ظریف پس از گفت‌وگوهای اتمی: جان کری بسیار مثبت بود

گفت‌وگوهای پراهمیت هسته‌ای، با حضور محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا در نیویورک برگزار شد. تیم ایران و آمریکا در این  جلسه در کنار یکدیگر نشستند.

 این نشست که در سطح وزیران خارجه برگزار شد به خاطر مواجهه جان کری و  محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران در دور یک میز اهمیت بیشتری یافته است. آخرین دیدار مستقیم وزیران خارجه ایران آمریکا به گفت‌وگوی ابراهیم یزدی و سایروس ونس در سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد.

پس از اتمام جلسه جان کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا و  کاترین اشتون هماهنگ‌کننده مذاکرات، از این نشست ابراز رضایت کردند.  جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف مستقیما صحبت کرده است.

 محمد جواد ظریف این نشست را «بسیار سازنده» و «بسیار جدی» توصیف کرد. ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد که از طریق مذاکره همه تحریم‌ها برچیده شوند.

 محمد جواد ظریف پس از اتمام جلسه به جلسه سخرانی  حسن روحانی در شورای روابط خارجی آمریکا رفت و روحانی از وی دعوت کرد که به تریبون بیاید.

 وزیر خارجه ایران خود تایید کرد که با همتای آمریکایی‌اش دیدار و گفت‌وگوی مستقیم در حاشیه نشست داشته است.

وزیر خارجه ایران جان کری را «بسیار مثبت» توصیف کرد و گفت درباره  چندین موضوع به طور بسیار فشرده گفت‌وگو داشته است.  ظریف گفت که جان کری هم دیدگاه‌های اوباما را منتقل کرده است. ظریف گفت که اکنون  موقع عملی‌ کردن حرف‌هاست.

 ظریف پیش از رفتن به جلسه سخنرانی روحانی، گفت‌وگوی بسیار کوتاهی هم با خبرنگاران داشت.

 ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، پس از اتمام  جلسه «لحن» و «فضای» گفت‌‌وگوها را «بسیار مثبت» توصیف کرد.

رئیسان جمهوری ایران و آمریکا  هر دو وزیران خارجه خود را مامور کرده‌اند که در مذاکرات ۱+۵ شرکت کنند.

 باراک اوباما در سخنرانی سازمان ملل خود گفت به جان کری  برای تماس با ایران و در هماهنگی نزدیک با دیگر اعضای گروه ۱+۵ ماموریت داده که مذاکرات هسته‌ای را پیگیری کند.

 حسن روحانی هم گفته است که محمدجواد ظریف را  مامور پیگیری مذاکرات کرده است.

 روحانی که پیش از نشست ۱+۵ با کاترین اشتون و رئیس شورای اروپا دیدار کرده بود، گفته است در تلاش است به مسئله هسته‌ای ایران در ظرف سه تا شش ماه فیصله دهد. او موقعیت کنونی را وضعیت باخت- باخت توصیف کرده است.

 کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا، که مذاکرات را هماهنگ می‌کند اظهار داشت که حضور  محمد جواد ظریف به پویایی مذاکرات انجامیده است.
 
 اشتون گفت در حدود دو هفته‌ دیگر با ظریف در ژنو دیدار خواهد داشت.

در همین حال همزمان با آغاز گفت‌وگوی ۱+۵ حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد. پیش از آغاز سخنرانی وی محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل سخنان کوتاهی ایراد کرد. شورای روابط خارجی آمریکا مرکز پژوهشی آمریکایی با نزدیک به ۴۷۰۰ عضو است. افرادی مانند چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا و فرید زکریا روزنامه‌نگار و پژوهشگر عضو این موسسه غیردولتی هستند.

