پژوهش جدید: ایرانیان جزو افسرده‌ترین مردم جهان هستند

بر پایه پژوهشی جدید که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا به انجام رسیده، مردم ایران جزو افسرده‌ترین مردم جهان هستند و به طور کلی ساکنان «خاورمیانه» و «شمال آفریقا» افسرده‌ترین مردم جهان شناخته شده‌اند.

به نوشته روزنامه «واشینگتن پست»، در این پژوهش که در نشریه پزشکی «پی ال او اس» [کتابخانه عمومی علوم] منتشر شده٬ با استفاده از داده‌های مربوط به میزان شیوع، پیشرفت بیماری و مدت ابتلا، ابعاد عارضه افسردگی در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس یافته‌های پژوهشگران، افسردگی دومین عارضه رایج در میان انسان‌ها در جهان است و بیش از چهار درصد از جمعیت جهان به این نوع اختلال دچار هستند.

نقشه همراه این مطلب نشان می‌دهد که بیماری افسردگی در چه تعداد افراد جمعیت هر کشور مورد تشخیص بالینی قرار گرفته است.

بر همین اساس، در آن دسته از کشورها که مردم آگاهی بیشتری نسبت به بیماری افسردگی دارند و دسترسی‌شان به خدمات پزشکی آسان‌تر است، شاهد ارقام بالاتری از میزان ابتلا به افسردگی هستیم. این احتمال وجود دارد که آمار پایین افسردگی کشور عراق ناشی از همین مؤلفه باشد، جایی که شهروندان دسترسی چندانی به خدمات بهداشت عمومی  ندارند.

از دیگر عواملی که بر روی نتایج این پژوهش تأثیرگذار بوده است، «تابو» های اجتماعی است. برای مثال، به نظر می‌رسد که به همین علت است که یافته‌های مربوط به آسیای شرقی درباره میزان شیوع افسردگی آمار پایینی را نشان می‌دهد که چندان منطبق بر واقعیت نیست.

در این میان، «افسرده‌ترین» کشور جهان افغانستان بوده است؛ جایی که از هر پنج نفر یک تن افسرده است. کمترین میزان ابتلا به افسردگی نیز در کشور ژاپن مشاهده شده که نرخ شیوع بیماری در آنجا کمتر از ۲.۵ درصد برآورد شده است.

محققان با استفاده از واحدی با عنوان «DALY»، روشی برای اندازه گیری سال‌های زندگی تحت تأثیر بیماری، شمار سالیان عمر بیمار را - که به دلیل ابتلا به افسردگی از دست رفته تلقی می شوند- محاسبه کرده‌اند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، میزان پیشرفت افسردگی با نرخ شیوع آن در اکثر کشورها رابطه‌ای مستقیم دارد و در افغانستان، خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین میزان را نشان می دهد. همچنین در کشورهای اریتره، روآندا، بوتسوانا، گابون، کروواسی، هُلند و هندوراس آمار پیشرفت افسردگی و [سال های هدر رفته عمر بیماران] بالا گزارش شده است و در مقابل، کشورهای آسیایی بهره‌مند از اقتصادهای پررونق، از جمله ژاپن، پایین ترین آمار را به خود اختصاص داده اند.

اما آیا افسردگی از اُلگوی خاصی پیروی می کند؟

پاسخ پژوهشگران به این سؤال مثبت است و برای توضیح آن نظریه‌های متفاوتی را نیز ارائه کرده‌اند. بر اساس یکی از این نظریه‌ها، «درگیری‌ها» یکی از عوامل بروز افسردگی در جوامع است.

برای مثال کشورهای افغانستان، هندوراس و قلمرو فلسطین «افسرده ترین نواحی» شناخته شده‌اند.

در بخشی از گزارش این پژوهش تصریح شده است: «در شمال آفریقا و خاورمیانه، مناقشه‌های منطقه‌ای میزان شیوع افسردگی را افزایش داده است». در عین حال، در نواحی دیگر، از جمله در منطقه صحرای بزرگ‌ آفریقا، بروز بیماری‌هایی مانند مالاریا و ایدز موجب شدت یافتن شیوع افسردگی به عنوان یک عامل تهدید کننده سلامت عمومی شده است.

افزون بر موارد ذکر شده، دانشمندان علوم اجتماعی و کوشندگان عرصه بهداشت عمومی عوامل «کلان» و مؤلفه‌های «محیطی» را نیز از جمله دلایل بروز افسردگی شناخته‌اند.

بر پایه نتایج پژوهش دیگری که در سال ۲۰۱۰ توسط بانک «اینترآمریکن دیولپمنت» منتشر شد، عواملی از قبیل بیکاری، دستمزد پایین و نابرابری‌های شدید درآمدی بین افراد، رابطه مستقیمی با میزان شیوع افسردگی در میان شهروندان یک جامعه داشته‌اند.

