کنفرانس استکهلم، آغازی کج برای سرانجامی نافرجام

در هفته ای که پلیس شهر استکهلم، بنا به گزارش رادیو بین المللی سوئد، از نیروهای پلیس شهرهای دیگر از جمله یوتبوری و مالمو برای فرونشاندن اعتراضات و آشوب های خیابانی عمدتا مهاجرین و پناهندگان تقاضای نیروهای کمکی کرده بود، حدود شصت و پنج فعال ایرانی بعد از کنفرانس های استکهلم ١، بروکسل و پراگ در سالن ساختمان جنبی پارلمان سوئد جمع شدند تا به گفته میزبان اصلی این گردهمایی یعنی آقای کارل فردریک مالم عضو حزب محافظه کار و  دست راستی لیبرال مردم سوئد (Folkpartiet liberalern) خود را برای احراز قدرت در ایران منسجم و آماده کنند. آقای فردریک مالم که حزبش در ائتلاف دولت سوئد حضور دارد شدیدا مدافع تشدید تحریم ها بر علیه ایران و بر روی میز بودن "گزینه های مختلف" می باشد. وی در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: "وقتی درباره کنفرانس‌ها و سمینارها صحبت می‌کنیم، مردم می‌گویند که یک کنفرانس دیگر، یک سمینار دیگر و از این کنفرانس ها چیزی در نمی‌آید. اما وقتی روز تغییر فرا می‌رسد، نیروهای دموکراسی‌ خواه باید برای آن آماده باشند. نشست فعلی، یک کنفرانس و سمینار مانند بقیه نیست. کنفرانس مهمی است برای پل زدن میان نیروهای مختلف دموکرات. برای این است که این نیروها را برای "تغییری" که در طی چند سال آینده احتمالا رخ خواهد آماده کند" ( این ترجمه دقیق سخنان فردریک مالم که به انگلیسی صحبت می کرد می باشد و بازگردان مترجم رسمی جلسه که در برخی از سایت ها منتشر شده است،  ترجمه دقیق بیانات ایشان نیست). وی در ضمن از شهریار آهی بعنوان برگزار کننده این کنفرانس تشکر کرد.

                             کنفرانس استکهلم، آغازی کج برای سرانجامی نافرجام

حقیقت این است که برگزار کنندگان این کنفرانس از جمله شهریار آهی مدت های مدیدی است که با شخصیت های سیاسی سوئد از جمله فردریک مالم جهت تبئین اهداف پروژه "اتحاد برای دمکراسی در ایران" گفتگو و مذاکره داشته اند. طبیعتا آقای مالم نمی تواند بدون آگاهی از اهداف دست اندرکاران این پروژه، هدف این مجموعه کنفرانس ها را "آماده کردن بخشی از اپوزیسیون" برای روزی که تغییر فرا می رسد، توصیف کند (دقیقه ١٤ ویدئوی سخنرانی). از منظر بسیاری از ایرانیان، این یعنی پروژه  "کرزای پروری" و یا "چلبی سازی" به زبان دیپلماتیک و عرف سیاسی می باشد. بر خلاف ادعاهای قبلی برگزار کنندگان، بندهای ٣ و ٦  سند راهبردی (بخش درک ما از انتخابات آزاد و منصفانه) پیشنهاد تشکیل یک مرکز و یا شورای (بخوان رهبری) تحت عنوان "شورای پیشبرد" و زیر هسته های پشتیبانی در نقاط مختلف جهان را ارائه می دهد.  این در حالی است که دست اندرکاران این پروژه در ابتدای کار یعنی بلافاصله بعد از نشست مخفی و غیر علنی خود در مرکز اولاف پالمه شدیدا به مخالفان و منتقدان خود حمله کردند و مدعی شدند هدف از نشست استکهلم فقط گفتمان بین نحله های مختلف سیاسی می باشد و ایجاد "رهبری" و یا آلترناتیو سیاسی را در دستور کار خود ندارند. هدف بیان شده اولیه "بحث و گفتمان" بعدا به "فرایند گفتمان انتخابات آزاد" تبدیل شد. و اینک صحبت از "انتخابات آزاد" بمثابه ارائه طریق به آمریکا  بنا به گفته آقای جواد خادم؛ و "پروژه فشار" بر استبداد و نه نفی کامل آن بنا به گفته آقای شهریار آهی می شود (فایل صوتی ـ دقیقه ١٤). علیرغم پشنهاد واضح برای تشکیل یک مرکز و یا شورا در سند راهبردی، شهریار آهی در مصاحبه دو روز پیش خود تاکید می کند که ما به دنبال تشکیل یک "مرکز" و یا "کانون" محوری نیستیم. بیانیه پایانی نشست امروز نیز تاکید بر "انتخابات آزاد" و وادار کردن نظام به عقب نشینی و واگذاری قدرت به منتخبان مردم می کند.

