چهار شرط فرانسه در مذاکرات اتمی با ایران

فرانسوا اولاند برای سفری سه روزه به اسرائیل رفته است

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه که به اسرائیل سفر کرده برای دستیابی به توافق مقدماتی هسته‌ای با ایران در مذاکرات این هفته در ژنو سوئیس، چهار شرط تعیین کرده است.

آقای اولاند که روز یکشنبه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) برای در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت می‌کرد گفت: «من از یک توافق مقدماتی حمایت می‌کنم ولی (این توافق) باید بر اساس چهار نکته باشد.»

او گفت: «خواسته اول: ایران بدون معطلی تمام تاسیسات اتمی خود را تحت نظارت بین المللی قرار دهد. نکته دوم، غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را متوقف کند. سوم، ذخایر اورانیوم غنی سازی شده را کاهش دهد. و در ‌‌‌نهایت، ساخت راکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کند.»

این در حالیست که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل محمد حسن آصفری، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که ایران تعلیق غنی سازی اورانیوم و تعطیلی هیچکدام از سایت‌های اتمی را در دستور کار خود ندارد.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز یکشنبه با تیم مذاکره کننده اتمی ایران دیدار و گفتگو کرده‌اند و موضع تهران در گفتگو‌های بعدی این است که هر پیشنهادی درباره تعطیلی مراکز هسته‌ای، تعطیلی غنی سازی اورانیوم و خروج مواد تولید شده از کشور، مورد قبول ایران نخواهد بود و در بیانیه پایانی احتمالی نخواهد آمد.

دور تازه مذاکرات ایران و قدرت‌های بزرگ روز چهارشنبه این هفته در ژنو برگزار خواهد شد.


چهار شرط فرانسه در مذاکرات اتمی با ایران
وزیر امور خارجه ایران: گفتگوهای اتمی به مرحله 'بسیار حساسی' رسیده است



در آستانه این مذاکرات، تحرکات دیپلماتیک و رسانه‌ای دولت اسرائیل علیه توافق احتمالی به شدت افزایش یافته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور فرانسه، گفت آقای اولاند به دلیل مخالفتش با برنامه هسته‌ای کنونی ایران، «دوست واقعی» اسرائیل است.

او گفت: «فرانسه مانند اسرائیل آرزوی خاورمیانه‌ای با ثبات و معتدل را دارد که در آن همه مردم در صلح، امنیت و احترام متقابل در کنار یکدیگر زندگی کنند.»

فرانسوا اولاند برای سفری سه روزه به اسرائیل رفته است.

او گفته است: «تا موقعی که مطمئن نشویم ایران تصمیم گرفته است که برنامه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای خود را تعطیل کند همه تحریم‌ها و تعقیب مطالبات خود را ادامه می‌دهیم.»

ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می‌داند اما می‌گوید آماده است که برای رفع نگران‌های بین المللی گام‌های عملی بردارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه گفت که گفتگوهای اتمی به مرحله «بسیار حساسی» رسیده است.

آقای ظریف در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تاکید کرد که ایران تعلیق کلی غنی‌سازی اورانیوم را خط قرمز می‌داند و از آن عبور نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در عین حال درباره آینده مذاکرات هسته‌ای ابراز خوش بینی کرده است.

او گفت: «معتقدم درباره هدف مشترک و تصویر نهایی اختلاف جدی وجود ندارد. لازم است این اقدامات را در مجموعه‌ای تعریف و تدوین کنیم. فکر می‌کنم در قالب گفت‌وگوهایی که انجام شده است، امکان رسیدن بر یک طرح مدون وجود دارد.»

اسرائیل از توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های غربی خشمگین شده و آن را «اشتباهی تاریخی» می‌داند اما متحدان غربی اسرائیل، به ویژه آمریکا، تاکید کرده‌اند که نگرانی‌های اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را فراموش نمی‌کنند و آن را در مذاکرات مد نظر دارند.