در همین حال، یک عامل دیگر در بروز افسردگی «سِن» تشخیص داده شده و احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که سن شان بین ۱۶ تا ۶۵ سال است، بسیار بیشتر از دیگران اعلام شده است.

بر همین اساس می توان حدس زد که چرا همراه با بالا رفتن تدریجی سن جوامع، و رُشد جمعیت جهان، از سال ۱۹۹۰ میلادی افزایش یک سومی شیوع افسردگی را در سراسر جهان شاهد بوده‌ایم.

به همین دلیل و از آنجایی که رشد جمعیت و پیرشدن بدنه جوامع همچنان ادامه دارد، یافتن روش‌های کم هزینه مبارزه با افسردگی به یکی از اولویت‌های کاری سازمان‌های جهانی و دولت‌ها تبدیل شده است.

با این حال، واقعیات موجود نشان می‌دهد که متأسفانه در حال حاضر، هزینه روش‌های مبارزه با افسردگی و تابوهای موجود در برابر اذعان به وجود چنین اختلال‌هایی در جوامع، راهی طولانی را در مبارزه با افسردگی در برابر بشریت قرار داده است.

+146
رأی دهید
-28

hamidla - هامبورگ - المان
تحقیقاتش بدرد عمه شون میخورد. اوکراین بهترین هست و روسیه افسرده از نظر من انها همشون یک ملتند و یک جور زندگی‌ میکنند. این آقایان منابع تحقیقشان اشتباه بود.!
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 08:49
biparva-jan - تهران - ایران
چرا نباید افسرده باشند؟ ایرانیان بدخت هم از سمت غربی های زورگوی بی وجدان تحت فشارند و هم از سوی خر دین های تند رو داخل.
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 08:52
m_r - سیدنی - استرالیا
با درود. جای تعجب ندارد چادر سیاه ریش سیاه و سفید ، از همان دوران کودکی تا بیا بالا یک سری داستان‌های تکراری ریشه دار مذهبی‌ و چه بخواهی چه نه باید از همان اول به مرگ و دوره بعد از مرگ و بهشت این آقایان فکر کنی‌ لذا به مرور زمان افسردگی مهیا باضافه این چند سال اخیر دولت احمقی نژادی‌ها آمار و ارقام نشان میدهند که جسم و روحیه ایرانی‌ بیشتر بیشتر از بین رفت و در صد بیماری‌ها مخصوصا روحی بیشتر شد به امید روزهای بهتر و سفید.
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 09:14
مهرداد2538 - تهران - ایران
چرا توی نقشه، عراق و پاکستان را با رنگ آبی نشان داده؟ یعنی در آنجا عوامل افسردگی کمتر از ایران است؟!
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 09:40
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
این پژوهش با قواعد های اجتماعی استناد ندارد. صحیحش میشود مظلومترین .
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 10:20
hossein+87 - ایران - ایران
ایرانیان جزو بدبخت ترین ، بیچاره ترین، مفلس ترین، کودن ترین، ابله ترین، کلک ترین، زشت ترین مردمی هستند که در آلوده ترین ، کثیف ترین، شلوغ ترین، تهوع آور ترین نقطه کره زمین زندگی میکنن که حتی از 10 سکنه جزایر تخم مرغ و خیارشور کلای گینه هم بدبخت ترن. ختم کلام. داداش به این پژوهش گرا بگو ما قبول کردیم که ایران بدبخت ترینه!!
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 10:28
كمال كميلي - تهران - ایران
از قدیم گفته اند خلایق هر چه لایق لابد ملت ایران هم شایستگی و لیاقتشان همین است که همیشه افسرده ودلمرده وعقده ای وپرخاشگر باشندهمین ملتی که زمانی جزو شادترین مردم دنیا بودند به خاطر بی توجهی و بی عقلی وسایر چیزهای دیگر جزو عقب مانده ترین و بی فرهنگ ترین مردم وکشورهای دنیا شدندو مجبورند همیشه افسرده ودرمانده وتو سری خور باشندمگراینکه جوانان شجاع و باغیرت ایرانی همت کنند به پا خیزندو باقطع دست بیگانگان و سارقان وگرفتن سکان مدیریت کشور از این ایران ویران ایرانی اباد وسربلندبسازد
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 10:13
mO30TAKTAZ - دوحة - قطر
بخدا حرف جرته,میخوان بکن ایرانیان تحت فشار حکومت دجار افسردکى شدن,برید بابا وطن فروشا که با دشمنان کشور و ملت دستتون تو یه کاسست
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 11:30
ari jojeh - تهران - ایران
اگر منظور ذلیل‌ترین و حقیر‌ترین بود بیشتر موافق بودم.
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 11:33
pooia - بریزبن - استرالیا
