استقبال محتاطانه رهبر ایران از تاخیر حمله آمریکا به سوریه

رهبر ایران در حاشیه دیدار با کارگزاران حج، ابراز امیدواری کرد که رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه جدی و دور از "بازی سیاسی" باشد. هم‌زمان، اوباما طرح خلع ‌سلاح شیمیایی سوریه را حاصل جدیت خود در تهدید سوریه می‌داند.

آیت‌الله خامنه‌ای، طی ملاقاتی در روز چهارشنبه (۱۱ سپتامبر/۲۰ شهریور) با گروهی از کارگزاران حج به مسائل منطقه و سوریه پرداخت. وی با اشاره به تحولات سوریه از جمله گفت: «آنها برای منافع ملی ادعایی خود که در واقع منافع صهیونیست‌ها و سرمایه‌داران بزرگ است حتی حاضر به آتش‌افروزی و پایمال کردن منافع کشورها و ملت‌های دیگر هستند.»

رهبر ایران ابراز امیدواری کرد که رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه، جدی، به دور از فریب و "بازی سیاسی" باشد. وی در ادامه افزود: «اگر چنین باشد، به معنای بازگشت آمریکا از رویکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخیر است.»

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای ظاهرا واکنشی است به آخرین موضع‌گیری رییس جمهور آمریکا که در نطق عمومی خود گفت، راهکار مداخله نظامی در سوریه را تا مشخص شدن طرح روسیه به تعویق می‌اندازد. اما اوباما این را نیز تاکید کرده که طرح روسیه، محصول فشاری است که ایالات متحده به رژیم بشار اسد اعمال کرد.

باراک اوباما، در مصاحبه با بسیاری شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، موافقت سوریه با کنترل سلاح‌های شیمیایی این کشور را "پیشرفتی بالقوه مثبت" و "موفقیتی احتمالی" در برخورد با رژیم اسد دانست. او البته تصریح کرد که اسد باید برای زدودن تردیدها، جدیت خود را نیز ثابت کند.

جی گارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز در روز سه‌‌شنبه (۱۰ سپتامبر/۱۹ شهریور) عنوان کرد: «این پیشرفت‌ها متاثر از تهدیدها و فشار جدی آمریکا بود.»

دولت ایران پیش‌تر از طرح مسکو برای حل بحران سوریه و نظارت بین‌المللی بر زرادخانه شیمیایی این کشور استقبال کرده بود. این پیشنهاد در آستانه تصمیم‌گیری کنگره آمریکا در "حمله محدود نظامی" به سوریه ارائه شد و بلافاصله مورد موافقت دولت سوریه قرار گرفت.

پیشنهاد روسیه در اصل در هفته گذشته و طی دیدار پوتین و اوباما در حاشیه اجلاس "جی ۲۰" مطرح شده بود و سپس در همایش وزیران خارجه این گروه در ویلنیوس مورد بحث قرار گرفته بود. رییس جمهور آمریکا، این طرح را محصول جانبی فشارهایی می‌داند که تحت رهبری او برای حمله نظامی به سوریه اعمال می‌شد.

ضربه به سوریه؛ پیام به ایران

پیش از تحولات اخیر سوریه، سوزان رایس، مشاور امنیتی اوباما گفته بود که حمله نظامی به سوریه ، پیام به ایران نیز هست. خانم رایس در روز دوشنبه (۹ سپتامبر/۱۸ شهریور) و ساعاتی پیش از موافقت سوریه با کنترل سلاح‌های شیمیایی خود، حمله به سوریه را ناگزیر دانسته بود تا «جمهوری اسلامی دریابد که نمی‌تواند به راحتی به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.»

سوزان رایس افزوده بود: «اگر ما در برابر متحد نزدیک ایران که سلاح کشتار جمعی به کار برده، سکوت کنیم، ایران تصور می‌کند که ما از اقدام مقتضی عاجز هستیم.»

احساس خطر ایران از حمله به سوریه

در آستانه تحولات اخیر سوریه، امیرحسین عبداللهیان، معاون خاورمیانه و آفریقا در وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری در مسکو گفته بود: «ارزیابی‌های ایران نشان می‌دهد که حمله به سوریه محدود نخواهد ماند.» او در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی عنوان کرده بود که ایران در صورت حمله نظامی آمریکا به سوریه «شرایط سختی را علیه آمریکا و دیگر کشورهای غربی فراهم خواهد کرد.»

عبداللهیان در این گفتگو با اشاره به اطلاعات دریافتی ایران، "برخی گروه‌های تروریستی" را واردکننده سلاح شیمیایی به سوریه معرفی کرد. ساعاتی بعد، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک کنفرانس خبری، از طرح مسکو در خلع سلاح شیمیایی سوریه استقبال کرد.

مرضیه افخم در این کنفرانس خبری تصریح کرد که ایران از نظامی‌گری و ماجراجویی استقبال نمی‌کند.

