فرح پهلوی «مخالف اعمال قدرت ارتشی ها در کارهای سیاسی بود»

فرد پطروسیان 

هوشنگ نهاوندی،رئیس پیشین دانشگاه های شیراز و تهران و وزیر مسکن و آبادانی در دوران پیش از انقلاب اسلامی، به همراه ایو بوماتی، متخصص تاریخ ادیان، اخیرا کتابی به زبان فرانسوی به نام «محمد رضا پهلوی، آخرین شاه» منتشر کرده است.
 
این دو نویسنده پیشتر نیز کتابی در مورد «شاه عباس» نوشته بودند که موفق به دریافت جایزه آکادمی فرانسه شد.
 
رادیو فردا در مورد این کتاب با آقای نهاوندی به گفت و گو نشسته است:
 
آقای نهاوندی، با توجه به این‌که به گفته خودتان در سال های اخیر چندین کتاب در مورد آخرین شاه ایران منتشر شده است، چه دلیلی وجود داشت که شما نیز تصمیم به نوشتن کتابی در مورد محمدرضا شاه پهلوی گرفتید؟
 
هوشنگ نهاوندی: اولا این پیشنهاد شرکت «پرن»* به من و همکار فرانسوی ام آقای بوماتی بود که چنین کتابی بنویسم. کتاب های دیگری که من در این باره منتشر کرده بودم راجع به زندگی محمد رضا شاه نبود بلکه این دو کتاب آخرم، یکی درباره آخرین روزهای سلطنت و آخرین روزهای عمر محمد رضا شاه بود و دیگری هم راجع به اقامت خمینی در فرانسه و مداخلات خارجی ها در تدارک انقلاب ایران بود.
 
بنابراین لازم بود کتاب کاملی که از زمان قبل از روی کار آمدن پهلوی ها آغاز و به مرگ شاه ختم شده، نگاشته شود. کتابی که به جنبه های خصوصی زندگی ایشان و توجیه روانی و سیاسی اقداماتی که کرده است، بپردازد که این کار انجام شد و کتابی که در دست دارید پاسخی است به این سوالات.

آقای نهاوندی، شما نوشته اید که اولین کارخانه پتروشیمی ایران در اوایل دهه شصت میلادی افتتاح شد و صندوق بین المللی پول مخالف راه اندازی این کارخانه بود.
 

بله. دقیقا. من خودم در جریان این کار بودم. در آن موقع مشاور شورای عالی اقتصاد بودم. زمانی که هیاتی به ریاست آقای گانکر در زمان دولت اول شریف امامی به ایران آمد تا اوضاع اقتصادی ایران را ارزیابی کند، من هم به عنوان ناظر در جلسات مذاکرات شرکت داشتم.
 
بعدها در توافقنامه صندوق بین المللی پول و دولت آقای شریف امامی که به برنامه «تثبیت اقتصادی» معروف شد، این نکته درج شد که اولاً ایران از بنیان گذاشتن صنایع سنگینی مثل ذوب آهن صرف نظر کند و همچنین از ادامه و پیگیری برنامه های خودش در زمینه پتروشیمی صرف نظر کند که این کار را قبل از دولت آقای شریف امامی و در زمان آقای دکتر اقبال شروع کرده بودند.
 
بعدا این اقدام ها را متوقف کردند، طوری که خیلی بعد از آن و زمانی که ژنرال [شارل] دوگل به ایران سفر کرد، اعلیحضرت و ژنرال دوگل متفقا این کارخانه را که نزدیک شیراز است و خیلی ها آن را دیده اند و قاعدتاً هنوز هم باید کار کند، افتتاح کردند.
 
چرا صندوق بین المللی پول نمی خواست کارخانه پتروشیمی در ایران تاسیس شود و در آن زمان این نهاد چه نفوذی در سیاست گذاری ایران و اقتصاد ایران داشت؟
 
این عدم تمایل مربوط به اختصاصاً کارخانه پتروشیمی شیراز نبود. اصولاً در آن زمان دولت های غربی با صنعتی شدن کشورهایی مثل ایران مخالف بودند.
 
کما اینکه دکتر ارهات که آن زمان صدر اعظم آلمان بود به تهران سفر کرد و نطقی کرد که در آن گفت که بهتر است ایران کشور گل و بلبل باقی بماند و از این قبیل جاه طلبی ها صرف نظر کند.
  
شاید قدما و کسانی که سنی از آنها می گذرد به یاد داشته باشند که در  زمان کابینه دکتر اقبال قراردادی با شرکت کروپ آلمان بسته شد که بر اساس آن قرارداد، کروپ می بایست یک کارخانه ذوب آهن در ایران ایجاد کند که بعدها تحت فشار صندوق بین المللی پول و بانک بین الملل و دولت آمریکا، شرکت کروپ از اجرای این قرارداد عذر خواست.
 
گرچه بعدها ایران به راه دیگری خودش کارخانه ذوب آهن را ساخت و بخش خصوصی در ایران صنایع فلزی را تاسیس کرد و کار ایران طوری تغییر کرد که ایران خودش قسمت مهمی از سهام کروپ را خریداری کرد که الآن هم قاعدتاً متعلق به دولت جمهوری اسلامی است.
 
از یک طرف شما نوشته اید که ژنرال دوگل شخصیت محبوب شاه ایران بود و از سوی دیگر در این کتاب و کتاب های دیگرتان می خوانیم که شاه ایران خودش را مدافع منافع غرب در منطقه می دانست. آیا این دو بینش با همدیگر در تضاد نیست؟
 
مطلقاً در تضاد نیست. اولا ژنرال دوگل سیاست فرانسه را جزیی از سیاست دنیای غرب می دانست. ولی در داخل دنیای غرب که آن زمان به عنوان دنیای آزاد در مقابل دنیای کمونیستی مشهور بود، می خواستند یک سیاست مستقل خودشان را اجرا کنند.
 
عیناً نظر شاه ایران هم این بود که اگر ایران قدرتی پیدا کرد که این اواخر هم پیدا کرده بود، همان رویه را در پیش بگیرد و همیشه دوگل را در مصاحبه های مختلف و مذاکرات خصوصی، به عنوان یک نمونه و سرمشق نام می برد و حس ستایش بسیار زیادی نسبت به بنیانگذار جمهوری پنجم فرانسه داشت.
 
 در مورد جشن های ۲۵۰۰ ساله که در بخشی از کتابتان هم از آن به عنوان جشن های پرسپولیس یاد کرده اید، گفته اید که مردم ایران چندان نقشی در برگزاری این مراسم نداشته اند و پس از پایان این جشن ها بازار ایران شروع به اعتراض کرد و دانشگاه ها نسبت به برگزاری این جشن ها مقداری معترض بودند و گروه های زیر زمینی در این مورد شروع به عضوگیری کردند . شما که می توان گفت در آن زمان جزو حلقه حکومت شاه بودید، وزیر بودید و ریاست دانشگاه را بر عهده داشتید، می توانید بگویید که در این حلقه در مورد جشن های ۲۵۰۰ ساله چه اظهار نظری می شد؟ آیا در این مورد به شاه اعتراضی شد؟
 
ایرادی بر برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله ایجاد شاهنشاهی در ایران نیست و نمی تواند ایرادی بر آن باشد. ما امروز می بینیم که کشورهای دیگری برای حوادث بسیار کوچکتری مراسم مجلل و بین المللی بر پا می کنند و اصولاً این قبیل مراسم در دنیا متداول شده است. بنابراین خیلی عادی و لازم بود که بنیانگذاری امپراطوری شاهنشاهی ایران به دست کوروش کبیر و اعلام نخستین اعلامیه حقوق بشر یا همان منشور بابل به یاد مردم ایران بیاید و به همین مناسبت هم مراسم زیادی در همه جای ایران برگزار می شد.
 
آن چیزی که ما به عنوان مورخ به آن ایراد گرفتیم میهمانی بی مورد تخت جمشید بود و آن خیمه گاهی که با هزینه های سنگین ساخته شد که هزینه آن می توانست برای ساخت یک یا دو میهمانسرای عظیم به کار برده شود و از همه میهمانان هم در آن میهمانسرا پذیرایی شود و ایراد دیگر هم دور نگاه داشتن ایرانیان از آن مراسمی بود که در تخت جمشید برگزار شد.
 
باید بین این دو کاملاً فرق گذاشت. جشن های ۲۵۰۰ ساله درست بود. میهمانی پرسپولیس و تخت جمشید و آوردن همه چیز از کشور فرانسه و شامی که صرف شد که حتی یک غذای ایرانی هم در آن موجود نبود، کارهای درستی نبود.
  
من آن موقع رئیس دانشگاه تهران بودم و جزو حلقه حکومت مطلقاً نبودم ولی در داخل حلقه دولت ایران، کسانی بودند که به طور خصوصی نسبت به این کار ابراز ناخشنودی می کردند.
 
ولی این تصمیمی بود که گرفته شده بود و همه از آن علناً دفاع کردند.
 
در مورد ماه های آخر سلطنت محمد رضا پهلوی و  آبان ماه ۱۳۵۷، شاه پیام معروفش را که در آن می گوید «صدای انقلاب شما را شنیدم»، جلوی دوربین اظهار می کند. شما می گویید که متن این پیام توسط رضا قطبی و حسین نصر نوشته شد و پیش از این که شاه این متن را ببیند، آن را پیش ملکه فرح پهلوی بردند و بعد در اختیار شاه گذاشتند که شاه چندان موافق این متن نبود ولی بنا به اصراری که می شد، شاه این متن را جلوی دوربین قرائت کرد. شاه ایران که بنا به اظهارات و نوشته های شما تا این حد در مسائل جزیی دقت نظر و مداخله داشت، چطور چنین متن مهمی بدون اینکه مورد مشورت قرار بگیرد، از قول او نوشته شد و در اختیارش قرار گرفت؟ و از سوی دیگر چرا این دو نفر در نوشتن این متن مداخله داشتند؟
 
اولاً این که شما می گویید شما گفته اید، باید بگویم این مسئله را تنها من به آن اشاره نکرده ام. بلکه در مورد این که این متن را که متن بسیار زیبا و بدخیم و شومی بود، چه کسی نوشته مدارک مستدل و غیر قابل انکاری وجود دارد.
 