شهریار آهی دیروز (شنبه) در افتتاح کنفرانس استکهلم ٢ مدعی شد که "امروز شاهد این هستیم که سوئدی‌ها دلشان برای این میسوزد که در (ایران) و جاهای دیگر این (آزادی) و ارزشها وجود ندارد. مردم ایران شایسته همین آزادی و برابری سوئد هستند." وی سوئد را نمونه نادری از دموکراسی در جهان خواند.  البته نگارنده برای سیستم دمکراتیک سوئد احترام قائلم، و تعبیر بد نشود. اما در هفته ای که فرزندان پناهندگان و مهاجران بهمراه هزاران جوان غیر بومی که در سوئد به دنیا آمده اند، دست به شورش و قیام بر علیه "تبعیض" و "نابرابری" زده اند، شاید برای ادای مطلب متوسل به ادبیات متفاوتی می شدم؛ اگرچه بنده با شورش و خشونت غیرقانونی معترضین کاملا مخالفم. بخش های دیگر سخنان شهریار آهی که در گذشته ای نه چندان دور برای مدت طولانی مشاور رسمی رضا پهلوی بود و با پشتکار، ظرافت و هوشمندی خاص خود موفق به ایجاد ارتباطات با بخش وسیعی از اپوزیسیون، شخصیت ها و نهادهای مختلف گردید، در خور تجزیه و تحلیل می باشند. وی نزدیکترین یار زندگی سیاسی خود را کامبیز روستا از پدران چپ ایران معرفی کرد. بنده نیز در جنبش رفراندوم با مرحوم روستا و آهی فعالیت و همکاری نزدیک داشتم، اما با حذر از سوق دادن این نوشتار موجز بسوی مقوله شخصیت ها، ناگفته ها را می گزارم و می گذرم.

گزارش های متعدد در مورد تبعیض و نابرابری در سوئد را می توانید در سایت بخش فارسی رادیو بین‌المللی  این کشور بخوانید. علاوه بر شورش های ضد تبعیض و نابرابری، تظاهرات، اعتراضات و اعتصاب غذای پناهندگان در سوئد امری عادی و روزمره شده است. شهریار آهی که خود در سوئد زندگی می کند نمی تواند از شورش و اعتراض و اعتصابات و تظاهرات (از جمله اخراج پناهجویان ایرانی) بی خبر باشد. نگارنده برای اکثریت شرکت کنندگان فرهیخته و محترم که از کشورهای دیگر خوشبختانه با تقبل هزینه توسط حامیان مالی نامعلوم و نامشخص در این سلسله کنفرانس های زنجیره ای حضور بهم رسانده اند، احترم قائلم. اما بین دنیای این میهمانان خوشبخت در پارلمان سوئد و شوربختی و دنیای تلخ و تجربه روزمره قربانیان تبعیض، اعتصاب کنندگان و پناهجویان ( از جمله تعداد بیشماری از هموطنان) تفاوت از زمین تا آسمان است. وانگهی علیرغم خالی بودن نیمی از صندلی های خالی سالن، فقط سه نفر "خودی" از جمع صدهزار نفری ایرانیان مقیم سوئد به کنفرانس دعوت شده بودند. در سوئد فعالان سیاسی مدنی و حقوق بشری بیشماری هستند، که متاسفانه جزو حلقه "اتحاد برای دمکراسی در ایران" محسوب نمی شوند.  