لاوروف: شواهد آمریکا درباره حمله شیمیایی سوریه برای ما قانع‌کننده نیست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که مسکو از شواهد ارائه شده توسط آمریکا مبنی بر استفاده رژیم بشار اسد از سلاح شیمیایی برای حمله به حومه دمشق به هیچ وجه قانع نشده است.

روسیه که از متحدان رژیم سوریه به شمار می‌رود به شدت با هر گونه اقدام نظامی آمریکا علیه دمشق به دلیل آنچه که استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان خوانده شده، مخالفت کرده است.

لاروف روز دوشنبه، ۱۱ شهریور، در جمع دانشجویان موسسه دولتی امور بین المللی مسکو گفت: «هر آنچه که آمریکایی‌ها قبلا و اکنون و متحدان آن بریتانیا و فرانسه ارائه کرده‌اند به هیچ وجه برای ما قانع کننده نیست».

به گفته وی، «ابهام‌های زیادی» در مورد تصاویر منتشر شده در اینترنت درباره حمله احتمالی شیمیایی به حومه دمشق وجود دارد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، نیز اوایل هفته جاری گفته بود که «یاوه‌گویی محض» است، رژیمی که دست بالای نظامی را دارد بخواهد از سلاح شیمیایی استفاده کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز شنبه هفته جاری گفت که تصمیم گرفته است تا آمریکا علیه حکومت سوریه دست به اقدام نظامی بزند، اما خواهان موافقت کنگره آمریکا با چنین اقدامی است.

کنگره آمریکا احتمالا روز دوشنبه ۹ سپتامبر یعنی پس از پایان تعطیلات تابستانی در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد.

«تردیدهای جدی» درباره شواهد آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف در سخنان روز دوشنبه خود اظهار داشت که روسیه برخی از شواهد کشورهای غربی را دیده است ولی در مورد اعتبار آنها تردید وجود دارد و «بدون هیچگونه مشخصات جغرافیایی و ارائه نام، این شواهد سندیت ندارند».

وزیر امور خارجه روسیه، غرب را متهم کرد که نظرات «بسیاری از کارشناسان» درباره وجود «تردیدهای جدی» در خصوص تصاویر ویدئویی منتشر شده در اینترنت پیرامون انجام این حمله را نادیده می گیرد.

آقای لاروف تاکید کرد: «و زمانی که شما درخواست جزئیات شواهد را مطرح می‌کنید، آنان می‌گویند که این شواهد محرمانه بوده و نمی‌توانند آنها را نشان دهند. با این حساب، هیچ مبنایی در زمینه همکاری بین‌المللی وجود ندارد».

وی همچنین گفت اگر حمله نظامی به سوریه صورت گیرد او تردید دارد که مخالفان حکومت بشار اسد حاضر باشند تا در کنفرانس ژنو- ۲ شرکت کنند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «ما متاسفیم که شرکای آمریکایی ما هنوز نتوانسته‌اند مخالفان سوریه را متقاعد کنند که ابتکارهای مسکو و واشینگتن را بپذیرند. و فکر نمی‌کنم اگر تهدید استفاده از زور علیه سوریه به مرحله اجرا در آید، اپوزیسیون انعطاف از خود به خرج دهد».

انتظار می‌رود که جدل بین روسیه و غرب درباره سوریه در مرکز مباحث نشست گروه جی- ۲۰ قرار داشته باشد که از روز چهارشنبه هفته جاری در سنت پترزبورگ روسیه آغاز می‌شود.

اظهارات سرگئی لاوروف در حالی بیان می‌شود که مقام‌های آمریکایی بویژه جان کری، وزیر امور خارجه، بارها تاکید کرده‌اند که رژیم بشار اسد مسوول حمله شیمیایی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق است. به گفته آقای کری، این حمله ۱۴۲۹ کشته داده که ۴۲۶ نفر آنها کودک بوده‌اند.

گزارش دیگری حاکی است که روسیه یک ناو جاسوسی را از دریای سیاه به سواحل سوریه اعزام کرده است تا برنامه کشورهای غربی برای حمله احتمالی به سوریه را از نزدیک رصد کند.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه نوشته است که ناو جاسوسی «اس اس وی- ۲۰۱»  غروب روز یکشنبه سفر خود را آغاز کرد و «محل استقرار آن نیز شرق مدیترانه تعیین شده است».