روایت و شهادت آقای دکتر امیراصلان افشار، متن دست نویس این نطق که در دست یکی از مورخین هست و چندین بار آن را منتشر کرده و از سوی کسی هم تکذیب نشده است و همچنین روایت مرحوم منوچهر صانعی و اعتراف خود آقای سید حسین نصر به این که یکی از دو نویسنده پیام مذکور بوده نیز وجود دارد و بنابر این استدلالی در جهت اینکه چه کسی این نطق را نوشته است دیگر مورد ندارد. اینها همگی اسناد غیر قابل انکاری است.
 
اما اینکه آیا شاه واقعاً دقت کرد یا نکرد و شهبانو به آن دقت کردند یا نکردند در این مورد من نمی توانم به شما جواب دقیقی بدهم.
 
وضع روانی و حالت حکومت شاه در آن روزها بسیار ضعیف و شکننده بود و شاه در خودش یک نوع درماندگی و بی تفاوتی نسبت به آنچه در اطرافش می گذرد احساس می کرد و از آن جایی که من حضور نداشته ام به طور دقیق نمی توانم بگویم ولی شاید بتوان گفت در آن شرایط خیلی راحت بود که ایشان را تحت تاثیر قرار داد و کما اینکه تحت تاثیر قرار دادند.
 
به نظر من این یک نظر شخصی است. در این متن دو بار به طور صریح اقرار شده است که ایشان قانون اساسی را طی دوران سلطنتش رعایت نکرده است و به طور غیر صریح هم پنج بار این اعتراف تکرار شده است.
 
چون ایشان به احترام گذاشتن و پاسداری از قانون اساسی ایران سوگند خورده بود، این می توانست یک بهانه ای برای مجلس شورای ملی باشد تا اگر شاه در مقابل خواسته های خارجی ها و انقلابیون مقاومت کرد، که انقلابیون هم خودشان دانسته یا ندانسته آلت دست خارجی ها بودند، مجلس شورای ملی می توانست طبق قانون اساسی ایشان را عزل کند و توجه هم داشته باشید که بعد از این پیام زیبا ولی شوم هرگز به شاه امکان صحبت کردن در ملاء عام داده نشد.
  
باز هم مدرک دیگری در این کتاب هست که لابد ملاحظه فرموده اید که روزی که کابینه شاهپور بختیار به حضور ایشان معرفی می شد شاه سه بار درخواست کرد که میکروفن های رادیو و تلویزیون ایران را بیاورند و دیگر کار به جایی رسیده بود که اصولاً کسی به حرف های ایشان اعتنا نمی کرد.
 
محیط فوق العاده خاصی در آن زمان ایجاد شده بود و افراد مختلفی هم در مورد آن اظهار نظر کرده اند. ما هم سعی کرده ایم این اظهار نظرها را بی طرفانه و با رعایت کامل این که هیچ گفته ای بر گفته دیگر برتری داده نشود، و قضاوت را به تاریخ بسپاریم، در این کتاب به آنها اشاره کنیم.
 
در این ماه های آخر سلطنت شاه شما نقش ملکه فرح را چطور ارزیابی می کنید؟
 
بعد از اولین هفته یا دومین هفته دولت [جعفر] شریف امامی، روز به روز نقش شهبانو در هدایت امور مملکتی بیشتر می شد و هر چه شاه ضعیف تر می شد ایشان سعی می کرد طبیعتاً کارها را به طرف خودش بکشد یا لااقل جایگزین شاه بشود در اتخاذ تصمیماتی که من به درست بودن یا غلط بودن آن تصمیمات کاری ندارم.
 

 از جمله دو سه مورد هست که در مورد آن مدارک تاریخی غیر قابل انکاری وجود دارد. یکی اینکه ایشان مخالف انتصاب ارتشبد [غلامعلی] اویسی به ریاست دولت و اعمال قدرت ایشان و ارتشی های دیگر در کارهای سیاسی بود.
 
اینها را در خاطرات خودشان و لااقل در متن فرانسه خاطراتشان رسماً نوشته اند و همین طور هم در زندگینامه مجازشان که دو سه سال پیش در پاریس چاپ شد به این مسئله اشاره کرده اند.
 
دوم هم سخنرانی "صدای انقلاب شما را شنیدم" که امروز نمی شود تردید کرد که یک اشتباه بزرگ سیاسی بود و سوم هم روی کار آوردن مرحوم بختیار که امروزه می بینیم که اشتباه بود ولی شاید در آن زمان در نظر بعضی ها اشتباه تلقی نمی شد.
 
بختیار مسلما می توانست کاری برای ایران انجام بدهد به شرط اینکه به ارتش و به جناح روحانیتی که مخالف خمینی بودند اتکا می کرد.
 
بختیار از ارتش فوق العاده بیمناک بود و با روحانیون هم حسن رابطه ای نداشت حتی با آیت الله [کاظم] شریعتمداری و آیت الله [ابوالقاسم] خویی که در آن زمان در نجف بودند هم رابطه ای نداشت. هیچ تردیدی نیست که شکست بختیار از همان اول و قبل از اینکه بر سر کار بیاید محتوم بود و به نظر بسیاری این هم یک اشتباه سیاسی بزرگ بود.
 
این سه تصمیم بزرگی بود که شهبانو گرفتند و شاید از نظر تاریخی تصمیمات درستی نبوده باشد.
 
شما نوشته اید که در مورد بازداشت امیر عباس هویدا تصمیم گیری هم با شاه بود و هم با فرح پهلوی.

 
دقیقاً این طور است.
 
به جز هویدا افراد دیگری هم دستگیر شدند. در این مورد چه کسی تصمیم گیرنده بود؟ و چه کسی در مورد دستگیری هویدا پیشنهاد داده بود؟
 
آن طور که در کتب مختلف نوشته شده و روایتی که خود شهبانو در خاطراتشان به متن فرانسه کرده اند، ظاهراً پیشنهاد اصلی توقیف هویدا از جانب سپهبد [ناصر] مقدم، رئیس وقت ساواک بود.
 
ولی در حقیقت می خواستند یک سپر بلا درست کنند و تقصیرات را گردن ایشان بیاندازند و البته مرحوم هویدا تقصیراتی داشت و دیگران هم تقصیراتی داشتند. ولی با توجه به مقام خاصی که هویدا داشت و ۱۳ سال نخست وزیر بسیار مقتدر ایران بود، لااقل در سال های آخر، این تصمیم نمی توانست گرفته شود مگر با اجازه و دستور شاه و متفقاً با اجازه شهبانو.
 
در آن زمان جلسه ای هم که تفصیل و تفسیر آن در کتاب آمده است، در حقیقت برای این تشکیل شد که یک جنبه مشاورتی به این تصمیم بدهند و آن را رسمی تر و مقبول ترش کنند.
 
آقای نهاوندی در مورد دیدارتان با شاه در مکزیک نوشته اید که شما اولین ایرانی بودید که از ایران خارج شدید و به مکزیک رفتید و با محمدرضا پهلوی دیدار کردید و ایشان دست نوشته کتابشان را به نام «پاسخ به تاریخ» به شما داد و نظرتان را جویا شد.
 
درست است.
 
نظرتان راجع به «پاسخ به تاریخ» چه بود؟ آیا پاسخی بود به اتفاقاتی که افتاده است؟
 
در آن موقع ایشان نمی خواست بیشتر از آن بنویسد. من هم این مطلب را به ایشان گفتم و همین مذاکره هم در کتاب نقل شده است.
 
ایشان عقیده شان این بود که چون در مکزیک است، اگر وارد مجادلات و بحث های سیاسی شود شاید برای دولت مکزیک ایجاد مزاحمت سیاسی کند و شاید هم چون به هر حال لبه تیغ حکومت ایشان در ماه های آخر متوجه سیاست آمریکا بود، نمی خواست آمریکایی ها را ناراحت کند.
 
نمی دانم ولی قطعاً کتاب «پاسخ به تاریخ» می توانست حاوی نکات بسیار دیگری باشد که نبود و یک فصلی هم در ترجمه انگلیسی آن در روزهای آخر عمر شاه به آن افزوده شد و یک کمی این فصل سیاسی تر بود.
 
ولی به هر حال هر کسی در نوشتن مطالبی در یک برهه ای خاص از زمان آزاد است و آن کتاب پاسخگوی بسیاری از مطالب هست و پاسخگویی لازم به بسیار دیگری از مطالب و سوال ها نیز نکرده است.
 
*Houchang Nahavandi, Yves Bomati, Mohammad Reza Pahlavi, Le dernier Shah, Perrin, 2013

