ایلخانی‌زاده: دنیا گواهی می‌دهد آذربایجان، ورزش چوگان نداشته است

رئیس فدراسیون چوگان در واکنش به ثبت ورزش ایرانی چوگان به نام آذربایجان در یونسکو گفت: دنیا گواهی می‌دهد کشور آذربایجان ورزش چوگان نداشته است.

حمزه ایلخانی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس درباره ثبت ورزش چوگان به نام کشور آذربایجان با عنوان میراث جهانی ناملموس اظهار داشت: امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد. تمام دنیا گواهی می‌دهد که کشور آذربایجان اصلاً ورزشی به نام چوگان نداشته است و این ورزش قدمتی 3000 ساله در کشور ایران دارد و خواستگاه آن ایران است.

وی افزود: متاسفانه آذربایجان با لابی‌هایی که انجام داده در آستانه ثبت این ورزش به نام خود است. متاسفانه ما اصل را از دست داده ایم. البته در این رابطه مدارکی ارائه شده است و نمایندگانی از کشورمان درصدد هستند تا این اتفاق رخ ندهد.

ایلخانی عنوان کرد: فدراسیون چوگان درباره ثبت و یا عدم ثبت این ورزش کاره‌ای نیست و اصلاً در حیطه وظیفه سازمانی فدراسیون قرار ندارد؛ اما به عنوان یک ایرانی به دنبال این هستیم که این ورزش به نام ایران ثبت شود.

رئیس فدراسیون چوگان خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد و کشور آذربایجان ورزش چوگان را به نام خود ثبت کند، شاید بتوان در آینده با رایزنی این ورزش را به نام خود ثبت کنیم که البته رخ دادن این مسئله بسیار ضعیف است و باید دید که آیا یونسکو قبول می کند؟ به هرحال شاید هنوز کورسوی امیدی وجود داشته باشد.

درخواست جمهوری آذربایجان برای ثبت بازی چوگان به نام این کشور در شرایطی است که بازی چوگان در ایران بیش از 3 هزار سال قدمت دارد.

این اجلاس امروز برگزار می‌شود.

