کاردارهای غیرمقیم ایران و بریتانیا در پایتخت‌های دو کشور معرفی شدند

سفارت بریتانیا در تهران از دو سال پیش و به دنبال حمله دانشجویان بسیجی به آن، تعطیل است.

بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که آجای شارما، مسوول امور ایران در وزارت امور خارجه این کشور را به عنوان کاردار غیرمقیم بریتانیا در ایران منصوب کرده است. همزمان ایران از معرفی محمدحسن حبیب‌الله‌زاده برای نمایندگی جمهوری اسلامی در لندن خبر داد.

تعیین این کاردار دو سال پس از حمله هشتم آذرماه گروهی از دانشجویان بسیجی به سفارت بریتانیا در تهران صورت می‌گیرد که باعث تیره شدن مناسبات میان تهران و لندن و سپس قطع رابطه شد.

وزارت امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه گفته است که آقای شارما به زودی پست خود را تحویل خواهد گرفت.

کاردار غیرمقیم بریتانیا در تهران در بیانیه‌ای اظهار داشت: «من در پی تجدید تماس‌های بریتانیا با حکومت و جامعه مدنی ایران هستم. این موضوعی است که هر دو طرف به شدت به آن علاقه‌مند هستند».

آقای شارما روز ۳۰ نوامبر ۲۰۱۲ در نشست کمیته فناوری و علوم مجمع پارلمانی ناتو که در لندن برگزار شد، در سخنانی به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و آن را یکی «چالش‌های کلیدی» عصر حاضر خواند.

وی در عین حال گفت که بر این اعتقاد است که برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران «دریچه‌ای از فرصت» حداقل تا بهار ۲۰۱۳ باز خواهد بود، و از آنجایی که رهبران ایران غیرمستقیم خواستار «مقاومت اقتصادی» شده‌اند، این امر نشان دهنده تاثیرگذار بودن تحریم‌های بین المللی علیه این کشور است.

همزمان با تعیین کاردار غیرمقیم بریتانیا در تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از تعیین محمد حسن حبیب‌الله‌زاده به عنوان کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس خبر داد.

مرضیه افخم در این زمینه به خبرگزاری ایرنا گفته است که «آقای حبیب‌الله زاده قرار است در آینده‌ای نزدیک به منظور بررسی وضعیت اموال و اماکن جمهوری اسلامی ایران در انگلستان و همچنین بهینه‌سازی فعالیت جاری بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن عازم این کشور شود».

وی به سمت پیشین آقای حبیب‌الله زاده اشاره‌ای نکرده است.

تصمیم به بهبود رابطه تهران و لندن پس از دیدار اول مهر ماه امسال محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با ویلیام هیگ، همتای بریتانیایی‌اش، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گرفته شد.

به دنبال این دیدار، ویلیام هیگ روز ۱۶ مهرماه به پارلمان این کشور گفت: «هر دو کشور یک کاردار غیرمقیم منصوب خواهند کرد که مامور بازسازی مناسبات، و از جمله برداشتن گام‌های موقت به منظور بازگشایی نهایی سفارت‌های کشورهایمان هستند».

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که مجید تخت روانچی، معاونت اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، و سایمون گس، سفیر پیشین بریتانیا در تهران که هم اکنون نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران است، در دیدار روز ۲۴ مهر ماه خود توافق کردند که ظرف دو هفته «کاردارهای غیرمقیم» ایران و انگلیس کار خود را آغاز کنند.

تا پیش از تعیین کاردار غیر مقیم توسط دو کشور، پادشاهی عمان حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در لندن و ایتالیا نیز حافظ منافع بریتانیا در تهران بود.

+57
رأی دهید
-10

samuk66 - لندن - انگلستان
روحانی زرنگه مثل احمدی نژاد و.. بی‌ سواد نیست ،اگر با انگلیس و آمریکا رفیق باشند ،گور بابای بقیه. بازم میگفتین رای ندید! اگر جلیلی الان بود فقط ما ایرانی‌‌های ترسو باید حرص میخوردیم.
دوشنبه 20 آبان 1392 - 15:17
siavash-nl - آمستردام - هلند
آخه کی گفته روحانی خوبه از بعد از ریاست جمهوریش برو تو ایران ببین چقدر اعدام بیشتر شده چقدر گرانی یک پول به مردم میدادند پول اتوبوس برق بود مه رو قطع کرده تمام بخشنامه کارها متوقف شده گور پدر انگلیس ما هر چی میکشیم از انگلیس بی پدر مادر چقدر به مردم خیانت کرده
دوشنبه 20 آبان 1392 - 16:23
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
شما‌ها چقدر دل‌تون خوشه که میگین روحانی خوبه . اینها برای بقای خودشون هست که به آب و آتش میزنند . مملکتی که برای ۱۰ تا نون گرفتن باید نامه از استانداری بیاری ، درش رو گل بگیرند بهتره . باز این ملت برند واسه حسین سینه بزنند تا آخوند بیشتر حکومت کنه .
دوشنبه 20 آبان 1392 - 18:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.