+187
رأی دهید
-8

motalleb - یوتبوری - سوئد
واضع و مبرن است که محمدرضا شاه نیز همانند بقیه آدمها یک انسان بوده است همانطور میدانیم همه آدمیان مرتکب اشتباه میباشند واستثنا پذیر هم نیست و هرچه مسئولیت فرد بیشتر باشد اشتباه زیادتری رامرتکب میشود.و چه قضاوت منصفانه ای !!فکر میکنم اگردر مقام مقایسه خدمات واشتباهات این بزرگ مردتاریخ ایران بر آئیم به جرآت میشه قضاوت کنیم که خدماتش به مراتب بیش از اشتباهاتش بوده است چون زمان ترک ایران اکثرأ میدانیم که ایران در چه جایگاه جهانی قرار داشت .
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 20:03
pauline - مسکو - روسیه
بدون تردید ملکه ایران یکی از افرادی بود که در سقوط شاه نقش زیادی را داشت . او افراد بی لیاقتی را وارد دربار کرد که نارضایتی را افزایش داد . یکی از اقدامات اشتباه او تشویق شاه به تشکیل حزب رستاخیز بود که در واقع میخ آخر بر تابوت پهلویها بود
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 21:00
Ghooloo - آبادان - ایران
از اینکه شاه خود باعث و بانی‌ به وجود آمدن انقلاب سال ۵۷ شد شکی نیست. تصمیمات غلط، اشتباهات مکرر در مورد احزاب سیاسی، گوش دادن به کشور‌های غربی در جنگ سرد و مستقل نبودن، جلوگیری کردن از خواندن کتابهای دیگر اندیشان و آزاد نگذاشتن مردم در امور سیاسی و قدرت دادن بیش از حد به ساواک و قوه قهریه، ضعف شخصی‌ ایشان در تصمیمات در اواخر ماه‌های حکومت و و و. ولی‌ با این احوال بنده عقیده دارم و همیشه هم گفتم ما ملت ایران باید پس از آن پیام من صدای انقلاب شما را شنیدم فرصتی دیگری به شاه میداد تا اینگونه نشود! ولی‌ متاسفانه کار از کار گذشته بود و ایشان خیلی‌ دیر به این موضوع پی‌ بردند. به دوستان عزیز کتاب آخرین سفر شاه نوشته ویلیام شوکراس که از برجسته ترین و مستند ترین کتاب هائی است که در باره سالهای آخر حکومت محمدرضاشاه نوشته شده است را توصیه می‌کنم. روحش شاد
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 21:03
Ghooloo - آبادان - ایران
نویسنده در پیشگفتار می‌نویسد:. نویسنده در پیشگفتار کتاب آخرین سفر شاه می‌نویسد: این کتاب سرگذشت یک سفر است، سفر توام با سرگردانی شاه به سوی تبعید و مرگ. ونیز عوامل گوناگون حکومت او و مناسبات او با انگلیسی‌ها و آمریکائی‌ها، ساواک، سیا، نفت و خرید اسلحه. داستان سقوط و تبعید شاه از جمله داستان‌هایی است که ماهیت روابط بین دولت‌ها و رهبرانشان را نشان می‌دهد. داستان وفاداری و عافیت طلبی است. به قول ژنرال دوگل: «دولت‌ها غولهائی هستند بی احساس».
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 21:09
vahid.persian - شیراز - ایران
درود بر شاهان پهلوی شهبانو فرح و شاهزاده رضا پهلوی زنده باد ایران...
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 21:12
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
درود بیکران بر روح پاک شاهنشاه آریامهر که به ملتی خدمت کرد که لیاقتش همان ملّای مکار و حزب توده‌ خائن است.امین
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 21:13
ab shangooli - لندن - انگلند
در آن زمان از ایشان عکس الملی دیده نشد
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 22:00
agnostic - هانوفر - آلمان
motalleb - یوتبوری - سوئد - دقیقا همینطور هست که شما میفرمایید به همین دلیل به محمد رضا شاه ایراد گرفته میشود که چرا تمام قدرت را به تنهایی قبضه کرد که تمام تصمیم گیری‌ها به دوش او به تنهایی باشد که در شرایط بحرانی، همه کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند و خانم فرح دیبا که شخصی‌ بدون تجربه در امورِ سیاسی بودند مجبور به بازی کردن نقش سیاستمدار شوند. اگر امروز مملکت به دست آخوند پوفیوزِ دو زاری افتاده، تمام گناه را بر گردن مردمِ بی‌ سواد و قشری ایران در سال ۱۳۵۷ نباید انداخت بلکه این بزرگانِ زمانه بودند که کار را به ایناندند. شما فکر می‌کنید اگر قدرت تقسیم شده بود و سیستم پادشاهی مشروطه به درستی‌ عمل کرده بود این چهار تا جاده و پالایشگاه و کارخانه‌‌ ساخته نمی‌شد؟ فقط شخص محمد رضا شاه فقید بود که می‌توانست مملکت را آباد کند؟ از این جاده‌ها و کار خانه‌ها و حتا بیشتر در زمان این آخوندهای پوفیوز هم ساخته شده ولی‌ آیا دردی از دردِ این ملت بی‌ نوا دوا کرده است؟
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 23:21
alllah - تهران - ایران
مطلب- سوئد کاملا با عقیدهٔ شما موافقم بخصوص که ما داریم در مورد گذشته قضاوت می‌کنیم. و الان گفتن اینکه باید این کار را میکرد یا آن کار را بسیار ساده تر است.
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 23:15
Freedomforiran - لندن - انگلستان
پدر عزیزم شاهنشاه اریامهر روحتان شاد و یادتان گرامى باد. لعنت بر ملت نمکنشناس
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 23:43
maziyar1976 - اصفهان - ایران
. ز عهد کودکی در یاد دارم/همه با هم خوش و همراه بودیم/به زیر سایهء مهر اهورا. قرین عدل شاهنشاه بودیم/شفیق و مهربان بودیم و هستیم/ولیکن اندکی خودخواه بودیمطمع بر مردم ما چیره گردید/نمک نشناس و بس گمراه بودیم/ز حرص آب و برق و نفت مفتی/زچاله کنده و در چاه بودیم/کجا بد کرد با ما شاه شاهان ؟!/اگر ما همدل و همراه بودیم !/به حقش ناسپاسی ها نمودیم/برایش ما غمی جانکاه بودیم/از آن ما اینچنین بیچاره گشتیم .../که با نامردمان همراه بودیم !. به ما نیرنگ زد ملای هندی/به شوق دیدنش در ماه بودیم/کجا این سرنوشت شوم ما بود ؟/اگر ما مردمی آگاه بودیم ...!/شکوه پادشاهی باز گردد/که ما روزی در اوج جاه بودیم/ابراهیم پیکار/13/12/2571 شاهنشاهی
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 00:36
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
انقلاب اسلامی یک خود زنی ملی بود, خود کرده را تدبیر نیست, خدمات حکومت پهلوی به ایران و ایرانی انکار ناپذیر است حداقل مقایسه بین شرایط ایران در دوران قاجار و رژیم فاسد اسلامی شاهد این مطلب است؛ ملت ایران از شاه توقع خدائی داشتند و انتظار داشتند که هیچ اشتباهی از او سرنزند البته تبلیغات دروغ احزاب مخالف او هم خیلی در تقویت این مطلب موثر بود, احزاب مخالف سیاسی در ایران هیچوقت خواهان اصلاح رژیم نبودنند بلکه خواهان براندازی رژیم بودنند الان هم اگر رژیم عوض بشود و هر گروه و حزبی سر کار بیاد محال که بخواهد دولت را به دست حزب دیگر بدهد بنابراین اول خودش را قوی میکند بوسیله پول که از طریق دزدی از ثروت ملی و مال مردم بدست میاد بعد هم شروع میکند به سرکوب کردن احزاب دیگر مثل کاری که جمهوری اسلامی با مچاهدین و دیگران کرد بعد هم میشه دیکتاتوری یه حزب ناشی و قدرت طلب و بدبختی ایران به نحو؛ دیگر به نظر تنها راه نجات ایران رضا پهلوی و حکومت پارلمانی شاهنشاهی است
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 00:41
khashayar571 - تبریز - ایران
درود بیپایان بر شاهان پهلوی و شهبانو فرح و ننگ بر توده و مجاهد و ملی‌ منقلی(ملا چراغ خاموش با کراوات بی‌ ریش) و آخوند و بچه آخوند که این انقلاب ننگین را به مردم ایران تحمیل کردند و آدرس نخود سیاه میدهند
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 00:45
maziyar1976 - اصفهان - ایران
دکتر سنجابی: بذر خرمن این انقلاب را مصدق پاشید.آری مصدق گور به گور شده و تفاله‌های مصدق قجری چون بازرگان...ولی‌ زنده یاد دکتر شاپور بختیار راه خود را از این کثافتها جدا کردو‌ جاودانه ماند.حال اگر رگگ گردنتان بالا میزند از سنجابی باز خواست کنید یا نزد دامپزشک محل مراجعه کنید بجای آدرس دادن و خواندن هر مزخرفی بجای سند.سند زندهhttps://www.youtube.com/watch?v=jFlUT_6J4ts
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 00:32
maziyar1976 - اصفهان - ایران
agnostic - هانوفر - آلمان در سال‌های ۱۳۲۰-۱۳۲۷ تمام احزاب آزاد بودند از جمله حزب کثافت توده‌ .این احزاب یکی‌ به دنبال زنده کردن سلسله قاجار و یکی‌ به دنبال تجزیه ایران بود و در خیانت به ایران و ایرانی‌ از هم گوی سبقت می‌‌ربودند.حال اینجا است که باید گفت اگر دردم یکی‌ بودی چه بودی؟مردم ایران انقلاب نکردند بلکه دامن زدند
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 01:20
khashayar571 - تبریز - ایران
Ghooloo - آبادان - ایران یک جا به شاه حمله میکنی‌ و یک جا روحت شاد؟قضیه چیست؟شبه آخوند؟مجاهد؟توده؟مصدق پرست؟تا آدم مزدوری مثل تو در ناکجا آباد داریم غمی ندار....با روحش شاد به دیگران کتاب قالب میکنی‌ مزدور
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 02:50
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
Ghooloo - آبادان - ایران,,,,,دوست عزیز میخوامت، خوشم میاد از رو کینه و احساست نظر نمیدی. هر جای که هستین موفق باشین.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 04:01
کبالت - کرج - ایران
