نتانیاهو: فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران همچنان محکم بایستد

میترا فرهمند ( اسرائیل )

بنیامین نتانیاهو در آستانه سفر فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، به اسرائیل از او به عنوان یک «قهرمان» یاد کرد و از پاریس خواست که در ادامه مذاکرات اتمی با ایران «قرص و محکم» بایستد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه، بیست و پنجم آبان، در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت که «نباید در برابر ایران تسلیم شد؛ من امیدوارم که فرانسه همچنان موضع سرسختانه در مذاکرات روزهای آینده در ژنو را ادامه دهد».

نخست وزیر اسرائیل افزود: «موضع ما و فرانسه، فارغ از اینکه کدام حزب در فرانسه یا اسرائیل قدرت را در دست داشته است، در طول سال‌ها کار تنظیم شده و همیشه از این مواضع مشترک دفاع کرده‌ایم».

آقای نتانیاهو همکاری‌های اسرائیل با فرانسه را بویژه از زمان ریاست جمهوری فرانسوا  اولاند، «بسیار ویژه» نامید.

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با فیگارو گفت رژیم ایران یک نظام سیاسی «متعرض، حامی خشونت و باورمند به تحقق آخر زمان» است که با این دیدگاه‌ها می‌تواند رژیمی خطرناک برای همه جهان باشد.

نتانیاهو همچنین گفت: «برد موشک‌هایی که ایران از مدتها قبل داشته است برای ضربه زدن به اسرائیل کفایت می‌کرده و لذا موشک‌هایی که همچنان در حال طولانی‌تر کردن برد آنهاست، برای حمله به پاریس، لندن، واشینگتن و نیویورک است».

فرانسوا اولاند رییس جمهوری و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه این هفته دیدار خود را با رهبران فلسطینی آغاز می‌کنند و سپس آقای اولاند با حضور در کنست- مجلس اسرائیل- سخنرانی کرده و با رییس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل ملاقات می‌کند.

در هجده ماهی که از روی کار آمدن آقای اولاند در فرانسه می‌گذرد، این نخستین سفر او به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی است.

این سفر از مدتی قبل تعیین شده بود اما موضعگیری فرانسه در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران در ژنو، اسرائیل را از فرانسه عمیقاً خشنود کرد و نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته از فرانسه قدردانی کرد.

بر اساس گزارش‌ها، لوران فابیوس در آن مذاکرات از جمله با تاکید بر لزوم لغو طرح راکتور آب سنگین اراک مانع از امضای توافقی شد که میان قدرت‌ها، بویژه آمریکا با ایران تنظیم و آماده امضاء شده بود.

فرانسه با این موضع‌گیری ملاحظات اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس را نیز مطرح کرد، در حالی که همه شواهد نشان می‌داد آمریکا آماده امضای توافقی بود که تا قبل از ورود وزیر امور خارجه فرانسه به مذاکرات، در حال نهایی شدن بود.

با وجود این، آمریکا می‌گوید قدرت‌های مذاکره کننده در برابر ایران در آن مذاکرات دیدگاه واحدی داشتند اما ایران بود که پیشنهاد ارائه شده را نپذیرفت؛ هر چند که وزارت  امور خارجه روسیه این ادعای آمریکا را رد کرد.

در این میان، پاتریک میزوناو سفیر فرانسه در تل آویو در روزهای گذشته فاش کرد که لوران فابیوس در مذاکرات ژنو این سه شرط را مطرح کرده است: ۱- گرفتن تضمین از ایران برای عدم تولید پلوتونیوم در راکتور اراک ۲- دریافت تضمین از ایران برای خودداری از گسترش ذخیره اورانیوم غنی شده، ۳- فرانسه حق ایران برای انرژی هسته‌ای مسالمت‌جویانه را به رسمیت می‌شناسد اما ایران برای این هدف نباید الزاماً تاسیسات غنی‌سازی داشته باشد.

سفیر فرانسه گفت اصرار لوران فابیوس در مورد شرط سوم، مذاکرات را به دور بعدی کشاند.

این در حالی است که ایران در روزهای گذشته تاکید کرد بدون به رسمیت شناختن حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم، توافقی در کار نخواهد بود.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای از بیست و نهم آبان در ژنو آغاز می‌شود، که این بار در سطح معاونان وزیران امور خارجه است.

با وجود ناکامی دور پیشین مذاکرات هسته‌ای، یک مقام ارشد آمریکایی شامگاه جمعه بیست و پنجم آبان گفت توافق جدید با ایران در حال تنظیم است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز جمعه گفت راهی که نخست وزیر اسرائیل برای مذاکرات با ایران پیشنهاد می‌کند، به جنگ منجر می‌شود.

