آمانو: ایران باید درباره تحقیق بر روی تسلیحات هسته‌ای توضیح دهد

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که همچنان از ایران می‌خواهد به تمام پرسش‌های مربوط به تحقیقات نظامی- هسته‌ایش در گذشته پاسخ دهد، هر چند که در توافق جدید با تهران به آنها اشاره‌ای نشده باشد.

یوکیا آمانو که روز سه شنبه، ۲۱ آبان، از سفر خود به تهران باز می‌گشت در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: «پرونده هسته‌ای ایران بسیار پیچیده است. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه چیز یک شبه حل شود، به همین دلیل رهیافت گام به گام را در این زمینه انتخاب کرده‌ایم».

به گفته وی، آن موضوعاتی که در بیانیه مشترک ایران و آژانس در روز دوشنبه مطرح نشده‌اند در گام های بعدی به آنها پرداخته خواهد شد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، و یوکیا آمانو روز دوشنبه، ۲۰ آبان، بیانیه مشترکی در تهران امضاء کردند که بر اساس آن طرفین توافق کردند «نقشه راهی» ترسیم کنند که «اقدامات دوجانبه را در رابطه با حل و فصل موضوعات باقی‌مانده» پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند.

بر اساس این بیانیه، ایران باید ظرف سه ماه اطلاعات مربوط به راکتورهای تحقیقاتی جدید خود را در اختیار آژانس قرار دهد. تهران همچنین متعهد شده است که ظرف زمانی یاد شده، درباره اعلام‌های قبلی خود پیرامون دیگر تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های لیزری‌اش توضیح دهد.

روز دوشنبه همچنین علی اکبر صالحی اعلام کرد که به بازرسان آژانس اجازه داده شده تا از راکتور آب سنگین اراک و معدن گچین بازدید کنند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز سه شنبه با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس به خبرگزاری ایرنا گفت که «بازدید از کارخانه تولید آب سنگین اراک می‌تواند قبل از ۲۰ آذرماه و آغاز دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس صورت بگیرد».

این راکتور یکی از موضوعات مناقشه برانگیز در گفت‌وگوهای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در ژنو بود که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ آبان برگزار شد.

ایران قصد دارد که در این راکتور، پلوتونیوم تولید کند که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد. اسرائیل و کشورهای غربی خواستار توقف ساخت این نیروگاه هستند.

بیانیه مشترک ایران و آژانس تنها به موضوع راکتور آب سنگین اراک اشاره کرده است، و این در حالی است که مدیرکل آژانس در گذشته بارها اعلام کرده که ایران باید به اتهام‌های مربوط به تحقیقات پیرامون سوار کردن کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های خود پاسخ دهد.

آژانس می گوید که این تحقیقات در پادگان نظامی پارچین که تحت کنترل سپاه پاسداران است، انجام شده و خواستار دسترسی بازرسان به این سایت شده است. تهران این ادعا را رد کرده و هنوز اجازه نداده است که آژانس به این پادگان و همچنین دانشمندان اتمی ایران دسترسی پیدا کند.

ایران و آژانس قرار است روز ۱۱ دسامبر- - بار دیگر گفت وگوهای فنی خود را برای فراهم کردن چارچوبی در زمینه نحوه همکاری ایران با آژانس در زمینه راستی آزمایی فعالیت های هسته‌ایش از سر گیرند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه گفته است: «قصد داریم تا در کمتر از یک سال ابهامات آژانس را درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان برطرف کنیم تا آژانس متقاعد شود».

پیش از نشست آژانس، نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک قرار است روز ۲۹ آبان در ژنو سوئیس گردهم آیند تا امکان دستیابی به توافقی پیرامون حل و فصل برنامه اتمی ایران و کاهش احتمالی تحریم‌ها بر ضد تهران را بررسی کنند.

نشست طرفین در هفته گذشته به رغم تمام خوش‌بینی‌ها بدون نتیجه پایان یافت.

+25
رأی دهید
-10

mO30TAKTAZ - دوحة - قطر
برو بابا بس کارت, تو که هیجى دست خودت نیست کوش به فرمان اربابانت هستى
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 05:32
faranak-montreal - مونترال - کانادا
اینها ایران را به بازی گرفتن .هیچی واسه مردم تغیر نمیکنه اینها دلشون واسه مقرری پرداخت نشده به فلسطین shoor میزنه و این همه باج به این خارجیها میدن
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 07:11
perser68 - فلوریدا - امریکا
ای بابا،فکر کردیم دنیا سر تعظیم برای این آخوندای مفلوک فرود آورد،خامنه‌ای بمبه پلمپه رو پذیرفتن،پس تازه گام به گام شد((-:
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 00:22
omidvaran - نورکل - امریکا
این اژانس که انقدر سخت گیره وانقدر حالیشه چرا درمورد بقیه کشورهای اتمی منطقه این مسائل رو پیگیری نمیکنه ومثلا درمورد اسرائیل که بزرگترین زرادخانه وکلاهکهای اتمی رو داره لال وکور شده یعنی این همه جای دنیا یک بام ودوهواست ؟
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 07:22
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
باز این کلم قمری حرف زد...
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 11:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.