اداره اطلاعات انرژی آمریکا: سهم ناچیز ایران از منابع دریای خزر

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش تازه خود که منحصرا به منابع انرژی بخش دریا و خشکی خزر پرداخته است، سهم ایران از این منابع انرژی را بسیار ناچیز ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه، ۵ شهریور، منتشر شد، مجموع ذخایر نفتی ایران در دریای خزر حدود ۵۰۰ میلیون بشکه و ذخایر گاز آن نزدیک به سه میلیارد متر مکعب تخمین زده شده است.

این گزارش همچنین می‌گوید که ذخایر گاز ایران در بخش خشکی یک تریلیون متر مکعب است، اما ایران تقریبا هیچ ذخیره نفتی قابل توجهی در بخش خشکی ساحل خزر ندارد.

این آمار در حالی است که ایران دو سال قبل اعلام کرد که یک میدان نفتی-گازی با نام «سردار جنگل» در دریای خزر کشف کرده است که حاوی ۱٫۴ تریلیون متر مکعب و دو میلیارد بشکه نفت است.

رستم قاسمی، وزیر نفت سابق ایران، نیز تابستان سال ۹۰ ادعا کرد که «با فوران نفت از اولین چاه میدان سردار جنگل نخستین مشعل نفت سکوی امیرکبیر در دریای خزر روشن شده است».

تاکنون هیچ یک از کشورهای ساحلی خزر یا سازمان‌های بین‌المللی ادعای ایران را تایید نکرده‌اند و شرکت بریتیش پترولیوم نیز در گزارش سالانه خود که ۲۳ خردادماه سال جاری منتشر شد، ارزیابی کرده بود که ذخایر گازی ایران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ تغییری نکرده و در رقم ۳۳٫۶ تریلیون متر مکعب ثابت مانده است.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا می گوید که کل ذخایر نفتی دریای خزر ۱۹٫۶ میلیارد متر مکعب و ذخایر گازی این دریا ۱۰۶ تریلیون فوت مکعب ارزیابی می‌شود.

بر اساس این گزارش، ذخایر نفت بخش خشکی مناطق اطراف خزر نیز ۲۸٫۶ میلیارد بشکه و ذخایر گاز آن ۱۸۶ تریلیون فوت مکعب ارزیابی می‌شود.

سهم گاز آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه از ذخایر گاز آب‌های دریای خزر به ترتیب ۴۶، ۹، ۳۶ و ۱۴ تریلیون فوت مکعب است.

قزاقستان با ۱۵٫۷ میلیارد بشکه بیشترین ذخایر نفتی را در آب‌های دریای خزر دارد و سپس آذربایجان با ۶٫۸ میلیارد متر مکعب بیشترین دارنده ذخایر نفتی در آب‌های دریای خزر است.

پنج کشور ساحلی دریای خزر در بخش آبی و خشکی دریا در مجموع ۲۸۵ تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی و ۴۸٫۲ میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارند.

غیر از ایران، همه کشورهای ساحلی دریای خزر از ذخایر انرژی خود در آب‌های این دریا بهره‌برداری می‌کنند.

آذربایجان روزانه با تولید ۸۹۰ هزار بشکه نفت، بیشترین تولید نفت از آب‌های خزر را دارد و سهم کل کشورهای ساحلی خزر از تولید نفت بخش دریایی خزر روزانه ۹۴۵ هزار بشکه است.

