چه تسلیحاتی در حمله احتمالی به سوریه استفاده خواهد شد؟

آمریکا، دولت سوریه را به انجام حمله شیمیایی علیه شهروندانش متهم کرده و سخنان مقام‌های دولت آمریکا نشان می‌دهد که این کشور و متحدانش به احتمال زیاد خود را برای اقدام نظامی علیه سوریه آماده می‌کنند. اما در صورت وقوع جنگ، طرف‌های درگیر از چه تسلیحات و تجهیزاتی استفاده خواهند کرد؟


نیروهای آمریکایی



موشک‌های کروز تاماهاک


برد موشک‌های تاماهاک حدود ۱۶۰۰ کیلومتر است



این موشک‌ها را می توان از ناو یا زیردریایی شلیک کرد. این نوع موشک‌ها مانند هواپیماهای تجاری به موتورهای توربینی کوچکی مجهز هستند که نیروی پرواز آنها به سوی هدف را تامین می‌کند.

سطح برخورد این موشک با هدف کوچک است، در ارتفاع پایین پرواز می‌کند و ردیابی آن بسیار مشکل است. موشک‌های تاماهاک حرارات کمی تولید می‌کنند و به همین دلیل با سیستم‌های ردیاب مادون قرمز قابل شناسایی نیستند.

برد این موشک‌ها حدود ۱۶۰۰ کیلومتر است و سرعتی آن به حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

این موشک‌های کروز به نوعی نرم‌افزار جهت‌یابی (TERCOM) مجهز هستند که نقشه مسیرشان را با نمایی که روی زمین می بینند، منطبق می‌کند.

تاماهاک توان حمل کلاهک‌های بین ۴۵۰ تا ۱۳۶۰ کیلوگرم را دارد.


 
ناوشکن‌های آرلی بِرک

بزرگ‌ترین و مجهزترین ناوشکن‌های آمریکا 



آمریکا چهار ناوشکن آرلی بِرک در شرق دریای مدیترانه دارد.

طول این کشتی‌های جنگی ۱۵۴ متر است و قابلیت پرتاب موشک کروز دارند. این ناوشکن‌ها از بزرگ‌ترین و مجهزترین ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا هستند.

این اولین ناو جنگی آمریکایی است که به سیستم محافظ در برابر حملات هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی مجهز است.



ناوهای هواپیمابر

احتمال استفاده از ناوهای هواپیمابر در حمله به سوریه ضعیف است



ارتش آمریکا دو ناو هواپیمابر در منطقه دارد؛ یواس‌اس‌هری اس ترومن و یواس‌اس نیمیتز. هر دوی این ناوهای غول‌پیکر با انرژی هسته‌ای تامین می‌شوند ومی‌توان از آنها به عنوان پایگاهی برای حملات جنگنده‌ها استفاده کرد. اگر آمریکا قصد حملات محدود داشته باشد، احتمال استفاده از این دو ناو ضعیف است.

این ناوهای هواپیمابر از بزرگ‌ترین ناوهای دنیا هستند، ۳۳۰ متر طول و ظرفیت جای دادن ۸۵ جنگنده را دارند.



جنگنده/بمب‌افکن‌های اف-۱۶



اف-۱۶ به عنوان یکی از قابل اعتمادترین، انعطاف‌پذیرترین و موثرترین جنگنده‌های دنیا شناخته می‌شود.

این جنگنده‌های چندمنظوره، هم می‌توانند هواپیماهای در حال پرواز را هدف قرار دهند و هم اهداف روی زمین را.

این هواپیماهای جنگی ستون فقرات نیروی هوایی آمریکا هستند و برای نخستین بار با فن‌آوری سیستم هدایت خودکار ارائه شدند.

برد پرواز این جنگنده‌ها حدود ۳۲۰۰ کیلومتر است که در مقایسه با هواپیماهای دیگر امکان صرف زمان بیشتر بر فراز منطقه جنگی را به آنها می‌دهد.