این عینیت انکارناپذیر با ادعای آقای شهریار آهی که در مصاحبه دو روز پیش خود با سایت ایران گلوبال می گوید " ما به دنبال اتحاد پلورالیستی و تکثرگرا بر علیه دشمن مشترک (استبداد) هستیم" همخوانی ندارد. وی تاکید می کند که اعتقاد به چند کانونی اپوزیسیون دارد و در همین راستا تلاش می کند و پروژه های مختلف چند کانونی و یا بعبارتی "پراکندگی"  را به فال نیک می گیرد. در کنفرانس های قبلی قرار بر این بود که هر شرکت کننده یک دوست و یا همکار خود را برای نشست بعدی معرفی کند تا این مجموعه همانند شرکت های هرمی رشد پیدا کند. در کنفرانس پراگ بیش از صد نفر شرکت کردند، اگرچه تا به امروز توافق و اشتراک نظر حتی بر روی یک بیانیه پایانی کوتاه و کلی وجود نداشته است. اکنون اینگونه بنظر می رسد که استکهلم ٢ دو بجای تکثرگرایی و رشد تصاعدی، سیر نزولی داشته است. بعد از چهار کنفرانس و با توجه به اینکه ظاهرا هدف فقط گفتمان برای انتخابات آزاد است و خصوصا که هزینه سفر و هتل و مخارج شرکت کنندگان توسط برگزارکنندگان تضمین می شود، این سیر نزولی مشارکت غیر قابل توجیه و بهت آور است.

بعقیده من از منظر فشار ما هرگز قادر نخواهیم بود میزان فشاری را که از درون و برون بر رژیم سوریه تحمیل شده است بر علیه جمهوری اسلامی مهیا کنیم.  جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی (حتی به قیمت جان صد هزار نفر و نابودی سوریه) حاضر به مخاطره انداختن رژیم هم پیمان خود از طریق برگزاری انتخابات آزاد تحت نظارت نهادهای بین المللی و حضور مخالفان مسلح نیست. حال چگونه می توان با توهم پراکنی خوشبینانه و ترویج آرمانگرایی غیر عملی و به دور از واقعیت متصور شد که مسئولین جمهوری اسلامی در مورد رژیم خویش تسلیم چنین فشاری هایی  شده و  وادار به عقب نشینی و واگذاری قدرت به منتخبان مردم خواهد شد؟ بیانیه نهایی استکهلم ٢ تمرکز بر راهبرد انتخابات آزاد را بعنوان فرایند برتر برای گذار به دموکراسی پیشنهاد می کند، بدون انکه به عملی بودن چنین فرایندی از منظر تاکتیکی اشاراتی داشته باشد. در بیانیه پایانی هیچگونه اشاره ای در مخالفت با افزایش تحریم ها و بخصوص مخالفت با حمله نظامی به کشور نشده است، که ممکن است قابل تامل باشد.

