مجلس ایران به صالحی امیری رأی اعتماد نداد

وزیران پیشنهادی دولت ایران در جلسه رأی اعتماد

 

مجلس ایران به رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد نداد، اما علی اصغر فانی و رضا فرجی دانا برای وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم رأی اعتماد گرفتند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز مجلس آقای صالحی امیری ۱۰۷ رای موافق، ۱۴۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع گرفت. این در حالی است که آقای فانی ۱۸۵ رای مثبت، ۵۳ رای منفی و ۲۴ رای ممتنع به دست آورد و تعداد آرای مثبت، منفق و ممتنع آقای فرجی دانا نیز، به ترتیب ۱۵۹، ۷۰ و ۳۲ بود.

در پی رای نیاوردن رضا صالحی امیری، محمدحسن فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس گفت که چهارشنبه هفته جاری مهلت سه ماهه تعیین شده در قانون برای سرپرستی وزاتخانه های بدون وزیر پایان می یابد.

وی افزود: "نظر شورای نگهبان هم این است که مهلت سه ماهه سرپرستی برای یک بار است، بنابراین هفته جاری آخرین زمان دولت برای معرفی وزیر پیشنهادی وزرش و جوانان است."

الیاس نادران، نماینده مجلس ایران در جلسه رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت حسن روحانی، در حمله‌ای کم سابقه به رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، او را به دریافت رشوه، صدور دستور شکنجه، دست داشتن در قاچاق و نقش داشتن در اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ متهم کرد. اتهاماتی که توسط وزیر پیشنهادی ورزش تکذیب شدند.

اقای نادران در جلسه عصر امروز یکشنبه ۵ آبان (۲۷ اکتبر) مجلس ایران گفت که آقای صالحی امیری از متهمان پرونده فساد مالی در شرکت بیمه ایران است و به گفته یکی از متهمان این پرونده، ۳۰۰ میلیون تومان رشوه گرفته و در سال ۱۳۸۹ برای او حکم جلب صادر شده است.

آقای نادران همچنین گفت که در زمانی که آقای صالحی امیری مدیرکل وزارت اطلاعات در خوزستان بوده است، به دستور او تعدادی از "رزمندگان با گرایش چپ" را بدون دلیل به اتهام دست داشتن در انفجار لوله های گاز دستگیر و چنان با آنها بدرفتاری می کنند که یکی از آنها خودکشی می کند.

به گفته آقای نادران، دفتر بازرسی بیت آیت الله خامنه ای، رهبر ایران از موضوع مطلع شد و پس از بررسی دستور داد که آقای صالحی امیری توبیخ شود، از متهمان اعاده حیثیت شود و آقای صالحی امیری رضایت متهمان را جلب کند.

آقای نادران همچنین گفت که آقای صالحی امیری در زمان تصدی اداره کل اطلاعات خوزستان، به همراه تعدادی از دوستانش در قاچاق نقش داشته است و این امر به تأیید جانشین او رسیده است.

نماینده تهران در مجلس گفت که آقای صالحی امیری در جریان اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ با معترضان همکاری کرده، اما بعدا گفته است که "از طرف نظام مأموریت داشتم و گزارش می دادم".

آقای نادران گفت که آقای صالحی امیری مدام تغییر موضع سیاسی داده است.


پاسخ صالحی امیری

رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در پاسخ به اتهامات آقای نادران گفت که از ابتدای انقلاب در خدمت حکومت اسلامی و ولایت فقیه بوده است.

او گفت که سینه اش پر از "اسرار نظام" است و اگر بنا به "پرده دری" باشد، خیلی حرف ها برای گفتن دارد، اما بنا ندارد کسی را تخریب کند.

آقای صالحی امیری گفت که در دوران حضور در وزارت اطلاعات هیچ فعالیت اقتصادی نداشته است و در دوران وزارت علی یونسی، به همراه او، در جمع کردن فعالیت اقتصادی از این وزارتخانه نقش داشت.

او گفت: "بنده روحم از قاچاق کالا و سوخت خبر نداشت و هر کس چنین تخلفی کرده باید مجازات شود."

آقای صالحی امیری گفت که در دوره تصدی اداره کل اطلاعات خوزستان "بیشترین خدمات" را کرده است و افزود که نمی تواند بگوید در مورد انفجار لوله های گاز "چه اتفاقی افتاد".

او با این حال تأکید کرد که "اگر یک کارمند من در شهرستان تخلفی کرده و توبیخ شده، من نباید بعد از بیست سال جواب بدهم."

آقای صالحی امیری گفت که پرونده تهیه شده توسط دفتر بازرسی رهبری به سازمان قضایی نیروهای مسلح رفته و در آنجا برای او قرار منع تعقیب صادر شده است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اتهامات آقای نادران به خود در مورد نقش داشتن در پرونده بیمه ایران را هم "ناصحیح، ناصواب و تهمت" خواند و آن را تکذیب کرد.


ماجرای پخش تلویزیونی

مجلس ایران از صبح امروزجلسه رأی اعتماد به علی اصغر فانی، رضا فرجی دانا و رضا صالحی امیری، وزیران پیشنهادی "آموزش و پرورش"، "علوم و تحقیقات و فناوری" و "ورزش و جوانان" را آغاز کرد.

شبکه خبر تلویزیون ایران قرار بود این جلسه را مستقیما پخش کند، اما صبح امروز این تصمیم را تغییر داد.