+27
رأی دهید
-30

farzad power - لوس انجلس - امریکا
هنوز انقدر گردن فرانسه کلفت نشده که از این ..خوریها کنه. تتتون می‌خاره نه؟
دوشنبه 27 آبان 1392 - 00:11
kami_81 - مالمو - سوئد
فرانسه خفه شو بابا یک دفه بگو سند ایران را به اسم تو و اسرائیلی‌ها بزنند گدا گشنه ها پس فطرت حیف که بعضی‌ها مملکتو خراب کردن زورتون به پاکستان و هند نمیرسه به ایران گیر میدی سگ کی باشی جیره خوار
دوشنبه 27 آبان 1392 - 00:19
شیعه ولایتمدار - مونیخ - آلمان
آخه عوضی‌ حـ... .تو کی‌ هستی‌ که بخوای واسه ایران شرط بذاری .مگه مستعمره شما بودیم؟ . ایرانی‌ عزیز و گرامی‌ خواهش می‌کنم با هر طرز فکری که دارید سر این موضوعات باهم متّحد باشید.در ایران فساد هست دزدی هست جنایت هست ... همش درسته .ولی‌ ما بچهای ایران باید مثل کوه پشت هم با هر زبان واسیم .همهٔ این فشارها برای به زانو در آوردن ایرانیان هست .هر جای دنیا که باشند.این خطوط فکری از جانبه عرب تغذیه می‌شه .با تحریم میخوان ایرانیها رو به جون هم بندازن و خودشون سوارمون بشن.اینا همونایی هستند که ۸ سال به صدام هواپیما و تسلیحات جنگی و شیمیایی دادن تا جوانهای مارو پر‌پر کنه و خودشون مملکت مارو در چنگ بگیرن
دوشنبه 27 آبان 1392 - 01:17
شیعه ولایتمدار - مونیخ - آلمان
ایرانی‌ عزیز و گرامی‌ خواهش می‌کنم با هر طرز فکری که دارید سر این موضوعات باهم متّحد باشید.در ایران فساد هست دزدی هست جنایت هست ... همش درسته .ولی‌ ما بچهای ایران باید مثل کوه پشت هم با هر زبان واسیم .همهٔ این فشارها برای به زانو در آوردن ایرانیان هست .هر جای دنیا که باشند.این خطوط فکری از جانبه عرب تغذیه می‌شه .با تحریم میخوان ایرانیها رو به جون هم بندازن و خودشون سوارمون بشن.اینا همونایی هستند که ۸ سال به صدام هواپیما و تسلیحات جنگی و شیمیایی دادن تا جوانهای مارو پر‌پر کنه و خودشون مملکت مارو در چنگ بگیرن
دوشنبه 27 آبان 1392 - 01:26
iSam - لندن - انگلستان
کلا برای دید عوامگرایانه شما هموطنان متاسفم. اگر ایران ریگی به کفش نداره که داره و هممون خوب میدونیم، این خواسته ها درست است و کسی که سلاح اتمی نمیخواهد بسازد، به این ۴ تا احتیاجی ندارد. چیز بدی نگفته. آقا اگر تو برق و تحقیقات میخوای و نه سلاح اتمی، چرا اصرا به غنی سازی ۲۰ درصدی داری؟ مگه با ۲۰ درصدی که غرب گفته حاضر و آماده بهتون میدم نمیشه تحقیقات کرد؟ غنی سازی ۲۰ درصدی به ۵ درصدی مال کسیست که میخواد سلاح اتمی بسازه. ضمنا به دوستانی که میگن غرب پخی نیست و .. بگم که مجموع ذخیره سلاح اتمی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسراییل چیزی حدود ۸۵۰ کلاهک با قدرت هرکدام ۱۲۰۰ بار بیشتر از بمب هیروشیما و ناکازاکی است. پس سینه زنی در هیت جمهوری .. را رها کرده و سینه های خود را بدرد نیارید که ایرانیان فقط اربده کشی هستند و بس.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 02:02
Omidjaber - سایتاماکن - ژاپن
أولاً که اقای فرانسوا الاغ تو نمی دونی که در دین اسلام شرط بندی حرام است پس خیلی خیلی خری. دوماً که شما دو نفر فقط فکر منافع خودتون هستید می گی نه. خوب تو که از خاورمیانه بدون جنگ و صلح حرف می زنی پس تا الاان کدام کوری بودی که إسرائیل داشت ملت لبنان. فلسطین و عرب های بی زبان را قتل عام می کرد چرا ان موقع به فکر صلح و خاورمیانه عاری از بمب هسته ای نبودی و دیگر اینکه خود تو یک تروریسم هستی چرا که الاان مردم ایران با بد ترین شرایط دارند زندگی می کنند و توی اولاغ داری از کسی که خودش دارای بمب اتم هست دفاع می کنی پس بیشتر از این دروغ نگویید باور کن که ملت دنیا از این نیرنگ شماها بی زارند و در ضمن این را هم بگویم که ما را از جنگ نترسانید از خودتون بترسید که مردها ی تان دارن زن می شوند.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 03:21
