شرایط تغییر جنسیت در ایران / تمایل بیشتر مردان برای زن شدن

رئیس بخش معاینات روانپزشکی پزشکی قانونی استان تهران با تشریح شرایط تغییر جنسیت در ایران گفت: تغییر جنسیت از مرد به زن حدود هشت برابر بیشتر از زن به مرد است.

دکتر مهدی صابری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  یکی از وظایف بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی بررسی ادعای افرادی است که مدعی هستند اختلال هویت جنسی دارند. البته باید این افراد را از افراد منحرف جنسی و یا افرادی که به دلیل عوارضی دیگر چنین علایمی دارند تفکیک کنیم. اختلال هویت جنسی در ایران شیوع زیادی ندارد و بین 50 تا 100 هزار نفر جمعیت یک نفر  به این اختلال مبتلا می شود که عوارض آن از کودکی تا اوایل جوانی خود را نشان می دهد. این افراد در قالب جنسیتی که به دنیا آمده اند نمی توانند زندگی کنند .

وی افزود: بر اساس استفتائات و پس زمینه های علمی، اختلال هویت جنسی به عنوان اختلال روانی شناخته شده است که در صورت تایید پزشکی قانونی این افراد از دادگاه مجوز تغییر جنسیت می گیرند. این کار در کشور قدمتی 30 ساله دارد که طی سال های اخیر ساماندهی بهتری شده است . پیش از این نظرات شخصی در این باره اعمال می شد  و یا با گواهی یک یا دو روانپزشک فرد عمل تغییر جنسیت را انجام می داد. در برخی موارد نیز این کار بدون مجوز انجام می شد. با کمک سازمان پزشکی قانونی این موضوع را منظم کرده و یک برنامه و پروتکل نوشتیم.

یک سال زمان برای مجوز

رئیس بخش معاینات روانپزشکی پزشکی قانونی استان تهران خاطر نشان کرد: فردی که دچار این عارضه است باید یک مسیری حدوداً یک ساله را طی کند تا بعد از بررسی های روانپزشکی و روانشناسی مشخص شود راهی جز تغییر جنسیت ندارد. در آن صورت این موضوع از سوی کمیسیون پزشکی قانونی تایید شده و فرد از دادگاه اجازه تغییر جنسیت می گیرد. با این مجوز این فرد می تواند کارت ملی و شناسنامه جدیدی بر اساس هویت و جنس جدید خود داشته باشد.

نیاز به اقدامات بعد از عمل

وی با اشاره به اینکه جراحی و تغییر جنسیت پایان کار نیست تاکید کرد: مهم ترین اقدامات به مراجعات بعد از جراحی مربوط می شود. این بیماران پس از تغییر جنسیت باید به طور مرتب تحت نظر پزشک باشند تا میزان عوارض و عفونت های ناشی از جراحی، مورد بررسی و کنترل قرار بگیرد. همچنین مشاوره روانپزشکی پس از تغییر جنسیت برای این بیماران حیاتی است زیرا برخی از آنان پس از عمل جراحی دچار نارضایتی و پشیمانی می شوند و اگر مشاوره روانپزشکی نداشته باشند خودکشی یکی  از عواقبی است که گریبان این بیماران را خواهد گرفت.

40 نفر سالانه مجوز می گیرند

دکتر صابری درباره میزان عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران گفت: به طور متوسط حدود 60 مورد جدید از این اختلال هر ساله در کشور معرفی می شود که مراحل تشخیصی را در پزشکی قانونی انجام می دهند. از این تعداد 40 نفر مجوز می گیرند و یک سوم بقیه اختلالاتی دارند که مانع از تصمیم گیری برای عمل جراحی این افراد است.همچنین امکان دارد اختلال هویتی آنها واقعی نبوده و با درمان روان پزشکی در هویت فعلی خود زندگی کنند.

