ایران از رونمایی یک پهپاد جدید به نام «فطرس» خبر داد

پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از راه دور) فطرس.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۷ آبان از رونمایی یک پهپاد جدید نظامی به نام «فُطرُس» خبر داد که از آن به عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای بدون سرنشین ایران یاد شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این پهپاد که شعاع عملیاتی آن «تا ۲۰۰۰ کیلومتر» ذکر شده روز دوشنبه در اصفهان با حضور حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رونمایی شد.

حسین دهقان به خبرنگاران گفت که این پهپاد توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با همکاری مراکز دانشگاهی ایران، «طراحی و ساخته شده است.»

به نوشته رسانه‌های داخلی ایران، سقف پروازی این پهپاد ۲۵۰۰۰ پا است و قابلیت ۱۶ تا ۳۰ ساعت پرواز مداوم را دارد.

حسین دهقان به خبرگزاری ایرنا گفت که: «این پهپاد قادر است علاوه بر مأموریت‌های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‌های هوا به سطح و انواع راکت‌ها، مأموریت‌های رزمی را انجام دهد.»

وزیر دفاع ایران افزود: «مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیدبانی از خطوط لوله‌های نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جاده‌ها، دیدبانی مناطق حادثه‌دیده در زلزله، آتش‌سوزی و سیل، محیط‌بانی برای حفاظت از محیط زیست و ارسال فیلم و عکس‌های دقیق در تمام طول مدت مأموریت از قابلیت‌های پهپاد فُطرس است.»

به گفته حسین دهقان این پهپاد «در سرعت کم، متوسط و بالا و تست پروازی» آزمایش شده و نتایج آن «با موفقیت و فراتر از اهداف طراحی» همراه بوده‌است.

فطرس نامی یونانی است که در برخی روایت‌های غیررسمی شیعه به عنوان نام یکی از «فرشتگان» ذکر شده که بال او شکسته بود و از طریق «پناه بردن به گهواره امام حسین»، امام سوم شیعیان، دوباره قادر به پرواز شد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز هفدهم مهر سال جاری گفته‌بود که ایران پهپادهایی را تولید کرده است که قادرند تا «عمق تل‌آویو» پرواز کنند.

به گفته امیرعلی حاجی‌زاده هم‌اینک در ایران از روی پهپاد پیشرفته آمریکایی که ایران آن را به زمین نشاند «ده‌ها پروژه در دست اقدام است».

این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که دو سال پیش به کنترل نیروهای نظامی ایران درآمد، آر کیو ۱۷۰ نام دارد و در فیلمی که ایران در مورد آن سال گذشته منتشر کرد گفته می‌شود از پایگاه نظامی آمریکا در ولایت قندهار افغانستان برخاسته بود. پایگاهی که در ۴۲۰ کیلومتری مرزهای شرقی ایران واقع شده است.

دولت آمریکا خواستار بازگرداندن این پهپاد از سوی ایران شده بود.

پیشتر ایران گفته بود کنترل پهپاد دیگری را نیز در دست گرفته است؛ در این مورد آمریکا چنین موضوعی را رد کرده است. این پهپاد دیگر که ایران می‌گوید آن را در اختیار دارد از نوع «اسکن ایگل» است و جمهوری اسلامی حتی اعلام کرده که خط تولید آن را نیز تهیه کرده است.

نیروی دریایی ایالات متحده اوایل ماه جاری میلادی از پهپادی رونمایی کرد که «ایکس-۴۷بی» (X-47B) نام دارد و رسانه‌ها از آن به عنوان «ابرپهپادی» نام می‌برند که قابلیت‌هایی فراتر از نسل‌های کنونی پهپادها دارد.