دانشگاه کوئینزلند استرالیا خیلی‌ غلط زیادی کرد که ایرانی‌ها جزو افسردترین مردم هستند. خود اینا رو نبنید، فقط آخر هفته‌ها به زور الکل خوشند. اینجا ۶ شب که می‌شه همه چیز تعطیل. اتفاقاً ایرانی‌‌ها خیلی‌ سرخوشان. ما ایران بودیم تازه ساعت ۱۰ شب میزدیم بیرون تفریح. اغلب ایرانی‌ها جزو شادترین مردم دنیا هستند، تازه با این حکومتی که ما داریم. اگه یه حکومت درستو حسابی‌ تو ایران بود که دیگه هیچی‌...
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 11:50
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
ملتی که همه دوازده ماه سال رو سیاه میپوشه و میزنه تو سر و کله خودش باید هم افسرده باشه . علتش هم کاملا واضح و روشنه دینی پر از دروغ و خرافه که عقلها را مسخ کرده و اندیشیدن رو از اونها گرفته . این اخوندا با این کارها مردم رو دست به سر کردن و ثروت کشور رو چپاول میکنن قطعا این خواست خدا بود تا ایران به دست اخوندا بیوفته و مردم بهتر عمل کردها و دروغ های این رافضیان رو درک و لمس کنن . ولی فکر کنم ملت ایران بیش از اندازه خوابیده . کاش بلند میشدند و این کثافتها رو از تخت سلطنتشون مینداختن پایین . این همه کشور مسلمان رو نگاه کنید در کدوم یک از این کشورها مردم میزنن تو سر خودشون و گریه ریاکارانه میکنن؟جز اقلیتی کوچک در کشورهای پاکستان عراق لبنان و اذربایجان و اکثریت تشیع ایران !!!!!
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 12:00
arian1 - ابادان - ايران
با وجود انهمه گرانی وبیکاری وناامنی درکشور وکمبود بهداشت ودرمان مناسب و اعتیاد ویا نگرانی از اینده نا مشخص کشورو از طرف دیگر نداشتن ازادی های ابتدایی وازار واذیت مقامهای نظامی و امنیتی در محیط شخصی و شغلی وهمچنن فساد وغارت منابع کشور توسط قشر حاکم واینکه نتوان چیزی گفت وانجام دادووووووووو. خود بزرگترین دلیلها برای کمبود شادی در جامعه فعلی ایران است.
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 12:05
مراد درشوری - ویله - دانمارک
یک نوحه از علی‌ اصغر و یک نوحه از علی‌ اکبر، از کربلائ عراق تا کربلای ایران ...دعای کومیل.. بخوانیم و گوش دهیم !!!!
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 12:14
siliconvalley - مالمو - سوئد
اینکه ایران افسوردس رو کاری بهش ندارم ! ولی‌ جالبه کشورای اروپایی‌ شادن؟؟ واقعا چه جوری شد سوئد شاده!؟ نمردیم شاد هارو دیدیم.
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 12:22
Zedezolm - برن - سویس
وقتى کل کشوروملت ایران گرفتار یک حکومت اختابوسى و بسیار وحشتناک دیکتاتورى و زور و جنایت و دروغ و قتل و غارت و تجاوز به جان و مال و نوامیس مردم باشد و مردم را شب و روز از طریق رادیو و تلویزیون و مطبوعات تماماً دروغ و خودفروش فریب میدهند و هزاران نفر در زندان و هزاران نفر را اعدام کرده اند که در دنیا تا بحال چنین حکومت خونخوار و دزد و وحشى وسنگدلى وجود نداشته است خوب معلوم است که ملت بى هدف و ارزو و گرفته و افسرده میشوند. 
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 12:24
usamehdi1355 - لندن - انکلیس
دروغ از این بیشتر نبود
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 13:50
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
سلطنت طلب، خیلی حال میکنم که تشیع اینطوری پوزت رو زده که شدی مثل این مالیخولیایی سوسمار /ملخ خور.
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 16:06
razmandeh - استکهلم - سوئد
کی‌ میگه افسرده هستند !!؟؟؟ هفته پیش حسین پارتی‌ها را مگه ندید چه حالی‌ مردم میکردند از این بیشتر دیگه چی‌ می‌خواهید!!
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 16:58
raha1984 - هامبورگ - المان
با سالی ۱۲ ماه عزاداری برای ۱۲ امام عرب و یجه هاشون و نوه و نتیحه هاشون و هزار نداری و بدبختی و گرانی و نا امنی و تحقیرشدنها از یک مشت جوجه بسیجی و غیره و هزاران دلیل دیگه پس میخواستید شادترین باشند ؟؟!
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 17:03
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