تمایل به تغییر جنسیت به زن

وی در خصوص نسبت تغییر جنسیت در کشور نیز اظهار داشت: بر اساس آمارها تمایل از تغییر جنسیت مذکر به جنس مونث بیشتر است، تفاوت در تغییر جنسیت مذکر به مونث 3 تا 8 برابر مونثت به مذکر می باشد. این آمار در ایران متفاوت است و در بعضی از سال ها این افزایش دو برابری بوده است یعنی تغییر جنس مونث به مذکر در کشور ما نسبت به آمار جهانی بیشتر است که باید درباره دلایل آن تحقیقات بیشتری صورت گیرد. برخی تصور می کنند این موضوع به خاطر محدودیت های فرد مذکر در جامعه می باشد که باید در پاسخ به آنها بگویم فردی که دچار اختلال هویت جنسی نیست به هیچ عنوان حاضر نمی شود بر اساس شرایط جامعه تغییر جنسیت را تغییر دهد.

باید آگاه سازی کرد

این روانپزشک تاکید کرد؛ به نظر بنده  آگاهی افراد جامعه از این اختلال هویت و شرایط افراد مبتلا به آن بیشترین کمک را می توانند به این افراد بکند. فیلم سینمایی "آینه های روبرو" کمک خیلی خوبی به شناخت این افراد در جامعه کرد. با آگاهی جامعه این افراد راحت تر در مسیر درمان قرار می گیرند. آن گروهی که چاره ای جز عمل ندارند تحت عمل جراحی قرار گرفته و گروه دوم که می توان به آنها کمک کرد با اقدامات روانشناسی و روانپزشکی در هویت خود به زندگی ادامه می دهند.

53 سال بیشتر سن تغییر جنسیت

رئیس بخش معاینات روانپزشکی پزشکی قانونی استان تهران درباره سن متقاضیان تغییر جنسیت نیز گفت: طی 18 سال گذشته کم سن ترین فردی که درخواست این عمل را ارائه داد 14 سال سن داشت و مسن ترین 53 ساله بود البته در شرایط فعلی به افراد زیر سن قانونی اجازه تغییر جنسیت داده نمی شود.