+145
رأی دهید
-44

mO30TAKTAZ - دوحة - قطر
زنده باد جمهورى اسلمى زنده باد مقاومت زنده باد ابر قدرت منطقه زنده باد تاج سر عربها و جهانیان
دوشنبه 27 آبان 1392 - 11:19
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
عجب!!!؟پس گهواره امام حسین هم شفا میده؟؟ ههههههه چقدر رافضیها در اوهام و خیال به سر میبرند . مرگ بر شما صفوی های وطن فروش که با وجود این همه اسطوره و قهرمان و افتخارات پهلوانان سرزمین پارس باز هم رفتن اسمی غیر پارسی انتخاب کرده اند
دوشنبه 27 آبان 1392 - 11:37
آزاد10 - آلمان - المان
روحانی حداقل لحن اینها رو عوض کرد: «مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیدبانی از خطوط لوله‌های نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جاده‌ها، دیدبانی مناطق حادثه‌دیده در زلزله، آتش‌سوزی و سیل، محیط‌بانی برای حفاظت از محیط زیست و ارسال فیلم و عکس‌های دقیق در تمام طول مدت مأموریت از قابلیت‌های پهپاد فُطرس است.»
دوشنبه 27 آبان 1392 - 12:42
mammal - لندن - انگلیس
نکتهٔ قابل توجه در این هست که وزیر دفاع میگه به گفته حسین دهقان این پهپاد «در سرعت کم، متوسط و بالا و تست پروازی» آزمایش شده و نتایج آن «با موفقیت و فراتر از اهداف طراحی» همراه بوده‌است. یعنی‌ برای اولین بار در تاریخ علم، تجربه از تئوری جلوتر بود. یا به تعریف دیگر شانسی این کار از آب در اومد که می‌تونه کار‌هایی‌ بکنه که ما انتظار نداشتیم.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 13:19
اردشیر مقامی - وادوز - لیشتن اشتاین
آفرین به وزارت دفاع جمهوری اسلامی و بچه های کوشا و با استعداد این مرز و بوم . آی قیافه این وطن فروشان پیر و پاتال با خواندن این خبر دیدن داره !
دوشنبه 27 آبان 1392 - 12:49
رزم جو - لوس انجلس - امریکا
ای ول دارید والا .
دوشنبه 27 آبان 1392 - 13:44
tony_3344 - بوخارست - رومانیا
اگر ایرانیها ابتکار یا اخترأیی کرده باشند مشخص میشود که ایران پیشرفت کرده است مثلم است کسی که ایرانی‌ هست بایستی خوش‌حال شود
دوشنبه 27 آبان 1392 - 13:57
نوادا - تهران - ایران
به عنوان یه ایرانی واقعا از این خبر خوشحالم
دوشنبه 27 آبان 1392 - 14:21
anti cleric - دوبلین - ایرلند
اسمشو بزارن بادبادک بهتره
دوشنبه 27 آبان 1392 - 15:35
زوربا - اصفهان - ایران
ارزو دارم کشورم پیشرفت کند,اما در سایه جمهوری اسلامی فقط پسرفت می کنیم.اینها فقط وفقط بلوف نظامی است.تکنولوژی ساخت پهباد بسیار پیرفته است,ما از ساخت موتور خودرو ساخت داخل عاجزیم.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 15:47
sharafYabi - بیمبه - انگولا
حالا چند میلیون دلار پای من و شما حساب شده؟ اگر کمتر از صد میلیون دلار باشه، من یکی‌ که نیستم.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 16:19
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
آفرین بر ایران و فرزندان غیورش
دوشنبه 27 آبان 1392 - 17:07
invincible - مینستا - آمریکا
اینها انقدر دروغ میگن که خودشون هم باورشون شده،اینجا توی این ایالت، و در تمامی دنیا دانشمندان ایرانی‌ (مخصوصا دانشجوهای دکترا) غوغا می‌کنن،توی ایران کودن‌های سپاه و بسیجیهای کودن و آخوندهای شپشو غوغا می‌کنن،مرگ بر خامنه‌ای (دزد ۹۷ بیلیارد دلاری) درود بر مردم عزیز ایران و مخالفین!!
دوشنبه 27 آبان 1392 - 17:43
بی خیال - کرمان - ایران
هفته قبل هنگام مذاکرات موشک جدید رونمایی شد و این هفته قبل از مذاکرات هواپیما. به نظر شما این رفتار از سوی چه کسی و با چه هدفی طراحی می شود؟؟؟
دوشنبه 27 آبان 1392 - 17:01
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
ایران یک خوردرو با استاندارد آسیایی بسازه . پهپاد هیچ ,, هلی کوپتر هم پیشکش .
دوشنبه 27 آبان 1392 - 18:28
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
یه اسم ادم وار نمی تونستن انتخاب کنن؟ فطرس دیگه چه جفنگیه؟
