نقل قول هاشمی از خمینی: آمریکا را از تجدید رابطه مأیوس نکنید

خودنویس : خاطرات هاشمی رفسنجانی: در مورد آمریکا نظر امام، این است که نباید آمریکا را در تجدید رابطه مأیوس کرد، ولی به این زودی برای مردم قابل قبول نیست.»

در شرایطی که شواهد و قرائن گوناگون، نشان‌دهنده «نرمش» تاکتیکی جمهوری اسلامی در مذاکره با آمریکا است، «پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» با انتشار روزنوشت خاطرات وی در تاریخ بیست و سوم شهریورماه ۱۳۶۷ (۹ ماه پیش از مرگ آیت‌الله خمینی)، توصیه‌ای از او خطاب به هاشمی را نقل کرده که بر اساس آن، نظر خمینی این بوده که: «نباید آمریکا را در تجدید رابطه مأیوس کرد، ولی به این زودی برای مردم قابل قبول نیست».  

همچنین، روز گذشته، حسن روحانی در آستانه سفر به نیویورک، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» از فرا رسیدن زمان «تعامل سازنده» با آمریکا خبر داده بود.

در همین حال، نعیمه اشراقی، نوه خمینی و از حامیان هاشمی رفسنجانی، در صفحه فیس‌بوک خود، پیشنهاد کنار گذاشتن شعار «مرگ بر آمریکا» را داده و نوشته است: «شعار "مرگ بر آمریکا" را از لیست شعارهای رسمی کشور و از بلندگوهای نمازجمعه و... حذف کنیم. این به معنای پشتیبانی از سیاست‌های آمریکا نیست، بلکه به افتخار ورود به دنیای دیپلماسی جدید و گفتمان صلح‌جویانه و قهرمانانه است»؛ چندی پیش نیز نقل قول نعیمه اشراقی از هاشمی درباره بحران سوریه و نیز انتشار تصویر فتوشاپی دخترش، نعیما طاهری، توسط او جنجال‌ساز شده بود.

متن کامل روزنوشت خاطرات هاشمی رفسنجانی، به شرح زیر است:

«در اخبار صبح رسانه‌های جهانی، فشار بر عراق سنگین است و از ما به خوبی یاد می‌شود. عراق شرط‌‌هایی برای رفتن به نیویورک گذاشته که مهم نیست. در منزل بودم. کار زیادی نداشتم. فاطی و سعید و سارا برای سفر به کره جنوبی به فرودگاه رفتند. مهدی با صورت باندپیچی برای ثبت نام در ترم جدید به دانشگاه رفت. عفت، ظهر مهمان خانم آقای موسوی اردبیلی بود.

عصر خدمت امام رفتم. تنها در بالکن حیاط نشسته بودند و روزنامه می‌خواندند و فواره حوض کوچک حیاط زمزمه‌ای داشت. منظره جالبی بود. درباره ادغام نیروهای مسلح مذاکره شد. با ادغام امکانات پشتیبانی موافقند، اما در حال حاضر، ادغام ارتش و سپاه را صلاح نمی‌دانند و به طور جزم می‌گویند جنگ تمام شده و دیگر تجدید نمی‌شود و ادغام را مایه دعوا و نزاع و نارضایتی می‌دانند.

درباره سیاست خارجی، روابط با کشورهای اروپایی من‌جمله انگلیس را بی‌مانع می‌دانند و در مورد آمریکا نظرشان این است که نباید آمریکا را در تجدید رابطه مأیوس کرد، ولی به این زودی برای مردم قابل قبول نیست.»