+80
رأی دهید
-16

سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
حکومت اخوندی داره کشور رو به کمال میرسونه . همه اوا خواهر میشن ههههه.
یکشنبه 5 آبان 1392 - 10:56
سردار سپهبد - آمستردام - هلند
من موندم که اگه یک زن بخواد مرد بشه اون نیم کیلو گوشت رو از کجاش میخوان بردارند و بهش پیوند بزنند که مرد بشه؟
یکشنبه 5 آبان 1392 - 11:47
دوستدار - استهکلم - سوئد
از سایه سر اخوندها است که مردم ایران دسته دسته به دکترها مراجعه میکنند تا هویت جنسی خودرا عوض کنند. و دلیل دیگرش این است در ایران بیشتر مسئولیتها جامعه و خانواده بر دوش مردان است مرد از مرد بودن خودش بیزار میشود و به زن بودن پناه می اورد. الله العالم رحمی به حال مردان بیچاره ای بکند که از مرد بودن خود پشیمان میشوند, و شدن به زن را ترجیح میدهند.
یکشنبه 5 آبان 1392 - 12:57
Myth-1 - منچستر - انگلیس
خدا رو شکر که همه دارن میفهمن که مرد بودن سخت.هی نکید تو ایران مرد سالا ریه. زنا یه سالار به .. ما میبندن بعد همه باید مثله خر بدویم تا خرج خونرو دربیاریم.اکه سالار هستیم بس جرا انقد ر همه میخوان زن بشن؟
یکشنبه 5 آبان 1392 - 13:15
kiyanoush - زاربروخن - آلمان
۱۰ ساله بودم که فهمیدم همجنسگرا هستم،البته در آن زمان نه همجنسگرا میدونستم چی‌ نه جامعهِ بهم اجازه میداد که واقعیت را قبول کنم،ولی‌ من هیچ وقت راضی‌ نبودم از جنس مرد به زن تبدیل بشم اما خوب حدود ۵ تا ۱۰ در صد از همجنسگراها،خودشون را بیشتر یک زن احساس میکنند.الان ۴۱ سال سنّ دارم و حدود ۱۰ ساله که با پارتنرم زندگی می‌کنم،هر دو مرد کامل هستیم.به نظر من تو ایران بیشتر این تغییر جنسیت‌ها را بهشون تحمیل میکنند.
یکشنبه 5 آبان 1392 - 13:16
mashady - منچستر - انگليس
تنها چاره کار ‌اعدامه ،چهار تا شونو که بگیرن ‌اعدام کنن بقیه حساب کار میاد دستشون
یکشنبه 5 آبان 1392 - 14:18
ukguy4u - لندن - بریتانیا
بسیار از این افراد گی هستند که چون همجنسگرایی در ایران ممنوعه مجبورن تغییر جنسیت بدن تا بتونن در ایران در امان باشن. و همه اینها ناشی از جهل جکومت اسلامی و عوامه که با مقوله همجنسگرایی مشکل دارن.
یکشنبه 5 آبان 1392 - 15:55
perser68 - فلوریدا - امریکا
سلطنت طلب - ابوظبی - عرب. تو از بس در سیاست خبره شدی،سوادت یه مقدار نم کشیده،لطفا به جای این حرفا یه کم مطالعه کن و ملا گونه نظر نده(:
یکشنبه 5 آبان 1392 - 16:14
tanha925 - شیراز - ایران
این موضوع که تعداد مردانی که برای تغییر جنسیت به زن هشت برابر بیشتر از زنان هست کاملا ثابت میکند که این موضوع یک اختلال جدی و عذاب آور هست وگرنه کدام انسانی حاضر هست در این جامعه سنتی و مردسالار ایران با این شرایط سخت اجتماعی و فرهنگی برای زنان خودش را درگیر محدودیتها و سختیهای زندگی زنان بکند.من این افراد را کاملا از نزدیک میشناسم . انسانهایی واقعا مظلوم هستند که واقعا و با هیچ درمانی نمیتوان درونشان را عوض کرد.متاسفانه این اختلال جنین های مذکر را خیلی بیشتر از جنینهای دختر درگیر میکند . واقعا زندگی سختی دارند.به هر قیمتی حتی طرد شدن از خانواده حاضرند خودشان شوند و تغییر جنسیت بدهند.
یکشنبه 5 آبان 1392 - 16:01
perser68 - فلوریدا - امریکا