 روحانی در این مرکز که به بیان مواضعش پرداخت و در پرسش‌وپاسخ‌ها، ابراز امیدواری کرد روند آزادی زندانیان سیاسی ادامه یابد. وضعیت زنان، اینترنت و فیس ‌بوک ماهواره، سیاست خارجی، یهودیان، هولوکاست و... از جمله موضوعاتی بود که حضار از روحانی سئوال می‌کردند.

  در حالی که حسن روحانی در حال صحبت در شورای روابط خارجی آمریکا بود، محمد جواد ظریف، پس از اتمام نشت ۱+۵ در این جلسه حضور یافت و  روحانی به او «خسته نباشید» گفت.

+230
رأی دهید
-17

marg bar doshman - لندن - انگلستان
آفرین ایران ما شکست ناپذیریم
جمعه 5 مهر 1392 - 01:47
Marde shab - لندن - انگلستان
مرگ بر دشمن تو چرا همش تو توهم دشمن،جنگ،خاکریز،عملیات و پیروزى هستى بابا. خدا وکیلى قرص مرصى چیزى مى خورى؟؟؟؟
جمعه 5 مهر 1392 - 02:42
ab shangooli - لندن - انگلند
امیدوارم که در آینده ای‌‌ نزدیک ایران به جایگاه اصلی‌ خودش باز گرده.
جمعه 5 مهر 1392 - 02:58
lucina - تهران - ایران
خدا گر ز حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری
جمعه 5 مهر 1392 - 03:28
htafas - مادرید - اسپانیا
همه سر کاران ..علی‌ گدا به چند ماه دیگه زمان نیاز داره و می‌خواد امریکایها رو دور بزنه. همه سر کاران بابام جان
جمعه 5 مهر 1392 - 04:41
Roya Persian - شهرکرد - ابران
عالی بود ، به آینده کشور امیدوار شدم
جمعه 5 مهر 1392 - 05:38
razmandeh - استکهلم - سوئد
به سلامتی‌ رهبر جامعه زهر را بالا کشیدند !!!! به این میگن نرمش زهر ماری !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جمعه 5 مهر 1392 - 05:42
بابک - سبزوار - ایران
هیئت ایرانی خیلی باسوادتر-قویتر-ومثبت تر از هیئت امریکایی بود.
جمعه 5 مهر 1392 - 06:19
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
این رژیم در حال فروپاشی بود اما دست روباه شیاد بار دیگر خودش رو از این مهلکه نجات داد . چنان به غلط کردن افتادند که مجیز جان کری رو میگن . ملت ایران سزاوار همین حکومت هست .
جمعه 5 مهر 1392 - 06:25
omidvaran - نورکل - امریکا
زنده باد روحانی وظریف وتیم همراه که دراین سفر ستاره جلسات درنیویورک بودند وتوانستند نکبت وانزجار دوره احمدی ابله را تاحد قابل توجهی پاکسازی کنند - افرین به ظریف که بادرایت وکاردانی عهده دار سکان کشتی دیپلماسی کشورشده وبامید به موفقیت انهادرراه اعتلای وطنمان.
جمعه 5 مهر 1392 - 06:32
iranPowerful - ایران - ایران قدرتمند
درود بر رهبر ایران,رییس جمهور,مردم و ملت ایران و ارتش ایران که توانسته در مقابل آمریکا بایستد...مرگ بر استعمار گران که به فکر غارت و قتل عام ملت های مستقل هستند...
جمعه 5 مهر 1392 - 09:16
Hojati 47 - استکهلم‌-سوئد - استکهلم‌-سوئد
مرسی‌ آقای روحانی مرسی‌ آقای ظریف ..
جمعه 5 مهر 1392 - 09:45
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