خانم جن پساکی افزود «از نظر آمریکا، تنها گزینه قابل قبول و درست به جای جنگ، دیپلماسی است».

نتانیاهو در روزهای گذشته گفت «گزینه سومی نیز وجود دارد و آن تشدید فشارها و سنگین‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران است».

اما رییس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته کنگره را از تشدید تحریم‌ها علیه ایران اکیداً برحذر داشتند.

اختلاف سران آمریکا و اسرائیل در مورد راهکار مقابله با برنامه اتمی ایران، در روزهای گذشته عمیق‌تر شده و آنها از رسانه‌ها به یکدیگر پاسخ‌های تندی داده‌اند.

در پی حملات تند وزیران اسرائیلی به جان کری وزیر خارجه آمریکا، شیمون پرز رییس جمهوری اسرائیل از دولتمردان کشورش خواست این رویه را ترک کنند.

شیمون پرز جمعه گفت آمریکا نیز خطرات یک ایران هسته‌ای را تشخیص می‌دهد و همیشه خواسته‌های اسرائیل را پاسخ داده و اهمیت این دوستی را باید رعایت کرد.

آقای پرز خواهان «مدیریت خردمندانه» اختلافات میان دولت اسرائیل با آمریکا و خودداری از دامن زدن رسانه‌ای به این اختلافات شد.