+42
رأی دهید
-12

ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
آران یا با اختراع استالین--- آذر بایجان--- جزو خاک ایران بود که قاجاریه برای زیر شکم کوفتی خود و طمع تزار رومانف از ایران جدا کرد!!! حال اگر این نبود چه میشد!! البته تا جیب بسان اقیانوس ملایان هست تفاوتی‌ هم نداشت!!!
‌سه شنبه 5 شهريور 1392 - 17:52
Mazani Tiger - کوالالامپور - مالزی
نام این دریا مازندران یا کاسپین هست و نه خزر.
‌سه شنبه 5 شهريور 1392 - 21:07
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
دو تا حسود نظر داد !
‌چهارشنبه 6 شهريور 1392 - 00:05
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
uk.ali - لیورپول - انگلیستان حسود؟؟؟ تو چه ضدّ ایرانی‌؟؟ که دستمال یزدی برای علییف پهن میکنی‌ غافل از آنکه از همان آران!!! آذربایجان قلابی پناهنده به اروپا می‌‌آید!! کجای کامنت من دروغ و ناشی‌ از حسادت است؟؟
‌چهارشنبه 6 شهريور 1392 - 07:49
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
uk.ali - لیورپول - انگلیستان کاملا موافقم
‌چهارشنبه 6 شهريور 1392 - 12:01
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
ARTEMIS-SW-پاریس-فرانسه-ظاهرا ارمنی هم هستی ! در جنگ ایران با روس چرا شما ارمنیها پیشمرگ ارتش روس بودید بر علیه مسلمان ؟ و حالا برای خوشیرینی و گدایی از هر ایرانی در مشهد جمع می شوید سینه می زنید [ ای امام رضا ما ارمنیها دوستت داریم ]! منبع ( سایت تورک ایران) دوما تا دیروز درام خزر مابین فارس و روس نصف بود ولی حالا ۸۰درصد ترکهای اطراف خزر به حق خود رسیده اند و ۱۳درصد به فارس و ۱۴درصد به روس سهم شان را داده اند ٬ مزه ۵۰درصد را کشیدی دیگر ول نمی کنی ! بسه ابروی دیگر ایرانیها را نبر٬لابد فردا برای زیر بغل دادن ایرانی می خواهی بگویی کره زمین همان ایران زمین بود !
‌پنجشنبه 7 شهريور 1392 - 02:06
farahnoush - ساری - ایران
uk.ali - لیورپول - انگلیستان- بی سواد , فاشیست و راسیست هم که هستی , برادر عزیز تورک !!! . هر چند ما از تورک ها بیشتر از این انتظار نداریم !!! . (خنده) .. اران در زمان دیکتاتورهای تورک قاجار جدا شد و جز خاک کشور شوروی شد ! . در زمان حکومت علی خامنه ای تورک در ایران کشور شوروی تجزیه شد ! . براساس قوانین بین الملل وقتی کشوری تجزیه میشود , در تقسیم های بین المللی سهم ها از سهم کشور تجزیه شده داده میشود نه از سهم همسایه اش !!! . اما چون ما مسئولین بی لیاقتی همچون تورک های قاجار داریم .. بخاطر باج به روسیه و کارشکنی های آمریکا و اسرائیل سهم ایران از 50 درصد به 13 درصد رسید .. بر خلاف قوانین بین الملل !!! . اگر محمد رضا شاه .. یا به قول شما حاکم فارسها از نظر ما شاه حقیقی و دوستدار ایران بود .. چنین اتفاقی نمی افتاد ! .
‌پنجشنبه 7 شهريور 1392 - 05:04
farahnoush - ساری - ایران
