه کنید که پر از اخوند بود و اثر تخریبی انان در انقلاب مشروطیت
جمعه 27 دي 1392 - 20:45
princesse - تهران - پرژن
30metry tolab - لندن - کشور فاشیسم ؟؟؟ اونوقت کشور تو افغانستان چی‌ هست ؟؟؟ بعضی‌ از شما افغانی‌ها هم عجیب بی‌ چشم و رو هستید درباره کشور خودت بنویس نه ایران زمین ما.
جمعه 27 دي 1392 - 21:40
perser68 - فلوریدا - امریکا
akhound shepeshoo - ورنا - ایتالیا. قبل جذام ۵۷ هم مردم از محرم لذت می‌بردند که حالا میبرند،اگه لذتی درش نباشه که انجامش نمی‌دن!!!اگرچه که من اصلا اعتقادی به محرم و کلا دین و مذهب ندارم،اما معتقدم هر چیزی که برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکنه و برای هر کسی‌ که لذت بخشه چه اشکالی‌ داره؟اما از روزی که یه مشت هیولای آدمخور، جمهوری مرگ اسلامی رو ایجاد کردن و با دزدیدن سرمایه مردم و با اسلحه مردم رو مجبور به هر کاری کردن شرایط فرق کرد!پس سال۷۷ که دانشجو‌ها به خیابون‌ها اومدن و یا۸۸که غوغایی به پا شد کیا بودن!؟دختر‌های مردم رو تو خیابون با لگد تو ماشیناشون پرت می‌کنن کار کیه!؟قبل جذام۵۷مردم مذهبی‌ بودن اما آدمخور و آدمکش بالای سر نداشتن و برای روزهای بهتر انقلاب کردن!
جمعه 27 دي 1392 - 23:56
30metry tolab - لندن - انگلیس
متأسفانه در چند سال گذشته به واسطه رواج لمپنیسم میان برخی مسئولان دولتی و همچنین نبود نظارت کافی بر برنامه‌های صدا وسیما، این رفتارها بسیار شایع‌تر شده است. دوستی تعبیر زیبایی داشت و می گفت: «ما همه ماندلا هستیم؛ مانده لای سنت و مدرنیته». اما به نظر می‌رسد مانده لای سخنان زیبا و رفتارهای زشت هم هستیم. واقعاً جای یک ماندلا در ایران خالی است؛ ماندلایی که یادمان بدهد چگونه نژادپرستی را کنار بگذاریم و ظرفیت تحمل‌مان را بالا ببریم.
شنبه 28 دي 1392 - 02:12
30metry tolab - لندن - انگلیس
به قول اقاى امیر هاشمى مقدم ما را به ماندلا چه! واقعاً جای یک ماندلا در ایران خالی است؛ ماندلایی که یادمان بدهد چگونه نژادپرستی را کنار بگذاریم و ظرفیت تحمل‌مان را بالا ببریم. امیر هاشمی مقدم. ما را چه به ماندلا؟. واقعاً جای یک ماندلا در ایران خالی است؛ ماندلایی که یادمان بدهد چگونه نژادپرستی را کنار بگذاریم و ظرفیت تحمل‌مان را بالا ببریم. ماندلا به‌عنوان نماد مبارزه علیه نژادپرستی و همچنین سمبل بخشش، هفته پیش از دنیا رفت و ایرانیان هم مانند سایر مردم جهان، از این رویداد ناراحت شدند. عکس پروفایل بسیاری از کاربران فیس‌بوک تغییر کرد؛ پیامک‌های بسیاری درباره ماندلا به وسیله تلفن‌های همراه رد و بدل شد؛ جملات قصار بسیاری از ماندلا روی وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و پیج‌های ایرانیان در فیس‌بوک نقش بست. دسته گل های بسیاری به سفارتخانه آفریقای جنوبی در تهران فرستاده شد و بحث‌های بسیاری درباره اینکه بالاخره نماینده ایران در مراسم تشییع جنازه ماندلا کیست، میان مردم جاری شد اما واقعاً چرا ما ایرانی‌ها از مردن ماندلا ناراحت شدیم؟ چرا این همه برای‌مان اهمیت دارد؟
