بندر بن‌ سلطان: عربستان روابط خود را با آمریکا کاهش می‌دهد

شاهزاده بندر بن سلطان، رییس دستگاه امنیتی عربستان سعودی

منابع نزدیک به دولت عربستان سعودی گفته‌اند که رییس دستگاه اطلاعاتی این کشور از کاهش سطح روابط ریاض و واشینگتن بر سر بحران هسته‌ای ایران و جنگ داخلی سوریه خبر داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز که روز سه‌شنبه، ۳۰ مهر منتشر شد، شاهزاده بندر بن سلطان به دیپلمات‌های اروپایی گفته است که واشینگتن نتوانسته نقش موثری در بحران سوریه و نزاع میان اسرائیل‌ها و فلسطینیان ایفا کند.

وی همچنین تاکید کرده که آمریکا به ایران نزدیک‌ شده است و نیز در جریان شورش‌های سال ۲۰۱۱ بحرین که عربستان سعودی با آن به مقابله برخاست، واشینگتن نتوانست از ریاض حمایت کند.

رویترز اما می‌نویسد هنوز مشخص نیست که سخنان شاهزاده بندر بن سلطان مورد حمایت کامل ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی باشد. با این حال شاهزاده بندر تاکید کرده که «دور شدن از ایالات متحده یک گام مهم است».

به گفته این مقام بلندپایه اطلاعاتی عربستان، «ریاض دیگر نمی‌خواهد در موقعیتی قرار گیرد که وابسته باشد» و به همین خاطر او برای محدود کردن روابط با ایالات متحده آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند.

عربستان سعودی و آمریکا از زمان شکل‌گیری پادشاهی سعودی در سال ۱۹۳۲ با یکدیگر متحد بوده‌اند، چنان‌چه در این مدت ریاض از حمایت نظامی واشینگتن برخوردار بوده و واشینگتن نیز از ذخایر نفت عربستان بهره برده است.

اما چنان‌چه رویترز می‌نویسد شاهزاده بندر در عرصه سیاست خارجی به ویژه در رابطه با ایران به تندروی معروف است. ایران شیعه، رقیب عربستان سنی مذهب در منطقه محسوب می‌شود به‌طوری که درباره وقایع سوریه و بحرین نیز تقابل و رقابت آن دو به چشم می‌خورد.  

گزارش رویترز تاکید می‌کند که شاهزاده بندر بن سلطان این سخنان را تنها چند روز قبل به دیپلمات‌های اروپایی گفته است، اما جزییات بیشتری از آن ارائه نمی‌دهد، به ویژه آن که مشخص نیست کدام وجه از روابط میان ریاض و واشینگتن محدود خواهد شد.

با این حال رویترز به نقل از منبع خود می‌نویسد که این مسئله می‌تواند شامل خرید سلاح از آمریکا و همین‌طور فروش نفت به این کشور باشد.