+30
رأی دهید
-32

birmingham - شیراز - ایران
من این مرد را خیلی‌ دوست دارم چون احمق نیست و میدون جمهوری اسلامی وقتی‌ به ملت خودش تجاوز می‌کنه وای به حال کشورهای بیگانه .جمهوری آخوندی نبود باید گردد .اصلا مگه ازگ کشور عوض شده یه مشت بی‌ سود و ساندیس خور اینجا نظر منفی‌ علیه آقا نتانیاهو این آقا با من و شما هیچ پدر کشتگی نداره این نگران ملت خودش است چون میدون ملت ایران رو آخوند ۳۰ سال پیش نبود کرده .من داس دارم این ظریف رو از نزدیک دیدار کنم و توف تو اون صورت کثیف و دروغ گو کنم چرا وعده‌هاشون در ایران عمل نشد چرا اعدام‌ها بیشتر شده حرا سرکوب چند برابر شده چرا زندانیان سیاسی رو آزاد نمیکنند .حتما همه اینها زیر سر آمریکا و اسرائیل و غرب است
شنبه 25 آبان 1392 - 13:26
fdsa60 - تهران - ایران
نتنیاهو احمق اگه این مذاکرات به نتیجه نرسه اونوقته که باید دنبال سوراخ موش بگردی.ایرانی ها چیزی برای باختن ندارن.اگه میخوای باقی مانده قوم کثیف یهود رو نابود کنی ما با کمال میل این حرکت رو انجام میدیم فقط دنبال بهانه هستیم.
شنبه 25 آبان 1392 - 13:34
perser68 - فلوریدا - امریکا
birmingham - شیراز - ایران . گرامی‌،الان تو رو به جرم وطن فروشی و هزار وصله دیگه ،هزار بار غیابی به اشدّ مجازات محکوم میکنند،البته اگه چاره داشته باشند از داخل مانیتور مشته که بیرون میاد و گردنت رو هم میشکنند، همه هم وطن پرست ناب محمدی که خشونت در وجودشون مثل رهبر لونه کرده.اگه تو اسرائیل باشی‌ یهودی خطابت میکنند و اگه تو آمریکا باشی‌ جاسوسی و اگه تو غرب باشی‌ پناهنده.به هر حال این وطن پرستان برای هر مخالفی یه نظری دارند.همه هم فیلسوف و همه هم میدونند که مشکل اخوندا نیستن ،مشکل از خودشونه و به ناچار دنبال یه باصطلاح وطن فروش می‌گردن ،چون زورشون به آخوند منجمد نمی‌رسه.تازه بعضی‌‌هاشون بسیجی‌ هم نیستن،دولتی هم نیستند و حس وطن پرستی‌ داره خفشون میکنه ((:
شنبه 25 آبان 1392 - 17:26
birmingham - شیراز - ایران
fdsa60- تهران - ایران فک کنم شیشه مصرف میکننی ...خیلی‌ جوکی ولی کلی‌ خندیدم نه حالا خدایی این جوکت رو یه بر دیگه بخون
شنبه 25 آبان 1392 - 17:44
perser68 - فلوریدا - امریکا
fdsa60 - تهران - ایران. هیچ میدونی پیامت رو نیتانیاهو گرفت و رفت پی‌ کارش!؟راستش رو بگو،با دسته بیل چینی‌ میخواهی‌ به جنگه اسرائیل بری یا با اون زیر دریاییه خر در چمن یا با اون پیکانی که دیروز اونهمه بار به خودش بسته بود!؟شاید هم با اون پست ورشکسته،شایدم با اون اسب دم در تئاتر شهر تهران!؟نه احتمالا با اون پهپاد کپی شده از پهپاد آمریکایی!؟راستی‌ از اون روستا و شایدم شهری که چند روز پیش نونوایی هاش به خاطر نداشتن آرد تا اطلاع ثانوی بسته شده بود چه‌خبر!؟نه نه،راستی‌ هوای تهران چه‌طوره!؟میگن آلوده بود!!!چرا انقدر نگران نیتا نیاهو هستی‌؟اون که عددی نیست،آمریکا هم که قدرتی‌ نیست،زیاد خودت رو اذیت نکن!
شنبه 25 آبان 1392 - 17:45
بابک - سبزوار - ایران
این مرد یک تندرو صهیونیست می باشد. و خیلی بزدل و ترسو
شنبه 25 آبان 1392 - 19:46
طوقی-سوئد - استکهلم - سوئد
یه نفر یه تیکه استخون بندازه جلوی این سگ
شنبه 25 آبان 1392 - 20:56
paksan - آمریکا - آمریکا
نتانیاهو فک میکنه اگر توافقی نشه آمریکا مجبوره بجنگه ولی نمی دونه که آمریکا نمی تونه دیگه بخاطر کسی بجنگه و جنگ عراق هم بیخودی برای اطلاعات اشتباه اسرائیل شکل گرفت و بیشتر باعث قدرتمندتر شدن ایران شد پس آمریکا می دونه چی می خواد ولی اسرائیل می خواد بقیه براش بجنگند و کشته بدن و خودش راحت بشینه و با چهارتا گروه درپیت موشک بازی کنی. به نظر من این مذاکرات شکست می خوره و ایران باید واقعاً بره دنبال سلاح هسته ای چون روش نتانیاهوی احمق همینه همونطور که دولت بوش کره شمالی رو اتمی کرد با همین کج سلیقه ای ها و عمل نکردن به وعده هاش و حالا نتانیاهو داری آمریکا رو مدیریت میکنه و خاک برسر اوباما که به این فلاکت افتاده که نتانیاهو تصمیم سازی میکنه.به نظرم نتانیاهو فکر میکنه ایران الان لبه پرتگاه س و فک میکنه میشه انداختش پایین ولی حواسش نیست که این یک خطر بالقوه اس برای خودش و آینده خودش
شنبه 25 آبان 1392 - 20:15
perser68 - فلوریدا - امریکا
