خلبان‌های ترک ربوده‌شده در لبنان به خانه بازگشتند

 آزادی خلبان‌های ترک ربوده‌شده در بیروت از قرار معلوم حاصل چانه‌زنی دولت ترکیه با شورشیان سوری برای آزادی ۹ گروگان لبنانی بوده است؛ گروگان‌هایی که به اتهام ارتباط با حزب‌الله لبنان در سوریه ربوده شده بودند.

دو خلبان ترک که در ماه اوت در لبنان ربوده‌شده بودند، شامگاه شنبه (۱۹ اکتبر/ ۲۷ مهر) در استانبول فرود آمدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، از این دو خلبان در فرودگاه استقبال کرد.

آن‌طور که خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده، آزادی دو گروگان ترک واکنشی بوده به آزادی ۹ زائر لبنانی که توسط شورشیان سوری ربوده شده بودند.

دو خلبان هواپیمایی "ترکیش ایرلاینز" نهم اوت سال جاری (۲۰۱۳) در بیروت گروگان گرفته شدند. شبکه خبری العربیه در آن زمان در گزارشی نوشت که مسئولیت ربودن دو خلبان ترک را گروهی موسوم به "زائران امام رضا" بر عهده گرفته که تاکنون ناشناخته بوده است. ربایندگان از دولت ترکیه خواستند، با استفاده از نفوذ خود بر شورشیان سوری، شرایط آزادی ۹ گروگان لبنانی را فراهم کند.

۹ لبنانی روز جمعه آزاد شدند. زائران لبنانی ابتدا به ترکیه منتقل شدند و شامگاه شنبه از استانبول به بیروت پرواز کردند. این گروگان‌ها نیز با استقبال مقامات دولتی و پارلمانی و همچنین اعضای خانواده خود روبه‌رو شدند.


گروگان‌های لبنانی در ماه مه ۲۰۱۲ (حدود ۱۸ ماه پیش از گروگان‌گیری دو خلبان ترک) و هنگامی که از سفری زیارتی در ایران باز می‌گشتند، توسط شورشیان سوری ربوده شدند. این افراد به پشتیبانی از حزب‌الله لبنان که به جمهوری اسلامی ایران و رژیم بشار اسد نزدیک است، متهم شدند. خانواده گروگان‌ها این موضوع را رد کردند.

در جریان جنگ داخلی سوریه، شبه‌نظامیان حزب‌الله و شمار دیگری از گروه‌های افراطی شیعه لبنان از نیروهای دولتی پشتیبانی می‌کنند و در عملیات نظامی علیه مخالفان بشار اسد شرکت دارند.

آزادی خلبانان ترک و گروگان‌های لبنانی حاصل وساطت میانجی‌گران ترک و قطری بوده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل نزدیک به میانجی‌گران گزارش داده که طرف‌های گفت‌وگو بر سر آزادی ۲۰۰ سوری توافق کرده‌اند؛ افرادی که در بازداشت رژیم سوریه به سر می‌برند.

+14
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.