یکی هم از علتهای سقوط رژیم افزایش ناگهانی قیمت نفت بر اثر تحریم نفتی اعراب و اوپک بوده از اونجا که ما مردم ایران جنبه پولدار شدن رو نداریم اونم از نوع بی زحمتش بجای استفاده درست و ایجاد اشتغال و سر مایه گذاری ملی میریم کلفت از فیلیپین و کارگر از تایلند میاریم برا خرید لباس زیر و جوراب هم میریم دلار های نفتی مونو میریزیم تو جوبای رم و لندن و فکر میکنیم سری تو سرا شدیم ابلهانه به اون دوره افتخار هم میکنیم دوران تنبلی و بی خبری شاه مونم از این باد آورده بی نصیب نموند و شاه تر شد خدایگان شد وسایه خدا بر زمین احساس فرا کوروشی بهش دست داد و فرا زمینی شد کرامات پیدا کرد دست تو جیبش کرد و امر فرمود به رعیت که این سرزمین ملک پدری و ششدانگ و سند منگوله توسط الله به تنها پادشه شیعه جهان هبه گردیده هرکه با ما نیست و جانثار گور شو از ملک ما گم کنه البته رعیت هم گفت اول خودت بفرما کبلائی.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 04:36
pauline - مسکو - روسیه
طبیعیه وقتی حکومت لجاجت می کند مردم و روشنفکرها هم رادیکال می شوند . ما این را در انقلاب فرانسه هم دیدیم . هر چقدر به این لویی گفتند آقا بیا و مثل پادشاه انگلیس سلطنت کن نه حکومت به خرجش نرفت و انقدر لجاجت به خرج دارد تا این که رادیکالها ظهور کردند و گفتند اصلا پادشاه چیه پرتش می کنیم بیرون . همین اتفاق در ایران رخ داد . بروید نامه ای که سنجابی و بختیار و فروهر در سال 1356 به شاه نوشتند را بخوانید
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 05:15
فريادزيره آب - اهواز - ایران
یه کم فکرشوبکنیداگه زمان شاو بودماها می گفتیم سلام شاهنشاه یاشهبانو؛یاصحفه اول کتابهامون عکس شاهنشاه بود؛ ولی الان چی بایدبگیم سلام ملا یاحاج خانم ؛ابهت کلمه شاهنشاه کجا حاج آقا کجا ای ریپ
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 14:32
khashayar571 - تبریز - ایران
جالب است یه عده مزدور رژیم و تخم و ترکه آخوند با آمدن اسم شاه به او حمله میکنند.از روحش شاد هم برای دادن آدرس مزخرفات و اراجیف بهره میجویند و دیگران را چون خود ابله میپندارند.آن چه خود دارند را به دیگران نسبت میدهند .بیسواد و پا چه خوار و عقده‌ای ......پول مزدوری است دیگر و کاریش نمی‌شه کرد.رژیم به این مزدوران پول خوبی‌ برای سرک کشیدن در فضای مجازی داده تا هرجا اسمی از شاه دیدند لجن پراکنی کنند.عقده‌ای................................
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 16:42
azadi2013 - اهواز - ایران
اقای مازیار1976اصفهان... لطفا به جناب دکترمحمدمصدق پیشوای بزرگ ازادی توهین نکنید.مطالعه بیشتردراحوال وی بنمایید.اگرشاه فقید درسال 1332 ان کودتا را نمی کرد وبه حرف مصدق گوش میکرد که شاه نبایدحکومت کند و پادشاه مشروطه بماند وبعنوان سمبل وحدت ملی فقط سلطنت نمایدامروز ما کشوری دمکراتیک با پادشاهی رضا پهلوی بود ولی متاسفانه شاه فقید تمام راهها را بسته بود وتبلیغاتش صفربود خمینی ونیات گروههای منحرفی مانند توده را برای ملت افشا نکرد.اگرمانند رژیم ملایان تبلیغات می کرد وخمینی را همان سال 56 به تلویزیون اورده ومعرفی اش میکرد هیچگاه ملت فریب سخنان این ملا را نمی خورد.شاه هم اشتباه داشت.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 17:31
morid - بوشهر - ایران
الهی درد و بلای اعلیحضرت همایون، شاهنشاه آریامهر،بزرگ ارتشتاران،دروازه بان دروازه تمدن بزرگ بخوره تو کله این پیر پاتالهای شاهنشاهی که هنوز گیج سالهای 40 و 50 هستند.یه بستی را میچسپانند و میان اینجا تا دلشان بخواد رویا پردازی میکنند.واقعا ته جک هستین!!!چاکر و نوکر خانه زاد باشین.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 17:51
aziz iran - کپنهاک - دانمارک
البته شاه در اواخر دیگر دیوانه شده بود و تعادل روانی نداشت و تمامی تصمیمات را زنش ..یعنی فرح میگرفت ... و بهمین ترتیب هم شاه را و مملکت و هم سلطنت را به گاه داد و دو دستی تقدیم آخوندهائی که پنجاه سال پرورانده بودند دادu تا این کشتار عظیم را بر علیه ملت ایران راه بیاندازند .....جنایتکارانی همچو شاه و شیخ هیچگاه جائی در ایران و میان ملت ایران نداشته و ندارند .....,و ای نهاوندی نیز یکی از دزدان و کسانی بود که در اول انقلاب شاه را ول کرد و در رفت و گفت ک...ن لقش
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 17:55
کبالت - کرج - ایران
تاریخ معاصر ایران نشون میده هر زمان که دولتها به هر علت یا ضعیف بودن یا هنوز پا سفت نکردن اندک نسیمی از آزادی وزیده اواخر قاجار اوائل سلطنت پهلوی اوایل حکومت محمد رضا تا ننگین کودتای 32 اوائل انقلاب 57 بعد از تثبیت حکومتها یه داستان همیشه تکرار شده تولد قشر نوکیسه نوکر صفت و جانثار هتاک و دریده در مقابل ملت خاضع و خاشع و دست و پا بوس قدرت این قشر چون از قدرت ارباب تغذیه وریشه در کودابه مسموم حاکمیت دارند اهتمام اول خود رو فزونی بیشتر قدرت اباب و دوری اون از جامعه قرار میدن هر چه ارباب قدر قدرت تر نوکر قوی تر تمام این کوروش پنداری و خدایگان صفتی حزب بندی و حزب سازی از تلاش بیدریغ مداحان و چاپلوسان و گربه های درباری بود همونا که به محض احساس افول قدرت ارباب پیش از ارباب شال و کلاه کردن گوشه امنی گیر آوردن شدن طلبکار از ملتی که زمانی به هیچ حساب نمیکردن این قصه همیشه ایران بوده وهست و خواهد بود شاید.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 17:59
Ghooloo - آبادان - ایران
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا- دوست عزیز به نکته خیلی‌ خوبی اشاره کردی! از روی کینه و احساسات نظر دادن! دقیقا اکثر هموطنان ما یاد نگرفتند که بخصوص در مورد امور سیاسی نباید با احساسات نظر بدهند و برای دیگران تعیین تکلیف کنند. زمانی‌ که ما یاد گرفتیم به جای احساسات و کلفت کردن رگ گردن و بلند کردن صدا و فحاشی کردن به این و آن، از شعور و خرد و عقل سلیم استفاده کنیم و منافع مملکت را در نظر بگیریم و مرتب آویزان این و آن برای رسیدن به آزادی نشویم، وضع مان همین است و بهتر نخواهد شد. این چند نفر هم دانسته یا ندانسته با گرفتن دستمال برای اعلیحضرت که هفت کفن پوسونده و پسری که هیچ تجربه سیاسی ندارد و فقط فکر منافع شخصی خودش است بزرگترین خدمت را به این جمهوری اسلامی میکنند! هنوز شعور اجتماعی ندارند که به هموطنان خود بی‌جهت برچسب نچسبانند، در مورد امور سیاسی ابراز فضل و فضولات میکنند :-)) موفّق باشی هموطن عزیز
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 20:02
agnostic - هانوفر - آلمان
maziyar1976 - اصفهان - ایران -- (1) ممکنه بفرمایید کدوم حزب در فکرِ زنده کردن سلسله قاجار بود؟ من که به خاطرم نمیاد جایی همچین چیزی رو خونده باشم؟! در مورد حزبِ توده هم میدونم که ایراد زیاد داشتند ولی‌ هیچ وقت فکر کردید با خودتون چرا اینهمه در اقشار پایین مردم طرفدار پیدا میکردند؟ فکر نمی‌کنید آدمها از زورِ فقر و بد بختی رو میاوردند به حزبی که دم از برابری و حقوقِ کارگر و کشاورز میزد؟ در ضمن شاه می‌تونست حداقل مثل پدرش چهار نفر رو آدم حساب کنه و از اونها هم مشورت بخواد نه اینکه خودش یک تنه همه کاره مملکت بشه که کار به اونجایی بکشه که کشید.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 20:10
agnostic - هانوفر - آلمان
maziyar1976 - اصفهان - ایران (2) در ضمن لینکی‌ که در youtube گذشتید دائم اشاره به این میکنه که آمریکا از شاه خواسته که کشور رو ترک کنه، حالا سوالِ من اینه که شاه چرا باید از آمریکایها دستور بگیره که چه کنم چه نکنم؟ مگه آمریکا ایشون رو به تخت سلطنت نشونده بود که در مورد رفتنش تصمیم بگیره؟!!! چرا اصولاً شاه باید از آمریکایها مشاوره می‌خواست که چه کنم چه نکنم؟ نه به خاطره اینکه تو تمام این سالها چنان دیگران رو مغضوب کرده بود که دیگر کسی‌ قدرت تصمیم گیری نداشت؟ من به شخصه طرفداری هیچ حزب و گروهی رو نمیکنم فقط منظورم اینه که بی‌ طرفانه مسائل رو بررسی‌ کنیم.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 20:13
agnostic - هانوفر - آلمان
کبالت - کرج - ایران دوست گرامی‌ کامنت شما مثل همیشه جالب بود و سرشار از حقیقت ولی‌ یک موضوع رو شاید فراموش کردید، اونم اینکه ملتی‌ که دائم در فقر بوده باشه و ناگهان به رشد اقتصادی بالا دست پیدا کنه اون هم نه از طریق کار بلکه از طریق فروش منابع زیرزمینی و به خصوص که این ثروت به طور مساوی بین همه اقشار جامعه تقسیم نشه و یک عده بی‌ بهره بمونند از این ثروت باد آورده و عده دیگری دائم ثروتشون رو به رخ بکشند از جمله طبقهٔ حاکم، اینجاست که اعتراض پیش میاد و منجر به انقلاب میشه. باز هم ممنون از کامنتهای همیشه خوبت دوست من.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 20:25
Freedomforiran - لندن - انگلستان
لعنت بر ملت نمکنشناس که هنوز هم بعد از ٣٤ سال و با دسترسى به اینترنت و تمام اطلاعات موجود هنوز نفهمیده اند چه دستها ى در کار نابودى ایران عزیزم در کار بوده اند.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 21:28