اولا اسم بین المللی این دریا .. دریای کاسپین است نه خزر !!! . می توانید به سایت های معتبر انگلیسی کشور جمهوری آذربایجان مراجعه کنید .. ببینید به این دریا چه می گویند !!! . دوما تا جایی که ما میدانیم تمام کشورهای تورک شما (خنده) .. مانند ترکمنستان سر منابع نفت و گاز کاسپین و زیاده خواهی های کشور جمهوری آذربایجان با آنها دعوا و اختلاف دارند !!! . ما مردم ساحل نشین کاسپین هم از دست مسئولین بهشت موعود شما بخاطر آوردن شرکت های بریتانیا و به هم زدن اکوسیستم و آلودگی دریای کاسپین عصبانی هستیم و ان را لعنت می کنیم !!! . ارامنه ایران هر چه هستند از یاران گوناز تی وی بهتر هستند .. آنها بیشترین مقدار شهید در میان اقلیت ها ی مذهبی در جنگ ایران و عراق دادند !!! . شما باید در تاریخ ایران زمان قاجار جستجو کنید و ببینید آنها با ارامنه و کلیمیان چه کردند .. که بر ضد ایران شده اند ! .
‌پنجشنبه 7 شهريور 1392 - 05:04
pesare_sheytoonn - انکارا - ترکیه
uk.ali - لیورپول - انگلیستان ,والا من نمیفهمم این 50% از کجا اومده کدوم قرار داد فارس ها هیچوقت زمان شوروی 50% نداشتن و مرز دریای خط استارا حسنقولی بوده حالا که شوروی سقوط کرده زر میزنن اگه راست میگن منبع بدن
‌پنجشنبه 7 شهريور 1392 - 08:24
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
farahnoush-ساری-ایران-اولا تو همان راهجو-فرانکنار...هستی با دو تا اسم شاید بیشتر !باز هم کاسه داغتر از اش شدی که ٬بین بی سواد٬فاشیست و رئسیت معنی اش چیست بعد از دهانت پرت کن ولی من با دو تا کلمه ثابت می کنم خصوصیات خودت را به دیگران ربط می دهی ! اولا به خیانت ارامنه در جنگ زمان روس حق می دهی و دوما در مورد خیانت ارامنه به بابک خرمین در زمان حمله عربها به اذربایجان که بابک مهمان انها بود به فارسها نشان دادند و فارسها با سر کردگی افشین او را تحویل اعراب دادند حرفی داری ؟هنوز هم که ایران کمکهای مردمی زلزه زده های قره داغ را به ارمنستان می دهد و ارمنیهای داخل ایران اکثرا شهروند ارمنستان گرفته اند و دربست مثل همیشه جاسوس روس هستند تو از بجای حل اختلاف ترک و فارس هموطن به طرفدای دشمن ایران می روی !ادعای ایرانی بودن دیگه هیچی در عمل خود تجزیه طلبی من اصالت طلبم فارس نمی شوم و فارس را ترک نمی کنم !
‌پنجشنبه 7 شهريور 1392 - 12:46
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
uk.ali - لیورپول - انگلیستان--- بی‌ سواد پان ترک???? اولا آرزوی تکه تکه شدن ایران را به گور خواهی‌ برد تو و هر پان!!! ایران متعلق به همه و هر اقلیت مذهبی‌ و قومی باید حقوق مساوی با بقیه داشته باشد!! چرا از قتل عام ۱۵۰۰۰ بابی در زمان قاجاریه ی کثافت نا م نمی‌بری صرف ندارد؟؟؟؟؟ در ضمن من که هیچ دین سامی را قبول ندارم چرا چند بار مرا ارمنی محسوب کرده یی؟؟؟ بر فرض که باشم..جواب تو در برابر قتل عام ۱/۵ میلیون ارمنی در زمان بابا جان عثمانی تو چیست؟؟؟ هان؟؟؟ نکند آن هم دروغ است!!! برو کشک علییف را بساب بیگانه!!
‌پنجشنبه 7 شهريور 1392 - 12:57
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
