'بهمنی گفته در پنج سال تنها یک هفته رئیس کل بانک مرکزی بودم'

در مراسمی رسمی با حضور وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس جمهور در بانک مرکزی ایران، ولی الله سیف جانشین محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی شد

علی طیب نیا وزیر اقتصاد ایران در مراسم تودیع محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی از قول وی نقل کرده که گفته در پنج سال تنها یک هفته رئیس کل بانک مرکزی بودم که آن هم پس از ریاست جمهوری حسن روحانی بود.

در دولت محمود احمدی نژاد سه نفر رئیس کل بانک مرکزی شدند. ابراهیم شیبانی و طهماسب مظاهری پیش از آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی بودند اما به دلیل اختلاف نظر با دولت آقای احمدی نژاد کناره گیری کردند.

آقای بهمنی از سال ۱۳۸۷ رئیس کل بانک مرکزی ایران بود و به عقیده کارشناسان به خاطر همراهی با دولت آقای احمدی نژاد، صندلی اش را تا پایان دوره ریاست جمهوری وی حفظ کرد.

فشار برای کاهش نرخ سود بانکی و پرداخت انواع وام ها (تسهیلات تکلیفی) از جمله مواردی است که به عنوان دخالت دولت در بانک مرکزی یاد می شود.

آقای طیب نیا با اشاره به دوره ای که خودش مدت کوتاهی در دولت آقای احمدی نژاد عضو شورای پول و اعتبار بود، گفته در آن زمان "دولتمران عضو شورا این تصور غلط را داشتند که می توان با افزایش نقدینگی مشکلات بیکاری و بخش تولید را حل کرد."

به گفته وزیر اقتصاد ایران، این تصور غلط که اقتصاد را می توان با نقدینگی مدیریت کرد سبب شد که "نرخ رشد اقتصادی ما در شرایط بسیار نامطلوبی است و تورم نقطه به نقطه ۴۴ درصدی داریم که در تاریخ ایران بی نظیر است."

در سال ۱۳۷۴ نیز تورم به مرز پنجاه درصد رسیده بود و بعد از آن، این دومین باری است که ایران با تورم فزاینده رو به رو شده است. آقای طیب نیا می گوید که تفاوت الان با آن روز این است که در آن دوره "رونق اقتصادی و رضایت عمومی" وجود داشت.

در اوایل دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد زمانی که قیمت نفت در حال افزایش بود، گروهی از اقتصادانان ایرانی نسبت به تبدیل دلارهای نفتی به ریال ابراز نگرانی کرده و به دولت توصیه کرده بودند که از این کار پرهیز کند.



آقای بهمنی در پنج سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی بود



اما آقای احمدی نژاد توجهی به هشدار اقتصاددانان نکرد و تقریبا تمام درآمدهای نفتی را برای اجرای برنامه های خود هزینه کرد.

نقدینگی که در شروع به کار دولت آقای احمدی نژاد کمتر از ۷۰ هزار میلیارد تومان بود در پایان دولت وی به مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع آقای بهمنی و معارفه ولی الله سیف رئیس کل جدید بانک مرکزی گفت که "باید تلاش کنیم حجم عظیم نقدینگی موجود در کشور را به سمت تولید سوق دهیم."

اقتصاد ایران به گفته آقای جهانگیری اکنون با "شرایط پیچیده و دشواری" رو به روست و "تولید در شرایط تورم و آسیب دیدگی است و با رکود جدی مواجه هستیم."

وزیر اقتصاد ایران هم دلایل بروز این مشکلات را "ساختار نامتعادل اقتصادی، سیاست های نادرست اقتصادی چند سال اخیر و تحریم های ظالمانه علیه ایران" دانسته است

برای گذر از وضعیت فعلی اقتصادی به گفته آقای طیب نیا، بانک مرکزی وظایف خطیری بر عهده دارد که حفظ ارزش پول ملی، مدیریت ذخایر ارزی و مدیریت شرایط تحریم از جمله آنهاست.

آقای سیف رئیس کل تازه بانک مرکزی هم در مراسم معارفه اش گفت که رشد اقتصادی کشور منفی شده و اقتصاد در رکود به سر می برد و افزایش نقدینگی دلیل تورم بالا در کشور است.