+118
رأی دهید
-6

ekman - شیراز - ‫ایران
بندر!! هاها ها
‌سه شنبه 30 مهر 1392 - 19:18
Banooye Irani - هیوستن - آمریکا
چه خوب..
‌سه شنبه 30 مهر 1392 - 19:59
سلسله اشکانیان - نیو یورک - ایالات متحده
این یعنی‌ هشدار به آمریکا از طرف عربستان برای ابراز نارضایتی یز برقراری ارتباط آمریکا با ایران
‌سه شنبه 30 مهر 1392 - 19:38
mountainman - استکهلم - سوئد
بره به جهنم . عربستان محور شرارت تو منطقه هست . هرجاکه سخن از سر بریدن و جهاد و انتحاری و کشتن باشه پای این خشکه مغزهای عربستان در میانه . امریکا :برج های دوقلو رو بن لادن عربستانی منفجر کرد. القاعده با پول عربستان تسلیحات خرید. ازبکستان : گروه تروریستی حزب اسلامی ازبکستان که تو شمال افغانستان میاد خودشون رو منفجر میکنن و دستورات قران رو اجرا میکنن . دولت ازبکستان هم مثل افغانستان در جنگ هست با این گروه . افغانستان :طالبان اشکارترین نمونه هست . که عربستان و امارات و پاکستان اقدام به حمایت مالی و سیاسی از این گروه کردن . اسپانیا : بمبگذاری در مادرید. بریتانیا: بمبگذاری در لندن. ادامه دارد.
‌سه شنبه 30 مهر 1392 - 20:35
mountainman - استکهلم - سوئد
قسمت دوم. سوریه : ورود گروههای تروریستی به حمایت مالی عربستان به سوریه و قتل عام مردم و یهودی و علوی مسیحی و سنی . پاکستان : پاکستان به خاطر نفوذ عربستان در جایگاههای سیاسی و نظامی و امنیتی کشور شاهد بمبگذاری و قتل عام مردم و جنگهای خشونت بار بین مردم و گروههای تروریستی میباشد . علت این کار برای داشتن یک کشور اسلامیزه مثل عربستان میباشد. تاجیکستان : تاجیکستان به خاطر اینده نگر بودن رئیس جمهورش گروههای تروریستی مورد حمایت عربستان کمتر موفق به انجام کاری شده ولی باز هم مردم قربانی این گروهها میشن . فرانسه ایتالیا المان کانادا سوئد روسیه چچن کوزوو و اکثر کشورها از دست این کشورها در امان نبودند و نیستند . فقط به خاطر اینکه این کشورها مثل عربستان اسلامییزه نیستند.
‌سه شنبه 30 مهر 1392 - 20:35
zorro - استانبول - ترکیه
چرخش تاریخ از الان شروع شد.
‌سه شنبه 30 مهر 1392 - 21:48
مانفرد - ایران - ایران
همچین غلطی از شما بر نمیاد
‌سه شنبه 30 مهر 1392 - 22:57
داد بیداد - قم - ایران
استکهلم...پس اخوندا چی ?. علت اصلی بوجود امدن این گروهای به قول شما تروریست و تمام بدبختیهای منطقه فقط و فقط به خاطر حضور نحس اخونداست که از زمان تشریف اوردن خمینی شروع شد. هموطن عزیز هر علتی معلولی داره،وقتی ما پاسدارانمون را به عنوان مستند ساز ,مهندس برق ,زایر و.. میفرستیم تا چند تا سنی بکشند مطمئن باش اونها هم در صدد تلافی بر می ایند
‌سه شنبه 30 مهر 1392 - 23:09
قهوه تلخ - منجستر - انکلستان
بندر از روابط ایران نارحتی؟باش ،،،تا جونت در بیاد ،،،لب بندر بشین تو شنزار مارمولک بخور،،،،تو این جفیه رو سرت امریکای ،،،اکر أمریکا نباشه تو باید برک درخت ببندی سرت ،،،شما اکر هزار بیامبر هم بر أتون بیاد اخر صاحب عقل وشعور إنسانی نخواهید شد،،،،
‌چهارشنبه 1 آبان 1392 - 01:34
Nikta - تبریز - ایران
پشت تمام این کشمکش ها فقط و فقط یک دست پنهان است و ان هم انگلیس است. این غارت گر طوری تا به حال زیسته که فقط از غارت و چپاول دیگر کشورها بوده, اگر به جای نقشه های پلید انرژی را صرف جستجوی نفت در آبهای خودشان میکردند چه بسا تا حال دارای بزرگترین منابع نفتی دنیا بودند. ولی حقیقتی که هست این است که اینها راحت طلب و چپاول گر هستند و در ضمن نمی توانند پیشرفت دیگران را هم ببینند. و سیاست اصلی شان تفرقه بیانداز و پادشاهی کن است. تمام کشورک هایی که در اطراف خلیج پارس به پشتبانی این استعمارگر بنا شده جهت کنترل منطقه فقط ظاهری زیبا دارند و از درون همان عقب افتاده های متحجر و خرافه پرست هستند که راحت موم و آلت دست خودش می باشند. عکس العمل عربستان هم از این قرار است. هیچوقت انگلیس مستقیم خودش را درگیر با امریکا و کشور های مطرح دنیا نمی کند بلکه از نوکرانش جهت رودر رویی به نفع خودش و گرفتن امتیاز بیشتر و چپاول بیشتر استفاده میکند. و خوب میداند که ارتباط ایران و امریکا یعنی روز مرگ انگلیس و در یکی از مهمترین نون دونی هایش تخته خواهد شد.
‌چهارشنبه 1 آبان 1392 - 01:47
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
قیافه این کفتار خون آشام سوسمار خور را ببین....
‌چهارشنبه 1 آبان 1392 - 06:20
minajun - تهران  -  ایران
لابد آمریکا هم واسه اینکه عربا رو نگاه داره واسه ایران جفتک میندازه
‌چهارشنبه 1 آبان 1392 - 06:49
omidvaran - نورکل - امریکا
درسالهای گذشته چنان خرابکاری وبی ابروئی کرده اند که همه دشمن خونی وقسم خورده ما شدن حتی این یارو ملخ خور که باپول پترودلار به نوائی رسیده از بهبود روابط ورفع مشکلات ما نگران است - ماعلاوه بر دشمنان نادان داخلی که اساس وبنیان مملکت رو بباد داه اند وتمام سرمایه ملی رو چپاول کرده اند دشمنان خارجی فراوانی داریم که اهمیت انها از دشمن داخلی کمتر نیست
‌چهارشنبه 1 آبان 1392 - 07:27
Falcon11 - لندن - انگلیس
امریکا بدون عربستان از هم پاشیده خواهد شد
‌چهارشنبه 1 آبان 1392 - 08:51
sir_reza - تهران - ایران
این جمله که «ریاض دیگر نمی‌خواهد در موقعیتی قرار گیرد که وابسته باشد» خیلی شباهت به جمله شاه داره که گفت دیگه نمی‌خواد به چشم آبی‌ها باج بده؛ درست از همون موقع حکومت پهلوی رفت تو سراشیبی. چند سال پیش شنیدم که عربستان از نظر سیاسی شبیه سالهای 53 و 54 ماست.
‌چهارشنبه 1 آبان 1392 - 11:38
massoudoslo - اسلو - نروژ
عربستان زنده سیاست های خارجی غرب ست و دیگر هیچ ...
‌چهارشنبه 1 آبان 1392 - 13:09
goosfand - نیویورک - آمریکا
بندر ابن عّر عّر، و عّر عّر ابن بندر: امیدوارم اسرائیل کّل سرزمینهای شما رو صاحب بشه! چه حالی‌ میده
‌چهارشنبه 1 آبان 1392 - 14:11
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.