مهدی کوچک زاده، نماینده مجلس ایران در اعتراض به عدم پخش جلسه از تلویزیون ایران، خطاب به رئیس مجلس گفت: "گویا آقای رئیس جمهور به شما فرموده بودند که صلاح نمی‌دانند این جلسه مستقیما پخش شود."

او دولت آقای روحانی را متهم کرد که در مواردی چون مذاکرات اتمی و جلسه رأی اعتماد، مردم را "نامحرم" می‌داند.

رئیس مجلس در پاسخ به آقای کوچک زاده، دخالت دولت و هیئت رئیسه مجلس را در عدم پخش مستقیم جلسه از تلویزیون تکذیب کرد.

محمدرضا صادق، مشاور رئیس جمهور هم گفت که "روز گذشته به مدیر شبکه خبر و رئیس سازمان صدا و سیما گفتیم که تقاضایی درباره پخش نداریم."

او گفت که عدم پخش مستقیم تلویزیونی این جلسه ظاهرا با نظر هیئت رئیسه مجلس بوده است، اما مدیرکل روابط عمومی مجلس این موضوع را که عدم پخش تلویزیونی جلسه به درخواست مجلس بوده است را با قاطعیت تکذیب کرد.

این جلسه مطابق معمول مذاکرات مجلس، به طور مستقیم از رادیو پخش می‌شود.

الیاس نادران، از نمایندگان اصولگرای مجلس چند روز پیش هشدار داده بود که اگر آقای صالحی امیری به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی شود، نمایندگان ناچار خواهند بود به "پرونده های او مربوط به دوران حضور در وزارت اطلاعات" اشاره کنند که "به مصلحت کشور نیست".

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفته است که آقای صالحی امیری از متهمان پرونده "مفاسد اقتصادی در بیمه ایران" است.

به گفته بعضی از نمایندگان مجلس، امروز متنی مکتوب بین نمایندگان توزیع شده که بخش عمده آن به آقای صالحی امیری مربوط می شده و اتهاماتی علیه او در آن مطرح شده است.

آقای روحانی در سخنان خود در جلسه صبح گفت که دولت به دنبال "حاشیه پردازی" نیست و از نمایندگان مجلس خواست که از این سیاست حمایت کنند.

+23
رأی دهید
-1

azirooz - تهران - ایران
کلا یه طرفدار نظام ولایت فقیه خوب، یه طرفدار مرده ست. یادمون نره هر چی بدبختی داریم از تئوری ولایت فقیه و جمهوری اسلامی که کپی برابر اصل نظام پادشاهی با رویکرد مذهبی و پوپولیستی و عوام گرایی می باشد، هست. شاه یا رهبر دو روی یک سکه تقلبی هستند. فقط جمهوری ایران
یکشنبه 5 آبان 1392 - 18:07
khalkobi - فرانکفورت - آلمان
خداییش باید رأی اعتماد میدادن رشوه گرفتن،دستور شکنجه دادن،دست داشتن در قاچاق اینها شرایط لازم یه وزیر یا نماینده مجلس.
یکشنبه 5 آبان 1392 - 19:27
paksan - آمریکا - آمریکا
نتیجه کار اینه که همین نادران و دارو دسته ای که خودشون رو خیلی پاک می دونن باید شک کرد . اینا خودشون همگی فاسدند و حکومت فاسد رو میشه از دیکتاتور و دامنه فاسدش فهمید که فساد اقتصادی و دزدی و دروغ شده آب خوردن و جزو گناهان نیست و همه در دامنه فاسد آقا می تونند این کارها رو بکنند و جرم ها فقط اینه که این فسادها رو افشا کنی هرکسی این کارها رو بکنی مثلاً تقلب در انتخابات رو برملا کنه یا جنایتها در کهریزک و سایر دزدی های سپاه و دولت های آقا رو برملا کنه مجرمه و اگر هم میخواد برملا کنه باید بگه به دستور دفتر آقا یا دیکتاتور این کار شده . شکی نیست همه مسئولین فعلی و قبلی همه نظامی هستند و لباس عوض کردن و شک نکنید هرکسی که وزیر یا کاره ای میشه یه جایی جنایتی وفق مراد دیکتاتور کرده که حالا مقام می گیره.نمونه اش کامران دانشجو معاون سیاسی وزیرکشور که مسئول انجام تقلب انتخاباتی 88بود که بعد وزیر شد
یکشنبه 5 آبان 1392 - 20:16
کبالت3 - کرج - ایران
اینهمه دکتر و استاد دانشگاه با تجربه و بعضی شناخته شده در سطح جهانی تو ایران هست .اما اینها برای مجلس مهم نیست طرف باید سابقه انقلابی داشته باشه حالا این سابقه بسته به سلیقه کلی مجلس و اینکه اکثریت از کدام دسته از حیوانات هستن فرق میکنه یه و قت باید طرف تیر خلاص زن بوده باشه یه وقت هم که میانه رو ترن یه سابقه بازجوئی و چماق کشی در راه اسلام کافیه سواد و اینجور مسائل هم بی ارزشه کبلائی
دوشنبه 6 آبان 1392 - 04:42
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
مردک تک خور . معلومه حق نمایندگان رو واریز نکرده بوده .
دوشنبه 6 آبان 1392 - 05:38
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.