نگارنده که در طی دو سال اخیر یکی از شارعان و طرفداران مقوله انتخابات آزاد بوده است، اکنون بعد از رد صلاحیت های گسترده و کودتای انتصاباتی اخیر شورای نگهبان، و تجربه سوریه و تلاش های مختلف و بعضا نامفهوم در بین اپوزیسیون برای مصادره به مطلوب گزاره انتخابات آزاد، اعتقاد به بازنگری جدی در استراتژی "گفتمان انتخابات آزاد"  را دارم. زیرا همانگونه که عبدالله مهتدی دبیر کل حزب کومله در سخنرانی خود در کنفرانس استکهلم ٢ گفت "برای تغییر ما بایستی به دنبال تحول سیاسی از طریق جنبش های مدنی و اجتماعی باشیم. این جنبش ها الزاما همگی بر اساس و محور انتخابات آزاد شکل نخواهند گرفت". وانگهی کارزار انتخابات آزاد می تواند بعنوان اهرم یا پروژه فشار توسط بخش هایی از باورمندان به نظام جمهوری اسلامی برای "سهم خواهی" یا "زور کشی" سیاسی درون نظام مورد استفاده قرار گیرد و جامعه جهانی نیز از آن استقبال کند. خصوصا که در بند دوسند راهبردی (بخش درک ما از انتخابات آزاد و منصفانه) از همراهی بخش هایی از نظام با اپوزیسیون برای برگزاری انتخابات آزاد صحبت می شود . بند ٥ سند راهبردی  که قرار است امروز تصویب شود (اما عجبا که در بیانیه پایانی امروز هیچگونه اشاره ای به آن نشده است) سخن از ایجاد فشار برای تحقق انتخابات آزاد می گوید. خصوصا اینکه تئوریسن های "اتحاد برای دمکراسی در ایران" از جمله محسن سازگارا عضو برجسته شورای سیاستگزاری این اتحاد علنا از مدل فروپاشی شوروی از طریق گزار درونی نظام در مقابل "برندازی انقلابگونه" حمایت می کند. متاسفانه آغاز این حرکت بصورت غیر شفاف (بخصوص در زمینه مالی)،  پنهان کاری محفل گرایانه و "کارآموزی" در پشت درهای بسته در روزهای شنبه و یکشنبه، چهارم و پنجم فوریه سال گذشته در مرکز اولاف پالمه استکهلم رقم خورد، و معماران مخفی کار خشت اول را کج بنا نهادند. در نتیجه دیوار همچنان کج ادامه دارد. و من دلسوزانه در مقالات و گفتگوهای مختلف نقد کرده بودم سالی که نکوست از بهارش پیداست. یا بقول مازندرانی ها شامی که کدوست از نهارش پیداست.

عبدالستار دوشوکی

یکشنبه ٥ خرداد ١٣٩٢

doshoki@gmail.com

+19
رأی دهید
-10

Tumba - استکهلم - سوئد
آقای عبدالستار دوشوکی شما همون هستی‌ که در العربیه راجع به جدایی سیستان از ایران داد سخن می‌دهید. لطفا مشکلات سوئد را درز گرفته و به همان پروژه کشور بلوچستان که خاطر آن گل سرسبد العربیه بپردازید . ایرانیان سوئد یکی‌ از موفقترین گروه خارجی‌ در سوئد هستند. نزدیک به ۹۰% ایرانیها کار دارند و از وضع مالی خوبی‌ هم برخوردارند. اگه منظور شما سومالی‌ها هستند ، بله تبعیض هست. ولی‌ اینها نمی‌خواهند زبان سوئدی یاد بگیرند ، کجای دنیا مفت میدهند که اینها بخورند؟ تازه اینها دنبال ساختن مسجد و مناره هستند. اما کنفرانس ، با شما موافقم ، باید مردم ایران خودشون بلند بشوند، in کنفرانس‌ها یعنی‌ کشک.