Ghooloo - آبادان - ایران
khashayar571 - تبریز - ایران- شما آفتابه همایونی را با آب ولرم آماده داشته باش و دم خلا منتظر بشین چون واسه من همانطور که همیشه گفتم سیستم مملکت مهم است که دیکتاتوری و تک حزبی نشود برای همین نه مجیز کسی‌ را میخوانم و درود بر این و آن میگویم و نه فحش به کسی‌ می‌دهم و مرگ بر این و آن می‌کنم! شما دستمال به دستان این استبداد آخوندی و دستمال به دستان استبداد قدیم خیلی‌ زود است که این چیز‌ها را بفهمید چون احساسات چنان بر شما چیره شده که حقایق را نمیتوانید بفهمید. برای من ایران و ایرانی‌، از هر قشر و حزب، در کشوری آزاد و سیستمی‌ مردمی که قانون همه را در بر گیرد مهم است تا پاچه خواری از کسی‌ .. شما به پاچه خواریتان و برچسب زدن به هموطنان خودتان و تفرقه انداختن ادامه دهید!!
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 19:41
maziyar1976 - اصفهان - ایران
یک عده‌ تخم و ترکه مصدق قجری که نابغه اینها میگه من زنگ زدم به شاه زاده و بش گفتم بلیط بگیر بیا ایران میخواهند چه کار کنند.اینم شعور سیاسی همراه با لاف که آن روز باعث خنده همه شد. حالا دیگران را به مثل خود ابله فرض کرده و با اسم دیگر از خود تشکر میکنند.مزدوری که شاه زاده با این کارش بد تو دهنی به اینها زده
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:08
maziyar1976 - اصفهان - ایران
تو بحث سیاسی ما روزنامه نگار که بیطرف هست داریم ولی‌ شخص بیطرف نداریم و فعال سیاسی داریم .از این در فشانی که برا حزب توده میکنی‌ بهتره بری تو گوگل و خیانت حزب توده‌ را خوب بخونی اونم به فارسی یا آلمانی‌! چون انگلیسیت ضعیفه
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:19
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
aziz iran - کپنهاک - دانمارک فکر نمیکنم شاه خیانتکارتر از مسعود رجوی و مریم ---جناب عالی‌ بود از تک تک واژه‌هایت خونخواری مجاهدین خلق مشهود!!!دلت را خوش نکن یک میلیونیم برای گرفتن قدرت شانس ندارید!! بس کن
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:13
agnostic - هانوفر - آلمان
maziyar1976 - اصفهان - ایران - نفهمیدم شما طرف صحبتتون کی‌ بود؟ با من بودید؟ اگه اینطوره که من فکر می‌کنم وقت تلف کردم ولی‌ اگه نه عذر می‌خوام.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:28
کبالت - کرج - ایران
آگنوستیک-دوست عزیز کاملا درست میفرمائید تو کامنت دوم اشاره کوچکی به این مطلب دارم این رشد و توسعه به این شکل مختص جهان سومه مثل پسری تنبل که ارث کلان و باد آورده بهش میرسه و میره به رفیق بازی و نوچه پروری خلاصه میزندش به فلان گاو بعد افلاس هم میشه طلبکار از زمین وزمان همه رو مقصر میدونه الا خودش توسعه ناپایدار بدون بنیان مردمی قوی ساختن قصره روی شن ساحل که با یه جزر و مد و چند تا موج رو سر صاحبش و ساکناش هوار میشه چون هرم قدرت تو کشورهای استبدادی بصورت وارونه است یعنی نوکش رو زمینه قاعده اش هوا نوک که بریزه هرم تکلیفش روشنه حالا هی ما از اصول بگیم از دریا و اقیانوس طرف از نهر جعفر آباد میگه و جوق باقر آباد با عاشق جماعت هم نمیشه بحث کرد چون علت عاشق ز علتها جداست.پاینده باشی
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:28
maziyar1976 - اصفهان - ایران
azadi2013 - اهواز - ایران مصدق قجری مجلس که ادامه راه مشروطه بود را منحل کرد.چرا آن موقع که ۱۶ سال داشت و مقامی در سلسله قاجار داشت از شاهان قاجار نخواست که در امور حکومتی دخالتی نکنند؟۱۶ به چه حسابی‌ این آقا مقام داشته؟ناصردین شاه پدر بزرگ ایشان دیکتاتور نبودند؟اگر نه بی‌ بی‌ سی‌ هم از او تجلیل می‌کند از کسی‌ که به ظاهر هم از دشمنان انگلیس بود.به چه حسابی‌؟اگر دشمنی با انگلیس مدّ نظر شما است پس از خامنه‌ای بت ........
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:50
maziyar1976 - اصفهان - ایران
khashayar571 - تبریز - ایران هنگامیکه آب در لانه مورچگان میاندازی، تخم و ترکه های تازی دسته دسته بیرون میزنند و همانند بنگاه بی بی سکینه! به سخن پراکنی میپردازند. باید به هال مردم و کشور ایران گریست اگر چنانچه اهریمنانی همچون مجاهد خلق، توده ای میهن فروش و ملی منقلی مذهبی خرد سوخته و..... که تهی از فرهنگ تبارمند ایران زمین هستند بتوانند یکبار دیگر بر این سرزمین اهورایی فرمان روایی
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:56
maziyar1976 - اصفهان - ایران
azadi2013 - اهواز - ایران مصدق مجلس ملی کشور را تعطیل کرد. مجلس از ارکان حکومت است دیگر. دو تا رکن را قبلا از بین برده بود.رکن سوم را هم که مجلس بود، روز 25 مرداد منحل کرد.در این باره که دیگر احتیاجی نیست امریکا یا انگلیس به ما بگویند کودتا کدام است.آ
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:22
maziyar1976 - اصفهان - ایران
می‌دانید که قبل از 28 مرداد، یعنی 25 مرداد مصدق عزل شده بود. ولی مصدق با اینکه شاه فرمان عزل او را صادر کرده بود بی‌اعتنایی کرد و آنها را که حکم عزل دستشان بود به زندان انداخت. خباین می‌شود حکومت یاغی و سرخود.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:23
maziyar1976 - اصفهان - ایران
این حکومت یاغی شرایطی پیش آورده بود که عده زیادی از رجال مملکت از قبل به زندان افتاده بودند، عده‌ای هم از کشور فرار کردند. امثال زاهدی هم مخفی بودند. تنها کاری که روزولت کرد این بود که بین رجالی که مخفی شده بودند و آنها که به خارج از کشور رفته بودند ارتباط برقرار کرد.یعنی سرلشکر زاهدی در خفا بود و مصدق و ارتش او صد هزار تومان جایزه برای پیدا کردن زاهدی تعیین کرده بودند. خب این شخص طبیعی بود که فرمان شاه را بگیرد و وارد عمل شود.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:25
maziyar1976 - اصفهان - ایران
مصدق در دادگاه بین‌الملل رفت جای نماینده انگلیس نشست.انگار که دادگاه علی‌آبادکتول است که هرکس هرجا خواست بنشیند.خوب آخر دادگاهی تشکیل نشد. دادگاه رای به عدم صلاحیت خودش داده بود. پس لزومی نداشت که مصدق برود آنجا. یک کارمند سفارت هم می‌توانست برود و به رای دادگاه اعتراض کند. توی بوق و کرنا می‌کنند که مصدق خیلی وطن‌پرست بوده؛ چرا چون حقوق نمی‌گرفته. خب مگر قوام‌السلطنه می‌گرفت، مگر دیگران می‌گرفتند؟
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:28
maziyar1976 - اصفهان - ایران
در عالم سیاست باید خودانتقادی داشت، نه خودستایی. فرهنگ سیاسی ما عقب‌افتاده است. هرکه شامورتی‌بازی‌اش بیشتر باشد، مثل مصدق، بیشتر قهرمان و اسطوره می‌شود. مصدق شصت سال تمام مردم را با زیر پتو رفتن و غش و ضعف رفتن و این ادا و اطوارها منتر خودش کرد. شامورتی‌بازی مصدق بی‌نظیر بود و ببینید ما چه ملت ساده‌ای هستیم که در سال 2013 هنوز هم این مزخرفات را قبول می‌کنیم که مصدق قهرمان بود.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:31
maziyar1976 - اصفهان - ایران
کودتا در اینجا کاملا دیمی به کار برده می‌شود. نه به معنای علمی. چون به معنای علمی‌اش در 25 مرداد اتفاق افتاده بود.در ایرانی که دقت‌های علمی در استفاده از مفاهیم و تعابیر علمی وجود ندارد، رویداد 28 مرداد به گونه جدی و رسمی «کودتا» با تعاریف علمی آن فرض شده،بی‌آنکه توجه شود آقای مصدق رئیس نظام حکومتی یا «اتا» نبود که علیه‌اش «کو» صورت گیرد.او نخست‌وزیر معزولی بود که چند روزی را به گونه غیرقانونی به حیات باقی‌مانده دولتش ادامه داد. چشم‌بندی که نیست که.???
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:36
maziyar1976 - اصفهان - ایران
کبالت - کرج - ایران ما ایرانی‌ها با این قهرمان‌پرستی چه به روز خودمان که نیاوردیم.یکی از نتایج این بلیه رایج شدن فضا و فکر روشنفکری در ایران است.در برخورد اول می‌بینیم روشنفکر کسی است که باید از یک طرف مدرک دکترا و مهندسی داشته باشد و از طرف دیگر باید شعر نو را خوب بشناسد. البته ممکن است کسی که شعر نو را می‌شناسد یا شعر نو می‌گوید دکتر و مهندس هم نباشد اما باز همین که شعر نو را می‌شناسد کافی است که روشنفکر قلمداد شود. احمد شاملو به فردوسی فحش می‌دهد و می‌شود روشنفکر، چرا؟ چون شعر نو گفته. متاسفانه کلمه روشنفکر در ایران مثل بقیه اصطلاحات و کلمات علمی درست تعریف نشده و هرکسی از ظن خود یار آن شده است.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 01:48
agnostic - هانوفر - آلمان
از قدیم گفتند با دهن سگ دریا نجس نمی‌شه. حالا یه داش منگولی از اصفهان بیاد به من بگه توده‌ای یا بگه زبانت ضعیفه به خاطره اینکه موضوع رو بپیچونه تا از زیر جواب دادن در بره چیزی عوض نمی‌شه. در اصل کم آوردن خودش رو نشون میده. راستی‌ چه فرقی‌ بین یک شاه اللهی و یک حزب‌اللهی هست؟
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:46
agnostic - هانوفر - آلمان