کبالت3 - کرج - ایران
نمیدونم فرانسه چی هست و چی نیست سگ کی هست و سگ کی نیست اما میدونم یه قلم فقط پژو به ایرانخودرو موتور ولوازم نده کل ایرانخودرو تعطیله کبلائی.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 04:18
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
خاک بر سر جمهوری اسلامی که جلو این بی شرفها نرمش نشان می دهد...محور عربی-عبری-غربی هر جقدر ما عقب تر بیاییم جلوتر خواهند آمد...شرط را ما باید تعیین کنیم و یکی از آنها خلع سلاح جرسومه جعلی اسراییل است...وگرنه نباید دل حوش کنیم که اینها تحریم کاهش می دهند...اینها به جیزی کمتر از لت و پاره کردن ایران عزیزمان رضا نمی دهند...همانطوریکه دوستمان از - مونیخ - آلمان گفتند (ایرانی‌ عزیز و گرامی‌ خواهش می‌کنم با هر طرز فکری که دارید سر این موضوعات باهم متّحد باشید.در ایران فساد هست دزدی هست جنایت هست .. همش درسته .ولی‌ ما بچهای ایران باید مثل کوه پشت هم با هر زبان واسیم .همهٔ این فشارها برای به زانو در آوردن ایرانیان هست .هر جای دنیا که باشند.این خطوط فکری از جانبه عرب تغذیه می‌شه .با تحریم میخوان ایرانیها رو به جون هم بندازن و خودشون سوارمون بشن.اینا همونایی هستند که ۸ سال به صدام هواپیما و تسلیحات جنگی و شیمیایی دادن تا جوانهای مارو پر‌پر کنه و خودشون مملکت مارو در چنگ بگیرن)
دوشنبه 27 آبان 1392 - 05:25
ghasemi.moh - اراک - ایران
این نشان از تسلط شدید اسرائیل بر امریکا وکشور های اورپایی میدهد . که با اشاره سران اسرائیل نقش یک نوچه را بازی میکنند
دوشنبه 27 آبان 1392 - 06:23
omidvaran - نورکل - امریکا
واقعا مسخره است حالا که امریکا داره سعی میکنه بزور خودشو اززیر بار فشار وخرده فرمایشات اسرائیل ازاد کنه حالا اسرائیل فرانسه رو بتور انداخته ودستوارتشو بفرانسه داره دیکته میکنه - البته درباطن فرانسه چشم به دلارهای نفتی عربستان دوخته وقول وقرار خرید های کلان اسلحه وسفارشات بزرک عربستان بفرانسه وازطرفی چون عربستان عملا متحد اسرائیل درمواجهه با ایرانست باین ترتیب فرانسه میشه اسب صحنه شطرنج اسرائیل در مذاکرات ژنو - مقامات ایران ضمن پایبندی باصول دیپلماتیک لازمست که به فرانسه باج ندهند چون این باج عملا به اسرائیل وعربستان است - ضمنا برای هموطنانی که درفضاهای مجازی با فرانسه و فرانسویان درتماسند خوبست که زشتی و وقباخت اقدامات فرانسه دراین روزهارا برای انها حلاجی کنند و نزول فرانسه از یک کشور معتبر با فرهنگ به کارگزار دست دوم اسرائیل درچشم جهانیان را تشریح نمایند
دوشنبه 27 آبان 1392 - 07:41
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
ننگ باد بر آنانیکه با این جنایتکارن تاریخ بشریت(فرانسه-انگلیس-...) سر مصالح بلند مدت مردم ایران از جمله حقوق هسته ای مصالحه کنند...اگر الان کوتاه اومدیم فردا تا کنج پستوهای خانه هایمان جلو خواهند آمد و دوربین نصب خواهند کرد....
دوشنبه 27 آبان 1392 - 05:34
victory835 - تهران - ایران
شیعه ولایتمدار - مونیخ - آلمان. شما که ایرانی هستی و ظاهراً در آلمان زندگی میکنی بهتره یه کم واقع گرایانه به موضوع نگاه کنی. اینکه مثل کوه پشت هم بایستیم یا متحد بشیم و .. که چی ثابت بشه؟ که ایرانی هستیم و نمیزاریم یه زانو درمون بیارن؟ اصلاً ریشه این طرز فکر از بنیان غلطه کی میخواد ایرانی رو به زانو در بیاره؟ برای چی؟ فکر نمیکنید تاریخ مصرف این شعارهای ناسیونالیستی با گره زدن به تعصبات مذهبی و پوچ به پایان رسیده؟ باور کنید هیچ ملتی با ایرانی ها مشکلی نداره ، مشکل اکثر کشورها و غرب با حاکمیت مذهبی افراطگر ایرانه که برای بسط قدرت و القای باورهای ایدئولوژیکش دست به هر کاری خواهد زد.حکومت با زیرکی احساسات ملی گرایانه امثال شما رو به نفع مطامع خودش مدام جریحه دار میکنه که بیایید و چنین مطالب نادرستی رو بنویسید.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 07:55
