نامه سرگشاده صادق زیباکلام به رئیس جمهور در اعتراض به وضعیت نامطلوب پناهجویان افغان در ایران

به گزارش جماران، صادق زیبا کلام در نامه‌ای که در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده، در اعتراض به وضعیت نامطلوب پناهجویان افغانی در ایران آورده است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس جمهور اسلامی ایران دامه عظمه

احتراما به استحضار می‌رساند که امنای دولت علیه برای پناه جویان افغانی تا 15 شهریور ماه جاری ضرب الاجل تعیین کرده که می‌بایستی کشور را ترک نمایند. این البته نه نخستین باری است که ما اقدام به اخراج دسته جمعه افغان‌ها می‌نمائیم و نه یقینا آخرین بار خواهد بود. واقعیت تلخ آن است که پناه‌جویان افغانی ساکن ایران از هیچ حق و حقوق اسلامی، انسانی، اخلاقی و بین‌المللی برخوردار نیستند. حسب موازین بین‌المللی یک پناه‌جو ولو آنکه به صورت غیر‌قانونی هم وارد کشوری بشود بعد از آنکه تکلیفش روشن می‌شود، از کلیه حق و حقوقی که شهروندان آن کشور از آنها برخوردار هستند بهره‌مند می‌شود. اما متاسفانه در ایران چنین حقوقی برای پناه جویان افغانی بالمره وجود ندارد. یک پناه جوی افغانی که 10، 20 و یا حتی 30 سال در ایران زندگی کرده، در ایران ازدواج کرده و خانواده و مسکن و شغل دارند، در انتهای سال دهم، بیستم یا سی ام مثل آب خوردن از کشور اخراج می‌شود.

هر انسانی ترجیح می‌دهد که در مملکت خودش زندگی کند. اگر ایرانیان به غرب می‌روند، یا افغانیان به ایران می‌آیند، از سر استیصال است. همه ما می‌دانیم وضعیت زندگی در افغانستان چگونه است. همه ما این را هم می‌دانیم که ایران نقشی در به وجود آوردن آن وضعیت نداشته. اما این هم یک واقعیتی است که یک پناه‌جوی افغانی پس از چند سال که در ایران به سر می‌برد، عملا صاحب یک زندگی می‌شود. همچنان‌که قریب به سه میلیون ایرانی در کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا یا استرالیا هم بعد از مدتی صاحب زندگی می‌شوند. آیا این درست است که کشورهای غربی به واسطه اینکه مشکل بیکاری دارند، ایرانی‌ها و سایر پناه جویان را اخراج کنند که کار برای بیکاران خودشان ایجاد شود؟ کشورهای غربی که ناصبی، نصارا، بی دین، کافر، ملحد و صهیونیست هستند، نه تنها هرگز مشکلات و مسائل شان را با اخراج پناه جویان حل و فصل نمی‌کنند، بلکه همان‌طور که عرض شدمسلمان و غیر مسلمان در آن جوامع ملحد از همان حق و حقوقی برخوردارند که مردم خودشان. کجای این کار انسانی، اسلامی، و اخلاقی است که ما هیچ حقوقی برای پناه جویان افغانی که سال ها در ایرانی ها زندگی کرده اند، با اتباع ایرانی ازدواج کرده و کارو زندگی بهم زده اند قائل نیستیم؟ آیا کاری که اماراتی‌ها با ایرانی‌ها کردند و آنان را علی‌رغم آنکه سال‌ها در آنجا اقامت داشته و کار و زندگی به هم زده بودند، اخراج کردند، خیلی درست بود؟

جناب رئیس جمهور معزز، چه فرقی میان رفتار اماراتی‌ها با ایرانیان و رفتار ما با افغانی ها وجود دارد؟ به علاوه مگر برخی از مسئولین ما معتقد نیستند که جمعیت کنونی ایران می‌بایستی دو برابر شده و به 150 میلیون نفر برسد، پس چگونه است که ما چند صد هزار افغانی که هم نژاد، هم مذهب، و هم زبان خودمان هستند را نمی توانیم پذیرا بشویم؟ در حالیکه که در جوامع غربی یک پناه جوی ایرانی از همه حقوق مدنی برخوردار است، آیا این خفت آور نیست که در ایران افغان‌ها نمی‌توانندفرزندانشان را حتی به مدرسه بفرستند؛ نمی‌توانند یک دفترچه خدمات درمانی داشته باشند و بیمه شوند؛ به فرزندانشان که در ایران متولد می‌شوند شناسنامه نمی‌دهیم؛ ازدواج‌شان با ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسیم؟ حتی اجازه نمی‌دهیم یک حساب بانکی باز کنند. آیا ظلم و تبعیض نژادی از این بیشتر هم وجود دارد؟ رفتار ما با افغان ها از جمله اینکه حتی به آنان در برخی از شهرهایمان اجازه ورود نمی دهیم و آنرا با افتخار اعلام هم می کنیم، یاد آور رفتار اروپایی های قرون وسطی و آلمان نازی با یهودی‌ها‌، و رفتار نژاد پرستان سفید پوست در آمریکا و آفریقای جنوبی دوران آپارتاید با سیاه پوستان است.

