پارلمان اسکاتلند همه‌پرسی استقلال از بریتانیا را بررسی می‌‌کند

 

پارلمان محلی اسکاتلند درباره کسب استقلال از بریتانیا مذاکره می‌کند.

روز چهارشنبه، ٢٧ شهریور (١٨ سپتامبر)، الکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند با حضور در پارلمان محلی از پیشنهاد دولت خود برای استقلال این بخش از بریتانیا دفاع کرد و گفت که برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند "فرصتی تاریخی" برای مردم این سرزمین خواهد بود.

قرار است همه‌پرسی استقلال اسکاتلند یک سال دیگر برگزار شود و در حالیکه حزب ملیگرای اسکاتلند، به رهبری آقای سالموند، از استقلال این سرزمین حمایت می‌کند، احزاب اصلی بریتانیا، از جمله حزب حاکم محافظه کار و حزب کارگر، همچنان خواستار حفظ یکپارچکی بریتانیا هستند.

آقای سالمون گفت که اسکاتلند "ارزشمندترین" بخش از کشور بریتانیاست و عملکرد دولت محلی نشان می‌دهد که به عنوان یک کشور مستقل، آینده روشن‌تری خواهد داشت.

همچنین، نیکلا استرجن، معاون وزیر اول اسکاتلند، گفته است که امیدوار است دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در یک مناظره عمومی با آقای سالموند با موضوع جدایی اسکاتلند شرکت کند.




پارلمان اسکاتلند از اختیارات محدودی برخوردار است



وی با رد این نظر که اسکاتلند استطاعت اداره امور خود به عنوان یک کشور مستقل را ندارد، گفت که "ما یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان هسیتم و طی سی سال گذشته، مالیات سرانه مردم اسکاتلند به مراتب از متوسط مالیات سرانه پرداختی در کل بریتانیا بیشتر بوده است.

آقای استرجن افزود که در صورت استقلال اسکاتلند، این کشور به تناسب سهمی که در تولید ناخالص داخلی بریتانیا دارد، بخشی از بدهی‌های دولتی این کشور را برعهده خواهد گرفت.


بازگشت به گذشته؟

سرزمین اسکاتلند، با جمعیتی حدود پنج و نیم میلیون نفر از شصت و سه میلیون جمعیت بریتانیا، در کنار انگلستان و ایرلند شمالی یکی از سرزمین‌ها - یا ملت‌های - تشکیل دهنده کشور "پادشاهی متحده" است. کشور پادشاهی متحد معمولا بریتانیا هم خوانده می‌شود.

در اوایل قرن هفدهم، با درگذشت الیزابت اول، ملکه انگلستان و ایرلند که فرزندی از خود برجای نگذاشت، تاج و تحت انگلستان به جیمز، پادشاه وقت اسکاتلند رسید و او برای نخستین بار، پادشاه دو کشور مستقل اسکاتلند و انگلستان شد.




استقلال اسکاتلند رابطه آن با انگلستان را به عصر جیمز اول باز می‌گرداند



در اوایل قرن هجدهم، پارلمان‌های انگلستان و اسکاتلند با تصویب "لایحه وحدت" تصمیم گرفتند که دو کشور اسکاتلند و انگلستان به یک کشور یکپارچه با عنوان "بریتانیا" تبدیل و پارلمان‌های دو کشور در هم ادغام شود. به این ترتیب، اسکاتلند موقعیت خود را به عنوان یک کشور مستقل با پارلمان ملی از دست داد و عملا تابع دولت مرکزی بریتانیا، مستقر در لندن شد.

در اوایل قرن نوزدهم، بنا بر ملاحظات ناشی از تحولات در شرایط بین‌المللی آن زمان، دولت بریتانیا اعلام کرد که عنوان این کشور را به "پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند" تغییر می‌دهد که همچنان عنوان رسمی بریتانیاست.

بریتانیای کبیر یک عنوان جغرافیایی است که به سرزمین شامل انگلستان، اسکاتلند و ویلز در غرب انگلستان اطلاق می‌شود.

برای سال‌ها، ملیگرایان اسکاتلندی خواستار استقلال عمل بیشتر مردم این سرزمین بودند که به تصویب قانون تشکیل پارلمان اسکاتلند و برگزاری نخستین انتخابات این پارلمان در سال ١٩٩٩ و تشکیل دولت محلی منجر شد. در حال حاضر، علاوه بر پارلمان ملی بریتانیا در لندن، سرزمین‌های ایرلند شمالی، ویلز و اسکاتلند نیز دارای مجالسی با اختیاراتی در زمینه اداره امور داخلی خود هستند.