آزادی برای ایران - اشتوتگارت - آلمان
همه شما که نظر دادید خارج نشین بودید یه کمی‌ هم به فکر آسایش مردم تو ایران باشید آخه ایران کجای پیازه که بخواد با مجامع بین المللی درگیر بشه؟
دوشنبه 27 آبان 1392 - 08:45
chocoman - روتردام - هلند
ضمن ابراز تنفر و محکومیت هر گونه ساخت، استفاده، توسعه و نگهداری هر نوع سلاح کشتار جمعی‌. چطور کشوری که خودش در دهه ۶۰ میلادی اسرائیل رو به سلاح اتمی‌ مسلح کرده به خودش اجازه میده که برای صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌ ایران ضمانت می‌خواد. واقعا آخر بی‌عدالتی و یک بام و دو هوا بودن در سیاست یعنی‌ همین. البته با عرض معذرت از دوستان سینه چاک غربی‌ها و اسرائیل.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 11:12
mehrbaran22 - هال - انگلستان
ویکتوری‌تهران‌ایران. عزیز برادر نصف حرفات درست بود ولی‌ یادت نره زمان شاه ایران هیچ تعصب مذهبی‌ نداشت و سرنگونش کردن. مردم ایران نه قدرتهای تصمیم گیرنده. بنابرین همش هم تعصب نیست ایران قوی منافع اونا رو به خطر میندازه چه با عدم فروش سلاح به ملیجک‌های خلیج فارس چه نقش مهمش تون خاور میانه پس باید بیشتر مواظب باشیم
دوشنبه 27 آبان 1392 - 13:38
آزادی برای ایران - اشتوتگارت - آلمان
آقایان حزب‌الهی تا همینجا که مملکت رو به خطر انداختید کافی‌ هست.
دوشنبه 27 آبان 1392 - 15:30
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
iSam - لندن - انگلستان...امکانش هست بث زبان خیلی ساده و بدون ژست روشنفکر مآبانه به ما توضیح بدهید که بر اساس کدام منطق اسراییل میکروسکوپی می تواند 300 کلاهک هسته ای داشته باشد یا پا کستان و هند که هر روز همدیگر را به حمله اتمی تهدید کنند می توانند داشته باشند ولی ایران حتی اجازه غنی سازی 3% را هئ نداشته باشد...امیدوارم جوابتان مسولیت پذیری بین المللی و شبیه اینها نباشد که دیگر این حنا ی اینجور جوابها خیلی وقته رنگ باخته...
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 15:00
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
iSam - لندن - انگلستان...امکانش هست به زبان خیلی ساده و بدون ژست روشنفکر مآبانه به ما توضیح بدهید که بر اساس کدام منطق اسراییل میکروسکوپی می تواند 300 کلاهک هسته ای داشته باشد یا پا کستان و هند که هر روز همدیگر را به حمله اتمی تهدید می کنند می توانند داشته باشند ولی ایران حتی اجازه غنی سازی 3% را هئ نداشته باشد...امیدوارم جوابتان مسولیت پذیری بین المللی و شبیه اینها نباشد که دیگر حنا ی اینجور جوابها خیلی وقته رنگ باخته...
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 15:02
iSam - لندن - انگلستان
اول اینکه مسأله میکروسکوپی بودن یک کشور یا بزرگی آن نیست. مسأله اینه که سلاح اتمی باید برچیده بشه چون درنهایت باعث نابودی جهان خواهد شد. در زمان جنگ سرد، هر لحظه امکان یک رویارویی بود که انسانهای درستی در هر دو طرف بودند که جلوی این مسأله را میگرفتند. رژیم ایران درحال ساخت سلاح اتمی برای تثبیت وجودیت خود در جهان و در منطقه است (که مطمئن باشید حتی بمب سلاح اتمی هم داشته باشد، اگر قرار باشد کنار گذاشته بشود، حتما کنار خواهد رفت). ادامه در کامت بعدی...
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 21:11
iSam - لندن - انگلستان