استدعا دارم به جای خط و نشان و تهدید افغان‌ها‌، ما هم همچون بلاد راقیه دنیا با پناه جویان مان حسب عهد و میثاق‌ها و ضوابط بین‌المللی رفتار نماییم. جمعی را مقرر بفرمایید تا برای نخستین بار بعد از سه دهه که سرنوشت پناه‌جویان افغانی در ایران از هیچ ثبات و امنیتی برخوردار نبوده و با یک مصاحبه، نطق یا تصمیم فلان مسئول وزارت کشور، یا کار و امور اجتماعی یا رئیس پلیس‌، زندگی شان دچار طوفان و گرد باد می شده، از یک ثبات و امنیت و حد اقل موازین انسانی برخوردار شود. خدا می‌داند که زندگی افغان‌ها در ایران به جز درد و زجر خیلی چیز دیگری ندارد.

جناب رئیس جمهور، کمک کنید کاری کنیم که بتوانیم به عنوان یک ایرانی در چشمان یک پناه جوی ستم دیده افغانی که تنها گناهش این بوده که در افغانستان بدنیا آمده نگاه کنیم و سرمان را از خجلت به پایین نیفکنیم.


ایام بکام باد
صادق زیباکلام
پانزده ام شهریور ماه یکهزاروسیصدونود ودو

+258
رأی دهید
-28

Rezanl - امستردام - هلند
آقا کاملا بات موافقم چون خودم مزّه پناهندگی رو کشیدم
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 21:17
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
خواهشا یه خورده هم برای ایرانیها جوش بزنیدلطفن!
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 21:24
Zolf Ali - دبی - امارات
أحسنت من کاملاً باهاش موافقم خدا کنه گوش شنوایی پیدا بشه و این بیچاره ها رو سر و سامانی بده
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 21:41
HamidDJ - استکهلم - سوئد
جناب آقای صادق زیبا کلام الحق که اسم و فامیلی تان بر شما برازنده آست.
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 22:14
m4ssod - لندن - انگلستان
چه عجب یکی‌ پیدا شد یک مثقال شجاعت داشته باشه برای حقوق مهاجران افغان صحبت کنه. امیدوارم حسن کلید یه کاری انجام بعده و مثل اون مرتیکه شامپانزه احمدی نژاد آبروی ایرانی‌‌ها را جلوی دوستان افغان نبره!
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 22:05
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
خوب تو ایران هم آدمایی پیدا میشه که از حق و حقوق پناهنده یا افراد آواره شده از سرزمین حالا به هر دلیل که باشه دفاع کنند . ایرانی ها با اینکه اکثریت درد پناهندگی و دور از سرزمین مادری بودن بازم در حق مهاجرین در ایران خیلی خشونت به خرج میدن . امیدوارم افغانیها هم روزی بتونن کشوری آزاد بدون طالبان و دزدانی امثال کرزای داشته باشند . امیدوارم روزی جوانای افغانستان بتونن کشورشون بسازن و از هر کشوری دیگه بی نیاز باشند .
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 22:26
آزاد10 - آلمان - المان
این زیبا کلام خیلی سیاستمداره. وسط تهران هر حرفی رو میزنه هیچ کس هم نمیتونی کاریش داشته باشه. زمان هاشمی 18 سال پیش توی دانشگاه تهران سخنرانی کرد که مشخصا رهبر معظم رو عامل اصلی ناامنی در کشور معرفی کرد ولی چنان با سیاست که کسی ارتباط حرفهاش با رهبر رو نمیتونست ثابت کنه. کارش درسته و همیشه حق میگه.
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 22:54
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
صادق زیبا کلام نوشته: اگر ایرانیان به غرب می‌روند، یا افغانیان به ایران می‌آیند، از سر استیصال است.- معنی استیصال را جستجو کردم به معنی از روی درماندگی یا بیچاره گی. زیبا کلام که از مداحان رژیم فاشیستی ملاهاست و کاسه لیس دربار خامنه ای و شهامت ندارد مستقیم به سران رژیم انتقاد کند و همیشه در لفافه حرف میزند به خودش این اجازه را میدهد که همه ایرانیانی که به غرب پناهنده شدند آدمهای بیچاره و درمانده معرفی کند و برابر با افعانیهای فقیر بکند که به ایران برای اوضاع اقتصادی بهتر پناهنده میشوند. تا جائیکه ما خبر داریم و میبینیم کمتر ایرانی است که از روی فقر به غرب پناهنده شود بلکه بخاطر فرار از حکومت دیکتاتوری اسلامی و فرار از اسلام فاشیستی است که هرگونه آزادی بیان و آزادی فردی را از مردم ایران گرفته و ایران را به یک زندان 75 میلیونی اسلامی تبدیل کرده که یکی از این زندانیها خود این کاسه لیس زیبا کلام است. لابد سالی چند هزار فرار مغزها از ایران هم از روی درماندگی و فقر و بیچاره گی شان بوده یا هست از دید این مزدور رژیم هرزه کلام! وگرنه کسی موافق ظلم و ستم بر افغانی ها در ایران نیست و مقصر رژیمه.
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 23:07
دانشجوی ایرانی - تهران - ایران
دکتر زیبا کلام به جرات می تونم بگم یکی از بهترین و متعهدترین اساتید به معنای واقعیه که همیشه نظرش مستقله و به جایی وابسته نیست!بیراه نمیگه شاید از افغانی ها خوشمون نیاد ولی بالاخره انسانن و باید در شان یک انسان باهاشون برخورد بشه!