کبالت - کرج - ایران - ها‌ها آقا دمت خیلی‌ گرم، هم تفسیرت خیلی‌ علمی‌ و درست هست هم اینکه درست زدی تو هدف، واقعا حرف زدن با این جماعتِ هموطن درست مثل کوبیدنِ آب هست تو هاونگ. از نظرِ آقا فقط روزنامه نگار میتونه بی‌ طرف باشه بقیه حتما اگه حرفی‌ میزنند حتما باید جهتِ خاصی‌ داشته باشند. انگار دعوای نعمتی حیدریه هاهاها. کامنت‌های شما به نحوی به من نشون میده که احتمالا شما تحصیل کرده در یکی‌ از رشته‌های مرتبط به سیاست مثل علوم سیاسی یا روابط بین‌الملل باید باشید. اگه اینطور باشه با هم همرشته بودیم دوستِ عزیز. بیشتر اینجا بنویس شاید یه تکونی به یه عده خواب زده بده. ممنونم، پایدار باشی‌.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 01:57
maziyar1976 - اصفهان - ایران
مصدق همان طور که می‌دانید تا آذر سال 1331 سند ملی شدن نفت را امضا نکرد. آذرماه وارد کار شد و تا اسفندماه وضع نفت را به جایی رساند که دیدیم. مصدق تمام مدت مخالف این کار بود. در نهضت ملی شدن نفت، همه عضو نهضت بودند.حتی شاه با اینکه نمی‌توانست عضو نهضت باشد با آن همراه بود.حتی وقتی امریکایی‌ها سر ماجرای همراهی توده‌ای‌ها با مصدق، با او درافتادند و از شاه خواستند از نخست‌وزیری عزلش کند، شاه زیر بار نرفت. ولی مصدق با همه درافتاده بود؛ از رزم‌آرا گرفته تا دیگران، به طوری که همه اطرافیانش یکی‌یکی از او جدا شدند.آخر این شارلاتان فقط دو روز قبل از ملی شدن نفت، آن سند را امضا کرد و بعد هم شد رئیس کل جریان ملی شدن صنعت نفت. همه را بیرون کرد، زندان انداخت و چه و چه‌ها
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 01:57
agnostic - هانوفر - آلمان
واسه اون آقایی که ادعا ی زبانش می‌شه، برو لینکی‌ رو که خودت گذاشتی‌ یه بار گوش کن ببین اینو میگه یا نه. from ABC this is world news tonight, .. Now we know that United States . has passed the word to the Shah of Iran Its time . for him to leave the country This is not being said publicly but officials here in Washington are conforming it privatly.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:09
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
maziyar1976 - اصفهان - ایران/ مازیار خان حالا شما بگو ! کو گوش شنوا بیشتر مردم ایران از مصدق بت ساختند در صورتی که باید در کنار حائنین به ایران قرارش داد.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 04:53
کبالت - کرج - ایران
اگنوستیک-گرامی ممنون در مورد رشته متاسفانه نه چون تو ایران رسمه هیچکی سر کار خودش نباشه منم فنی کارم ...اما این آب تو هاون کوبیدن ما رو از کار اصلی دور میکنه همونطور که گفتم با عاشق جماعت بحث بیفایده است با مجنون نمیشه بحث زیبایی شناسی در مورد لیلی کرد چون عشق کوره طرف 25 سال حکومت بعد از کودتا رو ول کرده علت بدبختی رو 27 ماه حکومت نیم بند یه دیو دو سر به اسم مصدق میدونه آقا گیرم درست ما که عاشق نیستیم نه خدا داریم نه خدایگان نه ولی و نه علی هیچی رو هم سیاه و سفید نمیبینیم اصلا لعنت به همه از جمله خودم خوب تو این 25 سال پدر جان گل لد میکردی که نتونستی اون 27 ماه کذایی رو جبران کنی پس خیلی بیعرضه بودی پدر که چهار تا بقول عشاق. ملی از پای منقل و سه تا آخوند از سر قبر و دوتا چریک شاخ شکسته از تو زندان دودمانت رو به باد دادن ودروازه تمدن بزرگ رو گل گرفتن نه آقا داستان همونه که گفته شد خود کرده را تدبیر نیست بقیه حواشی و شاخ برگ و معلوله نه علت نهر جعفر آباد و جوق باقر آباد علت سونامی نمیتونه باشه اما اگه به این دلخوشی باشه مرگ بر همه غیر خودت اگه مشکلی ازت حل میکنه.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 06:01
maziyar1976 - اصفهان - ایران
حال یک توده با ۲ اسم متفاوت در ستایش از خود کوتاهی نمیکند.توده است دیگر و یکی‌ از صفات اینها پرویی است دیگر، که در این صفت از هم نوع خود آخوند، گوی سبقت را ربوده است.شاه یک اشتباه داشت که خمینی این اشتباه را نکرد و آن هم تیر ماه ۶۷.در زندان قبل از اعدام و تجاوز با شاخه نباتی تبرکی ناقابل به درب منزل اینها توانست بر این بچه پرو‌ها پیروزی حاصل کند
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 11:41
maziyar1976 - اصفهان - ایران
maziyar1976 - اصفهان - ایران دمت گرم مثل اینکه هم رشته هستیم راستی‌ من آب انار دوست دارم شما چی‌ دوست دارید براتون باز کنم؟!!
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 13:18
morid - بوشهر - ایران
maziyar1976-اصفهان-ایران=صمصام-سیدنی-استرالیا الاغ همان الاغه فقط پالونش عوض شده!!!!؟؟
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 13:42
maziyar1976 - اصفهان - ایران
Royan - کالیفرنیا - آمریکا دوست گرامی‌ اینها مصدق قجری ۲ زاری را سپر بلا کردند و پشت این قجری پنهان شدند و هی‌ مصدق مصدق میکنند.حال باید این سپر بلا را رسوا کرد.با بازی کردن با کلمات مغلطه میکنند آن‌هم با کی‌ با یه اصفهانی‌ برجک زن.توده، مجاهد چیزی جز مصدق و خیانت به ایران و ایرانی‌ چیزی در چنته ندارند.خدا را شکر که آن هندی زاده تعدادی از اینها را در سال ۶۷ به درک واصل کرد اوففففف
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 12:11
agnostic - هانوفر - آلمان
مادلین البرایت وزیرِ امور خارجه دولت وقت آمریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رسما از بابت کودتا و بر اندازی دولت دموکراتیک مصدق از مردم ایران عذر خواهی‌ کرد. در ابتدای فیلمِ آرگو هم توضیح داده می‌شه که دولتِ مصدق اولین دولت دموکراتیک در خاور میانه بود که سیا با کمک سازمان اطلاعاتی انگلیس او را از حکومت ساقط کردند و شاه رو دوباره به حکومت برگردوندند. من قصد دفاع از مصدق رو نداشتم، اصلا بحث من از اول مصدق نبود بلکه در جواب کامنت دوست دیگمون سعی‌ کردم بی‌ طرفانه توضیحاتی بدم در مورد اشتباهاتی که صورت گرفت که کار به انقلاب کشید که یک دفعه این لمپن پرید وسط و مثل شعبون بی‌ مخ شروع کرد به هوچی گری. وگرنه من نه ارادت خاصی‌ به مصدق دارم نه حزب توده نه مجاهد و نه دشمنی خاصی‌ با محمد رضا شاه و پدرش و پسرش.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 15:04
agnostic - هانوفر - آلمان
ببینید این بچه عوضِ اینکه جواب سوال منو بده اراجیف پشت اراجیف ردیف میکنه. بابا اصلا من بی‌ سواد از پشتِ کوه اومده. نه زبان بلدم نه از الفبای سیاست سر در میارم. شما علامه دهر من چند تا سوال کردم و قسمتی‌ از فیلمی رو که خود بی‌ سوادت لینک کردی برات متنش رو نوشتم. بگو درست هست یا نیست؟ . از قدیم گفتند قافیه چو تنگ آید شاعر به جفنگ آید. سگ یک مصدّق زاده شرف داره به تخم و ترکه شعبون بی‌ مخ‌ها و رمضون یخی ها. حالا هی‌ بگو تا بگم. از رو نمیری که. بیچاره رضا پهلوی که طرفدارانی مثل تو داره. آخر عاقبت کارِ این بنده خدا از الان معلومه. من یک بار با آقای رضا پهلوی به طور اتفاقی در فرودگاه فیلادلفیا در راه برگشت به اروپا برخورد کردم و باهاش چند دقیقه گپ زدم. بسیار مرد خاکی و سیمپاتیکی به نظرم اومد، ولی‌ آدمهای مثل تو کار اون بیچاره‌رو سخت می‌کنید. تو و امثال تو در اصل دارید به ضرر خانوادهٔ سلطنتی و بازگشتشون به حکومت فعالیت می‌کنید.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 14:53
Ghooloo - آبادان - ایران
agnostic - هانوفر-آلمان- آفرین زیبا گفتی‌ با دهن سگ دریا نجس نمی‌شه! موفّق باشی‌ عزیز. کبالت- کرج-ایران- دوست گرامی‌. حق با شماست، بحث کردن با این اشخاص وقت تلف کردن است. پیروز باشید..azadi2013 - اهواز - ایران- عزیزوم این بابا اکثر وقت‌ها سوزنش گیر می‌کنه! اگر دقت کرده باشی‌ این مطالب را که اینجا گذاشته عیناً بیش از صد بار در صفحات دیگر هم گذاشته حتی بدون یک کلمه تغییر! این نشان از بیسوادی این شخص دارد! یعنی‌ مطالبی را کپی کرده و آنها را مرتباً تکرار می‌کند و چیز تازه‌ای برای گفتن ندارد. قصد این مازیار (خشایار که یکی‌ هستند، به نظر من) فقط تفرقه افکنی بین ایرانی‌ها است و اگر دقت کرده باشید مرتب دیگران را یا مصدّقی، توده ای، مجاهد و و.. مینامد که تفرقه ایجاد کند حتی اصطلاحات دیگر شهرستانی‌ها را مسخره می‌کند که مثلا فلانی آبادانی است و فلان و بهمان است و دیگری اینچنین و آنچنین! . بدبختی ما هم در این مملکت یکی‌ دو تا نیست اول از همه اشخاصی‌ مثل این چاپلوسان و تفرقه اندازان فرهنگ اجتماعی یاد بگیرند فرهنگ سیاسی پیشکششان! شاد باشید
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 17:48
کبالت - کرج - ایران
اگنوستیک- همونطور که میبینی نسل شعبون تداوم داره حالا بدبختا چراغ زنبوری بدست دنبال رویال اسپرم و لقاح مطهرن این جماعت رو بسپار به هپروت خودشون تا پای منقل تاریخ بشینن و پک به تاریخ پر افتخار گذشته بزنن و کنار جوق باقر آباد نبش قبر کنن و خاطره چال کنن فروغ خوب گفته -مرا به زوزه دراز توحش در عضو جنسی حیوان چکار /مرا به حرکت حقیر کرم در خلأ گوشتی چکار/مرا تبار خونی گلها به زیستن متعهد کرده است/میدانید تبار خونی گلها ....شاد باشی و پاینده وهمچنان بلند اندیشه
