ایران می‌گوید که هیچ کشتی توقیف شده‌ای در چین ندارد

برخی از خبرگزاریها امروز به نقل از منابع چینی گزارش دادند که چین محموله های نفتی ایرانی که به مقصد کره شمالی در حرکت بوده را توقیف کرده است

 ایران می‌گوید که این کشور هیچ‌ نفت‌خامی به کره شمالی حمل نکرده است.

یک مقام ایرانی در شرکت ملی نفتکش ایران، که نامش فاش نشده است به خبرگزاری مهر گفته است که خبر مربوط به توقیف نفتکش ایرانی در بنادر چین درست نیست.

او گفته است: "نفتکش توقیف شده در بندر دانیال چین، ایرانی نیست."

به گفته او هیچ یک از کشتی‌های نفتکش ایران توسط دولت چین و یا کشور دیگری توقیف نشده است.

برخی از خبرگزاریها امروز به نقل از منابع چینی گزارش دادند که چین یک محموله‌ نفتی ایرانی را که به مقصد کره شمالی در حرکت بوده توقیف کرده است.

بنابر ادعای این منابع، محموله نفت‌‌خام ارسالی به کره شمالی بخشی از قرارداد این کشور با ایران در زمینه واردات ۵۰۰ هزار تن میعانات گازی و نفت خام سبک است که کره شمالی برای تنوع بخشی به منابع نفتی خود به امضا رسانده بود.

به گزارش آساهی شیمبون، کره شمالی مذاکرات برای چنین قراردادی را سال گذشته آغاز کرد بود.

این نشریه در گزارشی در این‌باره ادعا می‌کند که محموله مورد قرارداد در چند نوبت به سوی کره شمالی و توسط کشتی‌هایی با پرچم یک کشور ثالث از ایران بارگیری شده بود؛ اما در بهار امسال از سوی مقامات چینی در بنادر این کشور توقیف شد.

بر اساس قرارداد کره شمالی و ایران، پیونگ یانگ هزینه میعانات را به ایران پرداخت می‌کرد، اما پیش از آن باید به یک شرکت نفتی دولتی چینی ارسال می‌شد.

کره شمالی پالایشگاه‌های مناسب برای بهره برداری از معیانات گازی ندارد و این مواد باید در چین به مواد قابل استفاده توسط کره شمالی تبدیل شود.

آساهی شیمون به نقل از منابع چینی می‌گوید که پکن خواستار پرداخت حدود ۲ میلیون دلار از سوی پیونگ یانگ برای استفاده از انبارهای این کشور شده است.



کره شمالی به دلایل مربوط به فعالیتهای نظامی، موشکی و هسته‌ای خود تحت فشار قطعنامه‌های تنبیهی سازمان ملل است و رابطه این کشور با جهان خارج به بسیار محدود است و به طور عمده از طریق همسایه آن چین صورت می‌گیرد



در همین رابطه آساهی شیمبون به نقل از یک منبع دیپلماتیک آگاه درباره روابط چین و کره شمالی مدعی شد: "هنگامی که چین متوجه شد که کره شمالی در حال وابسته شدن به نفت ایران است، از اهرم‎های فشار متفاوتی برای حفظ نفوذ خود بر کره شمالی استفاده کرده است."

ایران در اواخر فروردین ماه سال‌جاری خبر از مذاکره با کره شمالی در خصوص صادرات مواد نفتی داد.

بر اساس گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، رستم قاسمی وزیر نفت سابق ایران ابراز امیدواری کرده بود که دو کشور به زودی درباره صادرات نفت ایران به توافق برسند.

شورای امنیت سازمان ملل هر دو کشور ایران و کره شمالی را به دلیل پیگیری برنامه‌های اتمی‌شان تحریم کرده است.

کره شمالی به دلایل مربوط به فعالیتهای نظامی، موشکی و هسته‌ای خود تحت فشار قطعنامه‌های تنبیهی سازمان ملل است و رابطه این کشور با جهان خارج بسیار محدود است و به طور عمده از طریق همسایه آن چین صورت می‌گیرد. در همین رابطه آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه فوریه سال‌جاری و پرتاب یک موشک دوربرد در دسامبر سال گذشته به وسیله این کشور، تصویب یک قطعنامه جدید را علیه آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه داشت.

آمریکا و اتحادیه اروپا از تابستان سال گذشته تحریم خرید نفت ایران را نیز به اجرا گذاشته‌اند. بر اثر این تحریم‌ها ایران بازار نفت صادراتی خود به اروپا را از دست داده و مشتریان نفت ایران در آسیا هم زیر فشار ایالات متحده قرار دارند تا خرید نفت از این کشور را کاهش دهند.

مشخص نیست که در صورت صحت خبر توقیف این محموله‌های نفتی، مقامات چین بر چه اساسی دست به چنین اقدامی زده‌اند؛ به عنوان بخشی از قطعنامه‌های تنبیهی بویژه علیه کره شمالی و یا به دلایل روابط دوجانبه و حفظ نفوذ خود بر کره شمالی.

چین به طور رسمی هنوز گزارشی در این خصوص منتشر نکرده است.

+9
رأی دهید
-9

shahab46 - هانوفر - المان
اگر میگفت دارد جای تعجّب بود
‌سه شنبه 30 مهر 1392 - 11:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.