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 23:49
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
درود بر زیبا کلام گرامی و همچنین مدیر محترم وبسایت ایرانین یو کی
‌چهارشنبه 20 شهريور 1392 - 23:49
امیر صدر عباسی - کرج - ایران
ناه برخدا از شما بعید است آقای زیبا کلام به نکات زیر توجه بفرمائید:. 1- فرض بر این بگیرید ما به تمام این افغانها تابعیت ایرانی بدهیم .اگر یکی از اینها اقدام به جنایتی کرده وبه افغتانستان بگریزد (که از این آدمها هم کم نداریم) دولت ایران نمیتواند اورا استرداد کند چرا که دولت افغانستان بر طبق قوانین خود کسب تابعیت خارجی تبعه خود را نمیپزیرد . 2- یادمان باشد در انتخابات افغانستان یکی از رقبای حامد کرزای گفت من در ایران 3 میلیون سرباز دارم معنای این جمله چیست جناب زیبا کلام ؟ ایا تهدید امنیتی ذر آن نمیبینید ؟. 3- خوب است از وقایع فرانسه وآلمان در رابطه با سیاهان افریقائی تبار و ترک تبارهای مقیم آلمان عبرت بگیریم .که چه بلائی بر سر شهرها ی این دو کشور آوردند . 4 - اکنون که افغانها به برکت دوستان امریکائی واروپایشان امنیت را کسب کرده اند وطعم دمکراسی عربی را خوب چشیده اند بهتر نیست به کشورشان برگردند ؟. جناب زیبا کلام چشمت را باز کن خواهشا !!
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 03:04
Ghomsheh - فیرفکس ویرجینیا - امریکا
آفرین بر صادق زیبا کلام لطفا از اقای حداد عادل بخواهید که این شعر را کامل کند
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 03:34
Afrasiab - منچستر یونایتد - انگلستان
از افغان متنفرم ، ولی چاره ای نیست !!!!!
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 04:03
paksan - آمریکا - آمریکا
آقا شیر مادرت حلالت باشه . واقعاً این افغانها و تاجیکها و آذری ها و کردها نزدیکترین مردم دنیا به ما هستند بخصوص افغانها .من نمی گم کاری کنند که افغانستان خالی سکنه بشه ولی قانون درست و حسابی بگذارند مثل اروپا و بقیه جاها که یکی اگر 5 سال 10 سال بدون هیچ مشکلی بدون داشتن شاکی و حتی جریمه یا تصادف و هرسال مالیاتش رو بده و مفاسا حساب مالیاتی بگیره و غیره بتونه جتی تایعیت بگیره چه ایراد داره کار کنند پول دربیارن ؟ آخه به تفکر شما که روزی شما خداست پس باید به همه مردم دنیا یک نگاه رو داشت ...آخه چرا بچه ها رو اجازه نمی دید برن مدرسه .. واقعاً زمان شاه افغان ها و ایرانی ها چقدر راحت در ایران زندگی می کردند و خیلیاشون در ایران رشد کردند و حتی افغانستان رو هم جلو بردن
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 03:36
مجیدخان - تهران - ایران
با درود:جناب زیبا کلام روش همیشگیشان است که گاهی به نعل و گاهی به میخ بزنند.ایشان هم مثل غربیها همیشه طبق سناریو آنارشیستی چیزی برای نق زدن دارند.امریکا ایران رامحور شرارت اعلام کرد اما به افغانستان و عراق حمله کرد.از و ضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و آن را محکوم کرد و آماده ی حمله به لیبی و سوریه شد.در ایران دارو و مواد غذایی نامرغوب و حتی غیر استاندارد داریم کلان شهرهای آلوده حتی در تعداد موشهای درون جوی های خیابانها داریم مادران داغدیده ی خاوران و 18 تیر و خرداد تا آذر 88 را داریمتقلب انتخاباتی داریم و ...اما کم هزینه ترین و به ظاهر انسانی ترین بحث قابل طرح دفاع از حقوق پناه جویان افغان است.ما همه انسان هستیم و به همین دلیل افغانی یا پاکستانی یا سوری یا کرد و لر و ...معنی ندارد و البته که این عزیزان ما هم حق حیات و برخورداری از زندگی انسانی را دارند ولی آنها را بهانه ی روشنفکر نمایی و جاه طلبی و شهرت طلبی خودمان نکنیم.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 05:49
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
صادق زیبا کلام جندان محلل و کارشناس خوبی نیست اما در مورد این قضیه و حرکت زشت حکومت ایران کاملا حقیقت رو کفته حکومتی که از فرهنک بالا حرف میزنه ولی نزاد برستی در همه ابعاد و افعال در جامعه اش موجوده کجای این کشور و حکومت اسلامیه به خدا قسم باید قبول کرد که اسلام واقعی در غرب و اروبا و کاناداست که یک انسان به خاطر انسان بودن احترام داره اما همین کشوری که در اون سکونت دارم که ظاهرا اسلامیه و هم ایران به کدام انسان و قوانین انسانی بایبند هستند افغانها هم مانند ما انسان هستند من روزانه شاهد اخراج کسترده ایرانیان بدون دلیل از امارات هستم و میتونم ملموس تر رنج برادران افغانیم رو حس کنم
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 08:09
mazany - مازندران - ایران
افغانی ها در ایران قتل جنایت دزدی میکنند من مخالف با نیروی کار افغانی در ایران هستم. ایران ب انداز کافی خودش مشکل داره
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 08:21
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
paksan - آمریکا - آمریکا. کردها !!!!! . کردها که در هیچ جای ایران و عراق و سوریه و ترکیه مهاجر یا پناهنده نیستند . این سرزمین متعلق به ابا و أجدادشون هست . در کامنت گذاشتن یکم دقت بفرمایید اگه قرار باشه کسی مهاجرت کرده باشه این شماها هستید که به سرزمین کردها مهاجرت کردید و در آخر هم کار به اشغالگری و کثافت کاری و ویرانی هم رسید .