یک منبع نظامی روسیه گفته که ماموریت این کشتی نظامی، «جمع آوری اطلاعات لازم در منطقه‌ای است که درگیری‌ها در آن رو به افزایش است».

در همین حال، چین روز دوشنبه نگرانی عمیق خود را از هر گونه اقدام نظامی یک‌جانبه بر ضد سوریه ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفته که آمریکا شواهد مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را به پکن داده است.

این مقام چینی می‌گوید که هیچ یک از طرفین نباید پیش از ارائه نتایج تحقیقات بازرسان سازمان ملل قضاوت عجولانه‌ای داشته باشند.

+40
رأی دهید
-23

siavash2111 - ویسبادن - آلمان
چقدر حرف می‌زنید شروع کنید جنگ را دیگه . عجبا چند تا بمب اتمی‌ اینور‌و انور بریزید این جهان نصفش زیادی هست هاهاها
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 14:38
دوستدار - استهکلم - سوئد
این پیرمرد خبیث سرگو لاروف به حدی بی وجدان است که همه جنایتهای که به دستور بشار اسد در سوریه انجام داده میشود را انکار میکند و اسد را مبرا از هر جرمی میداند. کشورهای غربی بیخود میخواهند موافقت روسیه را به دست اورند تا به بشار اسد و دولتش حمله کنند بارهای بار این را دیدیم و شنیدم که روسیه همچون رژیم ایران دوست فسم خورده بشار اسد است. بشار هم بی خود از حمله دولتهای عربی بخصوص امریکا می ترسد, اوباما غیرت حمله نا به سوریه و نا به هیچ جای دنیا ندارد. به این منظور غیرت ندارد چون اولین بار است یک سیاه پوستی ریس جمهور امریکا شده و نمیخواهد بعداز خودش راه را برای سیاه پوستان دیگر برای به دست گرفتن پست ریس جمهوری امریکا ناهموار کند.
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 14:18
shahab46 - هانوفر - المان
شما را که فقط پول قانع می‌کند و بس. دزدها
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 16:34
pull.over - دوحه - قطر
آمریکا وقتی عراق حلبچه را با بمب های شیمیایی مورد هدف قرار داد چیکار کرد؟ آیا اون زمان هم بر علیه صدام حسین جبهه گرفت؟ آمریکا وقتی عراق بارها و بارها به ایران با سلاح های شیمیایی حمله کرد کجا بود؟ این دلسوز و پلیس جهان اون زمان چرا چشماشو بست؟ آهان چون اون موقع عراق دوستش بود و ایران دشمنش! اگه به جای بشار اسراییل این کارو بکنه همینقده دلش میسوزه؟ اصلا من موندم این چه منطق و این چه مسخره بازیه که میگن با تفنگ و بمب های عادی هر چقدر خواستی بزن زن و کودک و پیر و جوون بکش ولی از سلاح شیمیایی استفاده نکن،آخه این خنده دار یست؟ چه فرقی میکنه مگه؟ تو هر دوتاش آدم میمیره..اگه جامعه جهانی نگران و دلسوز سوریه و مردم بیگناهش بود مدت ها پیش جلوی کشته شدن 100000 هزار نفر رو میگرفتن...
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 18:30
kulak - پیرمازنز - آلمان
pull.over - دوحه - قطر-حضور پر شمار شما برادران سازمان سایبری بسیج در همه سایت ها منو کشته !!!اینم مدرک : https://forum.iranproud.com/showthread.php?460531-
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 23:37
bahar 2014 - فرانکفورت - المان
pull . over - قطر - جنگ فرسایشی هزینه زیادی داره و استفاده مالی زیاد و تازه پای پیمانکار‌ها بعد از جنگ باز میشه برای غارت .مگر نمیدانی جان انسانها بی‌ ارزش شده .سود در ترقّه ترکاندن است .
‌سه شنبه 12 شهريور 1392 - 01:03
kamran631 - لیون - فرانسه
چند هزار نفر آدم باید بمیرند تا برای شما قانع کننده بشه، مرتیکه لاشخور !؟ اگه زن و بچه خودت هم تو این قربانیان بود، بازم اینطوری حرف می‌زدی ؟!
‌سه شنبه 12 شهريور 1392 - 16:16
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.