بازگشت محمد بنا به تیم ملی کشتی فرنگی ایران

محمد بنا (نفر دوم از راست).

محمد بنا سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران، بار دیگر هدایت این تیم را برعهده گرفت. او با رسول خادم سرپرست فدراسیون کشتی برای بازگشت به تیم ملی به توافق رسیده است.

بنا پس از المپیک لندن که با تیمش بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران را به جا گذاشته بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد. دستیاران او هم با انعقاد قرارداد، هدایت تیم ملی کشتی جمهوری آذربایجان را بپذیرفتند. اما خودش به پیشنهادات خارجی پاسخ منفی داد.

بنا نشان شجاعت را نیز از دولت ایران دریافت کرده بود اما ضمن کناره‌گیری در بیانیه خود نوشت: «در برهه کنونی نه تنها امکانات ویژه برای ورزش اول ایران در نظر گرفته نشده، بلکه بی‌توجهی‌ها به اوج رسیده و مشکلات بسیاری سد راه موفقیت کشتی فرنگی است که گفتن آنها تکرار مکررات است.»

پس از بنا، رسول جزینی در جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی فرنگی به میزبانی تهران هدایت تیم ملی را برعهده داشت اما موفق به حفظ جام نشد و ایران، فینال را به روسیه واگذار کرد. بیش از ۱۲ هزار نفر شعارهایی را در حمایت از محمد بنا سر دادند. جزینی هم که خود دستیار بنا بود، حاضر به ادامه همکاری نشد و از سمتش کناره‌گیری کرد.

سپس عبدالله چمن‌گلی مسئولیت تیم ملی کشتی فرنگی را به عهده گرفت. او در غیاب حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدولی، حبیب اخلاقی، قاسم رضایی و بشیر باباجان‌زاده که ملی‌پوشان المپیکی بودند، با تیمی دگرگون شده عازم مجارستان شد و با دو نشان طلا، نتایج خوبی به جا گذاشت.

با برکناری حجت‌الله خطیب و در حالی که کشتی فرنگی ایران باید مهیای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون در کره جنوبی و مسابقات جهانی ۲۰۱۴ تاشکند شود، ناصر نوربخش هدایت این تیم را پذیرفت. اما عمر سرمربیگری نوربخش هم طولانی نبود و محمد بنا بازگشت تا رویای بازگشت قدرتمندانه ستارگانی مثل سعید عبدولی، قاسم رضایی، حمید سوریان و امید نوروزی نیز در دل کشتی دوستان ایرانی زنده شود.

محمد بنا که نوزدهم دی ۱۳۹۱ با صدور بیانیه‌ای از سمت خود استعفا کرده بود، هجدهم آذر ۹۲ به تیم ملی بازگشت تا هدایت کنندگان تیم ملی ایران در مدت یازده ماه، پنج بار با تغییر کنند و رکوردی کم نظیر در تاریخ کشتی ایران به جا گذاشته شود.

محمد بنا دارنده مدال نقره جهان در سال ۱۹۸۳ است. مربی سال ایران شده. همچنین بهترین مربی جهان در سال ۲۰۱۱. او سه دوره قهرمانی جام‌های جهانی کشتی فرنگی را نصیب ایران کرده. با تیم ملی کشتی فرنگی ایران در المپیک لندن به رکورد ۳ مدال طلا دست یافته که حتی خوشبین‌ترین کارشناسان نیز تصورش را نداشتند.

کسب ۴ مدال طلا با تیم ملی کشتی فرنگی ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو، امید به تکرار آن نتایج در دوره بعدی که سال آینده برگزار خواهد شد را برای علاقمندان ورزش ایران زنده می‌کند. خصوصاً که تعداد مدال‌های طلا در بازی‌های آسیایی بسیار مهم است و جدول رده‌بندی، مانند المپیک محاسبه می‌شود.

حسن بابک هم به عنوان مدیر تیم های ملی کشتی فرنگی انتخاب شده. شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی با ارزیابی افراد واجد شرایط و به لحاظ واگذاری اختیارات رسول خادم سرپرست فدراسیون کشتی به شورای مذکور، بابک را به عنوان مدیر تیم های ملی برگزیده. حسین ابراهیمیان، رحیم علی آبادی،‌ بهرام مشتاقی،‌ احد پازاج و علی رضا لرستانی قهرمانان سابق کشتی فرنگی و به عنوان اعضای شورا در این نشست حضور داشتند.

حسن بابک عضو سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران است که دو مدال طلا و دو مدال نقره قهرمانی آسیا و یک مدال نقره بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ در وزن۹۰ کیلوگرم به گردن آویخته. بابک در المپیک بارسلون به مقام پنجم رسید و مبارزه خوبی مقابل مایک بولمان آلمانی قهرمان نامدار آن روزهای کشتی فرنگی جهان برگزار کرد.

او سابقه مدیریت تیم‌های ملی کشتی فرنگی و سرمربیگری تیم ملی را هم در کارنامه دارد. نخستین سالی که سوریان برای تیم ملی بزرگسالان به روی تشک رفت و قهرمان شد، مسابقات جهانی ۲۰۰۵ بوداپست بود. یعنی همان مسابقاتی که محمد بنا برای اولین بار در کادر تیم ملی بزرگسالان حضور داشت و همراه با حسن بابک، تیم ملی را هدایت می‌کرد. از حالا به بعد، این دو مجدداً کنار هم قرار خواهند گرفت تا کشتی فرنگی ایران را مهیای حضور در مسابقات مهم آتی کنند.

خصوصاً که شایعه دوپینگ یک فرنگی‌کار و احتمال در پیش بودن یک شوک بزرگ به کشتی فرنگی ایران، در محافل کشتی مطرح شده است و گفته می‌شود طی روزهای آینده رسماً از ستاد مبارزه با دوپینگ و فدراسیون کشتی اعلام خواهد شد.

+37
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.