سردار سپهبد - آمستردام - هلند. شما چرا(: خیلی‌ ساده،زنهایی میخوان مرد بشن که در واقع مرد هستن اما با یه اختلال کم آناتومی!یعنی‌ در واقع اون نیم کیلوئی رو که شما اسم بردی این افراد به ظاهر زن در جای خودش دارند اما نه نیم کیلو،شاید نصف نیم کیلو،چون وقتی‌ مدت‌ها ازش استفاده نشه آب میره(: و در داخل بدن مونده و مشخص نیست و توسط پرده‌ها پوشیده شده و زمانی‌ و به طریقی طرف بهش پی‌ میبره!حالا طریق و زمانش چطوری و چه وقت هست به شرایط و رفتار زندگی‌ فرد داره!امیدوارم قضیه اون نیم کیلوی تو هم حل شده باشه(:بدرود
یکشنبه 5 آبان 1392 - 16:10
a.ahooraei - کلن - آلمان
اینقدر تو سر این جوونها زدند و خوارشون کردن و درود بر خروس و قاطر فرستادند که این جوانان ما پاک احساس ضعف و ناتوانی در جنسیتشون میکنند و ترجیح میدن توی خونه بنشینن و زن ملا و بسیجی بشن اما خودشونو توی اجتماع بالا نکشن و توی دهن بسیجی و ملا نزنن. یارو حاظره خودکشی بکنه اما حاظر نیست چهارتا بسیجی و پاسدار سرکوبگر را با خودش ببره .
یکشنبه 5 آبان 1392 - 18:07
کبالت3 - کرج - ایران
mashady - منچستر - انگلیس میگم خدا خیرت بده این ترافیک تهروون هم معضلی شده یه نسخه از نوع اعدام باید گردد میتونی براش بپیچی کبلائی؟
یکشنبه 5 آبان 1392 - 20:14
Kiyanoush - زاربروخن - آلمان
آقات یا خانوم محترم( سردار سپهبد - آمستردام - هلند )،تو بیشتر از نیم کیلو مغز لازم داری تا در اون ذهن پوجت جاسازی کنی‌. ایراد تو و امثال تو اینکه فقط به سکس این آدمها فکر میکنید....
یکشنبه 5 آبان 1392 - 16:08
perser68 - فلوریدا - امریکا
mashady - منچستر - انگلیس. آدم شرمش میشه از اینکه آدم‌های بی‌سوادی وجود دارند که حل مشکل رو فقط اعدام میدونند و ذره‌ای مغزشون کار نمیکنه!باز هم شگفت انگیز تر آدم‌هایی‌ که شب و روز با چنین آدم‌هایی‌ تو کشوری که زندگی‌ میکنند خواسته یا ناخواسته تو محیط کار،همسایه و خیلی‌ جاهای دیگه در ارتباط هستند،از جمله در منچستر انگلیس!پس به این نتیجه میرسم چنین افرادی نتنها سادیسم آدمکشی دارند ،بلکه دروغ گو هم هستند!
یکشنبه 5 آبان 1392 - 21:01
motalleb - یوتبوری - سوئد
mashady - منچستر - انگلیس واقعأ برات متاسفم. شما چرا با این طرز فکرت تو انکلیس زندکی میکنی؟و روزانه شاهد تعداد فراوانی هستی .چرا زنده موندی؟
یکشنبه 5 آبان 1392 - 21:02
ali1111 - تهران - ایران
کیانوش - زاربروخن - آلمان. البته فکر می‌کنم کسانیکه تمایل به زن شدن دارند در اصل زنی‌ هستند در کالبد یک مرد؟! ولی‌ یک همجنس گرا فقط ارتباط عاطفی و عشقی‌ را در همنوع خود پیدا می‌کند نه‌ در جنس متضاد! و حتما نباید اصراری باشه که زن باشند؟! من دوستانی دارم که همجنسگرا هستند و از جنسیت خود در رنج نیستند! آیا درست میگم؟!!!!
یکشنبه 5 آبان 1392 - 21:08
سرسره - اهواز - ایران
کلا همجنسگراهها چندش اورند چه خوشتون بیاد چه نه خدا نصیب هیچ پدرومادری نکنه خیلی تحملشون سخته
دوشنبه 6 آبان 1392 - 01:47
sepherdad - سیدنی - استرالیا
دلیش فقط اینه که زنها در ایران شدن رول مدل بچها.
دوشنبه 6 آبان 1392 - 05:27
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
رابطه عاطفی و جنسی‌ بین دو تا همجنس رو هیچ وقت نتونستم درک کنم . بنظرم با خلقت پروردگار در تضاد هست .
دوشنبه 6 آبان 1392 - 05:53
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی,,,.. به تو ربطی‌ نداره.،،عربزاده‌
دوشنبه 6 آبان 1392 - 07:32