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 18:09
amirali- - تهران - تهران
Royan - کالیفرنیا - آمریکا دوست عزیز منم با شما موافق هستم و تغییر این افراد کار بسیار دشواری است.البته اینها سری در آخور رژیم دارند و رژیم اپوزسیون که ضد رژیم شاه را در خارج تشکیل داده‌.صحبت با اینها فقط تزریق دارو به بدن مرده است .
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 22:52
agnostic - هانوفر - آلمان
Ghooloo - آبادان - ایران - ممنون دوست عزیز. کبالت - کرج - ایران - کاملا حق با شماست دوستِ عزیز، این فرهنگِ لمپن بازی، هوچی گری، انگ چسبوندن و حمله به شخص کردن در بین اکثر ایرانیها نهادینه شده،چه سینه چاکان مقام معظم رهبری، چه دستمال به دستانِ اعلیحضرت و چه پیشمرگانِ مسعود و مریم و چه بقیه جًک و جانورانی که اسم خودشون رو میگذارند فعالِ سیاسی. بحث کردن با اینها چیزی جز اتلاف وقت و انرژی نیست. موفق باشی‌ دوستِ عزیز
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 23:25
amirali- - تهران - تهران
maziyar1976 - اصفهان - ایران عزیز بحث با روشنفکرانی که خمینی را در ماه نشان دادند امروز ادعای روشنفکری میکنند امروز مردم ایران به اینها لقب روشنخری میدهند.اینها با کاری که رضا پهلوی پس از تمام مشکلات با فرخوان ملی‌ انجام داده مشت محکم بر دهان این یاوگویان امروز و توده دیروز زده است.این حقوق بگیران رژیم از رژیم دستور گرفته‌اند تا از گذشته پیراهن عثمان علم کنند و در فضای مجازی هم دیگر را تایید کند و برای هم دیگر شامپاین فرانسوی باز کنند و چوب لایه چرخ فرخوان ملی‌ کنند.عده‌ای از این روشنخران نیز به جای براندازی تلاش جا اندازی میکنند.اینها همان سردار مدحی ۱،۲،۳ هستند.وقت گرانبها را صرف جفنگیات فسیل‌های ذوب شده در ولایت نکن.مرسی‌
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 01:02
کبالت - کرج - ایران
(شاه فقط یک اشتباه داشت که مثل خمینی در تیر ماه 67 به مخالفینش تجاوز بعد اعدامشون نکرد/) نقل به مضمون از یه مغز علیل که رذالت رو به حد اعلی رسونده و از جنایتی که آخوند هم حتی منکرشه با شادی یاد میکنه جای تبریک داره به مدافعان اسپرم مقدس و سلطنتی تحویل بگیر کبلائی حاصل تلاش شعبون و رمضون اشرف و پریلنده رو جا داره از این برادر دعوت بشه تو خاوران سر مزار بی نشان اعدامی های وجلو خونواده شون لزگی برقصه و جای دوست و دشمن رو نشون بده و برادرای دینیشو شاد کنه زهی رذالت .
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 22:57
amirali- - تهران - تهران
maziyar1976 - اصفهان - ایران کتاب پول خون ترجمه دکتر مسعود انصاری را دوست عزیز حتما بخوان.میتونی‌ این کتاب را مجانی‌ از گوگل دانلود کنی‌.زیاد هم مشت به سندان مکوب ارزششو نداره.مرسی‌ از آب انارت کلی‌ حال کردم
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 23:00
کبالت - کرج - ایران
کبلائی اون ملت قبلا سایه خدا رو روی زمین دیده بود پس دیدن خمینی توی ماه براش عجیب نبود خدایگان شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران شاه شاهان دیگه هیچ کاروونسرائی برا اینهمه آدم جا نداشت .اون روشنخر هم کار و تلاشش تو روشن کردن خر بیفایدس هیچ خری تا بحال روشن نشده معراج رفته و برگشته ولی همون خریه که بوده.
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 05:04
amirali- - تهران - تهران
«تبلیغ» هنری است که باید ظرایف آن را رعایت کرد تا به جای دفع، به جذب بیانجامد. ندیدن این ظرایف و مبالغه در تبلیغ که نام دیگرش همان دروغ‌پردازی است، سرانجام از شیوه‌های گوبلزی سر در می‌آورد یعنی همان شیوه‌ای که جمهوری اسلامی نیز به آن در غلتیده است. «تهییج» نیز هنری با ظرایف ویژه است. تهییجی که در آن «فرد» و خرد مستقل وی به «توده» بی شکل و بی‌خردی تبدیل شود که در خلسه آرمان خویش غرق می‌شود، و بدون آنکه فکر کند، شعار می‌دهد و هورا می‌کشد، بسیار خطرناک است. این نوع تبلیغ و تهییج پرورش دهنده جان نثارانی است که لازم نیست کسی چماق به دست‌شان دهد بلکه به طور «خودسر» چماق‌های خود را بر هر منتقد و معترض و مخالفی فرود خواهند آورد. حال آنکه تمام تلاش به ویژه سی و چهار سال اخیر در تاریخ معاصر ایران برای عبور از همین چماق به دستی فکری است که فاصله آن در رسیدن به چماق‌های عینی همواره سریع‌تر از آن طی می‌شود که تصور می‌رود.
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 13:02
agnostic - هانوفر - آلمان
جداً می‌بینید اینها هنوز به قدرت نرسیده اینجوری برای دیگران شاخ و شونه میکشند وای به حال اینکه فردا قدرت رو هم در دست بگیرند. اینها حتا حاضر نیستند با کسی‌ مخالف نظر خودشون حرف بزنند، پس فرقتون با آخوندِ پفیوز چیه؟ من چند بار مودبانه از این آقا خواستم که فقط جوابِ سوالاتِ منو بده ولی‌ تمامِ مدت فقط ...... بعد هم حالا معلوم نیست خودش با یک اسم کاربری دیگه اومده یا حالا یک سبک مغزی مثل خودش اومده میگه ملت به اینها میگن فلان. اگر ملت شما و امثال شماها هستید که تکلیفتون رو میرزاده عشقی‌ تو دو بیت شعر روشن کرده. .. ... همون حقتون آخوند و جمهوری اسلامی هستش که هر دو از یک جنسید. برید خوش باشید.
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 12:30
amirali- - تهران - تهران
جواب مغلطه این ابلها‌ن را به خوبی‌ هر چه تمام فریدون فرخزاد داده کسانی‌ که از آمریکا مایه گذاشته و آمریکای که فیلم ۳۰۰ را به دنیا عرضه کرد و این ابلها‌ن بر آن صحه میگذارند ننگ بر شما هم از آخور آخوند میخورید و هم پس ماندهای آمریکا نشخوار می‌کنید
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 18:49
amirali- - تهران - تهران
یکی‌ از همین روشنخران امروز رفته بالای درخت و چمن می‌بیند آواز سر میدهد که کی‌ بود کی‌ بود من نبودم ؟! مردم بودن اره و عوره فاطمه کوره.........روباه‌های در جلد گربه مرتضی‌ علی‌
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 20:08
کبالت - کرج - ایران
amirali-کبلایی دانشمند محترم سلطنت پژوه گرامی اینکاری که شما روز روشن انجام میدی اگه کپی نباشه اسمش دزدیه خوبه مقاله از جایی کپی میکنی مثل همین مطلب بالا از کیهان لندن و خانم الله بقراط که کش فرمودید اسم نویسنده بیچاره رو هم بنویسی و هر چی گیرت میاد ملا خور نکنی شاقلی میرزا
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 21:59
Ghooloo - آبادان - ایران
amirali- - تهران - تهران- وضعت خراب تر از اونیِ که فکر می‌کردم! در تهران نشستی از کیهان لندن مطلب کپی میکنی‌؟ خودتی! خب این مطلب کپی کردنت از منبع مشترک و ادبیات مشترک و حرف‌های تکراری نشان میده که خودتی! هر روز با یک اسم کاربری از خودت باید حمایت کنی‌؟
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 23:31
Ghooloo - آبادان - ایران
کاسه لیسان و جان نثاران اعلی حضرت همایونی! این‌قدر هم سواد از سر و کولتان فوران می‌کند که اگر دو خط چیز درست و حسابی‌ و قابل خواندن غیر از فحاشی کردن و توهین به دیگران در مطالبشان یافت شد، کاشف به عمل میاد که آن هم از جایی کپی شده!
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 23:33
Ghooloo - آبادان - ایران
agnostic - هانوفر - آلمان- دوست عزیز، از این اشخاص بنده بار‌ها و بارها سوالاتی کرده‌ام ولی‌ متاسفانه جز توهین و فحاشی به دیگران کاری بلد نیستند. مشاهده هم که می‌کنید اکثر مطالب هم (جز توهین و فحاشی) گفته خودشان نیست و از این سایت و آن سایت کپی میکنند! نه که همه ماشاالله باسواد و دکترای علوم سیاسی دارند ؛-))
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 23:35
agnostic - هانوفر - آلمان
Ghooloo - آبادان - ایران - هموطنِ آبادانیه گلم که یک بار سعادتش رو داشتم تو شهرتون مهمون باشم و شیفته خون گرمی‌ و مهمون نوازی همشهری‌هات بشم، باید خدمتت عرض کنم که من فکر نمیکنم اینها افراد باشند بلکه این یک فرد هست که اسامی کاربری مختلفی‌ داره چون هر جا که مطلبی اینچنینی هست این سه یارِ غار شروع میکنند به هم نون قرض دادن و طرز نگارش و املا هم کاملا شبیه به یکدیگر!!! و البته چیزی جز هتاکی و لجن پراکنی هم در نوشته‌هاشون نیست ولی‌ موضوعی که من رو اینجا دل آزرده کرده این که کامنت‌های من یا خیلی‌ تغییر میکنند یا قسمتی‌ و گاهی به طور کلی‌ حذف میشوند! من به سختی با فارسی نویس مطلبم رو مینویسم و وقتی‌ میبینم همچین اتفاقی میافته دیگه حوصلهِ جواب دادن برام نمیمونه. امیدوارم که این کامنت به درستی‌ و بدونِ تغییر به رویت شما دوستِ عزیز برسه. پاینده باشی‌ و برقرار و به امید آگاهی‌ هر چه بیشترِ ایرانیانِ اصیل و آزادی خواه
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 - 02:53
کبالت - کرج - ایران
