اردوگاه اشرف به طور کامل تخلیه شد

منابع خبری از تخلیه اعضای باقی‌مانده سازمان مجاهدین خلق از اردوگاه اشرف خبر داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقامات عراقی نوشته است که ۴۲ عضو باقی‌‌مانده سازمان در اردوگاه اشرف، این مجموعه را ترک کردند.

دولت عراق که پس از سقوط صدام حسین روابط نزدیکی با ایران داشته است، در این سال‌های گذشته تلاش زیادی کرد تا این اردوگاه را تخلیه کند.

اعضای شورای ملی مقاومت ایران که سازمان مجاهدین خلق جزئی از آن است، این خبر را تایید کرده‌اند.

محمد محدثین، از اعضای عالی‌رتبه این شورا، گفته است مریم رجوی، رئیس شورا، از اعضای باقی‌مانده سازمان مجاهدین خلق خواست اردوگاه اشرف را ترک کنند.

محمد بختیار، روزنامه‌‌نگار در بغداد، در گفت‌‌وگو با بی‌‌بی‌‌سی فارسی ضمن تایید این خبر گفت که این اعضای باقی‌‌مانده، طبق توافق با دولت عراق این اردوگاه را ترک کردند.

در روزهای گذشته دولت عراق از باقی‌مانده اعضای مجاهدین خلق که در اردوگاه اشرف مستقر بودند، خواسته بود این مکان را ترک کرده و به اردوگاه لیبرتی بروند.

در حمله ده روز پیش افراد ناشناس در اول سپتامبر، دهم شهریورماه به اردوگاه اشرف، دست‌کم ۵۰ نفر کشته شدند.

به گفته آقای بختیاری حمله ده روز پیش باعث افزایش فشارها بر سازمان مذکور شد تا باقی مانده اعضایش را از کمپ اشرف خارج کند.

به گفته محمد بختیار، از اموالی که سازمان مجاهدین خلق ادعای مالکیت بر آنها داشته، صورت‌‌برداری شده و پس از انتقال این اموال به قسمتی از اردوگاه، اعضای باقی‌‌مانده آنجا را به مقصد اردوگاه لیبرتی (حریه) ترک کردند.

پیش از این سه هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق به اردوگاه لیبرتی منتقل شده بودند.

محمد بختیار به بی‌‌بی‌‌سی فارسی گفت تخلیه اردوگاه اشرف در پی "فشارهای سازمان ملل متحد و سفارت آمریکا"، ساعت ده شام‌گاه چهارشنبه به وقت محلی با حضور شماری از نیروهای تیپ دو پیاده ارتش عراق صورت گرفت.

محمد بختیار می‌‌گوید سازمان مجاهدین خلق، ارزش بسیار زیادی برای اموال مورد ادعایی‌اش اعلام کرده بوده و تاکنون دولت عراق را به کارشکنی در فروش این اموال متهم می‌‌کرده است.

ژنرال جمیل شمّری، رئیس پلیس استان دیاله، گفته است که ساکنان بازمانده در اشرف، ابتدا از ترک این اردوگاه سر باز می‌زدند ولی نهایتا با مداخله فرستادگان سازمان ملل متحد، راضی به ترک این محل شدند.

به گفته او، اعضای سازمان مجاهدین خلق پیش از ترک اردوگاه توسط نیروهای عراقی بازرسی بدنی شدند.

اردوگاه اشرف حدود ۲۷ سال پیش در سال ۱۳۶۵ خورشیدی توسط صدام حسین در اختیار سازمان مجاهدین خلق قرار گرفت.


حمله به اشرف و واکنش‌ها

حمله اخیر به این مجموعه واکنش های گسترده‌‌ای بر انگیخت. نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق و کمیساریای عالی حقوق بشر با انتشار بیانیه‌‌ای این حمله را محکوم کردند.

در این بیانیه گفته شده بود که نمایندگان هیات در بازدید از اردوگاه اشرف، ۵۲ جنازه را که در یک سردخانه موقت در اردوگاه نگهداری می‌شود، مشاهده کردند. در آن زمان گفته شد که حدود یکصد نفر در اردوگاه اشرف حضور داشتند.

مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا نیز حمله به ساکنان اردوگاه اشرف را محکوم کرده و خواستار رسیدگی به این واقعه شدند اما در مورد عامل حمله، اظهار نظری نکرده‌اند.

از سوی دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از کشته‌‌شدن این اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف، ابراز خوشحالی کرده است.

سپاه در بیانیه خود شمار افراده کشته‌‌شده را ۷۰ تن عنوان کرده و گفت که آنان به دست فرزندان مجاهدان عراقی کشته شده‌اند.

پس از این واکنش‌‌ها علی موسی، سخنگوی نوری مالکی، نخست‌‌وزیر عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: "عراق حق دارد تا از آنها (اعضای مجاهدین خلق) بخواهد این محل را ترک کنند."

به گفته سخنگوی نخست وزیر "این یک دستور است، آنها باید این محل را تخلیه کنند."

نمایندگی سازمان ملل در عراق هم با انتشار بیانیه‌‌ای گفته است ما معتقدیم که دولت عراق با توسل به‌‌زور و بدون هر گونه تاخیری درصدد عملی‌‌شدن این خواسته است.

 


بازمانده از جنگ هشت ساله



براساس توافق بین سازمان ملل و دولت عراق بیش از سه هزار نفر از ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه لیبرتی منتقل شدند



اردوگاه اشرف در زمان جنگ ایران و عراق در نزدیکی بغداد ایجاد شد تا اعضای سازمان مجاهدین خلق که از ایران گریخته بودند، در آن مستقر شوند.

اعضای این سازمان از امکانات تسلیحانی برخوردار بودند و بلافاصله پس از اعلام آتش بس در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ شماری از آنان به داخل خاک ایران اعزام شدند اما نیروهای جمهوری اسلامی ایران توانستند پیشروی آنها را متوقف و آنها را وادار به عقب‌نشینی به داخل خاک عراق کنند.

پس از حمله ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و سقوط حکومت صدام حسین، رهبر سابق آن کشور، نظامیان آمریکایی اعضای سازمان مجاهدین را "نفرات مسلح غیرمتخاصم" تعریف کرده و پس از خلع سلاح آنان، حفظ امنیت ساکنان اردوگاه اشرف را برعهده گرفتند.

با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، امنیت این اردوگاه به دولت عراق سپرده شد که احتمالا تحت فشار دولت ایران، خواستار خروج آنان از اردوگاه و حتی از عراق شد.

براساس توافق بین سازمان ملل و دولت عراق در دسامبر سال ۲۰۱۱، بیش از سه هزار تن از ساکنان اردوگاه اشرف به محل دیگری موسوم به اردوگاه لیبرتی منتقل شدند و در حال حاضر، کمیساریای آوارگان سازمان ملل به وضعیت پناهندگی آنان رسیدگی می‌کند.

سازمان مجاهدین خلق ایران به عنوان یک گروه اسلامگرای مخالف نظام سلطنتی ایران پایه گذاری شد و در سال های قبل از انقلاب، به عملیات مسلحانه علیه حکومت وقت مبادرت می‌کرد و از حامیان مهم انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بود.

این سازمان تا چندی پیش در فهرست سازمانهای تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت.

