والیبال ایران در فینال قهرمانی آسیا

تیم ملی والیبال ایران با کسب ششمین پیروزی متوالی در هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا پا به مسابقه نهایی گذاشت. ایران در مرحله نیمه نهایی موفق شد ژاپن را با نتیجه ۳-۰ از پیش رو بردارد.

ژاپنی ها با هفت جام قهرمانی، سه نقره و سه برنز پرافتخارترین تیم تاریخ والیبال آسیا هستند اما با نتایج ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۱۶ و ۲۵-۲۲ مغلوب ایران شدند. ژاپن همچنین یکی از چهار تیمی است که در تمام ادوار رقابتهای قهرمانی آسیا حضور داشته و یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز المپیک با دو مدال نقره جام جهانی را نیز کسب کرده.

شاگردان خولیو ولاسکو که مدافع عنوان قهرمانی رقابتهای قهرمانی آسیا هستند، پیش از این بر کویت، قزاقستان، عراق، کره جنوبی و لبنان هم غلبه کرده بودند و غیر از یک گیم که به کره جنوبی واگذار کردند، بقیه دیدارها را ۳-۰ بردند.

ایران در مسابقه با ژاپن با ترکیب سعید معروف، امیر غفور، محمد موسوی عراقی، عادل غلامی، حمزه زرینی، فرهاد قائمی و فرهاد ظریف روانه میدان شد. علیرضا مباشری، رحمان داودی، آرمین تشکری، شهرام محمودی و مهدی مهدوی نیز بازیکنان ذخیره بودند.

محمد موسوی ستاره ایران پس از صعود به دیدار نهایی به خبرنگاران گفت: «مسابقه مرحله نیمه نهایی همیشه سختتر از فینال است و فشار روانی زیادی را به هر دو تیم وارد میکند. زیرا تیمی که در فینال ببازد به نقره میرسد، اما بازنده مسابقه نیمه نهایی شاید به نشان برنز هم نرسد.»

در دیدار ایران و ژاپن، حمزه زرینی و محمد موسوی هر کدام ۱۲ امتیاز کسب کردند. فرهاد قائمی از ۱۶ تلاش خود برای دریافت توپ، فقط یک اشتباه داشت و با ثبت ۷۵ درصد موفقیت بهترین دریافت کننده ایران لقب گرفت. عادل غلامی هم از شش تلاش برای نواختن اسپک پنج امتیاز گرفت و فقط یک خطا داشت تا با ثبت ۸۳ درصد موفقیت، بهترین عملکرد را میان مهاجمین ایران به ثبت برساند.

دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی را تیم های کره جنوبی و چین برگزار کردند و در عین ناباوری، کره جنوبی موفق شد ۳-۲ به برتری برسد. چینی ها تمام بازیهای قبلی خود را برده بودند اما کره جنوبی یک شکست را در مرحله مقدماتی مقابل ایران متحمل شده بود. ایران در آن بازی به برتری ۳-۱ رسید.

این سومین بار است که تیم ملی والیبال ایران در فینال مسابقات قهرمانی آسیا حضور مییابد؛ سه فینال در سه دوره متوالی در بهترین دوره تاریخی والیبال ایران. سال ۲۰۰۹ در مانیل با ژاپن که ایران ۳-۱ باخت. سال ۲۰۱۱ به میزبانی تهران با چین که ایران ۳-۱ برد و قهرمان شد و ۲۰۱۳ در امارات با کره جنوبی که نتیجه آن مشخص نیست.

خولیو ولاسکو پس از پیروزی مقابل ژاپن گفت: بازی سختی داشتیم چون ژاپن تیم بزرگی است. در گیم سوم ژاپنی ها تغییراتی در تیم خود دادند و شرایط بهتری پیدا کردند اما اصلاً دوست نداشتم در این مسابقه هم مانند بازی با کره جنوبی یک ست از دست بدهیم. بنابراین از بازیکنان خواستم برای هر توپ بجنگند و تمرکز خود را حفظ کنند.

سرمربی تیم ملی ایران درباره بازی فینال گفت: در دیدار نهایی مقابل کره جنوبی نباید به این موضوع فکر کنیم که آنها را قبلاً یک بار در این مسابقات شکست داده ایم. پیش از این هم یک بار تجربه شکست مقابل چین در جام جهانی را داشتیم و نباید اجازه دهیم که این اتفاق تکرار شود.

این مربی صاحب نام آرژانتینی در ادامه گفت: بازیکنان نیمکت نشین ما کاملاً آماده هستند، چون ممکن است در طول مسابقه وارد میدان شوند. مقابل ژاپن هم شهرام محمودی به عنوان بازیکن ذخیره عملکرد خیلی خوبی داشت. ممکن است در فینال هم بازیکن ذخیره دیگری به زمین برود و همین گونه کار کند. زیرا من تیم منحصر به فردی دارم و همگی عالی هستند.

سرمربی ژاپن پس از شکست در برابر ایران و ناکامی در صعود به فینال گفت: در گیم های اول و دوم انرژی زیادی صرف کردیم و حتی با وجود اینکه در ست سوم بهتر بازی کردیم، باز هم نتوانستیم حتی یک ست هم ببریم و در نهایت، بازی را  ۳ بر صفر واگذار کردیم.

آقای ساتو در ادامه گفت: ایران تیم قدرتمندی است، بازیکنان و مربی خوبی دارد و شاید اگر ۱۰ بار دیگر با هم بازی کنیم، در هشت بازی ایران پیروز شود و در دو مسابقه هم ما برنده باشیم. بازیکنان ایران تجربه بالایی دارند که در مسابقات سخت به آنها کمک میکند. احتمال قهرمانی ایران بیشتر از هر تیم دیگری است، چون سطح فنی بازیکنان ایران بسیار بالاتر از بقیه تیم های آسیایی است.

+74
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.