شرایط سخت کارگران مسئولان برگزاری جام‌جهانی قطر را حیرت زده کرد

مسئولان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ می‌گویند که از نتیجه تحقیقات درباره نحوه رفتار با کارگران مهاجر در قطر "شوکه" شده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، "سوءاستفاده و بهره‌بردای" از کارگران نپالی در قطر در حد "برده داری مدرن" است.

سازماندهندگان این رویداد ورزشی گفتند که ادعای مطرح شده از طرف گاردین را بررسی خواهند کرد. مقامات فیفا هم از این خبر ابراز "نگرانی عمیق" کرده‌اند.

اما از جانب قطری‌ها در یک بیانیه مطرح شد که "هیچ عذری برای چنین برخوردی با کارگران وجود ندارد".

روزنامه گاردین در نتیجه تحقیقات انجام شده در مورد شرایط کار کارگران خارجی در قطر ادعا می‌کند که:

دست کم ۴۴ کارگر بین ۴ ژوئن و ۸ اوت به دلیل ناراحتی‌ قلبی یا حوادث در محل کار جان خود را از دست داده‌اند.شواهدی مبنی بر وجود کار اجباری در پروژه‌های اصلی زیربنایی جام جهانی وجود دارد.دستمزد کارگران نپالی برای ماه‌ها پرداخت نشده است؛ دستمزد و گذرنامه این کارگران به منظور ایجاد محدودیت برای آنها ضبط شده است.در بعضی مواقع، در کارگاه‌های ساختمانی، آب آشامیدنی رایگان ‌ در دسترس نبوده است.

در ادامه بیانیه سازماندهندگان جام جهانی آمده است که " امنیت، بهداشت و سلامت و احترام تمام کارگران مشغول در پروژه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ برای کمیته بیشترین اهمیت را دارد"

همچنین در این بیانیه آمده است که " اعضای کمیته خود را متعهد می‌داند که این رویداد وسیله‌ای باشد برای فراهم کردن شرایطی که زندگی همه کارگران مشغول به کار در قطر متضمن بهبود روزافزون باشد

مقامات قطری مصرند که شرایط کاری برای کارگران مشغول به کار در کارگاه‌های ساختمانی مربوط به جام جهانی ۲۰۲۲ مناسب خواهد بود.

در ادامه بیانیه صادر شده توسط مقامات قطری آمده است که بنا به تعهداتی که در پیشنهادشان برای میزبانی جام جهانی به فیفا داده‌اند حق برخورداری کارگران از صحت و سلامت و امنیت از بالاترین اولویت برخوردار است.

پیش از انتشار گزارش گاردین، رادیو ۵ بی‌بی‌سی با حسن الذوادی، مدیر اجرایی جام جهاینی قطر ۲۰۲۲ مصاحبه‌ای انجام داده بود.

آقای ذوادی در پاسخ به سوالی در مورد شرایط کار گفته بود: "اولویت ما در مورد شرایط کاری کارگران تامین امنیت، بهداشت، سلامت و احترام به تک تک افراد مشغول به کار کورد دقت و توجه کامل است".

او از نظارت دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل به شرایط کار در قطر خبر داد و اعلام کرد در این مورد باب هرگونه گفتگویی با آنها باز خواهد بود.

پیش از اینکه مسئله شرایط کاری "سخت" در قطر مطرح شود برخی از دست‌اندرکاران فوتبال از شرایط سخت بازی در گرمای طاقت‌فرسای قطر انتقاد کرده بودند و برگزاری این مسابقات را در تابستان قطر غیر ممکن دانسته بودند.

بعد از این انتقادات فیفا در بیانیه‌ای از "تماس دوباره با مقامات قطری" خبر دادند.

قرار است مقامات اجرایی فیفا در جلسه‌ای که در تاریخ ۴-۳ اکتبر در زوریخ برگزار می‌شوند در مورد امکان انتقال زمان برگزاری مسابقات به زمستان بحث کنند.

وضعیت نگران کننده کارگران مهاجر در قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال

بی بی سی :

حدود دو سال و ۹ ماه پیش؛ "فدراسیون جهانی فوتبال"؛ قطر را میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ معرفی کرد، تصمیمی که از همان اول، بحث های زیادی به همراه داشت. تغییر زمان جام جهانی از تابستان به زمستان یکی از بحثهای جدی پس از این انتخاب بود که مخالفان زیادی در پنج قاره جهان دارد. اما موضوع دیگری که اخیرا دامن این امیر نشین حاشیه خلیج فارس را گرفته، وضعیت کارگران مهاجری است که در شرایطی سخت قطر را برای میزبانی اولین جام جهانی در خاور میانه آماده می کنند.

