منع قانونی عضویت اعضای دولت ایران در شبکه‌های اجتماعی 'بررسی می‌شود'

بسیاری از شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک در این فیلتر شده اند

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور ایران گفته است که منع قانونی عضویت وزرا و نمایندگان دولت در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک بررسی می شود.

او در گفت گویی برگزاری فارس، با توجه به مسدود بودن بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک در ایران گفت: "منع قانونی و یا عدم آن (عضویت وزیران در شبکه های اجتماعی) را مورد بررسی قرار می‌دهیم."

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه از جمله اعضای دولت جدید ایران هستند که در شبکه های اجتماعی فعال هستند.

خانم افخم در یکی از نوشته هایش در صفحه فیس بوک خود نوشته: "با تاسی از اقدام پیشروانه مقام عالی وزارت، جناب آقای دکتر ظریف تصمیم بر ایجاد این صفحه گرفتم."

چند ماه پیش صفحه فیس بوک و توئیتر آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران نیز راه اندازی شد.

فیس‌بوک و توئیتر، در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ فیلتر شدند و از آن زمان تاکنون، دسترسی به آنها بدون فیلترشکن امکان‌پذیر نیست.

مسئولان حکومت ایران، آن زمان شبکه‌های اجتماعی را از ابزارهای "جنگ نرم" با جمهوری اسلامی بر شمردند و اسماعیل احمدی مقدم رئیس پلیس ایران، هم شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر را "ابزار سازماندهی ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی" دانسته بود.

با این حال دو ماه پیش دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته بود که "عضویت در شبکه های اجتماعی در ایران جرم نیست اما دورزدن فیلتر جرم است".


'سال نو مبارک'

روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتر خود "روش هشنه"، سال نوی عبری را به یهودیان تبریک گفته است.

کریستین پلوسی، دختر نانسی پلوسی، رهبر حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به این توئیت نوشته که "سال نو می توانست شیرین‌تر باشد اگر شما به انکار هولوکاست از سوی ایران پایان می دادید."

و در جواب آقای ظریف نوشت: "ایران هیچگاه هولوکاست را انکار نکرده است، مردی که تصور می شد این کار را (انکار هولوکاست) کرده است، دیگر رفته است. سال نو مبارک"

آقای ظریف در پی این مکالمه در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم اصالت نوشته هایش در توئیتر را تائید کرد و گفت: "ما هیچ‌گاه صهیونیسم را برخاسته از دین یهود ندانسته‌ایم و معتقدیم صهیونیست‌ها همواره تلاش کرده‌اند با مظلوم نمایی از اتفاقات تاریخی دنیا سوءاستفاده کنند."

آقای در ظریف گفت: "جنایت هولوکاست به ابزاری تبدیل شد که صهیونیست‌ها 60 سال پیش از آن استفاده کردند تا با ایجاد همدردی در دنیا مظلوم نمایی کنند و از این طریق حقوق مردم فلسطین را تاراج کنند اما نباید این سناریو برای آنها مجددا زنده می‌شد و نباید اجازه داده می‌شد تا این ابزار برای آنها احیا گردد تا دوباره با سوءاستفاده از آن 60 سال دیگر حقوق فلسطینی‌ها را سرکوب کنند."



جواد ظریف: روش هشنه مبارک

اس اف پلوسی: سال نو می توانست شیرین‌تر باشد اگر شما به انکار هولوکاست از سوی ایران پایان می دادید. روش هشنه مبارک

جواد ظریف: ایران هیچگاه هولوکاست را انکار نکرده است، مردی که تصور می شد این کار را (انکار هولوکاست) کرده است، دیگر رفته است. سال نو مبارک"



پیشتر نیز در توئیتی منسوب به حسن روحانی، رئیس جمهور سال نوی عبری به "همه یهودیان به خصوص یهودیان ایران" تبریک گفته شده بود.

اما محمدرضا صادق، مشاور ارشد آقای روحانی در واکنش به این خبر گفت که آقای روحانی "حساب توئیتر ندارد".

محمد جواد ظریف همچنین در صفحه فیس بوک خود در روز دوم سپتامبر نوشت: "من حسابی در اینستاگرام ندارم. یک صفحه در تویتر دارم که هنوز فعال نیست و بیشتر به انگلیسی خواهد بود."

او صفحه فیس بوک خود را به زبان فارسی به‌روز می‌کند.

+21
رأی دهید
-9

رضا پهلوان - لندن - انگلیس
وقتی اینرنت ملی راه افتاد فیسبوک از فیلتر در میاد و شبکه کلوب جایگذینش میشه
جمعه 15 شهريور 1392 - 17:57
Tombehtar - نیورک - آمریکا
من نمی‌دانم که وبسایتای اجتماعی چطور به این جانیها و تروریستا اجازه میدهند که حساب کاربری باز کنند برای پیشبرد اهداف شوم و ضد انسانی‌شان ، در حالی‌ که در ایران اکثریت مردم از حقوق اولیه انسانی‌ محرومند.
جمعه 15 شهريور 1392 - 22:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.