در کل ملت ایران ملتى هستند که در سخت ترین موقعیت اجتماعى زندگى میکنند. ملتى که قدرت انتخاب لباس ندارند. گرانى بیداد میکند. تورم بیداد میکند. ناعدالتى بیداد میکند. بیکارى از طبقه کارگر تا تحصیلکرده بیداد میکند. واسه چى انقدر آمار سکته و سنکوب تو ایران بالاست؟ از خوشى زیاده نه؟ چند ٪ از ملت ایران در رفاه زندگى میکنند؟ چند ٪ از پدران ایرانى بخاطر نداشتن پول کافى براى خریدن چیزى که فرزندش میخواهد شرمنده میشود؟ چند٪ از. ملت ایران باید صبح تا شب بدوند تا بتوانند یک زندگى بخور و نمیر را تأمین کنند؟ خوشى به این است که شب سرت را بگذارى روى بالشت راحت بتوانى بخوابى. آرامش روحى داشته باشى. آسایش داشته باشى. از امکانات خوب برخوردار باشى. از محیط زیست پاکیزه و هواى سالم بهره مند باشى. که همه اینها در ایران وجود ندارد. تو ایران پولدار باشى نگرانى که سرتو نبررن و بى پول هم باشى نگران فرداتى.
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 17:25
Dara va sara - پرت - استرالیا
siliconvalley - مالمو - سوئد....دوست عزیز. شادی به این معنا نیست که: بزنن برقصن. و یا افسردگی به این معنا نیست که:دائما زانوی غم را بغل کنند.///.عدم فعالیت یک شخص،نگرانی از اینده.پرخاشگری.ترس.کمبود ورزش و تفریح روزانه..چاقی..حریص بودن.منفی گرایی. بحث و جدل.خودنمایی.و شاید هم مقدار طلاقهای که صورت میگیرد...همه نشانه افسردگی میباشد...
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 18:13
perser68 - فلوریدا - امریکا
mO30TAKTAZ - دوحه - قطر. دروغ گوی رژیمی‌ خودتی!!!
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 19:00
marg bar doshman - لندن - انگلستان
ایرانی ها شاد ترین مردم دنیا هستن ,,کافی هست برید کشور های دیگه یه دوری بزنید خواهید دید که چقد بد بخت هستن آخر هفته به زور مشروب میخوان یادشون بره بدبختی هاشون
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 19:14
amir-ali - برکلی - امریکا
pooia - بریزبن - استرالیا- درود بر شما، با شما موافقم ! اگه ما افسرده ایم پس حتما این اروپایی ها مردن!
‌سه شنبه 21 آبان 1392 - 21:34
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
اگر افسرده نبودند اینقدر آسان از کنار بدبختیها و مصائب زندگیشون نمی گذشتند.
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 00:17
siliconvalley - مالمو - سوئد
Dara va sara - پرت - استرالیا هر موقع میای تو این سایت کامنت می‌ذاری آدم کیف می‌کنه. چه زمانی‌ که مخالفی چه زمانی‌ که موافق. منطقی‌‌ترین ایرانی‌ هستی‌ که تا به حال دیدم.
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 00:49
smart292 - ونکوور - کانادا
این هم نتیجه اسلام پرستی و آخوند پرستی و صلوات گفتن است .خلاصه هر کجا که اسلام رفته با خودش ، افسردگی ، بی‌ چارگی و گرسنگی و خون و خون ریزی به ارمغان آورده است .
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 03:47
raha1984 - هامبورگ - المان
marg bar doshamn شاید به قول تو اخر هفته بخورنند ایران ۸۵٪ از جوان و غیر جوان تمام طول هفته مواد مخدر و هزار جیز دیگه استفاده میکنند تا یادشون بره امثال شماها چه بلاهایی به سرشون اوردید و به خاک سیاه کشوندینشون !!!
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 07:51
yasi1969 - لندن - انگلستان
فقط اینو می‌دونم که این همه بدبختی که به سر ملت ایران توی این چند سال اومده روانی نشدند خودش یه معجزه هست . حتی ما که توی ایران نیستیم و داریم زندگی رو اینجا می‌گذرونیم این دردها رو با همه وجودمون حس می‌کنیم و متاسفیم برا هموطنانمون . خدا آخر این ملت رو به خیر بکنه :(
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 12:52
دنياي بي ارزش - مریوان - ایران
من به اینا کاری ندارم میگن ساعت 10شب میری بیرون صفاسیتی به خدا من یادم نمیاد کی رفتم تفریح شاید 3ماه یا شایدم4ماه پیش همینجوری که نیست خرج داره...........ولی همین الان همهی دوستان رو جمع میکنم جمعه بریم تفریح تادیگه بیشتر از این احساس افسرده گی نکنم.......... بیخیال کنکور هرچی شد بشه دیگه..........
‌چهارشنبه 22 آبان 1392 - 16:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.