پارلمان اسکاتلند بیش از ١٢٠ عضو دارد و بر اقدامات دولت محلی اسکاتلند نظارت می کند.

در صورت استقلال اسکاتلند و باقی ماندن ملکه بریتانیا به عنوان رئیس کشور جدید، رابطه بین این کشور و انگلستان کمابیش به وضعیت پانصد سال پیش باز می‌گردد.

+34
رأی دهید
-12

shirvan - اربیل - عراق
به امید روزی که همهٔ ملت‌ها بتونن سرنوشتشنو خودشون تعیین کنند، نه اینکه همیشه زیر فشار ظلم اشغال گران باشن.
‌پنجشنبه 28 شهريور 1392 - 13:49
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
به این می گویند حقوق بشر و دموکراسی واقعی و فرهنگ بالای انگلیس در عمل ! جرات ملت انگلیس تا حدی هست که انسانیت را به انگلیسیت ترجیح نمی دهند با اینکه انگلیسی ها ۱۰برابر اسکاتلندیها هستند ! در حالی که در کشور ما با اینکه طبق نوشته قانون اسالی اصل ۱۹ و ۱۵ غیر فارسها حقوق مساوی با فارسها باید داشته باشند و در کنار زبان رسمی زبانهای دیگر هم باید بزبان ان منطقه تحصیل شود ولی حالا دفاع غیر فارس در ایران از این قانون شده دفاع از امریکا٬اسرائیل٬روسیه٬غرب ٬ترکیه و عربستان ! قانون در مورد زبان فارسی مو به مو و خروارها اضافی انجام می گیرد اما در مورد زبان٬ملت٬تاریخ٬سنت و فرهنگ غیر فارس فقط انکار یا اشکارا تهدید٬توهین٬تحقر و عوام فریبی ماننده اذری گفتن به ترکا !
‌پنجشنبه 28 شهريور 1392 - 13:05
Cyrus749 - برایتون - انگلستان
به امید بازگشته آذربایجان ارمنستان بحرین ،و قسمتهای کردنشین عراق به کشور عزیزمون ایران . زنده باد ایران
‌پنجشنبه 28 شهريور 1392 - 18:38
Uk.ali - لیورپول - انگلیستان
Cyrus749-برایتًون -انگلیس- نفس آت از جای گرم می اید ! برو سر قبری گریه کن که توش مرده باشد این قبر خالی هست ! مگر مغز خر خورده اند که از گلستان بیایند به باتلاقستان ! إنکار شوند مثل ٧٠ درصد غیر فارس دیگر ! شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لوف لوف خورد گهی دانه دانه !
‌پنجشنبه 28 شهريور 1392 - 21:53
تاراز - لیدز - انگلستان
علی لیورپول.تمام مردم دنیا فقط با یک زبان می توانند باهم دیالوگ داشته باشند و آن هم یک زبان گلوبال هست که منشا علم دانش تکنولوژی دمکراسی حقوق بشر و خیلی مسائل دیگر هست به نام انگلیسی.شاید شما دانش اطلاعات و آگاهی لازم را نداری یا نمی دانی .ایران یک سرزمین برزگ و سیع و با تنوع قومی زبانی فرهنگی و دینی بوده است که چندین امپراطوری هم در طول تاریخ داشته.پس برای ارتباط سخن گفن با هم نگارش دولت داری دیوانسالاری به یک خط و زبان واحد احتیاج بوده.زبان پارسی فقط برای گفتگو بوده همانطور که اگر من به زبان مادری و شما به زبان مادری گفتگو کنیم همدیگر را متوجه نمی شویم .قوم فارسی وجود ندارد.فاشیسم و ظلم و برتری فارسی نیست این دیکتاتورها بودن که به همه ظلم کردن .در این 35 سال صدها وزیر معاون و مدیر بودن حتی در قبل که همه ترک زبان بودن.ایران مملکت همه و مال همه هست و کسی بر کسی برتری ندارد.ولی باید هم به همه اقوام و جمعیتها به مساوات و عدل برخورد شود و احترام گداشت چه زبان چه فرهنگ و هر آئینی.
‌پنجشنبه 28 شهريور 1392 - 21:47
Uk.ali - لیورپول - انگلیستان
