رژیم غذایی در ژاپن

مصرف برنج ژاپنی‌‌ها بسیار بالاست به طوری که تقریباً با هر وعده غذایی از جمله صبحانه به میزان کم سرو می‌‌‌شود. از برنج به عنوان کربوهیدرات کم چرب استفاده می‌‌‌شود.
راز سلامتی
غذاهای ژاپنی از جمله سالم‌ترین غذاهای دنیا هستند. امروزه رژیم غذایی ژاپن به عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی دنیا شناخته شده و گفته می‌شود یکی از دلایلی که ژاپنی‌ها طول عمر به نسبت بالایی دارند، نوع رژیم غذایی آن‌ها است. از ویژگی‌های بارز غذاهای سنتی ژاپن، کلسترول و چربی و کالری کم و فیبر بالای آن است.
 
شاید بهترین توصیف برای غذاهای ژاپنی حفظ طعم طبیعی و‌هارمونی آن‌هاست. برنج و ماهی و فرآورده‌های دریایی در مجمع الجزایر ژاپن از کوه‌های پوشیده از برف شمال «هوکایدو» تا سواحل شنی «اکیناوا» ماده‌ی اولیه‌ی اغلب غذاهای سنتی محسوب می‌شود. از برنج علاوه بر مصرف روزانه در منوی اصلی، فرآورده‌های جانبی سنتی ویژه‌ی دیگری نیز تهیه می‌شود نظیر: «موچی» یا کیک برنجی و «سِنبِه» یا بیسکویت برنجی و «ساکِه» که نوشیدنی الکلی مرسوم ژاپن است همین‌طور «میسو» که ازافزودنی‌ها و طمع دهنده‌‌های غذایی محسوب می‌شود.
غذا خوردن با چوبنتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که غذا خوردن با چوب‌های غذاخوری موسوم به چوب‌‌هاشی که در کشورهای چین و ژاپن مرسوم هستند، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. ژاپنی‌‌ها غذای خود را با دو چوب نازک که به آن «‌‌هاشی » می‌‌‌گویند می‌‌‌خورند که در واقع نقش قاشق و چنگال را دارد غذای گرم که توسط زن خانواده تهیه و طبخ می‌‌‌شود، اغلب گوهان (برنج) است و گاه سوپی در کنار آن دیده می‌‌‌شود. ژاپنی‌‌ها در خانه عموماً از ظروف کوچک برای صرف غذا استفاده می‌‌‌کنند.
 
آنها در پیاله‌‌های کوچک، برنج می‌‌‌ریزند.آن را نزدیک دهان خود قرار می‌‌‌دهند و با‌‌هاشی غذای خود را تندتند راهی دهانشان می‌‌‌کنند. حتی خوردن از ظرف برنج سنتی ژاپنی هم اندازه وعده غذایی را کوچک نگه می‌دارد، چرا که غذا از یک ظرف جمعی برای هر فرد کشیده  می‌شود. خانم خانه سوپ خوشمزه‌ای برای شما می‌‌‌آورد که بایستی آن را  با نفس‌‌های عمیق نوش جان کنید. یکی از رسوم و آداب غذا خوردن در ژاپن آن است که پیش از صرف غذا لیوان افراد حاضر از نوشیدنی پر می‌‌‌شود. این عمل در خانواده‌‌های ژاپنی توسط خانم‌‌ها صورت می‌‌‌گیرد.
 
یکی از دلایلی که باعث شده مردم چین و ژاپن یا هر کشور دیگری که با چوب غذا می‌خورند، نسبتا لاغر بوده و اندام متناسب‌تری داشته باشند این است که از این چوبها برای خوردن غذا استفاده می‌کنند.اگر با چوب غذا بخورید سرعت خوردن کم می‌شود و بنابراین حجم کمتری غذا می‌خورید، اما پر کردن دهان از غذا و تند تند خوردن باعث می‌شود فرد بیش از حد نیاز غذا بخورد. چون بر اساس مطالعات علمی اثبات شده، 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغز ثبت کند که معده از مواد غذایی پر شده است و در این فاصله زمانی فرقی ندارد که چه مقدار غذا وارد معده شود فقط مهم این است که 20 دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال پرشدن معده از مغز خارج شود و احساس سیری بوجود آید.
 
با وجود چوب غذا خوری فرد ناچار می‌شود مقدار کمتری غذا را به دهان ببرد و آن را بهتر می‌جود، سرعت غذا خوردن هم کمتر می‌شود و در نهایت هضم غذا نیز آسانتر صورت خواهد گرفت که تمام اینها به حفظ سلامت و وزن متعادل کمک می‌کند.
 ماهیدر این کشور مصرف ماهی که منبع عالی اسید چرب امگا 3 است، بسیار بالاست. در میان منبع‌‌های پروتئین، ماهی یکی از مهم‌‌ترین‌‌ها است. به باور ژاپنی‌‌‌ها، گوشت قرمز هم گران است هم فایده چندانی برای بدن ندارد. اما ماهی هم ارزان‌‌تر است و هم سالم‌‌تر.در ژاپن ماهی تنها به صورت سرخ‌ شده خورده نمی‌‌شود بلکه با روش‌‌های متفاوتی مثل تنوری، کبابی، آب پز و … پخته می‌‌شود.از طرفی زنان ژاپنی نیز باور دارند پوست ماهی برای زیبایی و شادابی پوست بسیار مفید است.
 مصرف کم گوشت قرمزبا مصرف بالای ماهی دیگر در برنامه غذایی ژاپنی‌‌ها جایی برای مصرف گوشت قرمز باقی نمی‌ماند. گوشت قرمز    دارای چربی‌‌های اشباع شده است که در صورت مصرف بیش از حد سرخرگ‌‌ها را مسدود می‌‌‌کند و باعث چاقی مفرط و بیماری قلبی می‌‌‌شود.
 مصرف آرد گندم و غلاتمصرف آرد گندم و آرد غلات سومین رمز داشتن عمری طولانی است که ژاپنی‌ها از آن بهره‌مندند و به مراحل هضم غذا کمک می‌کند. مصرف نشاسته در رژیم غذایی آن‌ها حداقل است و اغلب غذاهایی که می‌خورند اصلا آرد سفید ندارد. هم‌چنین رشته فرنگی ژاپنی‌ها از آرد غلات یا آرد گندم تهیه می‌شود که هردو این آردها سالم‌تر از آرد سفید غنی شده هستند.
 
مصرف برنج ژاپنی‌‌ها بسیار بالاست به طوری که تقریباً با هر وعده غذایی از جمله صبحانه به میزان کم سرو می‌‌‌شود. از برنج به عنوان کربوهیدرات کم چرب استفاده می‌‌‌شود. البته توصیه می‌‌‌شود به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده شود تا مواد مغذی بیشتری به بدن برسد.
+22
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.