شنبه 28 دي 1392 - 02:07
30metry tolab - لندن - انگلیس
چرا این همه برای‌مان اهمیت دارد؟ مگر ماندلا همان کسی نیست که سفیدپوستانی را که سه دهه از جوانی او را به واسطه زندانی کردنش گرفتند، بخشید؟ آن هم کسانی که از آن سر دنیا آمده و خاک کشورش را مدعی شده بودند؟ آیا ما هم به اندازه ماندلا مخالف نژادپرستی هستیم؟ آیا ما نیز توان بخشیدن به اندازه او را داریم؟ بی‌رودربایستی: به هیچ وجه. مگر این ما نیستیم که با افغان‌ها بدترین رفتارها را داریم؟ همان افغان‌هایی که تاریخ‌شان، دین و مذهب‌شان، زبان‌شان، فرهنگ و آداب و رسوم‌شان، مشاهیرشان و همه داشته‌ها و نداشته‌های‌شان با ما یکی است؟ سه دهه است که میزبانی ما برای افغان‌ها، میزان نژادپرستی‌مان را نشان داده است. واژه «افغانی» را جز برای تحقیر به کار نمی‌بریم. مسئولان کشورمان آنان را از ورود به برخی پارک‌ها منع می‌کنند. برخی استان‌هایمان اصلاً اجازه ورود به آن‌ها را نمی‌دهند. دانشجویان‌شان را که دارند همه هزینه تحصیل را می‌پردازند، بدون دلیل از دانشگاه اخراج می‌کنیم. تیم‌های فوتبال‌شان را وقتی به مرحله نهایی می‌رسند، بدون دلیل حذف کرده و غیرقانونی اعلام می‌کنیم.
شنبه 28 دي 1392 - 02:09
30metry tolab - لندن - انگلیس
گزارشگر مسابقه تکواندوی‌مان به حریف افغانی‌ای که روبه‌روی حریف ایرانی ایستاده، به صراحت توهین می‌کند. اکثر قریب به اتفاق ما ایرانی‌ها در برابر افغان‌ها دو دسته‌ایم: یا برخوردها و نگرش‌های توهین‌آمیز به آنان داریم، یا در برابر توهین‌های دیگران به آنان سکوت پیشه می‌کنیم که عملاً فرقی با دسته اول ندارد. ندرتاً افرادی همچون زیباکلام پیدا بشوند که از حقوق این مردم بی‌پناه دفاع کنند. وقتی ما با مردمانی که از میان بیش از 200 کشور جهان، بیشترین نزدیکی را با ما دارند، اینگونه رفتار می‌کنیم، با دیگر مردمان دنیا چگونه خواهیم بود؟ آیا همانگونه که یکی از سرمربیان مطرح فوتبال کشورمان، بازیکن سیاهپوست را «آدمخوار» نامید؟ ما هنوز وقتی واژه «عرب» را بر زبان می‌آوریم، تا دو تا ناسزا پشت‌بندش نباشد، جمله‌مان را پایان یافته تلقی نمی‌کنیم. «ما» و «دیگری» در فرهنگ ایرانی نه تنها بسیار برجسته است، بلکه به نوعی توهم خودبرتربینی برای گروه «ما» و توهین و فحاشی برای گروه «دیگری» انجامیده است.
شنبه 28 دي 1392 - 02:11
30metry tolab - لندن - انگلیس
ممنون از سایت شما که گزاشتید حرف دلم را بزنم و . حزف نکردید!. بله دوستان این را که ما را به ماندلا چه را یک اقاى شریف ایرانى که اسمش را در بالا درج کردم گفته بود. اگر اسمش را سرچ کنید مىبینید که این هم ایرانى هست. ولى کار درست!