طرح روسیه در نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه، بازتاب مثبتی در سطح جهانی داشته اما شورشیان سوری از معوق ماندن طرح حمله نظامی به این کشور ابراز سرخوردگی کرده‌اند. آنها می‌گویند اسد به این ترتیب زمان می‌خرد و مردم بیشتری را به خاک و خون می‌کشد. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به این طرح با بدبینی نگریسته‌‌اند.

خلع سلاح شیمیایی سوریه، برای اجرا نیز نیاز به سال‌ها زمان و صرف هزینه‌ای گزاف دارد. کارشناسان تاکید می‌کنند که این امر علاوه بر وقت و سرمایه، نیازمند انجام در شرایط صلح است.

+16
رأی دهید
-30

mohammad1234 - تهران - ایران
لبیک یا خامنه ای
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 22:10
marg bar doshman - لندن - انگلستان
جانه همه ما ایرانیها فدای رهبر عزیز ,
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 22:16
Arash_Barcelona - بارسلونا - اسپانيا
جواد از خودت مایه بگذار..امید دارم که بزدی زود تو و امثال تو شربت شهادت در راه امام بی‌ همه چیزتان را سر بکشید و بعد از این ملاها خودشان مجبور باشند که افتابه خود را آب پر کنند.
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 23:10
ارش١١٠ - لندن - انگلیس
مرگ بر دشمن ! تو که ایرانی نیستی! تو عربى!
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 23:36
rezaghamkhar - سیدنی - استرالیا
مرگ بر دشمن لطفا فقط از جون خودت واسه رهبر چلاغت مایه بذار..
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 01:20
دنیای وحشی - تهران - ایران
لندن - انگلستان چرا از کیسه خلیفه داری مایه میذاری ؟!!!!!!! جان هرکس که دوستش داره و یا بخاطرش راضی است هرکاری بکنه فدایش بشه .نه همه .!!!!!!!! بخصوص کسانی که از او وبقیه ملایان متنفرند درد و بلاهاشون هم بخوره تو سر هرکسی که مردم رو فدای خواسته های به اناحق و نابه جای اون کردند .
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 01:35
دوستدار - استهکلم - سوئد
خامنه ای بدبخت صبر داشته باش اسد خلع سلاح شیمیایی شود انگاه ماجرا شروع میشود. فکر میکنید امریکا ول کن اسد میشود, به این خیال باشید. اگر سر اسد را بالا دار دیدی انوقت به خریت خودتان میخندید. منتظر روزهای پر از استرس باشید.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 01:06
rezaghamkhar - سیدنی - استرالیا
خامنه ای میدونه بعد از بشاراسد نوبت خودشه...واسه همینه داره دست و پا میزنه
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 01:49
paksan - آمریکا - آمریکا
به نظر من آمریکا عالی کار کرده.یعنی گرفتن زهر سوریه از نون شب هم واجب تر هستش و روسیه نقش رو خوب داره بازی میکنه یک اسد بی آزار بهترین حالت برای آمریکاست و اگر آمریکا بتونه سوریه رو خلع سلاح شیمیایی کنه تقریبا زهر ایران رو گرفته چون یکی از نگرانی های آمریکا در حمله به ایران سوریه و سلاحهای شیمیایش هست که در وسعت زیادی در دسترس اسد هست و به نظر میرسه خلع سلاح اسد خطرات حمله به سوریه در آینده رو کاهش میده و در آینده میشه پیش بینی کرد که بازهم اسد دست به کشتار بزنه و کارش به آمریکا و غرب برسه . به نظرم آمریکا در این حالت یک تفنگ سر پر رو روی سر اسد میگذاره و از طرفی رفتن اسد بدون یک دولت مستحکم جایگزین به نفع آمریکا و حتی اسرائیل و منطقه نیست پس روسیه باید تا آماده شدن شرایط نقش آدم خوبه رو بازی کنه و کسی که با اسد هرچی میگه بگه باشه
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 05:01
علی چپ دس - رشت - ایران
لبیک یا اوباما .
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 05:59
samak - پاریس - فرانسه
اگر قرار باشد که شعارهای ابلهانه هر کس و ناکسی موجب ریزش سیل دشنام و ناسزا باشد ، شما از سویی عدم تفاوتتان را با این گروه و از سوی دیگر فقر فرهنگی، حساسیت بیش از اندازه خود را نشان داده اید.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 06:34
Falcon11 - لندن - انگلیس
::علی خامنه ای سگ امریکا است::
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 07:35
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
دنیاى وحشًى - تهران // جهت اطلاع شما دوست عزیز و سایر دوستان این بسیجى در ایران تشریف دارن نه در لندن( کارش هم إفتابه دار حوزه علمیه قم و منزل اقا) و تا اونجا که من مى دونم ٤ تا ID داره: ١- margbar doshman ٢- ir2013 ٣- iranpowerful ٤- NET-SHAHAN //// البته تا هفته پیش این ٤ تا ID رو داشت وحتما تا حالا چند تا دیگه هم اضافه شده//معمولا ادمهاى مفلوک و ضعیف مجبورا با ID هاى مختلف الک دولک بنویسن// أدمى که حرف حساب منطقى بزنه همون یه ID بسشه!!جانش هم فداى على چلاغش انشاله ، که واقعا بیشتر از فدا شدن براى اون جنایتکار ارزش نداره
