وضعیت اضطراری آمریکا علیه ایران برای سی و پنجمین سال تمدید شد

اوباما نوشته که روابط با ایران هنوز عادی نشده است

وضعیت اضطراری آمریکا علیه ایران که سی و چهار سال پیش و به دنبال گروگانگیری در سفارتخانه این کشور در ایران وضع شده بود، برای یک سال دیگر تمدید شد.

در نوامبر سال ۱۹۷۹ جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت آمریکا برای اولین بار این وضعیت اضطراری را وضع کرد.

در آن سال، عده ای از انقلابیون، ملقب به "دانشجویان پیرو خط امام"، به تصرف ساختمان سفارت آمریکا در ایران پرداخته و دیپلمات های آمریکایی را به گروگان گرفتند.

از آن سال تا کنون، آمریکا هر سال وضعیت اضطراری را تمدید کرده که روابط تجاری عادی میان دو کشور را غیر ممکن می سازد.

امسال هم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در ابلاغیه‌ای وضعیت اضطراری را تمدید کرده است.

در نامه ای که آقای اوباما به کنگره آمریکا نوشته، تاکید شده که برای برداشتن وضعیت اضطراری علیه یک کشور، بنا به قوانین ایالات متحده، باید تا ۹۰ روز مانده به سالگرد صدور فرمان وضعیت اضطراری این موضوع به اطلاع کنگره برسد.

آقای اوباما در نامه خود نوشته که "هنوز روابط با ایران به حال عادی بازنگشته" و دو کشور همچنان در حال اجرای معاهده ای هستند که در ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ وضع کردند.

این، اشاره ای به قرارداد الجزایر است که بنا به آن ایران، کارکنان سفارت آمریکا را آزاد کرد.

به دنبال گروگانگیری در سفارتخانه آمریکا در ایران، روابط دو کشور قطع شد، اگرچه امسال، در حاشیه یکی از نشست های ایران و گروه ۵+۱ در نیویورک، وزرای خارجه آمریکا و ایران دیدار کردند.

بعد از آن، روسای جمهوری دو کشور نیز تلفنی با هم حرف زدند.

هر دوی این رویدادها در نوع خود و در سه دهه گذشته بی نظیر بودند.

ایران، از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید این کشور، حسن روحانی، سیاست تعامل با گروه ۵+۱ را در پیش گرفته است.

این گروه متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان است که بر سر ماهیت برنامه هسته ای ایران با این کشور در حال مذاکره هستند.

باراک اوباما گفته میزان بی اعتمادی دو کشور چنان زیاد است که دو کشور نمی توانند به سرعت روابط عادی را از سر بگیرند.

حادثه گروگانگیری سفارتخانه آمریکا، نقش ایالات متحده در کودتای ۲۸ مرداد و کمک های آمریکا به عراق در زمان جنگ با ایران، از جمله عوامل گله مندی ایران و آمریکا از یکدیگر در سال های بعد از انقلاب هستند.

+29
رأی دهید
-26

bardia.kaviani - زوریخ - سوییس
چرا مردم ایران به خاطر ندانم کاریه یه عده باید تحریم و منزوی باشد؟.
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 22:55
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
https://m.bbc.co.uk/persian/iran/2013/11/131112_l93_sedat_empire. به این لینک توجه کنید باز هم به دینتون اعتماد کنید . وقتی یک رهبر بزرگ مذهبی این همه دروغ بگه و دزد باشه میخواین مردمش چطو باشن؟ تا مردم بر باور رافضی و صفویت هستند لیاقتشان همین حکومته و اگر هدایت شدند و اسلام راستین رو پذیرفتن شک نکنید رستگارند
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 21:42
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
اینها همه فیلم برای من و شما پشت صحنه خبرهای دیگر است وگرنه نه حکومت ایران خیلی قوی است و نه آمریکا پخمه و ضعیف همانطور که آلمان نازی و عراق و افغانستان را سرجاش نشاند ایران را هم میتواند بنشاند منتها چرا بخاطر مردم ایران از سود و منفعت و باجی که از ایران میگره و ما خبر نداریم صرف نظر بکند.؟
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 00:15
biparva-jan - تهران - ایران
یکی از بند های قرارداد الجزایر این بود که امریکا در امور داخلی ایران دخالت نکند. گویا فقط به قسمت هایی از این قرارداد پایبندند.
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 01:06
mO30TAKTAZ - دوحة - قطر
بله بایدم وضعیت اضطرارى باشه جون تنها شیعیان هستند که طول تاریخ جلوى طلم و ستم وایستادن نه اکثریت عرب و سنى مذهب که جز خیانت و عیاشى کار دیکه اى ندارن همینطور که سنى ها فلسطین را تنها کذاشتن و نوکرى اسرائیل میکنند
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 05:36
فريادزيره آب - اهواز - ایران
سلطنت طلب؛امارات؛تو هم دیگه شورشو درآوردی هرچی میشه هی میگی؛صفوی؛رافضی؛ شیعه؛سنی و....ندیدیم که غیرازتوکسی ازاین حرفهابزنه؛ نظریات جدیدبده که برای دوستان ارزش و جدیدباشه؛در ضمن بگم که مرگ بررهبرو بسیج وسپاه
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 07:15
biparva-jan - تهران - ایران
Royan شما چه نسبتی با امریکا داری که براشون چنین با هیجان دم تکون میدی و به قدرتشون افتخار میکنی؟ ایران اگر ضعیف بود امریکای جنگ طلب و خونوخوار جنابعالی تا حالا صد بار بهش حمله کرده بود.
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 04:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.