را از-لید -انگلیس-دوره عوام فریبی خیلی وقته تمام شده ! من گفتم تحصیل زبان مادری در کنار زبان رسمی با اینکه بدون هیچ رفراندومی فارسی شده رسمی ،فعلا قبول ! پس چرا با چوب یکسان سازی نسل کشی غیر فارس می کنید ؟ چرا انگلیسی نباشد تا ما بهمیم به جای أفغانستان در دنیا چه خبر هست ما به دنیا أمده اسم نه زیر چکمه های فاشیسم و شئونیزم .یک مثلی هست گویند با زور ،بازار نمی شود ، تکنولوژری،فرهنگ،و سواد و اتحاد ملی وطن اگر می خواهید بأید در سایه زبان مادری زبان قدرت مند دنیا انگلیسی را یاد گرفت نه تحمیل زبان قوم ٣٠درصد بر ٧٠درصد و برتری جویی یک قوم و در عمل رآه صربهای یوگسلاوی...
جمعه 29 شهريور 1392 - 09:51
mehrdad58 - لندن - انگلیس
از ما ایرنینها نژاد پرست تر روی زمین نیست .افغانی بدبختی که ۳۰ ساله تو ایران زندگی‌ می‌کنه هنوز هیچی‌ نداره ! به بچش که تو ایران بدنیا اومده حتی شناسنامه هم نمیدن ! به ماهم میگن انسان ! ما کجا ! و اینها کجا
جمعه 29 شهريور 1392 - 11:59
Ukguy4u - لندن - بریتانیا
شیروان از اربیل و علی از لیورپول لطفا قبل از اظهار نظر کمی تاریخ مطالعه کنید. ایران از هزاران سال قبل یک کشور یکپارچه بوده ولی بریتانیا از اتحاد چند کشور تشکیل شده که الان تصنیم گرفتن جدا بشن . ما در ایران کشور اذربایجان یا کردستان نداشتیم درضمن اگه ظلمی در ایران هست کرد و فارس و اذری نداره. درضمن استفاده از کلمه ترک اشتباهه دلیل نمیشه هر کی ترکی حرف نیزنه ترک باشه مگه مردم امریکا و کانادا و استرالیا انگلیسی هستند؟
جمعه 29 شهريور 1392 - 10:48
shirvan - اربیل - عراق
Cyrus749 - برایتون - انگلستان تو خیلی‌ توهم زدی،‌ای کاش کمی‌ از فرهنگ اونجایی که داری توش زندگی‌ میکنی‌ بهت می‌رسید، کردستان الان داره برمیگرد به چند هزار ساله قابل خودش. خبر‌های خوشی‌ در راه هست. هیچ وقت ترکیه نمیتونه اسم ملت کرد تغییر بده به ترکیه بگه اینجا همه تورکن، نمی‌شه دیگه، در آینده نزدیک می‌شنوی میگن اینجا کردستان!!! زنده باد کردستان
جمعه 29 شهريور 1392 - 11:02
Alard - اِدینبرو - اسکاتلند
Uk.ali - لیورپول - انگلیستان> ,اون ۷۰ درصد که می‌گید ، کجای ایران زندگی‌ می‌کنند؟؟؟ نکنه، ساکنان استانهای فارس، خراسان،اصفهان،سمنان،مرکزی، بوشهر،هرمزگان، یزد،کرمان،تهران،مازندران،،،،،،،،، از اونجا کوچ کردن، که جمیت فارس شدن ۳۰ درصد. در ضمن کلّ جمعیت ترک استان تهران ۵۷۰ هزار نفر بیشتر نبوده ،شما میلیونیش کردید
جمعه 29 شهريور 1392 - 18:11
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
Alard-ادینبرو-اسکاتلند-۷۰درصد غیر فارس از قبیل ترک اذری٬ترک قشقایی٬ترک خراسان٬ترکمن٬ بلوچ٬عرب٬کرد و قومهای ریزه دیگر ! تهران یک دهی بیش نبود پادشاهان ترک تهرانش کردند !یوکه گای۴ـلندن بریتانیا- اسم ایران ۱۰۰سال پیش هست اسم اصلی مملکت کثیرالملکه هست و قبل از پرژن ها انجا مال سومر٬ایلام٬ماد٬بابل٬گوتی ها٬لولوییها٬اورارتوها٬خزرها و ...بودند اگر یکپارچه بود باید همه فارس می بود حالا میگی بعدا ترک شدند ! پایتخت ترکها از سلجوک گرفته تا صفویان اصفهان بود چرا انجا ترک نشد اذربایجان در ان زمان ترک شد مگه چنگیز با هلی کوپتر از مغولستان به ازبایجان امد ! انها اول از فارسستان گذشتند و بعد داخل دولتشان کردند ! شیروان-اربیل-عراق-نمی دانی اوباما هم کرد هست ! بزودی امریکا دست کردها خواهد افتاد و اصلیت امریکایها باید کرد اریایی باشد ! اول برو در کردستان خودت خودمختار باش بعد ادعای خاک همسایه !