به مسلسل‌های والکان ام ۶۱ مجهز هستند و خلبان برای داشتن دید بهتر در اتاقکی حباب مانند و بدون قاب می‌نشینند.

اف-۱۶های آمریکا که در پایگاهای اینجرلیک و ازمیر ترکیه و احتمالا اردن مستقر هستند، می‌توانند در هرگونه حمله‌ای به سوریه مورد استفاده قرار گیرند.



اف-۱۵ استرایک ایگل

چه تسلیحاتی در حمله احتمالی به سوریه استفاده خواهد شد؟

اف-۱۵ با برد و سرعت بالا



جنگنده چندمنظوره دیگری که با برد و سرعت بالا برای حمله به اهداف روی زمین طراحی شده است.

نیروی رانشی ترکیبی موتورهای اف-۱۵، این قابلیت را ایجاد می‌کند که حتی در هنگام صعود عمودی هم جنگنده بتواند شتاب بگیرد.

اف-۱۵ استرایک ایگل به سیستم لینترن یا "جهت‌یابی در ارتفاع پست و هدف‌گیری مادون قرمز در شب" مجهز است.

 
نیروهای فرانسوی

چه تسلیحاتی در حمله احتمالی به سوریه استفاده خواهد شد؟
ناوهواپیمابر شارل دوگل هم که در حال حاضر در تولون فرانسه است 



در صورت مشارکت فرانسه در اقدام نظامی علیه سوریه، ارتش این کشور احتمالا از موشک‌های کروز اسکالپ با برد حدود ۵۰۰ کیلومتر استفاده خواهد کرد. این موشک‌ها می تواند از جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ و رافال شلیک شود.

فرانسه یک ناو هواپیمابر در دریای مدیترانه و چند پایگاه هوایی در امارات متحده عربی دارد.

ناوهواپیمابر شارل دوگل هم که در حال حاضر در تولون فرانسه است، قابلیت حمل ۴۰ هواپیمای جنگی را دارد. با این که کوچک تر از یواس‌اس نیمیتز آمریکاست، اما همچنان با حدود ۲۶۰ متر طول، یکی از بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر است.

 
نیروهای روسی 



روسیه گفته است که دو ناو جنگی به مدیترانه می‌فرستد؛ موسکوا با قابلیت پرتاب موشک و یک ناو ضد زیردریایی.

روسیه متحد سوریه و مخالف دخالت نظامی در این کشور است.

مشخص نیست که این دو کشتی چه زمانی به مدیترانه می‌رسند، اما استقرار آنها از سوی روسیه به عنوان بخشی از جابجایی از قبل برنامه‌ریزی شده ناوهای روسیه در مدیترانه عنوان شده است.


تسلیحات اصلی سوریه


موشک‌های اس-۲۰۰

چه تسلیحاتی در حمله احتمالی به سوریه استفاده خواهد شد؟

موشک‌های قدیمی اس-۲۰۰ ساخت روسیه



موشک‌های اس-۲۰۰ که ناتو آنها را با نام اس‌اِی-۵ "گامون" کدگذاری کرده، موشک‌های ضدهوایی قدیمی هستند که در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط روسیه ساخته شده‌اند.

بر اساس برآورد "مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی" سوریه احتمالا هشت سکوی پرتاب اس-۲۰۰ دارد.

سوخت این موشک‌ها مایع است و برای پرتاب با سرعت حداکثر هشت برابر صوت طراحی شده است. توسط رادار سوی هدف هدایت می‌شود و می‌تواند کلاهک ۲۱۷ کیلوگرمی حمل کند.

روسیه بیش از ۲۰ سال پیش شروع به از رده خارج کردن این موشک‌ها کرد و کارشناسان نظامی این سیستم موشکی را منسوخ می‌دانند. درباره دقت و کاربردی بودن این موشک‌ها هم تردید وجود دارد چون بعضی از پایگاه‌های هوایی و رادارها به دست گروه های مخالف دولت سوریه افتاده است.


