وزیر خارجه امارات به همتای آلمانی: سیاست ایران در منطقه قابل‌قبول نیست

خالد بن زاید آل نهیان و گیدو وستروله، وزیران خارجه امارات و آلمان

وزیر خارجه امارات روز چهارشنبه با گیدو وستروله همتای آلمانی‌اش درباره مذاکرات اتمی ایران گفت‌وگو کرد و اظهار داشت ایران باید به نگرانی‌های همسایگانش نیز بپردازد. وی بار دیگر ادعا‌های ارضی ابوظبی علیه ایران را تکرار کرد.

شیخ خالد بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، از ایران خواست به میزان جدیتش در حل و فصل پرونده اتمی، در ایجاد فضای امن در منطقه جدی باشد.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که در  دولت حسن روحانی سیاست‌های ایران تغییر کند.

این سخنان وزیر امور خارجه امارات، چهارشنبه ۲۲ آبان در کنفرانس خبری مشترکش با گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان در ابوظبی مطرح شده است.

در هفته جاری، وستروله دومین وزیر خارجه کشور عضو گروه ۱+۵ است که به امارات متحده عربی سفر می‌کند.

پیش از این جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، به امارات رفته بود و در دیدار با شیخ خالد بن زاید آل نهیان گفته بود که «توافق با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش، به سود همه طرف‌ها از جمله آمریکا و هم‌پیمانانش خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات، آل نهیان با اشاره گفت‌و‌گوهای خود با وستروله درباره پرونده اتمی ایران گفت: «حضور دومین وزیر خارجه کشور شرکت‌کننده در مذاکرات با ایران پس از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در امارات، گواهی است بر شفافیت در روابط میان امارات و کشورهای گروه ۱+۵ و نشانه‌ای است از اصرار شورای همکاری خلیج فارس و آن کشور‌ها بر گفت‌و‌گو بر سر مسائلی که عامل ثبات در منطقه هستند.»

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.

آخرین دور از مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ به مدت سه روز و به صورت بسیار فشرده از ۱۵ تا ۱۷ آبان برگزار شد. با وجود گمانه زنی‌ها بر احتمال دستیابی به توافق میان دو طرف، اما سرانجام مذاکرات بدون توافق پایان یافت و دور آینده به ۲۹ آبان موکول شد.  گزارش‌ها حاکی از آن بود که فرانسه مانع رسیدن به توافق شده است. وزیر خارجه ایران هم گفته است که در آخرین ساعات فرانسه متن توافقنامه را عوض کرد.

کشورهای عربی خلیج فارس، همواره نگرانی خود را از برنامه اتمی ایران ابراز کرده و این ابراز نگرانی هنگام مذاکره اتمی گروه ۱+۵ با ایران و پس از آن، ادامه یافت

وزیر امور خارجه امارات، در ادامه سخنان خود گفت: «مذاکرات جنبه دیگری دارد. آنجا آنچه که جامعه جهانی درباره آن صحبت می‌کند، در برنامه اتمی ایران نماد پیدا می‌کند. اما جنبه دیگر جامعه جهانی درباره آن صحبت نمی‌کند و آن میزان توجه بین‌المللی به سیاست‌های ایران در منطقه است. برخی از رفتارهای ایران در منطقه قابل قبول نیست، رفتارهایی که در لبنان، سوریه، عراق، یمن، خلیج فارس، افغانستان و پاکستان می‌بینیم.»

او ادامه داد: «امیدواریم ایران به‌‌ همان اندازه که در پایان دادن به پرونده اتمی خود جدی است، به اطمینان بخشیدن به محیط اطراف خود هم جدی باشد.»

وزیر خارجه امارات بار دیگر ادعاهای ارضی درمورد سه جزیره ابوموسی دو تنب بزرگ و کوچک علیه ایران را تکرار کرد.

آل نهیان در ادامه گفت: «ایران باید تلاش مشابهی در مسائل منطقه‌ای مرتبط با گروه ۱+۵ از خود بروز دهد به ویژه آنچه به امنیت منطقه، امنیت انرژی، امنیت کشور‌ها، توسعه اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری‌ها و تبادل اقتصادی مرتبط می‌شود.»

او همچنین ابراز امیدواری کرده است که دولت حسن روحانی، آغازی جدیدی باشد که طی آن «شاهد تغییر در سیاست‌های ایران باشیم و این نیازمند زمان و فعالیت جدی است.»

در روزهای اخیر شماری از تحلیلگران، گفته‌اند که کشورهای عربی خلیج فارس از توافق احتمالی میان ایران و ۱+۵ و به ویژه نزدیکی ایران و آمریکا ناخشنود و نگران هستند؛ روز سه‌شنبه روزنامه دنشنال امارات که نزدیک به حاکمیت  است، با لحن تندی از آمریکا انتقاد کرده بود. این روزنامه نوشته بود که این کشورهای خلیج فارس بودند که پای تحریم‌های ایران ایستادند. روزنامه‌های سعودی نیز در روزهای اخیر مواضعی مشابه را منعکس کرده‌اند.