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 19:48
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
دشمنان ایران زمین تنها خامنه‌ای چلاق و سپاه نیست.بد‌ترین دشمنان ما سروش و گنجی و سازگارا و مسیح علینژاد و توده‌ کثافت خفته در غرب .. هستند که خواستار بودن رژیم آن‌هم اصلاح شده آن که خواهان برگشت به دوران طلایی‌ الاغ بزرگ است.اینها هستند که به جای بر اندازی رژیم سعی‌ در بقای رژیم دارند
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 20:09
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
. ایشان در گروهی بنام «اتحاد برای دموکراسی » مهمان حزب مردم سوئد می باشد . که حربی کوچک ، دست راستی ، پوپولیست و نژاد پرست می باشد. همیشه طرفدار حمله نطامی بوده به عراق ، افغانستان ، لیبی و امروز ایران. خواهان تشدید تحریمها علیه ایران می باشد. طرفدار پیوستن سوئد به ناتو می باشد. خواهان افزایش پلیس برای بگیر و به بند بیشتر مردم می باشد .معلوم نیست چگونه رهبران آن اغلب نظامیان می باشند. حالا باید از آقای شریعتمداری پرسید که با این معاملات سیاسی با دشمنان مردم سوئد چگونه میشود برای «دموکراسی » در ایران همکاری نمود. واقعا این دنیا مگر چقدر خیر ونیکو نام دارد که دوستان آقای شریعتمداری را از این کشور به آن آن کشور میفرستد و مخارج میلیونی آنها را تامین می کند که چه اتفاقی در ایرانی بیفتد.
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 20:25
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
عده ای ایرانی با حزب مردم سوئد نشست برخاست می کنند تا علایق آنها را ارضاء نمایند و اسم این را می گذاردند «دموکراسی » بدون اینکه به مردم توضیح بدهند سر نخ به کجا وصل است. حالا وقتی تحریمها و حملات نظامی به ایران صورت گرفت .کی به کردستان و آذربایجان و خوزستان وسیستان وبلوچستان فکرمی کند ؟ بنظر من این ها آدرس عوضی می باشد باید مواظب توطئه های دشمنان آبادی وآزادی ایران بود . دولت ها میایند و میروند ولی در هرجنگی قسمتی از ایران توسط روسیه وانگلیس جدا شد. صدام ناکام شد ولی خطر جدی می باشد و حماقت های رهبر و احمدی نژادها شرائط را برای حمله نظامی به ایران آسان نموده . به بهانه ء دولت مرتجع اسلامی میخواهند ایران را تکه تکه کنند. بهوش باشیم.
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 20:26
Rezanl - امستردام - هلند
جناب عبدالستار دوشوکی متوجه شدید در خارج از کشور در این سبک نشستها کسانی‌ هستند که یا قهر می‌کنن می‌کشن کنار یا اینکه کم میارن و از اون لحظه کل داستان رو زیره سوال میبرن. من معتقدم باید از یک جایی شروع کرد و آدمای کم حوصله رو نباید دعوت کرد !
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 20:42
بنیامینا - وین - اتریش
ببینید چه کسانی میخواهند برای ایران دمکراسی بیاورند خندم میگیره کسانی که دشمن اصلی ایران و ایرانی هستند.دوشکی.....مردم ایران خیلی باهوش تر از این حرفها هستند....و گول شماها فصیل شده های مقیم خارج از کشور را نمی خورند.....
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 22:14
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
این نوادگان و طرفداران پهلوی جد اندرجد نوکر و نوکر زاده و خائن بودند ..کارشان کاسه لیسی و دستمال به دستی برای رسیدن به پول و قدرت ..درست همان کاری که ممد رضا شاه برای بر اندازی حکومت مصدق انجام داد ،، بستن قرارداهای ننگین با غربیها در قبال سرنگونی حکومت مصدق . ولی این بار وجود دلیل محکم تر( جنایات آخوندی ) کثافت کاری و خیانت را منطقی تر جلوه میکند .
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 21:58
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
vahid_ - گلاسگو - انگلستان بچه توده‌ که ستایش چاوز میکنی‌ و خواب تجزیه ایران که آرزوی آن را نسل اندر نسل به گور خواهی‌ برد تو هم کاسه لیس کره شمالی هستی‌ و از جواب دادن به این سوال که در کشور انگلستان امپریالیسم چه غلطی میکنی‌ طفره میروی
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 22:50
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
Tumba - استکهلم - سوئد دوست گرامی‌ شریعتمداری که پدر گور به گور شده او خمینی هندی زاده را نجات داد تازگی‌ها او هم شده تجزیه طلب.بچه آخوند هنوز سرش در آخور آخوند است و از پس ماندهای خمینی نشخوار می‌کند.