raha1984 - هامبورگ - المان
mashhady باز از استان قدس رضوی حرم رضا فتوا صادر کرد !!
دوشنبه 6 آبان 1392 - 07:41
kiyanoush - زاربروخن - آلمان
دوست از ( ali1111 - تهران - ایران)ممنون از کامنتت ،بله کاملا حق باشماست و همجنسگرایی به چند دسته تقسیم میشه و تنها در صد خیلی‌ کمی‌ هستنند که خودشون کاملا یک زن در کالبد مرد احساس می‌کنند و باید بهشون اجازه داد تا اونی که هستنند باشند،این موضوع در مورد زنان هم صدق میکنه که خودشان را یک مرد در کالبد زن احساس می‌کنند.ولی‌ متأسّفانه در ایران کل همجنسگرایی رااا میخواهند با تغییر جنسیت درمان کنند که این‌یک ظلم در حق آنهاست.
دوشنبه 6 آبان 1392 - 09:35
سردار سپهبد - آمستردام - هلند
Kiyanoush - زاربروخن - آلمان میدونی من مثل تو همجنسگرا نیستم که بدونم احساس شماها چیه و چگونه ارضائ جنسی میشید!!!!! و اصلاً چنین اتفاقی میافته یا نه؟ ولی از اونجایی که فقط برای مدفوع کردن ساخته شده شما نباید از این عضو برای کار دیگری استفاده کنی!! اگر همون نیم کیلو مغز رو داشته باشی.
دوشنبه 6 آبان 1392 - 10:12
سردار سپهبد - آمستردام - هلند
Kiyanoush - زاربروخن - آلمان درضمن این مطلب در مورد افرادی است که تغییر جنسیت میدهند نه همجنسگراها!!! یعنی یارو اگر مرد میخواد زن بشه دیگه نمیتونه با آلت مردانه بگرده و بگه من زنم میره بیمارستان تا شومبولش رو براش ببرند و اگر زن باشه براش شومبول بگذارند وگرنه کسی که آلت نداره دیگه بهش مرد یا زن نمیگن میگن خواجه!!! حالا دیدی تو به نیم کیلو مغز احتیاج داری نه من.
دوشنبه 6 آبان 1392 - 10:25
motalleb - یوتبوری - سوئد
pars_iran - دوسلدرف - آلمان!!! اگر از نظر شمابا خلقت خدادر تضاد است .آنها هم افریده خدا میباشندپس شما به عنوان بنده خدا حق اعتراض ندارید
دوشنبه 6 آبان 1392 - 20:41
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
mashady - منچستر - انگلیس/ این تو امثال تو هستند که شایستگی چوبه دار را دارند.
دوشنبه 6 آبان 1392 - 23:54
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
mashady - منچستر - انگلیس/ این تو امثال تو هستند که شایستگی چوبه دار را دارند.
دوشنبه 6 آبان 1392 - 23:59
Kiyanoush - زاربروخن - آلمان
( سردار سپهبد - آمستردام - هلند )تقصیری نداری،آگهی تو تا این حد بیشتر نیست و ادب و احترام هم که از کامنت‌هات مشخص ........ برات آرزوی موفّقیّت.
‌سه شنبه 7 آبان 1392 - 00:07
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
mashady - منچستر - انگلیس/ این تو امثال تو هستند که شایستگی چوبه دار را دارند.
دوشنبه 6 آبان 1392 - 23:55
سردار سپهبد - آمستردام - هلند
Kiyanoush - زاربروخن - آلمان اولاً موضوع مربوط میشه به: شرایط تغییر جنسیت در ایران / تمایل بیشتر مردان برای زن شدن و اگر کسی بخواد مرد بشه قاعدتاً باید صاحب آلت نرینه بشه تا بهش بگن مرد و غیر از این خنثی یا خواجه شمرده میشه دوماً موضوع در مورد همجنسگراها نیست که به جناب عالی برخورد سوماً متن رو بخون تا ببینی که در مورد عمل جراحی توضیح داده شده پس سوال من غیرمنطقی نبود حالا دیدی خودت به نیم کیلو مغز نیاز داری.
دوشنبه 6 آبان 1392 - 21:43
Kiyanoush - زاربروخن - آلمان