 
موشک‌های ضدهوایی اس-۳۰۰ – تایید نشده

چه تسلیحاتی در حمله احتمالی به سوریه استفاده خواهد شد؟

مشخص نیست موشک‌های اس-۳۰۰ به سوریه تحویل شده‌اند یا نه 



سوریه سفارش خرید این موشک‌های مدرن‌تر و با قابلیت بیشتر را به ارتش روسیه داده بود. اما معلوم نیست که آیا این سیستم به سوریه تحویل داده شده یا نه، و اگر تحویل شده تا چه حد آماده بهره‌برداری است.

اس-۳۰۰ موشک زمین‌به‌هوای دوربردی است که با هدف حفاظت از تاسیسات نظامی و صنعتی در برابر بمباران جنگنده‌ها و موشک‌های کروز دشمن طراحی شده است.

این موشک‌ها با سیستم راداری که می‌تواند ۱۰۰ هدف را در آنِ واحد ردگیری کند، به عنوان یکی از موثرترین تسلیحات دفاعی در جهان شناخته می‌شود.


 
موشک‌های ضدناوِ یاخونت پی-۸۰۰


چه تسلیحاتی در حمله احتمالی به سوریه استفاده خواهد شد؟
یاخونت نوعی موشک پیشرفته ضدناو ساخت روسیه است 



یاخونت یا اونیکس پی-۸۰۰ نوعی موشک پیشرفته ضدناو ساخت روسیه است.

این موشک‌های مافوق صوت با برد حدود ۳۰۰ کیلومتر، کلاهک ۲۰۰ کیلوگرمی حمل می‌کنند و می توانند در ارتفاع پایین ۵ تا ۱۵ متری پرواز کنند که ردگیری آن را بسیار مشکل می‌کند.


 
جنگنده

چه تسلیحاتی در حمله احتمالی به سوریه استفاده خواهد شد؟

سوریه از جنگنده‌های ال-۳۹ برای بمباران مواضع مخالفان استفاده می‌کند 



نیروی هوایی سوریه چند نوع جنگنده دارد که عمدتا روسی و بیشتر قدیمی و از رده خارج هستند.

بر اساس گزارش "موسسه مطالعات جنگ" در اواسط سال ۲۰۱۳، جنگنده‌های میگ و سوخوی روسیه برای ادامه عملیات نیازمند تعمیرات، قطعات یدکی و آموزش پرسنل هستند.

این موسسه دریافته که با وجود چنین موانعی، نیروی هوایی سوریه از آغاز جنگ داخلی در این کشور از جنگنده ‌ای آلبتروس ال-۳۹ که هرچند کم‌توان‌تر اما قابل اعتمادتر هستند، علیه مخالفان استفاده کرده است.