دوشنبه 27 آبان 1392 - 18:42
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
زنده و جاوید باد جمهوری‌اسلامی اتمی شیعه ایران. حالا این عمر پرستها با خرید این پهپاد شعاع تجسس در گرفتن سوسمار را گسترش میدهند. البته شیوه گرفتنش هنوز همان سنت است یعنی با دمپایی.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 16:13
ukguy4u - لندن - بریتانیا
من هم این افتخار رو که در جهت تولید آفتابه پرنده نصیب ملت شهید پرور و بزور مسلمان شده ایران و امام هیدن تبریک میگم. امید است که در خدمت استانهای از ما بهتران همچون فلسطین، لبنان، سوریه، ونزوئلا قرار گیرد.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 20:12
Shirdel - لندن - انگلیس
فدای اقا-مرسی إز کامنتت إز خنده مردم هموطن درود بر تو
دوشنبه 27 آبان 1392 - 20:17
perser68 - فلوریدا - امریکا
جالبه ،جمهوری مرگ اسلامی دسته بیل از چین وارد میکنه،اما بادبادک به قول دوستمون می‌سازه!در بی‌ عرضه بودن و دروغگو بودن این رژیم آدمکش شکی نیست،اما بیشتر این جنگ طلبی این رژیم فاسد رو میرسونه!
دوشنبه 27 آبان 1392 - 19:44
azadi-iran - وین - لااتریش
این دروغ های رژیم چاشنی خوشمزه ای است که برازنده ایرانیان می باشد. تکینیک ساخت هواپیماهای بدون سرنشین فقط دو کشور دارند. امریکا و اسراییل. حالا بیت رهبری میاید و هر یک سال یکی را می رونمایی می کند. ایرانیها باید حداقل یک بار در زندگی شان به عقل شان رجوع کنند نه به سخنان منبر نشین ها.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 20:25
baas - روتردام - هلند
لاستیکش رو از کدوم کشور وارد می‌کنند !!!!!!!!!!!!
دوشنبه 27 آبان 1392 - 20:56
نوادا - تهران - ایران
فدای آقا - اودنسه - دانمارک/// تو معلومه با اون اسمی که گذاشتی فقط قصد تخریب کردن یه سری حزب اللهی ها رو داری وگرنه کامنت هات واقعا داره ضربه میزنه به شعور یه سری افراد هم ایدئولوژیت
دوشنبه 27 آبان 1392 - 21:28
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
تمام صنایع ایران در حال ورشکستگیست بعلت تحریم ها و نداشتن امکانات از آهن و فولاد تا قطعات الکترونیکى اونوقت پهباد میسازن اینها که پر از الکترونیک هوشمند است؟ اونهم پهبادى که ٢٥٠٠٠ پا پرواز میکنه در شعاع ٢٠٠٠ کیلومترى. ارواح عمه آقا و مغز یخ زدگان حامى نظام. مثل همون هواپیمایى که احمدى نژاد ازش پرده بردارى کرد دیگه.... شما هر وقت یه ماشین اسباب بازى کنترل از راه دور اونم از نوعى که سیم به کنترل وصل است درست کنید، من یکى از خوشحالى اشک میریزم.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 22:45
sharafYabi - بیمبه - انگولا
نوادا- تهران ایران- حزب البادیها احتیاج به تخریب ندارند. شما را خدا تخریب کرده، خودتون خبر ندارید. دنیا می‌دونه. فدای آقا مثل اینکه مغزش انعطاف پذیر است، نه مثل شما پر شده از خاک اره. بذارین عشقشو بکنه.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 22:45
dkdk - اسلیس - دانمارک
پرسر۶۸ - فلوریدا - امریکا تو خجالت نمیکشی!!!برو کامنت‌های کاربران وطن پرست را بخوان و شرم کن.زمانی که ایران پیشرفتی کنه باعث افتخار تمامی ایرانیان است چرا که این جوانان آریایی وطن پرست هستند که باعث ابن پیشرفتها می‌شوند نه‌ آخوندها.پس لااقل از این‌همه کاربر خجالت بکش.حتی مخالفان نظام هم از این پیش‌رفت‌ها شادمان میشوند.البته از ۴ تهی‌ مغز بگذریم که کورکورانه سخن می‌گویند.نادان ایران هر چقدر پیش‌رفت کنه ما کشوری قدرتمندتر خواهیم داشت.کی‌ میخواهی این مسائل را بفهمی؟
دوشنبه 27 آبان 1392 - 22:51
biparva-jan - تهران - ایران
درود بر وزارت دفاع. خائنینی که نمیتوانند شاهد پیشرفت نظامی ایران باشند به قول طرف اب را بریزند جایی که میسوزد.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 22:59
yashainiran - ایران - ایران