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 08:22
کبالت3 - کرج - ایران
آخه استاد کشوری که خودش از بزرگترین پناهنده فرست های دنیا ست و وضعیت حقوق شهروند های خودش برای شما روشنه چطور میتونه یا توقع داری حقوق پناهندگی افغان و غیره رو رعایت کنه افعی بلبل نمیزاد کبلائی.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 08:56
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
امیر صدر عباسی - کرج - ایران>>>>>> بچه هاشون رو بزارین برن مدرسه، تابعیت رو بیخیال
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 10:07
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
آقای زیباکلام گرامی با این نامه واقعا ثابت کردند که ایرانی واقعی هستند. قابل توجه اونهایی که 33 سال ولایت فقیه اونها رو ذوب کرده! از paksan - آمریکا - آمریکا. یاد بگیرید، ایشان هم ایرانی هستند. ولایت فقیه شما را از انسانیت دور ساخته. برخلاف گفته آیت الله خمینی که گفت: ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم!!!! انسانیتی که ایشان وعده داده بودند نمونه اش (مجیدخان - تهران - ایران) و (Afrasiab - منچستر یونایتد - انگلستان) و (امیر صدر عباسی - کرج - ایران) هستند!!
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 10:15
Cyrusiii - لیدز - انگلستان
چه عجب یه مرد پیدا شد که دفاعی از این زمانی‌ ایرانی‌ و حالا بیگانه‌ها بکنه. بابا جان دیروز بود که آقا خان محلاتی خائن با انگلیس دست به دست هم داد و هرات را از پیکر مادرش جدا کرد. به نظر من گذشته از انسان دوستی‌، نوع دوستی‌ و بنی آدم اعضای یکدگر بودن، مردم افغانستان در حقیقت هم میهن ما هستند، ارمنی‌ها همینطور جمهوری آذربایجانی همینطور و گرجستانی و کرد در از ایران حتا مردم جنوب عراق همینطور. چند تا ایرانی‌ میدونند که اون شخصی‌ که باعث جدایی هرات شد و نزدیک بود سیستان را نیز جدا کنه از محلات در قلب ایران فعلی‌ بود و سردار شجاعی که با انگلیس و آقا خان میجنگید گرجی بود؟ چنین مثالی برای همه آن‌های که روزی عضوی از ایران‌زمین بودند و حالا نیستند صدق میکنه. ما مردمی خود بد و غریب پرستیم........یه فرنگی‌ را میبینیم، ۵۰ نفر دورش جمع میشیم دعوتش می‌کنیم خونه و و و. من از قول خود فرنگیها که به ایران سفر کردند میگم. ولی‌ افقانستانی را تحقیر می‌کنیم، ناروا میگیم، همشون را با یک چوب میرونیم. به انسانیّت سوگند که من هرچه افقانستانیی در بریتانیا دیدم اگر از ایرانی‌ بهتر نبوده بدتر هم نبوده.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 11:09
احمد روشن بین - کپنهاگ - دانمارک
آقای Afrasiab - منچستر یونایتد - انگلستان که در انگلستان زندگی میکنی اروپا امدی هنوز یاد نگرفتی که تنفر از یک قوم یا یک ملت نشان دهنده افکار کثیف راسیستی و نژاد پرستی است . به چه دلیل از یک ملت متنفر هستی ؟ آیا تمام مردم افغانستان بد هستند ؟ یا اینکه افکار کهنه و نژاد پرستی چون تو متعلق به دوران سیاه جاهلیت است ؟ متاسفم بر این افکار زشت و کهنه پرست شما .
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 09:03
احمد روشن بین - کپنهاگ - دانمارک
آقای امیر صدر عباسی - کرج - ایران شما که ادعا میکنید که اگر یک نفر تبعه افغانستان جنایت کرد .. شما هم افکار پوچ و عقب مانده دوران جاهلیت دارید . هر ملتی خوب و بد دارد . ممکن است در میان تبعه افغانستان جنایتکار باشد ولی در میان ایرانیان هم جنایتکارهایی پیدا میشوند که در تاریخ وجود ندارد .