دوست عزیز(سردار سپهبد ) شما در کامنت قبلی‌ گفتی‌ که گی‌ نیستی‌ و نمیدنی احساس آدم‌هایی‌ مثل ما چی‌ و .....من سالهاست که بیرون از ایران هستم و حتی با خانواده خودم هم رابطه‌ام را قطع کردم،چون نمی‌خواستم به خاطر شرایطی که من دارم آنها را دچار مشکل کنم.محبت و عشق بین ۲همجنسگرا هیچ فرقی‌ با عشق بین یک زن و مرد نداره و اصلا هم به اون عضوی از بدن که شما بهش اشاره می‌کنین نداره.اینجا یه سایت مجازی و میشه هر حرف و دشنامی را بهم گفت،مطمئن باش که گی‌ در هر جامعی و شهری هست. کامنت‌هایی‌ خیلی‌ شدید تر از مال شما هم برام نوشتن،اگه من اینجا میام و میگم که آره من یه گی‌ هستم و از حق افرادی مثل خودم دفاع می‌کنم چون مطمئن هستم که ۱۰۰‌ها گی‌ در همین سایت هستن ولی‌ بخاطر فقر فرهنگی‌ و دید بد جامعه نمیتونند حرف‌های دلشون را بگویند .
‌سه شنبه 7 آبان 1392 - 10:24
سردار سپهبد - آمستردام - هلند
Kiyanoush - زاربروخن - آلمان من خودم میدونم که اگر این محدودیت ها در ایران برداشته بشه 95 درصد ایرانیها با همجنساشون ازدواج میکنند ولی کامنت اول من ربطی به همجنسگراها نداشت ربط به کسانی داشت که میخواهند تغییر جنسیت بدهند.
‌سه شنبه 7 آبان 1392 - 21:52
mashady - منچستر - انگليس
Royan - کالیفرنیا - آمریکا ، تو مگه هستی‌ که به‌‌ ت بر خورده ، کیانوش که اونم به منفور خانواده و پدر و مادر و خدا و هر دین و کتاب مقدسی بودن افتخار می‌کنه ، تو چی‌ میگی‌
‌سه شنبه 7 آبان 1392 - 14:20
Kiyanoush - زاربروخن - آلمان
( mashady)تو یک آدم مریضی هستی‌ که با همه مشکل داری و خودت تو این سایت‌ها با این عقاید پوچ خیلی‌ دوست داری مطرح کنی‌ و در هر موردی نظر و چرندیات خودت میگی‌، نمیدونم چرا اون خدا ، دین و کتاب مقدسی که میگی‌ بهت ادب و احترام یاد نمیده.
‌چهارشنبه 8 آبان 1392 - 11:10
tanha925 - شیراز - ایران
خطاب به همه اون ایرانیهای است که همیشه تربیونشون روشنه و دایم از احترام به دموکراسی و حق انتخاب نوع زندگی برای تک تک انسانها دم میزنند ولی همچین که پای بحث اقلیتهای جنسی مثل همجنسگراها و ترانسکسوالها آنچنان به طرز تفکر عقب مانده و سنتی و متحجر خود که از اجدادشون به ارث برده اند بر میگردند که انگار عربها به عصر جاهلیت خودشون برگشته اند . واقعا تا زمانیکه این همه دیکتاتور کوچولو توی ایران وجود داره این کشور روی دومکراسی و آبادانی و رفاه را نخواهد دید و متاسفانه همین دیکتاتور کوچولوها نقاب روشنفکری هم به صورت خودش زده اند و اعتقاد دارند که هر انسانی در نوع انتخاب زندگی خودش باید کاملا آزاد باشد و بهش احترام کامل گذاشته شود.اقلیتهای جنسی هم حق زندگی دارند و کسی حق بی احترامی و گرفتن حق زندگی از اونها را نداره و اگر کسی اینکار را کرد نشات گرفته از ذهن متحجر و عقب مانده اش هست.
‌چهارشنبه 8 آبان 1392 - 15:48
tanha925 - شیراز - ایران
حالا دایم دم از عقب ماندگی سنتهای اسلامی و متحجر بودن رسم و رسومات کشورهای جهان سوم دم بزنید. تا زمانی که دیکتاتور درون خودتون را نکشتید دنیا آباد نخواهد شد. کمی فکر کنید متوجه میشوید که چرا حال و روزگار ما اینچنین هست . یک مشت انسان خودخواه که فقط نوک دماغ خودشون را میبینند ولی راجع به دومکراسی جهانی حرف میزنند. واقعا که از ماست که بر ماست. حق شما همین عقب ماندگی هست.
‌چهارشنبه 8 آبان 1392 - 15:48
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.