چی شد؟ تا دیروز که انگلی نژاد به آمریکا فحش می داد و قهرمان بود! حالا یه هویی ساندیس خورا می گن آفرین ایران ما شکست ناپذیریم؟ تویی که مرگ بر دشمنی موقع جنگ با صدام توی کدوم سوراخ موشی مخفی شده بودی؟ وقتی بارون گلوله روی سرما بود کجا مشغول عیاشی بودی که حالا طلبکار مردمی؟
جمعه 5 مهر 1392 - 09:48
مهرداد2538 - تهران - ایران
امیدوارم سپاه و خامنه ای دوباره یک کلمه نگویند و گند بزنند توی این جریان.
جمعه 5 مهر 1392 - 10:38
فريادزيره آب - اهواز - ایران
مرگ بررهبرکجایی رهبرت کم آورد؛بدبخت رهبرکه میگفت تحریمهاهیچ تاثیرنداره؛ قمارباز اگه نگه به...اونجاش پاره میشه
جمعه 5 مهر 1392 - 11:24
samira joon - مشهد - ایران
امیدوارم اینهمه مثبت در مثبت نتیجه ی واقعا مثبت رو هم برای مردم ایران داشته باشه و ایندفعه مثل نشست ترکیه نتیجه ی خوشبینی ها و مثبت دیدن ها پایان بدی نداشته باشه
جمعه 5 مهر 1392 - 11:36
بی غم - تهران - ایران
به نظر من آخر مذاکرات هسته ای به این ترتیب است که ظرف 3 تا 4 ماه آینده ایران به غنی سازی در مقیاس 5 درصد در خاک ایران رضایت می ده و در عوض تحریم های نفتی و بانکی برداشته می شن. البته تا زمانی که اوباما رضایت کنگره رو جلب کنه چند ماهی طول می کشه اما انگلیس فرانسه و آلمان بلافاصله به بازار ایران برمی گردن. درسته تحریم ها رو اقتصاد ایران خیلی فشار آورده اما مخصوصا اروپایی ها هم از این بابت متضرر شدن. همین ماه گذشته براساس گزارش بی بی سی میزان سود خالص کارخانه رنو بعد از خروج از ایران 60 درصد کاهش پیدا کرد که این یعنی ورشکستگی قریب الوقوع شرکت رنو. بی خود نبود که اولاند اولین رییس جمهور اروپایی بود که توی نیویورک با روحانی دیدار کرد و تمایلش رو برای بهبود روابط با ایران نشان داد. بجز منابع نفت و گاز، بازار مصرف ایران به عنوان یکی از کشورهای پرجمعیت خاورمیانه چیزی نیست که به راحتی بشه از اون چشم پوشی کرد.
جمعه 5 مهر 1392 - 12:23
invincible - مینستا - آمریکا
ساندیس خورهارو نگاه کنید که چطور بجای شعار مرگ بر آمریکا به غلط کردن افتادن!! اینها همون شعبون بی‌ مخهای زمان شاه هستن که همیشه خائن و بعضی‌ موقعها جاشون رو با لمپنها عوض می‌کنن ولیکن مردم ایران شما رو برای همیشه به زباله دن تاریخ میریزند اگر باور ندارید لیبی‌ رو یادتون نره---خامنه‌ای هم مثل خمنی دجال جام زهر رو باید بخوره و با آخوندهای کثیف گورشون رو از ایران کم کنن-ما راهرو مصدق و فاطمی هستیم!!!
جمعه 5 مهر 1392 - 14:18
kamran631 - لیون - فرانسه
بی غم - تهران - ایران - با کامنت شما موافقم. فردای ملاقات روحانی با هولاند، یک روزنامه فرانسوی تیتر زد که ایران تغییر رویه داد !! به احتمال زیاد اینها با هم به یک توافقی می‌رسند، شبیه آنچه که شما نوشته اید، بدبخت مردم داخل ایران که چیزی برایشان عوض نخواهد شد ...
جمعه 5 مهر 1392 - 15:03
دانشجوی ایرانی - تهران - ایران
htafas - مادرید - اسپانیا. باهات موافقم اما بیشتر از همه خامنه ای ملت ایران رو سر کار گذاشته می گی نه حالا ببین!
شنبه 6 مهر 1392 - 17:14
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.