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 09:07
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان
واقعاً رفتار دولت ایران و البته بعضی‌ از هموطنان ایرانی‌ نسبت به دوستان و همزبانان افغانی که از سر ناچاری به ما پناه آورده‌اند خجالت آوره، به نظر من هر انسانی‌ آزاد آفریده شده و حق داره هر کجای این دنیا که بخواد زندگی‌ کنه، امیدوارم شرایطی برای برادران افغان مقیم ایران بوجود بیاد که بتوانند در کامل آرامش و آسایش در کشور عزیزمان ایران زندگی‌ کنند. در این دنیا جا برای همه هست و خداوند به اندازه کافی‌ نعمت در اختیار بندگانش قرار داده، بیائید دلهایمان را به هم نزدیک تر کنیم.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 11:45
بی غم - تهران - ایران
هر کشوری دارای قوانین مهاجرت مربوط به خودش است. وقتی افغانها خیلی راحت از مرز رد می شن و هیچ کس هم نیست بهشون بگه تو این کشور چیکار می کنید دلیلی نداره که دنبال تابعیت ایرانی باشن. آقای زیبا کلام اگه ما هم مثل اکثر کشورهای اروپایی و به اصطلاح متمدن مهاجران غیر قانونی رو بزاریم توی کمپ و مثل یک حیوون باهاشون برخورد کنیم یا مثل کشور استرالیا بفرستیم به یک جزیره دورافتاده اون وقت مدافع حقوق مهاجرین خواهیم بود!!! الان درآمد یک کارگر افغانی از ایرانی هم بالاتر است وکارفرماها هم برای اینکه کارگرها رو بیمه نکنن به کارگرهای افغانی بیشتر روی خوش نشون می دن. سالهای سال مهاجرین افغانی توی مدارس و دانشگاه های ایران بصورت رایگان تحصیل کردن مگه ما چقدر باید جور کشورهای همسایه مون رو بکشیم.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 12:24
نیایش - تهران - ایران
من مخالف تبعیض نژادی هستم ولی همه کشورها با برنامه مهاجر می پذیرند تا هم مردمشون و هم مهاجرین بتونند خوب زندگی کنند نه مثل کشور ما که در رو باز کرد گفت 4 میلیون افغانی و یه میلیون عرب عراق بریزید تو . اونم تو وضعیتی که خود مردم گرفتار بیکاری و بدبختی هستند . اقای زیبا کلام درسته اونها انسان هستند ولی باید به کشوری پناه ببرند که بتونه بهشون برسه مثل خیلی ها که به اروپا اومدن . ما حق نداریم دیگران رو تحقیر کنیم ولی این حق رو داریم که به فکر خودمون هم باشیم . اگر اروپایی ها دست از سر کشور ما هم بر میداشتن خیلی از ایرانی ها بر میگشتن که پیش خانواده اشون زندگی کنند. افغانستان پول زیادی از امریکا و ایران میگیره ولی همه اش رو خرج کاشت تریاکی می کنه که امروز مردم ما رو بدبخت کرده . بهتره برگردند و کشورشون رو بسازند تا دیگه مجبور نشن بیان ایران
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 13:06
نیایش - تهران - ایران
می دونید همین الان خیلی از همان کارگر های بدبخت ساختمانی در کنار کارگری مواد می فروشند . می دونید که از نزدیکان من موادش رو از کارگر ساختمان روبروی خونه اش تهیه میکنه ! می دونید که خیلی ها از این وضعیت شکایت می کنند که کارگران افغانی مواد فروش محله شدن !
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 13:08
mehran_athe - ملبورن - استرالیا
براستی چه واقعیت تلخیست که دولتها بر آدمها تاثیر میگزارند. کشوری که روزی سردمدار داخواهی بود به این روز رسیده. امیدوارم افغانهای عزیز شرایط بهتری پیدا کنند در ایران.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 13:53
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
دوستان افغان یا افردی که از بعضی کامنتها انتقاد میکنید . انتظار نداشته باشید که ایرانیا یا هر ملیتی دیگه با بودن شما موافق باشند به عنوان مهاجر . ما بریتانیا هستیم شاید ٨٠ درصد بریتانیها با بودن ما اینجا موافق نیستن ,, این یک چیزی خیلی عادی هست . هر انسانی عقیده و تفکری داره ,, قرار نیست همه با ما موافق یا مخالف باشند یا از ما خوششان بیاد یا تنفر داشته باشند . در کل انسان یک موجوده کثافت و درنده هست . اگه چنتا خوب دیدید به همون چنتا خوب اکتفا کنید .
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 14:56
تاراز - لیدز - انگلستان
دفاع از حق و حقوق انسانی و شهروندی وظیفه هر انسانی هست.کسانی که مرتکب جرم و جنایت و خلاف کرده اند بحث آنها جداست.هر دو کشور قربانی اسلام .فاشیست.دیکتاتوری و دیگر مسائل هستنند .افغانستان کشور غنی هست ولی بدون قانون و دولت درست مثل ایران.ماها بیشترین ضربه را از جنگ سرد و رقابت بین قدرتها خورده ایم.همچنین داشتن منابع .......جناب حقیقت جو دوسلدورف آلمان عزیز کاملا درست گفتن و شما اشتباه می کنید. البته مسائل سیاسی و ارادی هم علت هست ولی تنها برای 10 درصد.شما شاید خیلی جاها را ندیدی و اطلاعات شما کم هست. پس سری به همین انگلستان بزن تا ببینی راست هست یا دروغ..چیزهایی دیده ام و شنیده ام و تجربه کرده ام که هیچ وقت ندیده بودم و هیچ جا هم نخواهد بود .اینجا نمی شود گفت همین.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 15:39
آرمان شهر من - استهبان - ایران
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان در افشانی کردن و خیلی راحت به یکی از بهترین اساتید دانشگاههای ایران توهین کردن و بی سوادی خودشون رو بصورت کاملا آشکار نشون دادن...جناب حقیقتجو استیصال به معنای فقر نیست که جنابعالی اون تفاسیر رو از خودتون ارائه کردین.بلکه با درماندگی در کاری و اجبار در انجام اونه...که بیشتر ایرانیان خارج نشین نیز نه به خاطر فقر مادی که بدلیل هزاران مشکل موجود در کشور جلای وطن کردن و بسیاری از اونها اگه شرایط ایران بسامان بود هرگز کشورشون رو ترک نمی کردن. معنای کلام دکتر زیبا کلام نیز همین است.