+83
رأی دهید
-6

amir58 - مشهد - ایران
خاک بر سر مسعود(اگه زنده باشه)ومریم رجوی که این بدبختها رو به کشتن دادند.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 11:34
کبالت3 - کرج - ایران
احمق خوب این کار رو زودتر میکردی مگه اون اموال ارزشش بیشتر از این 50 نفر بود که اونم از پولهای به غارت رفته مردم عراق توسط پدر صدام تهیه شده بود واقعا که قربون عقل آخر مسلمون..کبلائی.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 11:44
MartinT - هایدلبرگ - آلمان
مریم رجوی جانی نمی‌تونست زودتر به اعضای باقیمانده در اشرف بگه که اونجا رو ترک کنن. (نتیجه گیری نزدیک به ۳۰ سال اردوگاه اشرف: هیچی‌)
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 13:02
yas abi - ببرسل - لز
گروه خائن، جنایت کار، اینجا مردم ایران رو و اونجا مردم عراق رو کشتند، با یک ایدئولوژی بی‌ معنی‌ و مسخره، نه معلوم است مسلمان هستند نه معلوم است کمونیست هستند، نه با آمریکا دشمن و نه دوست هستند، نه با اسرائیل دشمن و نه دوست هستند، تو هیچ چیزی هم بی‌ طرف نیستند، علیه مردم ایران و برای صدام کثیف جنگیدند، جو وحشت و ترور رو تو سالهای ۵۵-۵۷ و بعدش از ۶۰-۶۵ تو ایران راه انداختند، آخرش چی‌؟ یکی‌ یکی‌ خودشان رو یا میکهند یا فرار میکنند. اون رهبران کثیف اونها هم که از آمریکا پول میگیرند تا به عنوان آلترناتیو حکومت فعلی‌ ایران قرار گیرند. بدانید هیچ ایرانی‌ چه حزب‌الهی، چاپی‌، سلطنت طلب، جمهوریخواه با شما نیست. برین تو خفت خودتون بمیرید.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 13:06
marg bar doshman - لندن - انگلستان
مرگ بر مزاحمین خلق
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 13:23
invincible - مینستا - آمریکا
ساندیس خورهارو نگاه کنید که چطور از کشته شدن بهترین و فدا کارترین فرزندان ایران شادی می‌کنن، این ساندیس خورها همون نوچههای زمان شاه هستن که شبان بی‌ مخ رو یاری میکردن. ساندیس خور مثل خادم می‌مونن که در زمان شاه نوکر شاه بود و حالا بچه‌هاش نوکر خامنه‌ای چلاق هستن، در ضمن لمپن پرول تریها هم مثل ساندیس خورها بی‌ سود و خائن هستن، هموطن ۲۴ سپتامبر تظاهرات-نیو یورک-سازمان ملل
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 14:26
ذک گرجی - فررارا - ایتالیا
خاک اشرف بر سر ساندیسخورهای ولایت فقه قاتل دزد وچلاق وبی ناموس وحامیانش درود به شهیدان راه ازادی ملت ایران که خونشان در اشرف ریخته شد و ولایت فقه بداند که با خونها راه گریزی برای سر نگونی نداردمرگ بر ولایت فقه وحامیانش
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 14:59
باريك بين - تهران - ایران
اگرچه این احمقها فریب خورده های امثال رجوی هستند ولی باید به این نکته هم توجه داشت که احمقها هم حساب پس می دن و تنها به واسطه اینکه یکی احمق هست حساب رسی ازش صلب نمی شه. البته اینا به مملکت خودشون خیانت کردند و این هم بزرگترین گناه محسوب میشه.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 15:09
shahroodi - برمن - آلمان
بدبخت ساندیس خوران خارج نشین و بسیجیهای عقب مانده که اگر امکانش را داشتند در همان خیابانهای دولت فخیمه بساط دار و درفششان را راه میانداختند.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 15:40
آرمان شهر من - استهبان - ایران
گروهکی خائن و خیانت کار به همه آرمانهای ملی و انسانی...ننگ و نفرین ابدی ایرانیان بر مسعود ومریم رجوی و همه عروسکها و بازیچه های آنان.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 16:37
aziz iran - کپنهاک - دانمارک