+19
رأی دهید
-72

سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
اولا که این اقا اسمش عبدالله هست نه خالد . عبدالله بن زاید . دوما این اقا کاملا دزست میگن که ایران باید رفتارش را در منطقه عوض کنه و دست از اعمال خرابکارانه اش برداره . دخالت در امور این کشورها و بیثبات کردن کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس سیاست درستی نیست دخالت و پشتیبانی از شیعیان امارات و بحرین و شرق عربستان در حالی که ملت خودش از فقر به فحشا و فساد رو اوردن اصلا کار درستی نیست در همین دبی حسینیه و مساجدی ساخته برای شیعیان که از قصر شاه قشنگ تره . و اما موضوع سوم جزایر مورد اختلاف قطعا جزایر ایرانی هستند و تحت هیچ شرایطی از خاک مادری جدا نخواهند شد ولی دپلماسی نابخردانه جمهوری اسـ... و ضعف در سیاست خارجی مانع از دفاع قاطع و مسالمت آمیز شده که فقط با براندازی این نظام و روی کار امدن نظام جدید موضع کشور ما کاملا تغیر خواهد کرد و از خاک خویش همانند مادر خویش دفاع خواهیم کرد .
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 22:46
tony_3344 - بوخارست - رومانیا
این گفتها ی اماراتیها جدید نیست برای ایرانیها . دولت ایران می‌گوید جواب ابلها‌ن خاموشیست نظر بر آنکه ارباب‌هایشان با سلا‌های پیشرفته در آنجا مستقر هستند بهتر است امارات سر‌ کار ارباب‌هایشان نروند
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 23:05
iranxxx - تهران - ایران
لطفا جناب گوسالتون خفه کار کنید...
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 23:20
شیعه ولایتمدار - مونیخ - آلمان
یه حرفم از مادر عروس .آخه ننه قندی مگه اونجا به اندازه کافی‌ سوسمار نمونده براتون که بخورید حالا گیر دادین به سه جزیره ابوموسی دو تنب بزرگ و کوچک که نسل سوسمارها و ملخ ‌های ایرانی‌ اونجا رو هم میخواین ریشه کن کنید؟ مگر ایرانی‌ مرده باشه .شما برید از همون شتر‌هاتون لب بگیرید و اینقدر پررو بازی درنیا آرید وگرنه براتون خیلی‌ گرون تموم می‌شه. عرب در بیابان ملخ میخورد سگ اصفهان آبه یخ میخورد .
‌پنجشنبه 23 آبان 1392 - 03:32
بابک - سبزوار - ایران
اقای سوسمار خور زبان در اورده ای .کدخدای روستای امارات دم در اورده است.
‌پنجشنبه 23 آبان 1392 - 05:29
mO30TAKTAZ - دوحة - قطر
برو بابا بس کارت نوکر اسرائیل,اسم خودشونو کذاشتن مسلمون,شرابخوارهاى دائم المست,بیجاره هاى قلسطینى رو ول کردید زیر دست یهودیها خودتون عیاشى میکنید.عمرى هستند دیکه از این بهتر نمیشند,وقتى خلیفشون عمر واسه خلافت میکه که بیامبر در بستر بیمارى داره هزیان میکهخ به حرفش کوش ندى دیکه طرفدارانش جى میخواى بشن,جسد بیامبر هنوز دفن نشده,جسدو ول کردن رفتن سر موضوع خلافت با هم بحث میکنند,اینا هم مسلون,واقعا اسلام واقعى را همین عمر و ابوبکر منحرف کردن بهخاطر خلافتشون که الان مسلمونا اینجورى تو دنیا خار و ذلیل شدن,ولى هر جیزى حکمتى داره اونا هم الان تو جهنم دارن حالشو میبرن
‌پنجشنبه 23 آبان 1392 - 05:32
مجیدخان - تهران - ایران
با درود:خیلی جالبه که تا حکومت ایران تلاش می کنه یه جورایی با جهان غرب کناربیاد طرف مقابل هم هی روش رو زیادتر می کنه.مثلا وسط این همه کش و قوس تازه یادشون افتاده که تریبون به همسایگان خیلی خیلی محترم همسایه بدن و بگن حالا وقتشه که شما هم بتازونید.دقیقا آب به آسیاب دشمنان ملت ایران (توجه بفرمایید:مردم ایران نه حکومت ایران) میریزن تا به بهانه ی غیرقابل اعتماد بودن جهان غرب موج تازه ای از رفتارهای سرکوبگرانه را شروع و با توافقات پشت پرده تسمه از گرده ی این مردم بکشن.این حکومت که حکومت ملی به معنای واقعی نیست پس برای بقا نسبت به همه ی این ترهات سکوت می کنه.
‌پنجشنبه 23 آبان 1392 - 09:49
مجیدخان - تهران - ایران
با درودمجدد:نکته جالب اینکه این حضرات حکومتهای عربی منطقه از همون چیزی می ترسن که حکومتگران فعلی اسراییل می ترسن.یعنی حکومت ایران .یعنی همان حکومتی که همه ی این بزرگواران برای پیدایش آن و جایگزین شدنش به جای حکومت قبلی ایران میلیاردها دلار هزینه کردن.یادمون هست که چقدر به صدام کمک کردن و چه دستمزدی هم ازش گرفتن.هماوایی شغال و روباه و گرگ چه به موقع شروع شده.و البته بخش عظیمی از کامنت جناب سلطنت طلب -ابوظبی-امارات متحده ی عربی نیز کاملا بجا و درست است.
‌پنجشنبه 23 آبان 1392 - 09:57
kvsaadat - تهران - ایران
جایی که عقاب پر بریزد از پشه بینوا چه خیزد!!! در حالی که 5 ابرقدرت طی 10 سال اخیر از پس ایران برنیامده اند امارات باید خیلی مراقب موضع گیریهای خود باشد چون با پایان کشمکش ایران با غرب چیزی که به جا می ماند یک ایران مقتدر از نظر نظامی است که قدرتش به تناسب تهدید غربیها تقویت شده و یک امارات کوچک ناتوان که فاقد عمق استراتژیک است و با جنباندن انگشت کوچک ایران از صحنه جهان فراموش می شود.
‌پنجشنبه 23 آبان 1392 - 13:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.