شنبه 30 شهريور 1392 - 02:10
Alard - اِدینبرو - اسکاتلند
uk.ali - لیورپول - انگلیستان ,> شما خجالت نمیکشی میگی‌ تهران را ترک قاجار آباد کرد، شاید، اما به جاش ۱۵ شهر قفقاز و در مجموع ۲۳ شهر را دو دستی‌ به روسا و انگلیسیها واگذار کردند که فقط در قدرت بمونند، در ضمن همون کسانی که نام بردید جز قتل غارت تجاوز و کور کردن انسانها چیزی دیگری برای بشر به ارمغان نیاوردند. خودت هم میدونی‌ اما کسی‌ که خودشو زده به خواب هرگز بیدار نمیشه.
شنبه 30 شهريور 1392 - 17:59
cyrus* - تهران - ایران
uk.ali - لیورپول - انگلیستان پیچ‌های مغزت شل شده حتما یک آچار کشی‌ احتیاج داره. برو تو یوو توب بزن نظر سنجی برنامه ۹۰ ببین معنی‌ درصد رو نمیدونند.۸۰ هزار نفر رو میگند ۱۰۰ درصد سه میلیون نفر.خوب تو هم یکی‌ از انهای دیگه.۳۰ درصد فارس اشتباه میگی‌ ۳ درصد بابا.حتما یک آچار کشی‌ کن اون مغز کپک زده رو
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 00:01
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
Alard-ادینبرو-اسکاتلند-راست گفتی کسی که مثل تو خودش را بزند به خواب نمی شود بیدار ! درضمن تو باید خجالت بکشی که یا از تاریخ سر در نمی اوری یا حس شئونیستی و فاشیستی تو چشمت را کور کرده ! قبل از قاجار٬در زمان کریم خان ایران تو به کرمان٬اصفهان و فارس سه استان خلاصه بود ! این محمد خان غیور قاجار بود که ایران را بزرگتر کرد و خود ۱۸سال با روس جنگید و اخر سر جبهه شهید شد !اواخر قاجار هم علت شکست قاجار در مقابل ابرقدرت همسایه همان روسیه با خود مردم اذربایجان می جنگیند یک عدد فارس انجا شهید نشد شماها دست به دامن انگلیس بودید برای روی کار امدن رضا پالانی که با اتمام تاریخ مصرف اش اخرش هم یک گروهبان انگلیس پادشاهتان را بر جزیره موریس دق کرد ولی پادشاهان قاجار مانند محمد خان در راه وطن در خاک خود شرافتمندانه شهید شد.
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 02:47
Alard - اِدینبرو - اسکاتلند
uk.ali - لیورپول - انگلیستان ,.باور کن یک بنگالی از تو بیشتر تاریخ ایران را میدونه، بحث کردن با تو آب در آونگ کوفتنه، فقط بهت میگم، ایران اصلا ترک نداره، فقط مقداری آذری داره که اونها هم تحصیل کردهاش با بچه‌‌هاشون فارسی حرف میزنند، خصوصن دخترها که کلاس میذارن و اصلا یک کلمه هم غیر از فارسی حرف نمیزنند، بزن برو دنبال کارت مشتی
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 07:05
cyrus* - تهران - ایران
Alard - اِدینبرو - اسکاتلند درود بر شما دوست گرامی‌ جواب یک عده‌ وطن فروش مغولی رو باید اینطور داد.این مزدور زیاد چرند میگه.مثل همون پیشه وری این آرزو رو نسل اندر نسل به گور میبرند
یکشنبه 31 شهريور 1392 - 15:13
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.