‌پنجشنبه 21 شهريور 1392 - 16:51
امیر صدر عباسی - کرج - ایران
جناب روشن بین !!!روشن تر نگاه کن اگر ما به اتباع عراقی وافغانی تابعیت بدهیم در کمتر از 10سال اینها کاندید مجلس هم میشوند ورای می آورند انوقت برای ما وشما هم تصمیم میگیرند .ایران مال ایرانیه .این آقایون خیلی لوطی باشند شکم همین مردم را سیر کنند هنر است حالا چهار میلیون افغان و سه میلیون عراقی راهم بخواهند اضافه گنند که چه بشه؟1
جمعه 22 شهريور 1392 - 00:02
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
1 ) آرمان شهر من - استهبان - ایران- بیسواد خودتی! کامنت مرا دوباره خوب بخوان تا اول خوب بفهمی بعد در باره اش اظهار نظر کنی! معنی کلمه استیصال را در چند فرهنگ لغت جستجو کردم که اکثراً معنی را که در بالا آوردم مترادف بودند که درمانده گی و بیچاره گی اقتصادی که مساوی فقر است میباشد. قسمت دوم نوشته خودت تایید حرفهای من است که دلیل چرا ایرانیان ترک جلای وطن میکنند را آوردم و دوباره مقایسه کن! گویا استاد سازشکارت خواسته به ایرانیهای که او چشم ندارد ببیند که به دمکراسی و آزادی غرب پناه میبرند تکه بیاندازد تا کمی عقده حقارت و حسادتش را ارضاء کند و برخی کاربران دیگر هم نفهمیدند که او چه گفته و کورکورانه تاییدش کردند. البته جائی که به حقوق نادیده گرفته شده افغانی های محروم در ایران اشاره و دفاع کرده قابل تمجید است اگر که به منظور عوام فریبی مردم و فقط در حد خود را دلسوز افغانیها نشان دادن نبوده یا نباشد؟ همین بحث بر سر شخصیت زیبا کلام که چرا من فکر میکنم او تنها یک شبه روشنفکر مسلمان است و خیلی از حرفهایش صرفاً پوپولیستی است و طرفدار حزب باد است را هم با خواهر زاده من دارم که دارد . در 2
جمعه 22 شهريور 1392 - 01:11
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
2) پیش این استاد شما دکترای علوم سیاسی اش را میگیرد و هم صحبت و هم نشینی با او دارد و مثل خودت شیفته این استاد به اصطلاح روشنفکر است چونکه اولاً یک روشنفکر هیچوقت مسلمان نمیشود و یک مسلمان هم هیچوقت نمیتواند روشنفکر شود به هزار دلیل (اگر وقت داشتم و دیر وقت به ساعت ما نبود برایت مینوشتم! ). عیب کار اساسی و اشتباه فکری بنیادی این استاد شما این است که همیشه حاشیه میرود و اصل مطلب را نمی بیند. مشکل افغانی ها و هزاران مشکلات موجودی کنونی ایران سرچشمه از چی دارد؟ چرا در جامعه ایران اینهمه مشکلات انبار شده و نابسامانی در خیلی از زمینه ها وجود دارند؟ این خودش بهتر میداند که یکی از راه حل اصلی برطرف کردن مشکلات اول شناخت آنهاست که در چارچوب آزادی بیان و یک حکومت دمکراسی توسط رسانه های آزاد از مشکلات به حاکم یا دولت وقت خبررسانی میشود که در جامعه این مشکلات هست یا نیست. تا زمانیکه در ایران حکومت مبنای بر دمکراسی نباشد که که با ازادی بیان از مشکلات نام برد ( گرچه طبق فتوای اخیر خامنه ای ملعون میگوید صدای مشکلات کشور را در نیاورید چونکه به نظام لطمه میخورد! ) و نقش رسانه ها . در 3
جمعه 22 شهريور 1392 - 01:12
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
3) که گوش و چشم جامعه باشند و مردم را آگاه کنند آش همین است و کاسه همین. حالا استاد شما بیاید به خامنه ای بگوید که باید در جامعه ازادی بیان باشد تا مشکلات جامعه شفاف شوند و یا خواهان دمکراسی در ایران باشد که با ذات اسلام خودش منافات دارد. قدم اول دمکراتیزه شدن ایران سکولاریسم و کوتاهی دست دینداران مرتجع اسلامی از قدرت سیاسی است وگرنه در چارچوب حکومت اسلامی که استاد شما کار میکند و حرف میزند فقط حرفهایش پوپولیستی و دلخوش کنک است و بیهوده! اگر او سازشکار نبود یقیناً تا حالا در آن رژیم دوام نمیآورد و هنوز استاد دانشگاه نبود. رژیم مکار ملاها خودش اینجور بازیگران صحنه خیمه شب بازی را جلو میفرستد تا گاهگداری فنتیلی برای دوتا جوان یا مردم فریبخورده امثال خودت باشند. چرا استاد شما اصل را که دمکراسی و ازادی بیان باشد ول میکند و به فرع و حاشیه میچسبد چونکه بزدل است و شهامت روبرو شدن با خشم رهبر دیکتاتور را ندارد و حکایت آن است، آسته بیا آسته برو که گربه شاخت نزند! خودش بهتر عیب کار سیستم درمانده و ورشکسته سیستم ولایت فقیهی را میداند ولی شهامتش را ندارد بر زبان بیاورد و حاشیه میرود. در 4