+39
رأی دهید
-22

Cyrus749 - برایتون - انگلستان
اصلا بطور کل آذربایجان مال ایران هست ، چه برسه به چوگان
‌سه شنبه 12 آذر 1392 - 22:33
atila1111 - هیلرود - دانمارک
البته بازی چوگان متعلق به اذربایجان است.یاشاسین اذربایجان
‌سه شنبه 12 آذر 1392 - 22:43
رزم جو - لوس انجلس - امریکا
ترک ها و عربها هر چیزی هست رو یه جورایی میخواند به خودشون بچسبونند. این ازربایجان جزوه ایران بوده توسظ روسها از ایران جدا شده و 20 سال هم نیست از استقلالش میگزره ادعای همه چی میکنه؟ اون رفیق اون ور دستیش ترکیه هم پس فردا میگه مولانا شاعر ترک بوده
‌سه شنبه 12 آذر 1392 - 22:43
azadi2011 - تورنتو - کانادا
آذربایجان با این کارش که دزدی فرهنگی نام دارد به خودش ضربه میزند۰ چون در نهایت تاریخ وقتی جمهوری اسلامی برود حقیقت از زیر ابرها بیرون خواهد آمد۰
‌سه شنبه 12 آذر 1392 - 23:30
birmingham - شیراز - ایران
.یاشاسین اذربایجان. ‌
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 00:15
Mazani Tiger - کوالالامپور - مالزی
خیلی‌ دردناکه . امیدوارم بزودی حقیقت آشکار بشه، امیدوارم خدا کشور رو از دست این پانترک‌ها که همه‌‌جا نفوذ کردن نجات بده، امین
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 03:22
romano - تهران - ایران
atila1111 - هیلرود - دانمارک می‌دانم بسیاری از کاربران محترم جوابی برای تو مینویسند بعنوان یک ترک با شجره 400 ساله و افشاری افتخار به پارسی بودنم می‌کنم چون جدم نان این مملکت را خورد و در این وطن بزرگ همچون مادر رشید شد و شمشیر بروی عثمانی و روس کشید تا ناموس ایرانی دفاع کند برای همین قبرش بعد از 400 سال هنوز در مشهد بدون توهین پابرجاست. جمعیت ایران در سال 1800 میلادی با توجه به خانات آران و شروان 5 میلیون نفر بود و این آذربایجان و امثال شما هرچه باشید از آنچه در ایران بزرگتر نیستید و در همین بی غیرتی و تنفروشی شما بس که تنها استانی که بدست خود مردم محلی قسمت شد و بیشتر از همه هم کشته در طی 200 سال گذشته داد آذربایجان است همین رفتار مجددا باعث شد تا ارمنستان آنرا تکه کند و آقای الهام علیف جرات نداشت آنرا پس بگیرد همین رفتار ما باعث شد بدست خودمان دولت کمونیستی جدا در دوره پیشوری بسازیم همین رفتار باعث شد تا به دستنشانی روسها مردمان خود را در تبریز دار بزنیم (ننگ بر ما باد) همین رفتار باعث شد ادامه ...
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 05:12
romano - تهران - ایران
خوانین پرده بکارت عروس مردم را در دهات بردارند تنها استان ایرانیم که مرندی چشم خویی ندارد تبریزی چشم اردبیلی و اردبیلی چشم تبریز و . تنها استان ایرانیم که اول ستار باقر خان نامردهای محلی را باید جای خود بنشانند بعد خاک وطن نگاه دارندتنها استان ایرانیم که اگر بابکی می‌زاییم افشینی هم باید اورا بفروشدتنها استان ایرانیم که هر دهات با نام چیچی آباد همراه است یعنی فلان کسک این قصبه را ساخته. تنها استان ایرانیم که اجازه کار به هیچ کس دیگر از استان دیگر در بازار نمی‌دهیم اما با پررویی به استانهای دیگر برای معاش و مهاجرت می‌رویم (همه نیستند) و مردم به عدل با ما معامله می‌کنند و تازه جالب اینجاست با پررویی نفت خوزستان را می‌گیریم و بعد می‌نویسیم تبریز شهر اولینها! (یعنی جدیدترین چیزهای ایران) تنها استان مملکتیم که افرادی را به قدرت می‌رسانیم که توپ روسی به روی نمایندگان ملت می‌کشد (کجایید همتها) تنها استان ایرانیم تنها استان ایرانیم که خود را یک تنه جای همه تاریخ پرگوهر این بوم که هیچ حتی دنیا با یک مشت کور و کچل اغلو می‌دانیم ادامه ...
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 05:33
romano - تهران - ایران
تنها استان ایرانیم که در ایران بیشتر از همه بهرهمندیم اما خود را از این مملکت نمی‌دانیم و پدران کله پر از شپشمان در دهاتها به لطف پهلویهای پارس (بقول شما پارس) صاحب زمین شدند و سواد دارمان کردند و ما هم برایشان آیت الله خلخالی‌ها و حسنی‌ها و خامنه‌ای ها را به ارمغان آوردیم براستی برخی از ما آذریها چه مرد و نمک شناسیم و برخی چه نمک نشناس و غلام زاده رعیت صفت و حسودیم بله منهم باشما موافقم بازی چوگان و هزاران چیز دیگر به سرقت مال قومی می‌تواند باشد که حتی اصالت ترکی ترکمنها را ندارد (چرا کسی به ترکمنها توهین نمیکند). من آذری ترک زبان پارسیم و به این با هر سلولم می‌بالم و تخمه تجاوز ترکان بیابان گرد بدوی شیر اسب خور نیستم فرزند ایرانم.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 05:35
raha1984 - هامبورگ - المان
بدیختهای مفلوک به هر دری میزنند که ادعای موجودیت بکنند با دزدی از تاریخ و قدمت دیگران !!
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 08:38
آزریاشار - تبریز - ایران
باشه بابا خلیج هم برا شما چوگانم برا شما جزایر سه گانه هم برا شما آزربایجانم برا شما کلا همه دنیا مال نژادپارس. بس کنید دیگه چقد دروغ آخه؟؟؟
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 09:59
raha1984 - هامبورگ - المان
من موندم این مریضهای روانی که یاشاسین برای این و مرحبا برای اون میکتتد توی این سایت دشمنشون که ایرانیان هست چه میکنند ؟؟!