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 07:34
جنوبي - دوحة - قطر
سیاست غلط و نابکارسیاستمداران نالایق ایران زمین دشمن را تا نزدیکی خانه کشانده. صدای طبلهای حمله دشمن از نزدیک به کوش می رسد. تاج و تخت رابرکردانید به صاحبش حقی از بین رفته. تازه فهمیدید که نوکری امریکا اشتباه نبود بلکه یک نعمت بود. اما الان دیکه خیلی دیر شده.وقت رحیل فرا رسیده. فقط یک کارت سوخته مونده اون هم بشار که نفسی واسش نمونده.خلاصه اینکه امریکا این ابرقدرت جهان دست بردار نیست خوب هم میدونی دشمن قسم خورده است شیطان بزرک است توقع داری که بازی ندهد فریب هم ندهد جه انتظار واهمی از شیطان. خواهی خوشبین باشی یا نباشی استقبال کنی یا استقبال نکنی اب از اب تکان نمی خوره .سیاست فقط به اهل سیاست .
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 05:38
فريادزيره آب - اهواز - ایران
توجه توجه _دوستان ازاین به بعد؛مرگ بر دشمن را بانام مرگ بررهبر صدا بزنید
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 08:21
Hojati 47 - استکهلم‌-سوئد - استکهلم‌-سوئد
آمریکا کنار اومد گفت به خاطر این که دلیلی‌ برای این که اسد بمب زده باشه نداشت.و پوتین هم خیلی‌ محکم ایستاد به خاطر این که اوباما گفت ما امریکیها از بقیه جدا هستین :و این باعث شد که بقیه کشورها بگن برای چی‌ جدا هستین....حتا پوتین برای تجاوزه با کشورهای دیگه به اوباما خرده گرفت
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 08:41
tt_hesam - تهران - ایران
لبیک یا خامنه ای جانم فدای رهبر عزیزم
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 09:11
ستاره سبز - دبی - امارات
آمریکا هیچ وقت به کشور شیعه حمله نخواهد کرد و بر عکس کی‌ بهتر از بشار برای دفاع از اسرائیل.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 09:44
tt_hesam - تهران - ایران
لبیک یا خامنه ای جانم فدای رهبر عزیزم
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 09:12
جنوبي - دوحة - قطر
مقاومت جین و روسیه تا به اینجای کار در حمایت از بشار تعجب آوره دوستان باور کنید کاسه ای زیر نیم کاسه ای هست.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 12:09
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
tt_hesam - تهران - ایران / دوست عزیز موفق باشید !! ضمنا ، تا موقعیکه افرادی مثل شما باشند آقای خامنه ای هر کاری می تواند با منافع ایران بکند چون خودش که داره راحت زندگی می کنه و دغدغه ای نداره ، حالا بقیه شغل ندارند خب نداشته باشند به او چه ربطی داره ؟! ! دارو نیست خب نباشه ! اقتصاد کشور ورشکسته است و کارخانه ها تعطیل اند و .. خب باشه ! و ... اینها به خامنه ای چه ربطی داره !؟ خامنه ای و اطرافیانش زندگی بدی که ندارند ! بنظر شما زندگی آنها دچار بی پولی است ؟ از کمبود دارو رنج می برند !؟ شغل ندارند ؟! وضع معیشتی خامنه ای و اطرافیانش خرابه ؟! مثلا پول مدرسه و تحصیل فرزندانشان را ندارند که بدهند ؟! واقعا اینها که اینهمه با جیب مردم اینهمه بلانسبت زر می زنند ، چه مشکلی دارند ؟! آقا حسام موفق باشید !! انشاء الله خداوند شما و امثالهم راشفاء بدهد !!
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 13:01
purelove_31 - مشهد - ایران
marg bar doshman - لندن - انگلستان الهی بمیری که به جای دیگران نظر میدی جانم فدای ایران فقط همین
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 15:12
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
خامنه‌ای ۱۲۰۰۰ مراقب مرد و ۳۰۰۰ مراقب زن دارد مخارج اینها و خودش حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومن در ماه است حالا امام جمعه‌ها و چاقو کش‌ها و غیره چقدر میگیرند بماند با پول یک ماه این زالوها میتوان تمام ایران را مثل آلمان اتوبان ساخت حالا بازهم میخواهید فدایش شوید بیسوادها
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 18:27
Marde shab - لندن - انگلستان
اخ جونم ، مرگ بر دشمن جان، باز نا پر هیزى کردیا، صد دفعه گفتم ردبول نخور، رو همون ساندیس بمون.
جمعه 22 شهريور 1392 - 01:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.