شنبه 28 دي 1392 - 02:44
davood63 - تهران - ایران
-_مهم‌بروکسل _عزیز برادرمن هم همین مشکل رو با برادرم داشتم اتفاقاً باید خونه من رو می‌فروخت و به من که تو انگلیس هستم میداد پول رو داد ولی خرد، خرد و من چیزی نفهمیدم و الان تو بیمارستان سرطان خون گرفته و من کاری نمیتونم بکنم به هر حال از این مسائل در همه دنیا هست با امید موفقیت شما
شنبه 28 دي 1392 - 06:58
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا
perser68 - فلوریدا - امریکا. بله میدانم برای بسیاری از مردم محرم جنبه شادی دارد و یک کارناوال بحساب می اید امیدوارم روزی برسد که مردم مراسم شادی را بنام شادی برگزار کنند نه بنام غم وعزاداری, مثل جشنهای زیبایی که در فرهنگ ایران زمین وجود دارد ضمن انکه هر فردی یا گروهی ازاد باشد تا اعتقادات و مراسم مورد نظر خود را داشته باشد مثل مذهبی ها و دوستداران عزاداری البته بدون تحمیل عقاید خود به دیگران
شنبه 28 دي 1392 - 09:22
oghab - هلسينكي - فنلاند
ﺳﻲ ﻣﺘﺮﻱ ﻃﻼﺏ ...ﻟﻨﺪﻥ ...اﺯ ﻟﻬﺠﻪ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻣﻌﻠﻮﻣﻪ ﺑﺮاﺩﺭاﻥ اﻓﻐﺎﻥ ﻫﺴﺘﻲ ...ﻳﻘﻴﻦ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺵ اﮔﺮ اﻳﺮاﻥ ﺩاﺭاﻱ ﻳﻚ ﻧﻆﺎﻡ اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻮﺩ ..ﺩﺭ ﺣﻖ اﻓﺎﻏﻨﻪ اﻳﺮاﻥ اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ اﺟﻬﺎﻑ ﻧﻤﻴﺸﺪ
شنبه 28 دي 1392 - 11:09
30metry tolab - لندن - انگلیس
oghab - هلسینکی - فنلاند. حالا مگه من گفتم شما بیا بگو من کجایى هستم؟.
شنبه 28 دي 1392 - 19:05
baluch m - اسلو - نروژ
آقای ۳۰متری طلاب - لندن - انگلیس.agar یادتان باشد در یک کامنت که یک خانم افغان در شعر یزد پولها و اموال زنان را به عنوان کمک به آنها میدزدید که شما نوشته بودید که من به عنوان افغان معتقد هستم که اعدامش کنند.که بنده و خیلی‌ از ایرانیها مخالف ایده شما کامنت گذاشتیم و از افغانها حمایت کردیم.حال چطور شما به یک کشور و مردم آن مهر فاشیستی می‌زنید؟اگر سواد و درک درستی از موضوعی را ندارید بی‌ گدار به آب مزن.
دوشنبه 30 دي 1392 - 21:27
30metry tolab - لندن - انگلیس
baluch m - اسلو - نروژ. اقاى عزیز: شاید من تو ماچ گفتم. ولى ایا حرف اقاى امیر هاشمی مقدم درسته یا نه؟. امیر هاشمی مقدم یه روزنامة نگار شریف ایرانى هست. که گفت ما را به ماندلا چه!
‌سه شنبه 1 بهمن 1392 - 02:28
baluch m - اسلو - نروژ
دوست عزیز احترام به حقوق انسانها امری اساسی‌ است. شعور و اندیشه درست کاری به افغان بودن و ایرانی‌ بودن ندارد. چون کسی‌ اشتباهی‌ کردهیچ دلیلی‌ نیست که شما کار خود را توجیه کنید.بنده معتقد هستم انسان باید خود را با بهتران مقایسه کند نه بدتر از خودش.حکومت ایران خودش درک درستی‌ از ماندلا نداشت و ندارد چه جای گلا یه از یک خبر نگار.
‌سه شنبه 1 بهمن 1392 - 15:55
کریم خان - زاگرس نشین - ایران
نمی دانم چرا بعضی ها همه چی را به حکومت ربط میدن . این آقا خودش داره میگه مردم ایران نگفت که خامنه ای یا فرماندهان سپاه خوبن که شما سریع جبهه می گیرین. درسته که کشور ما مانند کشورهای اروپایی از نظر اقتصادی پیشرفته نیست ولی در منطقه ی خاور میانه و از خیلی از کشورهای دنیا بهتره . من خودم ساکن یکی از محروم ترین نقاط مرزی غرب کشورم ولی خدا را شکر مردم اینجا در آرامش و امنیت زندگی می کنند و هیچ مشکلی هم نیست . شما حساب کنید دورترین روستاهای کوهستانی هم اینترنت دارن.
‌چهارشنبه 2 بهمن 1392 - 12:24
آزاد اندیش۳۳۲۲ - دورام - انگلستان
یاد سفرم به نیاسر کاشان افتادم که یک خانم مسن ما رو دعوت کردند به خونه‌شون و انقدر مهربان و با وقار بودند که هیچ وقت فراموش نمی کنم. هنوز مزه ی اون شربت بیدمشکی که بهم داد یادمه
‌پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 01:10
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.