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 12:05
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
نام این ورزش در اصل چوقن است و کلمه ای ترکی است . این ورزش را سازمان یونسکو بعد از بررسی مستندات به نام آذربایجان ثبت کرد. اما اینکه عده ای هنوز هم قبول نمیکنند جای تعجب ندارد چون اینها به اسناد مراجعه نمیکنند و یاد گرفته اند که همیشه داد بزنند ..... حق مسلم ماست. کدام ملت را در دنیا سراغ دارید که ادعای مالکیت همه چیز را داشته باشد اما تمام دیگر ملل قبول نکنند و باز انها لجاجت کنند؟ ممکن نیست به شما دروغ گفته باشند و اجداد شما انقدر ها هم میراث برای شما نگذاشته باشند؟
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:38
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
romao اینکه در نوشته ات خود را ترک نامیده و انواع فحش را به خودت داده ای با نظر شخصی ات موافقم اما اینکه بخواهی سایر ترکها را هم با خوت در فحشهایت شریک کنی جنین حقی نداری بحث درباره چوگان است اما تو از پرده بکارت دختران حرف میزنی؟ حرف از مشتندات است و تو از ستارخان میگویی آنقدر پریشانی که اگر هم جواب بدهم ره به جایی نمیبرد فقط یک جمله خلایق هر چه لایق
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:46
taboo - دوسلدرف - آلمان
این کلمه داد میزنه که آذریه آقا. زیاد به خودتون فشار نیارین، فقط چگانتون یادتون نره با خودتون بیارین.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:49
marineboy - لس انجلس - امریکا
آتیلا۱۱۱۱ - خوبه که اسم یه آدم خوار رو خودت گذاشتی. لیاقت شما همون علی‌ اف است. البته جیره بگیری در دانمارک‌ ظاهراً بیشتر میصرفد. چه خبره هر چی‌ پان ترکه ریخته تو این سایت؟ از فارس خوشتان نمی‌اید به درک برید توی سایت‌های خودتان.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:45
marineboy - لس انجلس - امریکا
رها۱۹۸۴ - همان‌جور که گفتید اینها یه عده بدبخت و بی‌ وطن و آواره اند که در خیالات به سر میبرند وگرنه همان کشور آذربایجان و ترکیه هم این بیکاره‌ها را راه نمیدهد به همین دلیل آواره کشور‌های غربی شده اند. خدا می‌داند به چه دوز و کلکی پناهندگی گرفته اند. سر سال نشده پاسپورت‌های ایرaنیشون رو گرفته و هر سال برای مفت‌خوری به ایران میروند.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:52
marineboy - لس انجلس - امریکا
لغت نامه دهخدا : چوگان . [ چ َ / چُو ] (اِ مرکب )(از: چوب گان ، پسوند نسبت ) در پهلوی چوپگان ، چوپگان ، چوبکان ، معرب آن صولجان است و کلمه ٔ فرانسوی شیکان از فارسی مأخوذ است . (حواشی برهان ). چوب بلند سرکجی است که در بازی گوی بکار برند. (جهانگیری ). چوب گوی بازی . چو همان چوب فارسی است. این کلمه در زبان پهلوی وجود داشته و ربطی‌ به زبان ترکی‌ ندارد. بیخود جوش نزنید بابا.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 17:26
marineboy - لس انجلس - امریکا
آزریاشار - تبریز - ایران. مغول زده چته زورت آمده چرا اینقدر دروغ سر هم میکنی‌؟ حالا گیریم هم مال عربها شد چیش به تو بدبخت؟ آدم بی‌ هویت.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:58
مراد درشوری - ویله - دانمارک
برای گول زدن اول میگوید ایران بعدا ایران را مساوی با فارس می‌دانید، هروقت هم به صرفتان هست میگوید که قومی‌ با نام فارس نداریم، چادر( حجاب زنان) فارسی هست مبارکتون باشه ثبتش بکنید
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 20:29
raha1984 - هامبورگ - المان
tabooچوگان . [ چ َ / چُو ] (اِ مرکب )(از: چوب + گان ، پسوند نسبت ) در پهلوی چوپگان . فردوسی : همه بزم و نخجیر بدکار اوی، دگر اسب و میدان و چوگان و گوی . سیاوش چنین گفت با شهریار ، که کی باشدم دست و چوگان بکار. شه هندوان باره ای بر نشست ، بمیدان خرامید چوگان بدست . ز چوگان او گوی شد ناپدید ، تو گفنی سپهرش همی بر کشید !! و در ان زمان کولیهای مغول مشغول چریدن در مغلوستان بودنند !!!
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 20:24
مراد درشوری - ویله - دانمارک
چرتکه که چینی‌ها به آن شوشوان ، می‌گویند، از سوی این کشور به عنوان میراث فرهنگ معنوی معرفی و بدون هیچ اعتراضی از سوی نمایندگان حاضر به تصویب کمیسیون میراث معنوی یونسکو رسید.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 22:24
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
raha1984 - هامبورگ - المان-هم میهن گرام باسپاس نخست آنکه شیر مادر حلالت باد. شما تنها کسی هستی سخن درست را گفتی. همه تا به حال استناد کردند به نظامی گنجوی و خاقانی شروانی که گویا چون اینها در اشعارشان از چوگان یا د کرده اند و چون گنجه و شروان آذربایجان است لابد چوگان هم آذربایجانی است. حال خود آذربایجان(اران سابق) مال کجابود؟. در حالیکه فردوسی از نظامی و خاقانی بسیار قدیمی تر است و به کرات از چوگان یاد کرده است. شما تنها کسی بودید که تا به حال این را نشان دادید. مطمئنم اگر جستجو کنیم از فردوسی پیش تر ان هم از چوگان یاد کردند. البته دولت ما مساله اش غزه و لبنان است نه فرهنگ ملی و چوگان.
جمعه 15 آذر 1392 - 00:41
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.