چطور سرفه را متوقف کنیم؟

سرفه‌ی پشت سرهم و آزاردهنده می‌تواند شخص را ناراحت و دست پاچه کند. داروهای ضد سرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می‌دهند و خیلی کم روی عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که باعث ایجاد سرفه می‌شوند، تاثیر می‌گذارند.
 
برای این که بتوانید به طور موثری سرفه خود را متوقف کنید و علائم آن را بهبود دهید، به توصیه‌های زیر عمل کنید:
1- آب و مایعات فراوانی بنوشید.این کار باعث نرم شدن خلط در قفسه سینه شما می‌شود. اگر سرفه شما در اثر ابتلای به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، به وجود آمده باشد، مصرف زیاد آب و مایعات بهترین راه برای کاهش طول مدت آن است. حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشید. می‌توانید کمی آب لیمو‌ترش نیز به آن اضافه کنید.
2- هوای محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید.هوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می‌شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه‌های تنفسی را باز می‌کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع‌تر از بین می‌برد، زیرا ریه‌ها را تحریک کرده و راه‌های بینی را پاک می‌کند.
اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید (در اصطلاح بخور دهید) . چند بار در روز این کار را تکرار کنید.
3- عسل بخورید.در یک بررسی روی کودکان 2 سال به بالا که مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بودند، محققان قبل از خواب شبانه 2 قاشق مرباخوری عسل به کودکان دادند. سپس دریافتند که عسل به اندازه داروهای ضد سرفه در کاهش سرفه‌های شبانه (در خواب) و بهبود کیفیت خواب کودکان موثر بوده است.
بهترین راه برای بهبود گلودرد و سرفه‌های آزاردهنده این است که عسل را در چای کمرنگ یا آب گرم حل کنید و بنوشید.
اما به یاد داشته باشید که هرگز به کودکان زیر یک سال ، عسل ندهید، زیرا باعث بروز مسمومیت بوتولیسم خطرناک در آنها می‌شود.
4- از مواد محرک موجود در هوا دوری کنید.مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده‌ها و ضد عفونی کننده‌های خانگی و نیز در خوشبو کننده‌های هوا می‌توانند مخاط گلو را اذیت کنند، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم‌ها، گلو و دهان شوند. اگر می‌خواهید سرفه‌هایتان بهبود یابد، نباید از مواد شیمیایی پاک کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید.
همچنین سیگار نکشید و در جاهایی هم که دود سیگار وجود دارد، توقف نکنید (یعنی حتی در معرض دود سیگار افراد دیگر هم قرار نگیرید).
+22
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.