paksan - آمریکا - آمریکا. تو واقعا تو آمریکا نشستی!؟لطفا تو کامنت‌هات از کلمه ایران به جای جمهوری زشت اسلامی استفاده نکن یک!!!دوم جمهوری آدم کش اسلامی بره دنبال سلاح اتمی‌؟خودت جات گرمه میگی‌ لنگش کن!؟هیچ میدونی چقدر تا به امروز برای این بمب خیالی تو هزینه شده!؟میدونی چقدر باید بچه‌های آینده ایران برای نگهداری زباله‌های اتمی‌ هزینه به پردازند!؟هیچ میدونی چه هزینه هنگفتی رو امروز ژاپن و آلمان دارند برای پالایش گاههای اتمیشون می‌پردازند!؟هیچ خبر داری که چند هزار بچه ناقص تا به امروز تو چرنوبیل و ژاپن بدنیا اومدن!؟چند بار مجبور شدی برای هزینه درمان فرزندت کلیه هاتو بفروشی !؟ با بمب اتم به هیج جا نخواهیم رسید!مردم هوای پاک میخوان که استشمام کنند،مردم نون برای شا م شب میخوان،مردم شغل برای یه زندگی‌ آبرومندانه میخوان!مردم ما یک بیمه‌ درمانی درست میخوان!بچه‌های ما وسیله گرمایی درست برای کلاس‌های درسشون میخوان،اصلا بچه‌های ما نمیخوان تو آغل گوسفند درس بخونند! بچه‌های ما نباید از در و همسایه طریقهٔ اعدام رو بشنون و بجای بازی با اسباب بازی‌هاشون دست به طناب و دار ببرند!
یکشنبه 26 آبان 1392 - 00:28
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
birmingham - شیراز - ایران..برو منقلت داره دود می کنه...برو بادش بزن...
یکشنبه 26 آبان 1392 - 04:42
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
من هم کاملا با نظر birmingham - شیراز - ایران موافقم.
یکشنبه 26 آبان 1392 - 05:45
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
perser68 - فلوریدا - امریکا...تو هم مثل اینکه حالت خوب نیست ..برو منقلت داره دود می کنه...برو بادش بزن...
یکشنبه 26 آبان 1392 - 04:47
eshgeman iran - ایران - ایران
بنظر من مطالب کامنت جناب- paksan - آمریکا - آمریکا- کاملا درست میباشد. عجیب است بعضی ها اینقدر احمق تشریف دارند که درخصوص مساول سیاسی واجتماعی پیرامونشان انگار هیچ خبری نیست. بعضی ها فکر می کننداگرکسی با حکومت آخوندابد باشه او فیلسوف ومتمدن است واگر کسی موافق باشد اوساندیس خور وازاین چرت وپرت ها. واقعیت ها را انکار وحقایق راکتمان می کنند. آخر کسی نیست ازاینها بپرسد باباجان کشوری که وجودخارجی نداشته واصلا جکومتی بنام اسرائیل درطول قرون موجودنبوده یکدفعه ازکجا سردرآورده وحالا شده کشور؟ آخر این مردم اسرائیل کجابودندکه الآن همه را ازتمام دنیا جمع کردندوبردند مثل کریستف کلمپ سرزمینی رااشغال کنندوحکومت تشکیل بدهند؟ آخربی انصاف یک مقدارتجربه یک مقدارتاریخ یک مقدار انسانیت داشته باشید.شما که صحبت اززندانیان سیاسی وحقوق بشری می کنیدکدامیک ازاین کشورهایی که شلوارت رابرای آنها درمی اوری تابع این حقوق وقانون هستند؟آمریکابااستفاده ازبمب اتمی درژاپن؟ اسرائیل باکشتارمردم فلسطین؟ فرانسه ،انگلیس و... باحمایت ازجنایتکارنی مثل صدام، قذافی و.... به کجا میرویدبااین شتاب؟
یکشنبه 26 آبان 1392 - 07:29
eshgeman iran - ایران - ایران
اسرائیل کاملا واقف است که اگرخودش دست به شرارتی علیه ایران بزند به قول رهبرایران تل آویو وحیفایی وجودنخواهدداشت واین درست است چون آرزوی ایرانیان باغیرت هم همین است. اسرائیل بهدنبال این است که بازی جنگ را اززمین خودش به زمین دیگران منتقل کندومتأسفانه کشورهای اروپایی متوجه نیستند وواقعا احمق تشریف دارند. منطقه ی خاورمیانه منتظریک جرقه ای است واگرخدای نکرده آتشی بپاخیزد تر وخشک باهم خواهندسوخت مطمئن باشید کشورهایی که ازترس منافعشان مثل روسیه،چین و.. منتطر وبیکارنخواهندنشست نه بخاطرما بلکه بخاطراینکه کشورهای اروپایی به مرزشان نزدیک نشوند. دراین وسط بیادحدیث گهربارامام صادق افتادم که وقتی ازایشان درمورد قیام مهدی سئوال کردندفرمودند وقتی دنیا پرازظلم وجورشددوسوم جمعیت زمین ازبین میرود پرسیدند وضعیت دوسوم بعدی چطور؟ایشان فرمودنددوست نداریدشمادوسوم باقی مانده باشید؟ الله اکبر
یکشنبه 26 آبان 1392 - 09:03
ariobarzan 22 - ﺗﻬﺮاﻥ - اﻳﺮاﻥ
عشق من ایران-ایران. بابا شما مذهبی ها کی میخوایم شعور و سواد یاد بگیرین?. اول که من شک دارم تو واقعا عشق ایران داشته باشی. دوم من شک دارم که امامان معصوم تو ریاضی هم معصوم بوده باشن. سوم اون احمقی که پرسیده (وقتی دو سوم چیزی از بین بره یک سومش میمونه). چهارم اون امام احمق تری که اینو نفهمیده و جواب داده. پنجم توی بیسوادی که تو قرن21 ازاین خزعبلات بخورد ملت میدی.
یکشنبه 26 آبان 1392 - 22:32
farzad power - لوس انجلس - امریکا
perser68 - فلوریدا - امریکا _ تو مغز .. از اسرائیل چی‌ ساختی که فکر میکنی‌ جنگیدن با اونها کار سختیه؟ حقوق این ماهت رو پرداخت کردند؟
دوشنبه 27 آبان 1392 - 09:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.