مجید نوریان گزارش می دهد.

  

+50
رأی دهید
-1

کارگر - هلسینکی - فنلاند
یعنی اینها نمیدونن بردهداری جزٔ تاریخ این کشورهاست
جمعه 5 مهر 1392 - 11:31
شب قطبی - دبی - امارات
یکی به این خبرنگارها بگه یه سفری هم به دبی بزنید.سفر بدی نیست.یه خرده وجدانها بیدارتر میشه
جمعه 5 مهر 1392 - 11:38
ba ham bashim - آذربایجان - ایران
کور بودید که تا حالا نمیدیدید؟
جمعه 5 مهر 1392 - 13:00
yas abi - ببرسل - لز
قطر به لطف میدان گازی و پول سرشار آن، به یک فضول منطقه تبدیل شده، تو همه چیز دخالت می‌کند، و لابی او هم پول است. جم جهانی‌ ۲۰۲۲ را از انگلیس برد، ببین انگلیسیها که عمری است دیگران را میخرند چطور از قطر خوردند. فضول در سوریه، مصر، لبنان، هر جا که بتونه، تو فدراسیون فوتبال، خرید بازیکنان خارجی‌ و استعمار آنها (که برای قطر بازی کنند)، ولی‌ سعی‌ می‌کند با همه رابطه خوب داشته باشد.
جمعه 5 مهر 1392 - 11:22
کبالت3 - کرج - ایران
آقای محترم رشوه رو گرفتی حالا دبه میکنی اگه یه کشور تو تمام دنیا فاقد صلاحیت برای برگزاری جام جهانی باشه اون کشور قطعا قطر ه اما بقول معروف پول داشته باش رو سبیل شیخ نقاره بزن .حالا برید لنگ ببندید وعرق بریزید .البته شاید شیخ تا اون موقع دستگاه آفرینش رو هم بخره و گردش زمین و کائنات رو هم تغییر بده کبلائی.
جمعه 5 مهر 1392 - 14:18
odin - انتورپن - بلژيك
امیدوارم وظیفه خودشون رو درست انجام بدن و جام جهانی رو به کشوری بدن که زیرساختها و وسعت و تجهیزات و میل به میزبانی در ملت و کشور رو داشته باشه. در کل اسیا کدوم کشوره که همه اینها رو باهم داشته باشه؟ فقط ایران. اما ایران متاسفانه یک مشکل بزرگ هم داره. خامنه ای و دار و دسته شریعمتداری و .. بزرگترین مشکل برای توسعه و پیشرفت این مملکت هستن. و تا زمانی که ایران در انزوا باشه این دار و دسته مثل زالو تغذیه میکنن و مفت میخورن. این انگلها رو کنار بزنیم الگوی ما حتا ژاپون هم نخواهد بود. خودمون الگو تعیین میکنیم، اصلآ تو دهن الگو میزنیم.
جمعه 5 مهر 1392 - 16:11
aram. - کردستان - ایران
لعنت به پول که از خر آدم می سازد.
جمعه 5 مهر 1392 - 19:26
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
شب قطبی - دبی - امارات- شما کاملاً درست میفرمائید که اشاره به وضع اسفناک کارگران ساختمانی دبی در امارات کردید که همه خارجی اند از پاکستانی و هندی گرفته تا غیره چونکه من چند سال پیش در دبی امارات بودم و با چشم خودم دیدم که در آن گرمائی داغ تابستانی وحشتناک دبی کارگران تحت چه شرایط سختی کار میکردند که آدم اشکش در میآمد از این همه استثمار و بهره کشی کارگران بدبخت با دستمزد ناچیز. تازه کارگران افغانی ساختمانی در تهران با همه بدرفتاریها و ظلم و ستم به آنها پیش این کارگران در امارات و قطر شرایط بهتری دارند. حالا بعضیها که دم از اسلام و مسلمانی میزنند ببینند که بیشترین ظلم و ستم در همین کشورهای اسلامی به مردم قشر پایین و فقیر و زحمتکش جامعه میشود. مرگ بر هرچه استثمارگر از عرب و ایرانیش گرفته تا غربی و شرقی اش! حالا روزی صد بار از بلندگوی مسجد اذان پخش کنند: حى على خیر العمل! راستی این کاربر prince of darkness - دبی - امارات کجاست که مدافع قطر بود و هست؟ تا دیر نشده امتیاز برگزاری جام جهانی 2022 را باید از قطر بگیرند بخاطر عدم وجود حقوق کارگری !!
شنبه 6 مهر 1392 - 00:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.