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 23:08
ghooloo - آبادان - ایران
maziyar1976 - اصفهان - ایران = khashayar571 - تبریز - ایران = amirali- - تهران - تهران = fouladvand - اسلو - نروژ= sohrab20 - واشنگتن - امریکا...خلاصه: شخصی‌ که هر روز با یک نام کاربری در حال تفرقه اندازی است!!! هشیار باش ایرانی‌ وطن دوست!!!!
یکشنبه 5 خرداد 1392 - 23:40
Farokhzad - کنت - انگلستان
یببینم کنفرانس براى حقوق بشر یعنى چى ؟؟؟ یک مشت وطن فروش میروند یعنى دعوت هستند از این کشور به ان کشور این دولتهاى خارجى اگر نگران حقوق بشر بودن که ملا را براى ما نمیاورند ٣٤ سال پیش !! اینها فقط براى منافع خودشان کارى میکنند در این کنفرانسها مشتى خیانتکار وطن فروش حقوق بگیر از این سازمانها هستند نگاه کنید به اسم هاشان میبیند امسال نوریزاده بچه اخوند سازگارا بنیانگذار سپاه پاسداران این شریعتمدارى بچه اخوند مثل کفتار افتادن بجون ایران مان و ملت خواب هم داره سریال حریم سلطان و ایزل را میبینه یا شبکه من و تو که بجاى بى بى سى امده روى کار چون گند بى بى سى در امده حالا با چهار تا نا هنرمند چهار تا برنامه مخ ملت را گرفتن در دست
دوشنبه 6 خرداد 1392 - 00:01
Farokhzad - کنت - انگلستان
جالب اینجاست میگند برنامه اموزنده داره من و تو ولى یکبار در ذهنشان فکر نمیکنند بودجه این برنامه از کجا تامین شده بدون هیچ منبع درامدى شدن خیر براى تان برنامه مجانى درست میکنند تا بوقتش زمانى که ملت میخواهند قیام کنند علیه رژیم بدان اینکه متوجه بشوند ملت اخبار را بسمت طرفى که نوکرشان هست بکشند ان روز شما ساده هم زود میدوى میگى بى بى سى نه خائن هستند بزن پسرم دخترم ببین من و تو اخبار چى میگه!!! و ان روز روز سبز شدن عنصری از پیش تعین شده براى این ملت مفتخور که هر جا میدود نذرى میگیره نکاه نمیکنه این غذا مجانى براى چى هست درست حکایت این اقایان با اون تلویزیون هاشان هست بودجه هاى زیر میزى براى انها من و شما هم کیف میکنیم خانوم گوگوش برنامه تولید میکنه که درامدش هم نصیب همین سپاه پاسداران ادمکش میشه ولى نمیتوانست این خانوم از محبوبیت اش کارى کنه فکرى کنه درامدش مثل نصیب بچه هاى کار در ایران بشه و اى شرم بر ما
دوشنبه 6 خرداد 1392 - 00:12
Farokhzad - کنت - انگلستان
vahid_ - گلاسگو - انگلستان. ببینم اقاى ازادیخواه او که دیکتاتور بود شما اگر بجاى او بودید با موجودى مثل خلخالى چه میکردید؟ با غفارى چه با کسیکه دست به اسلحه برده الان چه میکنند کسیکه بخواهد خانواده پادشاهى یا ریس جمهورى را برباید الان چه میکنند؟ حتى در کشورهاى مثل امریکا انگلیس ببینم در کجاى دنیا طرف اعتراف به گناه بکنه بهش کار میدهند کسیکه ادم ربا بوده؟ بشه کارمند دولت اونم چه دولتى چه شاهى دیکتاتور البته میدانم تو میدانى که محمد رضا شاه که بوده ولى اینرا مینویسم براى عوامفریبى که ٥٠ سال هست میکنید امسال تو و دوستان مزدور ات شرم بر شما دروغگویان غیر ایرانى