کشوری با بیشترین ذخیره گاز جهان و دارا دارا بودن از لقب پنجمین ذخایر نفتی جهان که از لحاظ در دسترس بودن میشه سومین، و طبق محاسبات خود شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۶۷ و بریتیش پترولیوم در سال ۱۹۹۸، این کشور و جهان حداقل تا ۱۱۷۰ سال دیگر دارای انرژی فسیلی است و انرژی ناپاک اتمی بدرد نخواهد خورد (صددرصد تا آن زمان هم با پیشرفت تکنولوژی بشر انرژی های بهتری را درک خواهد کرد). هزینه این عمل هم به نفع ایران نیست و حتی باعث نابودی خیلی از صنایع و بازار کارشان هم میشود. از همه اینها که بگذریم، دارا بودن ایران فعلی از سلاح اتمی به مانند دادن یک چاقو به زنگی مست است که عواقب پشیمان کننده ای را خواهد داشت. فکر کن اینها به بمب هم رسیدند و یکی هم در تلآویو زدند و ۶ میلیون انسان را کشتند! تنها دقایقی بعد، کشور عزیز من تو با ساکنینش به جهنمی تبدیل میشود که روسیه هم برای اینکه غرق نشود به این آتش خواهد دمید. اینجا جای بحث مفصل نیست ولی امیدوارم با منطق قانع شده باشی و فقط مثل سایر هموطنان امروزی بدنبال سینه گشودن بیهوده نباشی. موفق باشی.
‌سه شنبه 28 آبان 1392 - 21:11
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
iSam - لندن - انگلستان...واقعیتش این استدلال نبود بازگویی حرفهای نتانیاهو از زبان یک فارس زبان بود...خودمونو گول نزنیم...1. بر اساس NPT کشورهای دارنده سلاح اتمی باید آنها را از بین ببرند که نه تنها از بین نمیبرند بلکه مدرنیزه هم می کنند.نمونه همین کشور مخل اقامت شما که در حال توسعه نسل 3 بمبهای اتمی موسوم یه TRIDENTمیباشد (بمبهایی که میزان تخریبش کنترل شده است). 2. قبول ما زنگی...یک مقایسه ساده بین ما زنگیها و آنطرف متمدن انجام بدید و ببینیم در 200 سال گذشته کی بیشتر به اینور اونور حمله کرده وآذم گشته . حتی سلاح هسته ای استفاده کرده ...روانشناسها می گویند رفتار گذشته بهترین معیار برای پیش بینی رفتار اینده است...3. آگر چند سال بعد با همین استدلال شما گفتند که ایران چه نیازی به تکنولوژِی نظامی دارد چرا که کشورهای پیرامونیش مسلمانند و کتاب مقدس مسلمانان گفته که مسلمانها همه با هم برادرند.. پس نتیجه میگیرند ایران نیازی به تسلیحات نظامی ندارد...آن موقع برای این سوال مفروض جواب دارید؟. .
‌چهارشنبه 29 آبان 1392 - 07:50
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
...من نمی دانم سطح سواد و مطا لعه شما چقدر است ولی این را بدانید که در نگاه عالمانه و علمی به مسایل و پدیده ها باید احساسات و حب و بغضهای شخصی را دخالت نداد...پس نمشود مسایل را گزینشی کاوید. همه را با یک عینک ببینید
‌چهارشنبه 29 آبان 1392 - 07:50
iSam - لندن - انگلستان
اگر ایران به تسلیحات نظامی نباز ندارد، پس چرا رژیم سالانه کلی هزینه تسلیحات بنجول روسی و چینی و کره شمالی میکند؟ عزیزم این رژیم یگ جناینکار است که برای ملت خودش هم ارزشی نمیگذارد، چه برسه به جهانیان. البته بدان ما ایرانی ها هم جزو بدترین ملت ها شده ایم. درکل بدان که تحت هیچ شرایطی غیر ممکنه ایران را بگذارند به جایی برسد که بخواهد برای همه شاخ شود، چون ظرفیتش را ندارد. راستی در مورد سطح سواد هم، من PHD دارم و به ۶ زبان دنیا تسلط دارم و تحلیل گر هم هستم برای یکسری بنگاه های خبری. موفق باشی.
‌چهارشنبه 29 آبان 1392 - 21:49
iSam - لندن - انگلستان
البته قسمت آخر را، باهات شوخی کردم. من اصلا فعال و تهلیلگر نیستم ولی در بعضی دانشگاه ها مقالاتی ارائه داده ام که البته به ایران ربطی نداشته. در کل آرزوی موفقیت با فکر کردن بهتر را برایت دارم چون فقط داری از یک سو به ماجرا نگاه میکنی که همان نگاه اکثر ایرانیان و رهبرانشان است و درنهایت خانمان سوز خواهد بود.
‌چهارشنبه 29 آبان 1392 - 22:38
iSam - لندن - انگلستان
عذرخواهی میکنم، تحلیلگر. با موبایل نوشتن و اوتوکامپلیت هم دردسری دارد ;)
‌پنجشنبه 30 آبان 1392 - 01:05
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.