+52
رأی دهید
-21

bahar 2014 - فرانکفورت - المان
مرگ بر دشمن - لندن - آماده به گوش باش مزدور ، حالا ببین خامنه‌ای دیکتاتور هیچ غلطی نمیتواند بکند یا آمریکا . اگر چند تا هم به بیت رهبری پرتاب شود چه شود . فعلا بخزید تو سوراخ موش .
شنبه 9 شهريور 1392 - 23:04
siavash2111 - ویسبادن - آلمان
پس کی‌ جنگ شروع می‌شه ؟ منتظریم بابا .شروع کنید دیگه چقدر لفتش میدی
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 01:46
ojagh gaz - تهران - ایران
کار اسد تمومه حالا این آخوندهای شیپیشو و مزدورایه گوساله هی‌ هارتو پورت کنن ،و بعدش نوبت علی‌ گدای چلاق بی‌ ناموس میرسه ،.
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 01:40
طرفدار حقیقت - تهران - ایران
نابرابر
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 01:14
دوستدار - استهکلم - سوئد
هیچ تسلیحاتی از طرف نیروهای نظامی امریکا به سوی سوریه پرتاب نمی شود چون خطر حمله امریکا به سوریه برطرف شد. رژیم اسد و بخصوص دوست وفادر اسد که خامنه ای است اصلا ترسی به خودشان راه ندهند, چون اوباما مرد عمل و حمله نیست اوباما هم برای موجودیت امریکا انقدر ارزش دارد که احمدی نژاد برای ایران داشت
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 01:38
eki bod eki nabod - لندن - انگليس
به‌‌‌ به‌‌‌ آقای اوباما دریافت کننده جأیزه صلح نوبل .. باریکلا چشم موسسه صلح نوبل روشن. خجالت بکش اوباما ، آمریکا ، غرب و اسرائیل که همگی‌ اشغال هستید . بمبهای شیمیایی جنگ ایران و عراق هم ساخت شما، آلمان و فرانسه و غرب بود، نبود اوباما جان؟ چطور به صدام اون زمان گیر ندادی اوباما جان ؟ آهان صدام آنزمان آقای به‌‌‌ به‌‌‌ بود عزیزم؟. خجالت بکشید که ننگ بشریت هستید ...
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 03:05
کبالت3 - کرج - ایران
این یه سنگ محکه ببینیم کی هارت و پورت میکنه و کی عمل. به هر حال امید که اسد و هر چی قلدره به وصال حوری برسن دنیا برای دیکتاتور ها داره کوچیک میشه سرنوشت سوریه هم با حماقت اسد بجز تجزیه و ویرانی چیزی نیست البته خرج یه مفتخور دیگه از گرده ما هم کم میشه و فقط اون خرس جبل عامل میمونه اونم..احتمالا یا از مفتخوری میپوکه یا از غصه زرافه ..کبلائی.
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 04:10
exam292 - تهران - ایران
ojagh gaz - تهران - ایران/تا امثال شما هستن!! به دشمن نیاز نیست!!!!
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 04:52
hossein+87 - ایران - ایران
همه ش کشکه
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 06:18
siavash2a - تهران - ایران
بخدا اکثریت مردم ایران دوست دارن امریکا به بشاراسد گوش مالی بده . تا دیگه بشار از ایران پول نگیره
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 09:01
Xavii - لندن - بریتانیا
ته کیسه خالیه ، همه اینها حرف مفته که حمله می کنیم ، اینجا مردم از بدبختی نمی دونن جه کار کنن ، هر روز بیکاری بیشتر می شه ، قیمتها بالا میره ، مالیات بالا میره، در کل نه بولی هست اینجا نه وجود حمله، مردم شدیداً مخالف جنک و اونهایی که دل خوش کردن به یک حمله نظامی احتمالاً از خود تروریستهای سوریه هستن ،،،
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 08:19
iranPowerful - ایران - ایران قدرتمند
بدبخت دوستان سایت انگلیستان خواب دیدند که با یک موشک کروز اسد میره توی هوا...دوستان من با یک موشک کروز اسد به هوا نمیره و اگه دیده باشید سلاح پیشرفته ایرانی,روسی,و دیگر سلاح خارجی علیه ناوها و هواپیمای و ارتش دشمن در کمین هستند با ایک موشک یاخونت می تونه ناو آمریکا رو غرق کنه حتی ارتش عراق با یک موشک اگزوسه ناو آمریکا را دونیم و غرق کرد...سوریه هزاران موشک دور برد و پیشرفته که می تونه اسرائیل و عربستان و غیره بمباران کند و چیزی واسه آمریکا نمی موند...قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته است: هر چتربازی، که قرار است از هواپیما هلی برن شود، هر تفنگداری، که قرار است از ناوها پیاده شود، هر کماندویی، که قرار است با نفربر وارد شود، یادش باشد که، قبلا تابوتش را سفارش داده باشد… شامات، خط قرمز انقلاب اسلامی است. همان جایی که می تواند، معراج ما و گورستان شما باشد.