دوشنبه 6 خرداد 1392 - 00:20
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
vahid_ - همه چیز بعد از ان قلاب گران شد و ارزشش بالا رفت ، الی ارزش نادانهای مثل تو. نادانهای که چگالی مغزشون به اندازه یک عدس .اینان انقدر عقده ای هستند که بعد از گذشت 34 سال خرابی و بدبختی ،گرسنگی ،مرگ،اعتیاد.ووو نمیخواهند قبول کنند که اشتباه کردند و ترمیم خرابی کنند.و همچنان ترجیح میدهند به خرابی ایران کمک کنند ولی از افکار عقده ای خودشان دست برندارند. این نادانان نمیداننی که شاه چه خرابه ای را از قاجار تحویل گرفت. ایرانی که در گرسنگی ، فقر بیماری ،جهل و نادانی، دزدی و راهزنی ، غوطه ور بود. در مدت کمتر از 30 سال به یک کشور مدرن و با اقتصادی مستحکم تبدیل کرد. اگه میخوایی از دیکتاتوریش صحبت کنی ؟ باید بگم. هنوز هم که هنوزه. تو همون کشوری که داری زندگی میکنی دیکتاتوری هست ولی از نوع مخفیش...احمد کسروی یک حرف زیبای میزنه. میگه : ملتی که از تاریخ خودش بیخبرند ، ملتی بدبخت هستند. شوربخت تر از انها ملتی هستند که نمیخوان بدونن. و سیاه بخت تر از همه انها کسانیکه تاریخ خودشون به تمسخر میگیرند...پهلوی جزئی از تاریخ ایران.تاریخی پر از افتخار..حال ببین تو جزوع کدوم دسته هستی.
دوشنبه 6 خرداد 1392 - 00:20
parviz2013 - بروکسل - بلژیک
تومبا ( چه اسمی ؟) برادر یا خواهر زومبا شما با این رقص زومبای خودت تند رفته ای. دوشوکی هرگز از تجزیه طلبی و جدایی صحبت نکرد و ننوشته. کمی تومبان خودتو نگه دار و تند نرو. بر مقاله هایشو در العربیعه و بی بی سی و همه سایت های ایرانی مثل خودنویس و گویا و ایران پرس نیوز و پیک ایران و واخبار روز و غیره بخوان. قبل از نوشتن تحقیق کن تا آدرس اشتباهی ندهی تومبا جون! الهی بند تومبونی نشی.
دوشنبه 6 خرداد 1392 - 01:08
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
Farokhzad - کنت - انگلستان درود بر شما دوست گرامی‌ این آقا تجزیه .. هم هست.اینها چند تا مزدور هستند که یکی‌ از اینها ghooloo - آبادان سعی‌ در لجن پراکنی دارد.به درستی‌ گفتی‌ شرم بر این غیر ایرانی‌
دوشنبه 6 خرداد 1392 - 14:20
Tumba - استکهلم - سوئد
پرویز۲۰۱۳ - بروکسل - بلژیک, برو مقالات ایشان را در العربیه بخوان بعدا بیا ، دفاع کن. در ضمن تو هنوز یاد نگرفتی که به اسم دیگران توهین نکنی‌ چگونه میتوانی‌ مقالات دیگران را تفسیر کنی‌. اول برو تربیت یاد بگیر. فکر میکنی‌ العربیه مقالاتی که به نفع مردم ایران است را چاپ میکنه؟ مثل اینکه تازه امدی بیرون.
دوشنبه 6 خرداد 1392 - 14:28
sohrab20 - واشنگتن - امریکا
دوستان به دنبال حقیقت اگه می‌خواهید در مورد مصدق ۲ زاری مطالعه کنید https://shazdehmosadegh.blogspot.be/.
دوشنبه 6 خرداد 1392 - 14:30
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.