جمعه 22 شهريور 1392 - 01:13
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
4) باعث نابسامانی ایران در حکومت ایران قدرت مطلقه ولایت فقیه است که زیبا کلام آنرا قبول دارد یا نه؟ ایا او طرفدار دمکراسی و ازادی بیان ( نه فقط در چارچوب اسلام) است پس کو مبارزه اش بری رسیدن به آنها؟ بقیه حرفهایش ماستمالی کردن و منحرف کردن افکار آدمهائی فریبخورده مثل خودت است که برایش هورا هم میکشید و دست میزنید! زیبا کلام عوامفریبی بیش نیست که عشق مطرح و مهم بودن دارد وگرنه کو راه حل اساسی اش برای رفع مشکلات ایران؟ فقط انتقاد کردن از اوضاع نابسامان ایران کار هر ننه قمری است. چرا ریشه اصلی خرابکاری و ویرانی ایران را که حکومت اسلامی باشد اسم نمی برد چونکه خودش یکی از جیره خواران رژیم است و پول دولتی میگیرد. مگر او استاد دانشگاه دولتی نیست؟ پس سرسپرده است و فردی آزاد نیست و نمی تواند باشد و وابسته به سیستم است. سکوت زیبا کلام درباره دلیل عوامل اصلی ویرانی ایران که حضور ولی وقیح در صحنه سیاست بوده و هست نه تنها او را سازشکار با رژیم بلکه او را در صف خائنین به مردم و منافع ایران قرار میدهد! تنها امثال شما ساده لوحان و فریبخوردگان هستند که دوغ را از ماست تشخیص نمیدهند و طرفدارش هستند!
جمعه 22 شهريور 1392 - 01:18
نیایش - تهران - ایران
این طبیعیه که هر کشوری برای خودش قوانین مهاجرتی بزاره ایران هم که اوایل به دستور خمینی احمق درها روباز کرد و 4 میلیون افغانی ریخت ایران بدون اینکه بدونه این کشور کشش رو داره یانه ؟ هر چند از کسی که اقتصاد رو مال خر می دونست انتظاری جز خریت نمی رفت . به هر حال این مردم ایران هستند که باید تاوان نادانی اونها رو بدن . مردم ما خودشون مشکل دارن نمی تونند اونها رو بپذیرند شما هم که تو خارج خیالتون راحته قصد برگشت هم ندارید پس برای بقیه افغانی ها هم دعوتنامه بفرستید بیان ایران ! همین حالا استرالیا هم بنا به منافعش جلو مهاجرت رو گرفته این حق اون کشوره .
جمعه 22 شهريور 1392 - 09:40
shadman123 - تامپره - فنلاند
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان, ایرانیهایی امثال تو میان خارج, چون فقر شعوری و فکری دارند شاید در خارج از ایران از این فقر بیرون شوند.
جمعه 22 شهريور 1392 - 13:32
Hasrat E Yalda - آدلاید - استرالیا
ایران یک کشور جهان سومی و نژاد پرست هست کاریش هم نمیشه کرد. گناه از ملت نیست از دولتش هست . من خودم بزرگ شده ایران هستم و به جز بدبختی چیزی ندیدم .ایران به مردم خودش رحم نمیکنه بقیه پیش کش!!!! من خودم بارها و بارها دیدم که جنایت یا خیلی از کارهای کثیف خودشون رو به افغانی ها نسبت میدن اما چرا نمیدونم شاید نمیتونن مجرم های أصلی رو پیدا کنن در نتیجه چه بهتر از یه افغانی بیچاره که تمام تقصیرها رو بندازن گردنش و مردم خودشون رو آروم کنن تا مبادا دوباره دست به آشوب نزنن. نصف سختترین کارهها مثل چاه کنی،شهرداری ، ساخت و ساز ... رو افغانی ها انجام میدن حتی کشته های زیادی هم دادن اما متأسفانه ایران راضی بشو نیست و هر روز یه فیلمی بازی میکنه. ایرانی هایی که خارج از کشورشون زندگی میکنن معنی واقعی تبعیض و نژادپرستی و مهاجرت رو میفهمن .