. در پی شش روز مذاکرات فشرده ی خانم مریم رجوی و نمایندگان اشرفیان ؛. دولت امریکا متعهد گردید که ضمن کمک به . سازمان ملل جهت بکارگیری یک شرکت حفاظتی مورد اعتماد محلی، حفاظت از اموال در اشرف تسهیل گردد. سفارت آمریکا متعهد شد که تمامی توان خود را برای حمایت از این تلاشها بکار خواهد بست. دولت امریکا متهعد گردید طرح تهیه شده توسط یونامی، در نهایت توافق دولت عراق با یونامی، در مورد نصب تی وال های بزرگ، همچنین اقدامهای حفاظتی افزون بر این را در لیبرتی مستقر سازد. . <.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 16:21
vahidsharghi - تهران - ایران
خدا را شکر ذلت و مرگ اعضائ این گروهک تروریستی و خائن به مملکت را دیدیم.هیچ چیز برای خانواده شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و آبرومندانه،بهتر از به خاک و خون کشیده شدن این جانیان پست فترت نبود.خوک های کثیفی که در جنگ دست دوستی به صدام تکریتی دراز کردند و برای همیشه لعنت و نفرین این امت را برای خود خریدند.به امید کشته شدن مریم رجوی و دریده شدن حلق این خوک کثیف...نصر و من الله و فتح قریب...
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 18:19
ذک گرجی - فررارا - ایتالیا
ای مردم دنیا بدانید ولایت فقه قادر وتوانا وتریاکی قهار دنیا رهبر مسلمین خارج کشور روح روح الله خمینی دجای و قاتل وضدبشر وضد ایرانی نایب اما م زمان در خارج کشور بالاخره توانست کمپ اشرف را با به قتل رساندن 52 نفر از 100 وبه گروگان گرفتن 7 نفر اقتدار خود را به مجاهدین بی سلاح نشان بدهد وبرای ولایت فقه قاتل ودزد وتریکی وحامیان ساندیسخور تبریک بفرستید چون بعد از سالها زد وبند با امریکا توانستند این کمپ اشرف را از وجود مجاهدین خلق ازاد کنند وتا درسی باشد برای کشورها دیگر اگر به پر و پای ولایت فقه تریاکی پیچیدن ولایت فقه با کشیدن یک بست اضافی تریاک ان دوشمنان از شیطان بی خبررا فوت می کند وبه کهکشانهای دیگر می فرستد با کمک امام زمان که از چاه قصبی وکلاه گذاشته سر صاحب اصلی ان بیرون امده وهمرا خود به کهکشان خواهند برد تف به این ولایت فقه وحامیان ساندیسخور ان
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 18:32
کبالت3 - کرج - ایران
علت اصرار فرقه رجویه برای موندن توی عراق و اشرف چیه یک دلیل این که این فرقه مثل اسلاف خودش یه فرقه شهید پروره شهید برای این قبیله حکم طلا رو داره چون چنته از بقیه مسائل خالیه هنوز بعد 25 سال تابوت خالی و چند تا پلاک میتونه اشکی از مردم بگیره و دلی رو بسوزونه فرقه رجوی هم بعد از شکسته شدن شاخش نه از لحاظ سیاسی و نه اجتماعی جائی تو مردم داخل نداره هیچ حرکت سیاسی چند نفره تو این سالهای اخیر در داخل از ناحیه مجاهدین نتونسته شکل بگیره(یکی از علل تنفر فرقه از جنبش مردمی88 ) حرکات و نمایشات خارج هم بحدی باسمه ای و اجاره ایه که فقط باعث ذوق مخ باخته های خودشون و خنده دیگرانه حالا این فرقه مونده و یه شبکه تی وی که بعد از نشون دادن رعد و برق و طوفان و آتشفشان لیست شهدای حماقت های رهبری رو قطار کنه و عین تیر بار شعار صد تا یه قاز پرتاب کنه ادامه این چشمه جوشان شهدا فقط از عراق بر میاد تو یه محیط آروم و امن و بدون خون تازه این فرقه به فراموشی تاریخ میره غم سترون بودن (نازائی) برای این فرقه هوچی اندوه بدیه کبلائی
جمعه 22 شهريور 1392 - 08:25
تیردادسورنا - ایران - ایران