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 10:59
iranPowerful - ایران - ایران قدرتمند
eki bod eki nabod - لندن - انگلیس:من به حرف شما موافقم...به امید فروپاشی آمریکا و کشورهای غربی... درود بر بشاراسد و مقاومت و ایران
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 11:01
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
آخه اشکال کار اینه که هرجای دنیای اسلام خراب بشه پول بازسازیشو ما باید بدیم!
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 12:55
Ghooloo - آبادان - ایران
آمریکا قرار نیست از این بمب های همه کَس کُش استفاده کنه؟ حیف شد! یه تماس بگیریم ببینیم نظر آقای سید محمد غرضی در این رابطه چیه!
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 21:55
perser68 - فلوریدا - امریکا
bahar 2014 - فرانکفورت -آلمان. بهار عزیز،این رو بگذار به حال خودش تا با عقده‌های نترکیده خودش عشق کنه(:بگذار بریزه بیرون،وگرنه غمباد میگیره و گناهش میفته گردن تو(:در ضمنا هروقت آی‌ دی تو رو میخونم یاد آهنگ زیبای مرضیه برای دخترش می‌افتم به اسم بهارم دخترم.هروقت قدیما با داییم تو ماشین رانندگی‌ میکردیم، آهنگهای مرضیه یکی قشنگتر از دیگری پخش میشد!درود بیکران بر بانوی همیشه جاویدان مرضیه و درود بر تو بهار
یکشنبه 10 شهريور 1392 - 10:16
bahar 2014 - فرانکفورت - المان
iran power ful ایران - بالاخره این بستن تنگه هرمز چی‌ شد و به کیده شد ، فکر کنم برای بستن سیمان و گبچ هم نداشتید چه رسد به موشک و غیره . شما از یک وبلاک نویسی چون ستار هم وحشت داشتید . در ضمن اینقدر از لغات آمریکایی استفاده نکن‌ای عرب زده با اون قاسم سلیمانی در پیتی مزدور تروریست .
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 23:35
bahar 2014 - فرانکفورت - المان
perser ۶۸ - فلوریدا - آمریکا - با درود هموطن عزیز ، این دنیا چقدر کوچک و زیباست . این برای دوّمین بار هست که جوابی در کامنت شما عزیز تایپ می‌کنم . امیدوارم هر چه زودتر در ایران باشیم . پرسر عزیز این رژیم کاری کرده که به جنگش باید رفت . پیانو و گیتار گوشه اتاق خاک میخورند و تهعد وظیفه طلب می‌کنه تا این مرگ بر دشمنها شاید به راه درست قدم نهند . کامنتهای شما را همیشه می‌خوانم عزیز .آرزوی موفقیت برای شما گرامی‌ .
دوشنبه 11 شهريور 1392 - 22:44
exam292 - تهران - ایران
bahar 2014 - فرانکفورت - المان/برای شما و امثال شما گیتار و دیگر سازها، یه نقاب است برای چهره ی خشن و خائن به وطن ...!!!!
‌سه شنبه 12 شهريور 1392 - 04:58
iranPowerful - ایران - ایران قدرتمند
bahar 2014 - فرانکفورت - المان:درصورتی تنگه هرمز می بندن که امریکا به ایران حمله کنه و الکی تنگه هرمز نمی بندن که....اگر امروز ایران تنگه هرمز را بندن در حالی آمریکا به ایران حمله نکرده صدا جامعه جهانی درمیاد...وقتی آمریکا به ایران حمله کرد ایران تنگه هرمز می بندن و قیمت نفت را بالا میآره و خسارت سنگینه به انرژی اروپا و آمریکا وارد می کنه...و تعداد نفت کشورهای عربی کاهش بدهد...در صورتی بستن تنگه هرمز مفید است که آمریکا به ایران حمله کند...
‌سه شنبه 12 شهريور 1392 - 07:55
bahar 2014 - فرانکفورت - المان
باز دوباره marg bar doshman - لندن نقاب‌ exam ۲۹۲ - تهران را بر روی چهرهٔ خود کشید .
‌سه شنبه 12 شهريور 1392 - 21:27
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.