جمعه 22 شهريور 1392 - 14:38
perser68 - فلوریدا - امریکا
زیبا کلام۳۰سال جمهوری کثافت اسلامی رو دستمال زد و ۴ ساله برای جبران کار‌هایی‌ که کرده داره برای خودش تو جامعه جا با ز میکنه و به اندازه‌ای که موی دماغ خامنه‌ای جلاد نشه شعار میده!!!کوتاه و مختصر
جمعه 22 شهريور 1392 - 14:52
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
آقای (بی غم - تهران - ایران) . تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی! آقای محترم، درست است که هر کشوری قوانین خاص مهاجرتی خودش را دارد، اما هیچ کشوری مانع رفتن کودکان به مدرسه نشده! حتی اسرائیل که شما (جمهوری اسلامی و عوامل) از آن متنفر هستید چنین کاری که جمهوری اسلامی کرده نکرده اند! شما و دوستان دیگری که از ایران کمنت گذاشتید، بسیار روشن و واضح است که نژادپرست هستید! هزار رحمت به آقای هیتلر عزیز که لااقل ادعای دینداری نمی کرد. خوشحالم که ایرانیان واقعی و انساندوستی همانند (Cyrusiii - لیدز - انگلستان) وجود دارند.
جمعه 22 شهريور 1392 - 14:58
perser68 - فلوریدا - امریکا
vahid- گلاسکو - انگلیس. ۸۰درصد نمیخوان،اما ۱۰۰ درصد قوانین انگلیس برای خارجی‌ و خودی مساوی!!!خوابی‌ یا بیدار یا داری جمهوری کثافت اسلامی رو ماست مالی میکنی‌؟
جمعه 22 شهريور 1392 - 15:04
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
shadman123 - تامپره - فنلاند- تو ( مرگ بر دشمن، جانم فدای رهبر، اگزم 292 ، رزم جو از لوس انجلس و ده ها نام کاربری دیگر. ) مزدور رژیم ملاها بازهم نام کاربری تازه برای خودت درست کردی و تهی مغز فکر میکنی از محتوای کامنتت ترا نمی شود شناخت؟ برو به کاسه لیسی خودت برای ملاها ادامه بده و خودت را قاطی آدمها نکن!
جمعه 22 شهريور 1392 - 15:09
بی غم - تهران - ایران
nejaat2006-لیدز-انگلستان: لطفا وقتی ادعایی رو می کنی با مستندات صحبت کن. ببینم کدوم کشور توی دنیا به مهاجران غیرقانونی اجازه رفتن به مدرسه رو می ده که ایران دومین کشور تو این زمینه باشه. رفتن بچه ها به مدرسه هیچ اشکالی نداره ولی برای کسانی که حق اقامت قانونی دارن یا با ویزای استیودنت وارد اون کشور شده باشن. فکر نکنم نمک نشناس تر از افغانی ها قومی باشه. میان توی ایران برای خودشون و خانوادشون پول درمیارن و وقتی رفتن به یک کشور ثالث شروع می کنن به بدگویی کردن از ایران و ایرانی. البته از کشوری که مرکز کشت و توزیع مواد مخدر توی دنیا است و اصلا براش مهم نیست که این ماده چه بلایی سر خانواده ها و جوون های مردم میاره بیشتر از این هم نمی شه انتظار داشت!!!
جمعه 22 شهريور 1392 - 22:06
perser68 - فلوریدا - امریکا
Cyrusiii- لیدز -انگلیس. درود بر تو،کاملا درست گفتی‌ ،بخصوص جمله آخر رو
جمعه 22 شهريور 1392 - 23:00
shadman123 - تامپره - فنلاند
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان,. از طرز نوشتنت معلومه که چقدر شعور داری و ادمی!!!!!!! .
شنبه 23 شهريور 1392 - 04:56
shadman123 - تامپره - فنلاند
بی غم - تهران - ایران,. تو که فکر میکنی خیلی حالیته ببین اونایی که اجازه اقامت دارن از حداقل حقوق شهروندی برخوردارند? اگه بخوام بگم بیشتر از یک صفحه میشه, و از پول در اوردن گفتی که ان هم با بیشترین زحمت و کمترین مزد بدست میارند اکثرشان. و اما از کشوری که به خاطر حفظ منافع و رژیمش از هر نوع جنایتی در قبال مردم خودش و مردم کشورهای همسایه, و انهم به اسم دین ابایی ندارد بیشتر از این هم بله نمیشه انظار داشت.
شنبه 23 شهريور 1392 - 05:25
مجیدخان - تهران - ایران
با درود:جناب nejat2006 عزیز از لیدز انگلستان:شما حالتون خوبه؟همین طور قلم مبارکتون رو رها می کنین و هر نسبتی که لایق خودتون هست رو به دیگران نسبت میدین.اگه ما آدم نیستیم یا تهی از انسانیت هستیم اینقدر شرف و وجود داریم که بمونیم و بجنگیم و هزینه هاش رو هم بدیم.نه مثل شما که از ترس دنبال سوراخ موش تا بغل استثمارگران مملکت و ملتتون گریختین و بی وجودیتون رو اثبات کردین. آنچه که ما هستیم مسلما ...چون شما نیستن و نمی تونن که باشن.پس به مصداق :مه فشاند نور و سگ عوعو کند هرچقدر دلت می خواد بنال و ...
شنبه 23 شهريور 1392 - 18:36
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.