نخستین فیلم بلند عربستان سعودی با الهام از سینمای ایران

حیفا المنصور، تنها سینماگر زن عربستان در نخستین فیلم بلند خود داستان دختر ده ساله‌ای را بازگو می‌کند که در آرزوی داشتن یک دوچرخه است. تنها راه تحقق این رویا برای او، شرکت در مسابقه‌ قرائت قران است.

گزارش کامل را اینجا بخوانید

+24
رأی دهید
-32

Madacto - ملبورن - استرالیا
اونوقت چندصد سال دیگه ادعا میکنند که زمانیکه ما سینما داشتیم ایرانیها نمیدونستند سینما چیه
‌پنجشنبه 14 شهريور 1392 - 14:13
ba ham bashim - آذربایجان - ایران
چقدر افتخار آمیز است که میگوید: من از سینمای ایران الهام گرفته ام. کشور و فرهنگی‌ که همهٔ روابطِ به اصطلاح خوبش با آمریکا و انگلیس است تأثیرات خوبش را از کسانی‌ می‌گیرد که خصمانه‌ترین موضع را نسبت به آن دارد و آن را کشور و ملت شیعه و کفّار می‌دانند: ایران! اما میترسم همین گفتهٔ کوچک باعث مرگ این زن شود که در عربستان سعودی شاید هر هزار سال یک بر ظهور میکنه.
‌پنجشنبه 14 شهريور 1392 - 16:11
اسب آتش - سیدنی - استرالیا
این خانم که بعلت فضای محدود برای نشان دادن عشق از نقش جایگزین بچه ها بجای بزرگترها به سبک خاص ایران استفاده میکند مایه امیدواریست.این فیلم در واقع اقتباسی است از فیلم بچه های آسمان ساخته مجید مجیدی که برادری برای اینکه پدرش پول نداشت که برای خواهرش در زنگ ورزش کتانی بخرد در مسابقه ی دوندگی شرکت میکند و جایزه نفر سوم رو که یک کتانی بود رو بچنگ میاره با اینکه میتونست اول بشه وجایزه بزرگتری رو دریافت کنه.این فیلم نامزد اسکار هم شد.سینمای اندیشه ایران بعد از انقلاب جور بقیه کمبود ها رو کشید وبخصوص در دهه 70 شمسی بزرگترین توجهات بین المللی رو بخودش جلب کرد.امانقطه ضعف آن پردازش افراطی فقر در متن بود که مایه انتخاب سیاست گذاران سینمائی جهان در جشنواره ها میشد.یعنی جهان سوم ضعیف از نظر ابزار وتکنیک نشان داده میشود.بقول یکی از کارگردانان ایرانی:از وقتی که اتوبان های مملو از ماشینهای لوکس و ساختمان های مرتفع در فیلم هایمان نشان داده شد جوایز جشنواره ای غیب شد!!
‌پنجشنبه 14 شهريور 1392 - 19:20
اسب آتش - سیدنی - استرالیا
البته فیلم هائی قوی ای مثل جدائی نادر از سیمین رو هم داشتیم که اخیرا جایزه بردند ولی وقتی که در خارج تحلیلهارو بررسی میکنید میبینید بجای اشاره به پردازش انسانی و پویای نقش های تمامی بازیگران و جای جای فیلمنامه و غیره فقط به دلیل خارج رفتن خانم اشاره دارند که بله پس ایران جای بدی است. البته درسته که تو ایران هیچی سر جای خودش نیست اما نکته دیگه ای تو فیلم نبود؟ که اصغر فرهادی هم تعجب کرد.آنتی تز این فیلم هم با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد وکارگردانی داریوش مهرجوئی در اومد به اسم : نارنجی پوش. راستی هفته ی پیش خانم نیکی کریمی در جشنواره پرشین فستیوال در سیدنی مهمان بود که در سینمای دندی واقع در نیو تان فیلمها یش به نمایش گذاشته شدو پرسش وپاسخ در آخر فیلم.بعضی از ایرانی ها هم چه سئوالات بی ربطی میپرسیدند!!!
‌پنجشنبه 14 شهريور 1392 - 19:42
ba ham bashim - آذربایجان - ایران
جالب بود. خلاصهِ تاریخ فرهنگ ایران در رابطه با عربها رو توی یه جمله گفتی‌. دقیقا همینطورِ . ذکریا ی راضی‌، ابن سینا یا حتی خیام نیشابوری که معروفیت جهانیش توی رباعی یاتی است که به فارسی نوشت. بله، اینها چیز هائیست که از ما دزدیده اند و میدزدند. مخصوصاً که دوستانی هم داشته باشند که به ادعا‌ها یشان رسمیت بدهد.
‌پنجشنبه 14 شهريور 1392 - 22:28
ba ham bashim - آذربایجان - ایران
Madacto جالب بود. خلاصهِ تاریخ فرهنگ ایران در رابطه با عربها رو توی یه جمله گفتی‌. دقیقا همینطورِ . ذکریا ی راضی‌، ابن سینا یا حتی خیام نیشابوری که معروفیت جهانیش توی رباعی یاتی است که به فارسی نوشت. بله، اینها چیز هائیست که از ما دزدیده اند و میدزدند. مخصوصاً که دوستانی هم داشته باشند که به ادعا‌ها یشان رسمیت بدهد.
‌پنجشنبه 14 شهريور 1392 - 22:38
reza the persian - لیدز - انگلستان
این عربای جاهل باید فیلم در مورد سوسمار بسازن.
جمعه 15 شهريور 1392 - 01:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.