+56
رأی دهید
-23

cyrus* - تهران - ایران
این دقیقا همون جریانیه که در اسلام تحت عنوان «احادیث» الان هزار ساله ملت را باهاش سرکار گذاشتن و ملت احمق هم مثل الاغ دنبال اینها راه افتاده و با قصه هاشون رقصیده
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 02:20
compatriot - تورنتو - کانادا
هاشمی‌ و خم می نی‌ با هم غلط بیجا کردند. این نادانها ملتی را با فریب به بازی‌ گرفتند و ایران را تبدیل به ویرانه‌ای کردند. ذلت ابدی بر هر دوی شما باد.
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 03:30
sandalikhali110 - تهران - ایران
زنده باد هاشمی رفسنجانی
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 03:53
نیایش - تهران - ایران
البته چون خمینی پست به نرخ روز نون میخورد. اهای نوه ادم پستی مثل اون به چی افتخار می کنی به اینکه نوه کسی هستی که جوانهای مردم روبه خاطر فکر وعقیده اشون شکنجه و اعدام کرد. تو واقعا فکر میکنی خمینی جایی میان مردم داره البته فقط برای کسانی با ارزشه که از قبل اون نون میخورن ! نوه جلاد بزرگ بودن افتخار نداره. کسی که میگفت مرگ خوبه اما برای همسایه . ازادی خوبه اما برا نوه نتیجه هاش نه مردم عادی !
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 06:46
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
1.در این برهه تاریخی ما نسل بعد از انقلاب شاهد ضربه سنگینی به پیکره نظام جمهوری هستیم. همان مقوله ای که من به شخصه هم انتظارش را داشتم و هم آرزویش را. هژمونی بر اساس یک اصل مهم تعریف شده بود. و آن شعار مرگ بر آمریکا بود. این موقعیت را میتوان با شرایط دهه 30 و 40 میلادی به بعد اتحاد شوروی مقایسه کرد که دشمنی اش با غرب بر اساس اقتصاد سوسیالیستی تعریف شده بود ولی در همان زمان مذکور شوروی با روی آوردن به اقتصاد سرمایه داری دولتی از میان تهی شد و اگرچه دیر اما سرانجام سرنگون شد. جمهوری اسلامی که در ابتدا به شکلی هم اقتصاد سوسیالیستی و هم شعار مرگ بر آمریکا را صرف میکرد بعد از دوران موسوی و خاتمه جنگ و روی کار آمدن رفسنجانی سیاستهای اقتصادی سوسیالیستی نیم بند را رها و به اقتصاد نئو لیبرالیستی روی آورد که این خود اولین مرحله در عقب نشینی از آرمانهای انقلاب به زعم خودشان اسلامی بود.
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 08:38
کمون سرخ - استکهلم - سوِِئد
2.و حال میبینیم که در این مقطع تاریخی نیز آنها با دستانی خالی و اقتصادی ور شکسته و به لطف سیاستهای به اصطلاح تنش زدای دموکراتها در آمریکا در یک آچمس سیاسی برای سر کشیدن جام ذهر دوم (نرمش قهرمانانه) قرار گرفته اند. امید است مردم ایران با دنبال کردن وقایع سیاسی بر مطالبات خود افزوده و همچنان که با مبارزه جانانه خود نقاب از چهره سیاست 34 ساله پشت پرده ایران آمریکا گشوده اند زین پس نیز با سیاستهای استعماری به هر شکل ممکن مبارزه کنند.
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 08:39
سرلشکر فیروزابادی - تبریز - ایران
امیدوارم هر چه زودتر کشور امریکا با کشور ایران رابطه دوستانه برقرار کنه.ای کاش کشورم ایران به جای ارتباط با کشورهای دیگر فقط با کشور امریکا رابطه داشت.امریکا یعنی همه چیز.زنده باد امریکا و امریکایی٫ زنده باد ایران و ایرانی.
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 09:03
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
مرده شور خودت و خاطراتت را ببرد. مردک بیمار در بالکن نشسته و با خودش سنتور میزده و هی چپ و راست از خودش قوانین و فرامین جدید در می آورده که: آره این خوبه، نه این بده، حالا وقتش نیست و.. آخه یکنفر نبوده به این مردک ابله بگوید که مگر تو با اون مغز متحجرت چقدر میتونی عاقل باشی که در باره آینده مملکت و ملتی تصمیم بگیری؟ مگر خود بی همه چیزش نمی گفت که زمانی پدران ما رضا شاه را قبول کردند ولی نسل ما خواهان نظام چهلوی نیست! خب حالا هم پدران ما این رژیم اسلامی را انتخاب کردند ولی نسل ما خواهان این نظام نیست! ختم کلام اینکه: خاک بر سر این رژیم و این ملت نفهم!
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 13:36
perser68 - فلوریدا - امریکا
رفسنجانی‌ خفه شو!!!بعد از ۳۴سال رابطه با آمریکا!به جرم داشتن عقیده و نظری مخالف با خمینی جلاد،بچه‌های ایرانی‌ رو به جوخه‌های اعدام سپردند و امروز با خیال راحت به گ.. خوردن!ننگ به رفسنجانی‌ دایناسور بد ترکیب لجن با همه آخوند‌های ریز و درشت جمهوری منفور اسلامی
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 15:04
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
عججججججججججججججججججججججججججججججججججب!
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 15:28
کبالت3 - کرج - ایران
آ شیخ یه بار 25 سال پیش یه نقل قول از امام در آوردی و رهبر تعیین کردی و این شد اوضاع حالا هم از جعبه ابزار خاطرات تلمبه چاه بازکن در آوردی دیگه چی تو چپت داری؟ رو کن کبلائی.
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 19:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.