روزی یک مشت آجیل: لاغری و عمر بیشتر

پژوهشگران می‌گویند کسانی که مرتب آجیل (مغزدانه‌ها) می‌خورند کمتر به بیماری‌های قلبی و سرطان دچار می‌شوند، لاغرتر و سالمتر هستند، کمتر به فشار خون یا چربی خون مبتلا می‌شوند، بیشتر ورزش می‌کنند و کمتر ممکن است سیگار بکشند.

این تحقیق که در نشریه پزشکی  نیوانگلند منتشر شده بر اساس اطلاعاتی است که از پرستاران و فعالان بخش بهداشت و درمان آمریکا از دهه ۱۹۸۰ تا به حال جمع آوری شده است.

پژوهشگران این تحقیق می‌نویسند با اینکه تحقیقات قبلی نشان داده‌اند آجیل (مغزدانه‌ها) در پیشگیری از بیماریهای کرونری قلب و بالا بودن چربی خون سودمند هستند اما تا به حال تحقیقی در باره رابطه آجیل و مرگ انجام نگرفته بود.

تحقیق فعلی براساس مطالعه روی ۱۲۰ هزار نفر در آمریکا در مدت ۳۰ سال انجام گرفته و در آن، به نتایج تحقیقات در کشورهای دیگر مثل انگستان و هلند هم توجه شده است.

ماهیت این تحقیق نشان داد آجیل خطر مرگ بر اثر بیماری‌های مهم را هم در مردان و هم در زنان تا یک پنجم کاهش می دهد: احتمال به ابتلای به بیماری‌های قلبی را نزدیک به ۳۰ درصد و سرطان را ۱۱ درصد کمتر می‌کند.

دکتر چارلز فوکس پژوهشگر موسسه سرطان دانا فاربر در بوستون می‌گوید :"واضح‌ترین فایده آجیل کاهش ۲۹ درصدی بیماری قلبی بود که عامل اصلی مرگ و میر است."

علاوه بر این، کسانی که مرتب آجیل می‌خورند کمتر احتمال دارد سیگار بکشند، بیشتر ورزش می‌کنند، بیشتر مولتی ویتامین می‌خورند، لاغرتر هستند، میوه و سبزی بیشتری می‌خورند و بیشتر هم الکل می‌نوشند.

به گفته محققان این نگرانی وجود داشته که آجیل باعث افزایش وزن می‌شود اما بررسی‌ها نشان داده مصرف آجیل احتمال بالارفتن وزن، افزایش دور کمر و چاقی را کمتر می‌کند.

دکتر یینگ بائو یکی از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید:" تمام بررسی‌ها نشان می‌دهند مردم هرجه بیشتر آجیل بخورند احتمال اینکه طی ۳۰ سال بعد بمیرند کمتر می‌شود."

در این تحقیق آمده "در کسانی که هفته‌ای هفت بار یا بیشتر آجیل مصرف می‌کنند احتمال اینکه به علت بیماری قلبی، سرطان یا مشکل تنفسی بمیرند ۲۰ درصد کمتر شده است."

به گفته دکتر فوکس تنوع و نوع دانه‌ها تاثیری در تاثیر مثبت این تنقلات ندارد.

اداره دارو و غذای آمریکا در سال ۲۰۰۳ به این نتیجه رسید که مصرف روزانه ۴۳ گرم (یک مشتِ پُر) آجیل بعنوان "بخشی از یک رژیم کم‌چربی" خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

جفری بلومبرگ استاد دانشگاه تافتس آمریکا می‌گوید :"آجیل (مغزدانه‌ها) بعلت اینکه چربی زیاد دارند بدنام شده بودند. حالا پس از بیست سال آجیل به‌ عنوان غذای سالم شناخته شده است."

وی گفته است "آجیل چربی زیاد دارد اما این چربی، چربی خوب است."

به گفته دکتر رالف ساکو متخصص بیماری‌های اعصاب در دانشگاه میامی یکی از مهمترین فواید آجیل این است که باعث می‌شود مردم کمتر خوراکی‌های ناسالمی مثل چیپس بخورند.

محققان این پژوهش می‌گویند چون این تحقیق میدانی (مشاهده‌ای) بوده نمی‌توان بین آجیل و کم شده بیماری ها رابطه علت و معلول برقرار کرد اما این تحقیق با نتایج تحقیقات بسیار وسیعی بالینی و میدانی همخوانی دارد.

این تحقیق تاثیر بودادن یا نمک‌سود کردن را بررسی نکرده اما توصیه کارشناسان، مصرف آجیل خام است.


آجیل کاهش می‌دهد:

    ابتلا به دیابت نوع دوم
    قند خون بالا
    کلسترول
    فشار خون
    چاقی و افزایش وزن
    سرطان روده بزرگم
    مقاومت به انسولین
    سندروم متابولیک
    سنگ کیسه صفرا
    مرگ بعلت بیماری‌های التهابی


آجیل (پسته، فندق، بادام، بادام زمینی، بادام هندی، گردو)

    پروتئین باکیفیت
    اسیدهای چرب اشباع نشده
    فیبر (الیاف گیاهی)
    ویتامین (اسید فولیک، ویتامین ب۳ (نیاسین)
    املاح (کلسیم، پتاسیم، منیزیم)
    آنتی اکسیدان (فلاونوئید، کاروتنوئید)