ذک گرجی - فررارا - ایتالیا برادر مجاهد، هیچکس از خائن جماعت خوشش نمیاد اگه ایران به عراق حمله کرده بود و خاک عراق در اشغال ایران بود خوب مجاهدین حق داشتن برن اونجا و بر علیه ایران بجنگند ولی این سربازان عراقی بودن که خاک ایران را اشغال و به زنان و دختران تجاوز کردند این پست فطرتها در بستان چه جنایتهایی که نکردند به همین خاطر از مردن مجاهدین همه مردم ایران از هر گروه و دسته ای و جناحی خوشحال میشن و این نفرت احتیاجی به آمار نداره میتونی بری هرکجا که خواستی نظرات مردم را بخونی مشت هم نمونه خرواره به همین خاطر بدرک واصل شدن این خائنان مجاهد را یه بار دیگه به مردم ایران تبریک میگم
جمعه 22 شهريور 1392 - 10:42
دوستدار - استهکلم - سوئد
همین را دیدی رژیم ایران از دولت اقلیم کردستان عراف هم خواست که اردوگاهای احزاب و سازمانهای که مخالف رژیم جنایتکار اخوندی هستند و در اقلیم کردستان حضور دارند برچیده شود. رژیم ایران کارش این است در هرجا دنیا مخالفانی داشته باشد جا را به مخالفانش تنگ کند و در نهایت یا ترورشان کند چه جانی چه شخصیتی و یا به اخراج کردنشان دهد.
جمعه 22 شهريور 1392 - 10:53
ذک گرجی - فررارا - ایتالیا
تیر داد سورنا مجاهدین از اول خواستار سرنگونی ولایت فقه خمینی قاتل دروغگو وضد بشر بودندو در فاز سیاسی با افشاگریکردن خمینی دجال را از ماه به زمین کشاندند ودر زمان خرداد60 خمینی دجال تظاهرات000 500 نفر را به خاک وخون کشید واگر روزنامه های سالهای 60 را مرور کنید می بینید خمینی ضد بشر هر روز جوانان دانشجو ودانش اموزان کشور در سراسر ایران 100 ویا 200 نفراعدام می کرد وبعد از این اعدامهای مجاهدین را مجبور کرد که یا تسلیم شوند ویا عاشورا با مقاومت کنند وجنگ مسلحانه را خمینی دجال به مجاهدین تحمیل کردند اما در مورد کی خائن به کشور است اگر صحبتها خمینی دجال را گوش بکنید 6 ماه قبل از شروع جنگ در امور داخلی عراق دخالت می کرد به پاسگاها مرزی عراق حمله کرده است و اگر مصاحبه اخوند رفسنجانی را قبل از شروع جنگ او به عنوان فرمانده کل قوا اعلام کرد که ما امروز چند پاسگاه مرزی را گولوله باران کردیت چند تانک دولت عراق را منهدم کردیم وخمینی دجال صدام را مرتد می نامید وخواستار سرنگونی صدام حسین بود اینها قبل از شروع جنگ بودهاست بعد از این حمله ها بود که صدام مجبور شد به ایران حمله کرد
جمعه 22 شهريور 1392 - 18:19
ذک گرجی - فررارا - ایتالیا
بهد از حمله صدام واعلام اتش بس پیشنهادی کشورهای عرب و پرداخت عرامت جنگ به مبلغ 75 میلیارد دلار بودهاست خمینی گفت این جنگ موهبت الهی است اگر یک خانه در تهران باقی بماند من به جنگ ادامه می دهم بعد از این پیشنها د وعقب نشینی عراق ادامه جنگ دیگر علیه منافع ملی بودهاست وباید یک نیروی ملی ومردمی جلو ادامه جنگ را می گرفت و مجاهدین چون خواستار متوقف جنگ ضد ملی بودند پا پیش گذاشتند وبا صدام صلح کردند وبا تشکیل ارتش ازادی بخش خواستار گل گرفتن جنگ ضد ملی بودند وبرای جلوی گیری از ادامه جنگ باید با نیروهای خمینی دجال در گیر می شدن وبرای رسیدن به تهران باید تمام موانع را از سر راه بر می داشتند ودر این برای رسدن به تهران ولایت فق خمینی دجال سرباز بسیج ودر اخر سپاه را ارایش می دیدکاشکل می شد ارتش را دور می زد به سپاه حمله می کرد ولی افسوس ممکن نبود همان ارتشیها بجای حمله به خمینی دجال تفنگ را به سمت نیروی مبارز گرفته اند و در این مسیر کشته شدهاند ومسئول کشته شدن اینها مجاهدین نیستند وخمینی دجال است
جمعه 22 شهريور 1392 - 18:29
ذک گرجی - فررارا - ایتالیا
خمینی دجال برای حفظ نظام دیکتاتوری خود این سربازان را الت دست خود کرده وبه جبهه علیه صدام وبعد علیه مجاهدین استفاده کرده اسنت واین خمینی دجال مسئول تمام چه در جنگ وچه اعدامهای خود سرانه مسئول کشته شده ها بوده است .
جمعه 22 شهريور 1392 - 18:32
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.