به گفته آقای سیف، بانک مرکزی در این شرایط باید "نسبت به کنترل تورم و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی اقدام و به عنوان اولویت اصلی به آن توجه کند."

+26
رأی دهید
-6

اردشیر16 - سئول - کره جنوبی
خاتمی اگر هیچکاری در ایران انجام نداد ولی بخوبی بنیان بدعتی را در ایران بنا نهاد.او تمامی بی عرضگی ها و عقب نشینی های خود در برابر بیت معظم له در پایان دوره ریاست جمهوریش را با این حرف که نگذاشتند کاری انجام بدهم, توجیه کرد و کسی هم نگفت که سید بزرگوار شما چرا ایستادگی نکردی؟ مگر مجلس و رای اکثریت ملت را با خود نداشتی پس چرا هیچ.. القصه.آقای بهمنی هم دقیقاً دارد همین حرف را می زند در صورتیکه اگر به اسم او و به کام احمدی نژاد سیاستهای غلطی در بانک مرکزی در جریان بود پس چرا پنج سال آنجا ماند؟البته از حق که نگذریم یک استعفای نیم بندی هم داشت.در هر حال بعید بنظر می رسد که آبی هم از این ولی الله سیف گرم شود با توجه به آن اظهار نظر عجیبش در مورد قیمت ارز و اینکه پول ایران باید و طبیعی است که هر ساله مقداری از ارزش خود را از دست بدهد.آنهم کشوری که حتی سنگ قبر را از خارج وارد می کند و پر واضح است که افزایش نرخ ارز یعنی افزایش قیمت کالا و حتی قیمت تمام شده تولیدات داخلی و دامن زدن به نرخ تورم که این روزها در ایران مانند شیر آبی شده که واشر آن از بین رفته است.
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 14:14
siavash2111 - ویسبادن - آلمان
اون ‌یک هفته هم زیاد بودی
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 14:40
بت شکن - مونترال - کانادا
آره ارواح بابات، تو گفتی‌ ما هم باور کردیم!! اگر ۵۹ ماه و ۳ هفته هیچ کاره بودی چرا به عنوان اعتراض استعفا ندادی؟؟ گفتی‌ ماهی‌ ۵۰-۶۰ میلیونرو میگیرم هرچی‌ گفتند میگم چشم، گور پدر مردم و میهن و دین و ایمان!!
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 14:28
آزاده هبوط - ملبورن - استرالیا
ما بقی را در حال نوش جان کردن مال مردم بوده..............این کفتار ها نوش دارو پس از مرگ سهراب هستند ولی چه باک ملت هنوز در خواب . این نونی است که پدر مادرهای خیانتکار ما تو سفر ما گذاشتند ..........
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 17:06
آزاده هبوط - ملبورن - استرالیا
ما بقی را در حال نوش جان کردن مال مردم بوده..............این کفتار ها نوش دارو پس از مرگ سهراب هستند ولی چه باک ملت هنوز در خواب . این نونی است که پدر مادرهای خیانتکار ما تو سفر ما گذاشتند ..........
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 17:06
omidvaran - نورکل - امریکا
مردک بیعرضه تو برای حفظ کرسی و صندلی بانک مرکزی به ماشین چاپ اسکناس برای احمدی متوهم تبدیل کردی تو برای احمدی وبضرر اقتصاد وسیستم پولی مملکت افتابه داری کردی - تو متهم به قصوردروظایف قانونی هستی وباید سریعا محاکمه شوی - دولت جدید باید اراذلی جون تورا محکمه ودرشهر بچرخاند تامایه عبرت دیگران شوید - ننگ ونفرین بر احمدی بی شعور واراذل واطرافیان او باد
‌سه شنبه 12 شهريور 1392 - 09:34
مانفرد - ایران - ایران
مرتیکه رفیق شریک دزد و رفیق قافله خوب غیرت به خرج میدادی تو هم استعفا میدادی بی غیرت وطن فروش برای تو نباید مراسم تودیع گرفت باید مراسم اعدام ترتیب داد
‌پنجشنبه 14 شهريور 1392 - 11:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.