عجب سرگذشتی داشتی کلعلی!
دوشنبه 27 آبان 1392 - 23:01
marg bar doshman - لندن - انگلستان
درود بر جمهوری اسلامی ابرقدرت جدید و مرگ بر وطن فروشان پناهنده زده ایرانی بمیرید از حسودی
دوشنبه 27 آبان 1392 - 23:43
farzad power - لوس انجلس - امریکا
تبریک. اولین اثر این پرنده این بود که درون دشمنان ایران همچون شئی دردناک احساس شّد. امید است که از شدت این درد بیش از این دست پا نزنند.
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 00:00
perser68 - فلوریدا - امریکا
به همین خیال باشید ههههههههههههههههههههه!ایران و آب ببره شما رو خواب،برید توالت‌هاتون رو ببینید تو مملکتتون،حالش رو ببرید،بیدبیدک بماند پیشکشتون!
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 01:26
mammal - لندن - انگلیس
صنایع در ایران یکی‌ پس از دیگری دارند رسما اعلام ورشکستی میکنند، الا صنایع (مونتاژ) نظامی، تو مونتاژ ماشین سمند گیر کردیم لنت ترمزش مشکل دارد، پژو مونتاژ شده کلی‌ ایراد داره اون وقت میگند تکنولوژی هواپیما داریم.
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 13:28
کبالت3 - کرج - ایران
این اسباب بازی ها دلخوشکنک برای گاگول جماعته که با یه تهباد نظام ذوق میکنن به هرحال مبارکت باشه و حالشو ببر یعنی حال کن باهاش کبلائی.
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 18:44
مالك استر - ایران - تهران
مردم ایران دارند تو فقر و فساد وبیکارى و تورم و اعتیاد و و هزار جور نکبت و بدبختى و غم و غصه دست و با میزنند ، بعد یک سرى ارازل و اوباش cheap و بیسواد از کهریزک و ممسنى و خاک سفید تهران با pc مجانى  و اینترنت سایبرى،  نشستن تو خونه هاى مصادره اى بنیاد و بصورت زمانبندى شده و هماهنک شروع میکنند به مزخرف  کفتن و تعریف و تمجید از حکومت ادم خور و دروغ زن  اخوندى . شرط میبندم جاى کشورها و شهرهایى رو هم که بدروغ  ( لندن و LA وباواریا و نوادا و ،،،،) رو اکه ازشون سوال کنى  رو حتى تو نقشه نمیتونند  نشونتون بدند .... تورو خدا یه نکاه به اسمهاشون کنید ،،،دقیقا میتونید شکل و شمایل و یقه جرک و کردن کلفت و شکم برامده از مال
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 21:40
مالك استر - ایران - تهران
مفت رو تجسم کنید  . اکه این اخوندها با شما مزدورهاى بیسواد  بیل زن بودید. .و عرضه داشتید  که اول یه فکرى براى هوابیماهاى از رده خارج شده مسافربریتون  که  هر شش ماه یه بار سقوط میکنه ویا یک فکرى براى تصادفات رانندکى که بخاطر استاندارد نبودن  خودروهاتون  میکردید تا سالى ٢٧٠٠٠ نفر ادم بدبخت  نمیرند و هزاران نفرهم  داغدار نشن . یه نیکاه به خودروى ملى تون بندازید و خجالت بکشید بابا ،،،، براى کى و جى دروغ  میکید و قمبز در میکنید ؟؟؟. عوض مزدورى هم برید دنبال یه شغل شرافتمندانه و ابرو دار و حلال. که تمام ثروت ودار و ندارو جیره و مواجبتون  با نفرین این مردم  یه روزى خرج داروى سرطانتون نشه
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 21:42
abdolmalek - رامسر - ایران
به کله سید علی گدا قسم با یه تفنگ بادی دیانای مگنوم اینو میارم پایین.حاضرم شرطبندی کنم با پیشمرگهای سیدعلی گدای پوفیوز
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 23:41
siavash2a - تهران - ایران
بابا شما چرا باور میکنید.تولید هواپیمای مافوق صوت چی شد؟
‌چهارشنبه 29 آبان 1392 - 06:08
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
من کاری به آخوند پشمکی ندارم ولی‌ به نوبه خودم به پیشرفت ایران و ایرانی‌ افتخار می‌کنم و خوشحالم،،، اینجور چیزا رو که آخوند نساخته که،،،سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی,,,,وهابی حسود کور بشه چشمت که نمیتونی ببینی‌،،،تو اسم امام حسین و نیار دهنت نجس هستش.
‌چهارشنبه 29 آبان 1392 - 04:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.