farahnoush-ساری-ایران-اری کاسپین و خزر هر دو از نام ترکها هست ولی نام دریای مازندان دیروز دراورده نشانه اشکار zediyetبا نام های ترکی هست چطور می شود ۸۰درصد اطراف خزر ترک هست ولی اسمش فارسی؟درست مثل اینکه اسم استان مازندان را بگذارند ترکمنستان چون ۲۰درصد ترکمن دارد !حالا فاشیست یعنی برتری جو مثل تو خود را از همه سر می دانی ولی در ته چاهی ! رئسیت یعنی نژادپرست مثل تو که ترکهای غیر اریایی را ادم حساب نمی کنی و حتی تجزیه هم قلقلکت می کند یا نسل کشی از راه تهدید٬تحقیر٬توهین و عوام فریبی که سلاح همیشگی شماست ! منظور این را شما می خواهید ٬ما ترکها نزدیک به۴۰درصد اهل ایران بودیم٬هستیم و خواهیم بود با اینکه از نظر نژادی ما نژاد التای هستیم از کره و ژاپن گرفته ٬ اسیای مرکزی حتی مغولستان تا مجارستان و فنلاند و ما به انسانیت می پیوندیم نه به اریاییت !سوم بیسواد کسی مثل تو هست که عقل اش را گذاشته کنار با عقده اش قضاوت می کند
‌پنجشنبه 7 شهريور 1392 - 13:12
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
ساری-ایران-خامنه ای هم ترک نیست او هیچ وقت نگفته من ترکم و برو مطالعه کن در شجره نامه خامنه ای ز ۲۹نسلش یک نسلش صد سال پیش در اذربایجان بوده باقیه مناطق در عراق یا فارسستان بوده !خامنه ای مادرش فارس و پدرش عرب هست ٬پدر بزرگ خامنه ای از عراق به تبریز امد و دوام نیاورد . در تاریخ مردان شکست خورده یا بد را ترک معرفی می کنید و خوبش فارس ! مردان ترک به فارس مصادره شده ماننده شاه اسماییل که بعد از نادرشاه افشار دومین پادشاهی بود که تعصب ترکی داشت و حاضر نبود فارسیزه شود شعرهایش را ترکی نوشت و اصالتش را حفظ کرد چون اصالت واقعی انسان بودن هست نه تغییر اصالت که نسلکشی هست درضمن در تاریخ هزارساله حکومت ترکان در ایران فارسی را زنده کردند ولی در حکومت فارسی صد ساله پیش شاه و شیخ فارسگرا٬غی فارسهای ۷۰ درصد را انکار کرده در ظاهر و باطن نسل کشی می کنند فقط زبان تحصیل ارامنه ازاد هست ان هم بخاطر خوشیرینی به روسها چون ارامنه نوکر روس هست ٬ هوای ایران را در مقابل امریکا داشته باشد
‌پنجشنبه 7 شهريور 1392 - 13:37
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
پاریس-فرانسه-بحساب هموطن ! مرا بی سواد پانترک گفتی ولی معنی اش را نمی فهمی ! انگار ظالم ٬مظلوم را ظالم صدا می کند ! زبان من در خاکم قدغن هست٬تاریخ من همچن٬اسمهای ترکی کوه٬دشت٬روستا و شهر همه فارسی سازی می شود و اسم بانک٬شرکت و همه چیز کشور به فارسی می گرداند و پول در اینده پارس! من فقط از نسل کشی ملتم دفاع می کنم شدم پان !!!اگر زبان ترکی را در فارسستان تحمیل می کریم حق داشتی ولی مسئله برعکسه !دوما من نگفتم تجزیه می خواهیم گفتم اصالت ! درضمن اگر استقلال بخواهیم جزء حقوق بشر هست ماننده اسکتلند و کاتالان و یا کاملش چک و اسلوک ! شما قوی تر از روسیه نیستید که ملتهای ۴میلیونی استقلال گرفتند در مقابل ظلم روس٬ حتی تحصیل زبان مادری دوره ابرقدرت شوروی ! ولی وطن من ایران هست حتی اگر فارس بخواهد جدا شود به افغانستان بپونند باید از ما اجازه بگیرد و بحث کشتار ارمنی توسط عثمانی بما ربطی ندارد انجا همسایه هست من مشکلم با تو هموطن هست نه با کشور خارجی عربی یا ترک ! اما حمله ارمنیها در اواخر قاجار به ارومیه و کشتن هزاران ترک و کرد حرفی داری ؟
جمعه 8 شهريور 1392 - 00:11
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.