+91
رأی دهید
-1

perser68 - فلوریدا - امریکا
این خبر و اطلاعات مفید و لازمه که تکرار بشه،اما کمتر گفته میشه که آجیل خام مفید تره یا نه و جالبتر اینکه متأسفانه آجیل خام به خصوص پسته رو به راحتی‌ نمی‌شه پیدا کرد و باز جالبتر اینه که آجیل نمک زده و به قول ما بوداده ارزون تر هم هست!!!آجیل بو داده به خصوص، ارزش بسیار کمتری از بو نداده داره و همینطور نمک!!!
‌پنجشنبه 30 آبان 1392 - 18:38
raha1984 - هامبورگ - المان
من همیشه سر کار میبرم و میخورم ولی نه فندق و بادام زمینی چون واقها جرب هستند حنی اگه کم بخوری !! بادام بهترینش هست
‌پنجشنبه 30 آبان 1392 - 18:51
tony_3344 - بوخارست - رومانیا
یکی از دوستان اینجانب در .روما نی‌. سالهاست که این روش را ادامه میدهد هر چند ماه یکبار یک گونی کوچک ۵۰ کیلویی از ایران برایش میفرستند .این دوست عزیز .جان خود را خیلی‌ عزیز می‌داند
‌پنجشنبه 30 آبان 1392 - 19:24
yashainiran - ایران - ایران
آیا قیمت های آجیل ها را دیده اید؟ مگه میشه خرید و خورد؟ دست کم کیلویی 40 یا 50 هزار تومانه! بقیه شو برو بالا................
‌پنجشنبه 30 آبان 1392 - 21:28
yashainiran - ایران - ایران
آیا قیمت های آجیل ها را دیده اید؟ مگه میشه خرید و خورد؟ دست کم کیلویی 40 یا 50 هزار تومانه! بقیه شو برو بالا................
‌پنجشنبه 30 آبان 1392 - 21:28
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
در کتب شیعه، روح مجرد ص ۶۲۶ روایت هست : علما هندی که به خواص بادام آشنا شدند، جثه ای سبکتر و عمری درازتر، کامیاب شدند.
‌پنجشنبه 30 آبان 1392 - 21:31
perser68 - فلوریدا - امریکا
فدای آقا - اودنسه. نکنه آقا جانت میدونه و هر شب از اون ۹۷ میلیارد دزدی کیلو کیلو میخره و میخوره!؟
‌پنجشنبه 30 آبان 1392 - 23:41
sharafYabi - بیمبه - انگولا
فدای آقا - اودنسه - دانمارک - بهترین کار این بود که به جای خوندن این کتابها می‌رفتی کتابهای علمی‌ را میخوندی تا شاید دانشمند بشوی. در اوقات فراغت هم اون کتابها را میخوندی تا یک دانشمند عالم شوی. سر قفلیت هم میرفت بالا. عالم بی‌ علم به از ظالم با علم.
جمعه 1 آذر 1392 - 02:20
paksan - آمریکا - آمریکا
آره هر موقع که بازار اینا کساد میشه شروع می کنند از این مقاله های مثلا علمی نوشتن و سرتیتر کردن این مسائل .تو ایران الان مردم لنگ نون و شیرشون هستند بعد آجیل بخورن؟ انقدر این واسطه های قیمتها رو بالا بردن که حالا نمی تونند بفروشند اولین حربه اینه که از این اخبار مسخره سرهم بکنند و یه پولی بدن به یک خبرنگار خبرگزاری تا همچین مطلبی بیاد سرتیتر اخبار شاید ملت هرچقدر می تونند برن بخرن.دوم اینه با صداوسیما گاوبندی کنند و این بیزینس انقدر سود داره که خیلی از کله گنده ها و واسطه ها از این کارها هم میکنند.یادمه یه زمانی تبلیغات سنگینی درباره عینک آفتابی و اصل و فرع و یووی شیشه عینک راه افتاد از طریق صداوسیما و رسانه ها بعد وزیر دولت بهداشت دولت خاتمی مصاحبه کرد طبق بررسی ما یکی از کله گنده های آقازاده و بسیجی بار بزرگی از عینک وارد کرده و حالا این مقالات بیشتر جنبه روانی برای فروش چندبرابری این عینکها با این اخبار ساخته شده داره .
جمعه 1 آذر 1392 - 03:24
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
perser68 - فلوریدا - امریکا، ها ها ها ها ها ها دمت گرم کلی خندیدم. sharafYabi - بیمبه - انگولا، مغزی که بجای آن از .. پر باشه خصوصا از بچگی، محاله که حتی ذره ای استعداد دانشمند و عالم بودن در آن شکل بگیره. بیخود زحمت به خودت نده چون نرود میخ آهنین بر سنگ. حیف وقت و کلماتی مانند دانشمند و عالم و علم و..... نبود که برای کسی مانند این صرف کردی. در ضمن خدمت نویسنده این مطلب عرض کنم بادام که تقریبا یک سال و نیم پیش قیمتش بود 11هزار تومن در هر کیلو الان به برکت رژیم دزد و نالایق ج.اس هـ.. شده 45 هزار تومن! بیش از چهار برابر افزایش قیمت داشته. (((تازه این یه نمونه شه))). بادام رو مثال زدم که خودم شدیدا و سفتو سخت از طرفداراشم مــــــــخصوصا بــــــادام بـــــــــو داده.
جمعه 1 آذر 1392 - 21:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.