Ghooloo-دوست گرامی باز این جانثار amirali یا همون مازیار خودمون گاف جدیدی داده ویه مقاله کامل رو از فوروم ایرانیان احتمالا از حسن داعی رو مو به مو بی یه حرف پس و پیش به اسم خودش تو تاپیک- ویدئوی از در گیری در وزارت کشور...به اسم مبارک خودش چاپیده جالب اینکه یه چندتائی هم ازش تشکر کردن این حاضر خورای فکر میکنن فقط خودشون کامپیو تر دارن این عادت مال مردم خوری هم لابد از خلیقیات این جماعت .... البته منم مثل همیشه آماده ام که ماستخور این موجودات عجیب غریب رو بگیرم
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 - 19:21
amirali- - تهران - تهران
Royan - کالیفرنیا - آمریکا - کاملا حق با شماست دوستِ عزیز، این فرهنگِ لمپن بازی، هوچی گری، انگ چسبوندن و حمله به شخص کردن در بین اکثر ایرانیها نهادینه شده،چه سینه چاکان مقام معظم رهبری، چه پیشمرگانِ مسعود و مریم و چه بقیه که اسم خودشون رو میگذارند فعالِ سیاسی. بحث کردن با اینها چیزی جز اتلاف وقت و انرژی نیست. موفق باشی‌ دوستِ عزیز.
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 13:05
کبالت - کرج - ایران
برو آقاجون نون بازوی خودت رو بخور مفت بری و مفت خوری عاقبتش آخوندیه کبلائی.
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 16:52
agnostic - هانوفر - آلمان
amirali- - تهران - تهران - حاجی تو که همیشه خوب کپی‌ میکردی پس چرا دستمال به دستان اعلیحضرت رو جا انداختی؟ :))))
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 16:18
amirali- - تهران - تهران
کبالت - کرج - ایران.....مهم نیست که ایشان کپی پیست کرده یا نه. مهم این است که ایشان زحمت خواندن مقاله را بخود داده و انرا به دیگران انتقال داده...مهم این نیست که ایشان صحبت دیگری را عنوان کرده. مهم این است که ایشان تکلیف خودشو با ملا ها روشن کرده...بنده نیز در خیلی از کامنتهام از جملات دیگران استفاده میکنم.البته نتنها من حتی خیلی از نویسندگان از جمالات دیگر بزرگان استفاده میکنند...لااقل بجای چرند گویی ، ایشان نظرات دیگر مفسران سیاسی را عنوان کرده است...بجای خرده گرفتن از یک دیگر در کنار هم باشید. و تکلیف خود را با حکومت اسلامی مشخص کنید.kenefali
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 17:37
amirali- - تهران - تهران
کبالت - کرج - ایران: من این مطالب را نخوانده بودم....و از این که حتی به گفته شما به واسطه این دوستمون این تحلیل هارو خوندم ازشون نهایت تشکر را دارم...شما هم بهتر است به جای وقت تلف کردن برای مچ گیری و ایراد گرفتن به دیگران به جای ایستادن مقابلشان در کنارشان باشی ...با این خودنمایی راه به جایی نخواهی برد.khit ali
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 17:38
amirali- - تهران - تهران
می گویند، هرملتی لایق حکومتی است که بالای سرش است. من کاملأ با این گفته موافق نیستم. به نظرمن میانگینِ هرملّتی، لایق حکومتش است. درایران آدم با فرهنگ و آگاه و روشنفکر بیسیار است، امّا متأسفانه آدم بیسواد وناآگاه و لمپن و متعصب و کم فرهنگ نیز زیاد است. همه را با هم جمع و بر تعداد تقسیم کنیم، لیاقتِ بهتر از ولایت و افراد ازقماش افرادِ بالا را ندارد
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 17:42
amirali- - تهران - تهران
کبالت - کرج - ایران: من این مطالب را نخوانده بودم....و از این که حتی به گفته شما به واسطه این دوستمون این تحلیل هارو خوندم ازشون نهایت تشکر را دارم...شما هم بهتر است به جای وقت تلف کردن برای مچ گیری و ایراد گرفتن به دیگران به جای ایستادن مقابلشان در کنارشان باشی ...با این خودنمایی راه به جایی نخواهی بردkhkhkh....
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 17:43
amirali- - تهران - تهران
کبالت - کرج - ایران: من این مطالب را نخوانده بودم....و از این که حتی به گفته شما به واسطه این دوستمون این تحلیل هارو خوندم ازشون نهایت تشکر را دارم...شما هم بهتر است به جای وقت تلف کردن برای مچ گیری و ایراد گرفتن به دیگران به جای ایستادن مقابلشان در کنارشان باشی ...با این خودنمایی راه به جایی نخواهی برد. البته منم مثل همیشه آماده ام که ماستخور این موجودات عجیب غریب رو بگیرم.امیدوارم که این کامنت به درستی‌ و بدونِ تغییر به رویت جانثار مقام معظم رهبری برسه.برو قالی ات را بباف.باقالی-باقالی-باقالی-باقالی
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 17:51
Ghooloo - آبادان - ایران
agnostic - هانوفر - آلمان- هموطن عزیزم خوشحالم و باعث افتخار من و همشهری‌های من است که هموطنم در آبادان احساس خوبی داشته و اگر غیر از این بود باعث خجالت و شرمنده گی‌‌ من بود. شما در آبادان یا هیج جای این سرزمین مهمان نیستید و همه ایران سرای شماست عزیزم. امیدوارم که ما ایرانی‌‌ها به آن فرهنگ برسیم که به هر جای این سرزمین جاوید که رفتیم، احساس خوبی داشته باشیم و خود را در خانه خود بدانیم و همدیگر را دوست بداریم و نه مثل بعضی‌ اشخاص با نام بردن شهری یا منطقه ای، یا قشری باعث اختلاف شویم و آب به آسیاب جمهوری اسلامی بریزیم و هموطن خود را مدام مزدور، خائن بنامیم و به تجزیه طلبی و تخریب هموطن خود دامن زنیم...
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 20:14
Ghooloo - آبادان - ایران
agnostic - هانوفر - آلمان- بله دوست گرامی‌ اینها برای اثبات حرف خود مجبورند با اسم کاربری مختلف فعالیت کنند که حرف خود را به اثبات برسانند! من شخصاً چند بار شاهد آن بودم و این نشان از چند رویی این اشخاص دارد. من، شما و دیگر دوستان بارها از این اشخاص پرسش هایی داشتیم ولی‌ هیچ پاسخی جز توهین و حملات شخصی‌ و از این قبیل ندارند و فقط خر خود را میرانند! غافل از اینکه من به شخصه بارها گفته‌ام احترام برای سلطنت طلب و همه احزاب در چهار چوب قانون قائل هستم. دوست عزیز بنده هم بعضی‌ وقت‌ها مطالبی‌ گذاشته‌ام که همه آن یا قسمتی‌ از آن حزب شده است که این کار را مسئولین محترم بعضی‌ وقت‌ها برای پیش نیامدن و یا کمتر درگیری انجام میدهند. ما باید راه خود که همانا عشق به وطن و آزادی برای همه ایرانی‌‌ها از هر قشر و حزبی است ادامه دهیم و به این مطالب تفرقه آمیز زیاد توجه نکنیم. برایت هر کجا که هستی‌ آرزوی سلامتی‌ دارم و امیدوارم شما هم به زودی زود به سرزمینی که به آن متعلقی و قلبت برایش میتپد برگردی. پاینده ایران، پاینده ایرانی وطن دوست و آزادی خواه
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 20:24
Ghooloo - آبادان - ایران
کبالت - کرج - ایران- با عرض سلام و ادب به شما هموطن عزیز، دوست گرامی‌ از این کار‌ها ایشان بسیار و به کرار انجام داده اند چون این شخص دوست دارد به عنوان شخصی‌ فهیم و باسواد مورد توجه قرار گیرد ولی‌ وقتی‌ کسی‌ چیزی را از خود ندارد مجبور است تظاهر به آن کار کند و اینکار باعث عقده می‌شود! در محیط مجازی اینکار بسیار ساده است ولی‌ از طرف دیگر این‌قدر این شخص نادان است که به قول شما فکر می‌کند فقط خودش در محیط مجازی دسترسی‌ به این اطلاعات دارد و مچشان راحت باز می‌شود :)) من حتی چند بار لینک گفته‌هایش را که کپی کرده گذاشته ام! از اینکه در یک زمان نمیتوانند با چند اسم کاربری از خود دفاع کنند و حرف‌های خود را مورد تائید قرار دهند مجبورند مرتب نقل مکان کنند تا با آی‌ پی‌‌های مختلف و از مکان‌های مختلف جامه عمل به اینکار بپوشانند و اینها در خیال خودشان در محیط مجازی در حال مبارزه هستند! در نظر بگیرید چه زندگی‌ درد مشانه..مشانی، منیشیانه. منشانه‌ای ؛-)) دارند. واقعا باعث تأسف است. برایت آرزوی سلامتی‌ و پیروزی را دارم.
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 20:27
amirali- - تهران - تهران
agnostic - هانوفر - آلمان تو آلمان الان ۱۰۰ درصد دموکراسی نیست.ولتر میگه هیچ چیز مطلق نیست حتا خدا.پس دستمال به دست بودن یک دیکتاتور خوب بهتره از دستمال به دست بودن دیکتاتور بد است.مشکل تو اینه که همه چیز را مطلق میخواهی‌ .آدم عاقل همیشه شاه بد را از خمینی بد تر انتخاب می‌کند ولی‌ مردم ایران پذیرش دیکتاتوری ۳۰ درجه را نداشتند و دیکتاتوری ۱۰۰ درجه می‌خواستند و بش رسیدند.حالا هی‌ حرص بخورید
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 20:50
Ghooloo - آبادان - ایران
amirali- - تهران - تهران- آن سخنهای چو مار و کژدُمَت / مار و کژدم گردد و گیرد دُمَت
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 21:09
amirali- - تهران - تهران
Royan - کالیفرنیا - آمریکا -دوست گرامی باز این جانثار مقام معظم رهبری یا همون کبالت خودمون گاف جدیدی داده.kenef ali
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 22:02
کبالت - کرج - ایران
آقا یکی این دوتا رو از برق بکشه بچه پاک قاطی کرده خیلی خوب کبلایی اصلا تو نویسنده تو داعی تو الله بقراط اصلا خودت سقراط و صغرا و سکینه بابا یکی بیاد کمک این شاقلی از دست رفت شعبون رمضون کجائید که نوه تونو کشتن.
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 21:32
کبالت - کرج - ایران
امیر علی حالا برگشتی به اصل خودت یعنی دیگه خود خودشی همون گربه درباریه بیت این بازگشت به اصل رو بهت تبریک میگم اما یادت نره تو خونه قاضی جای ملق بازی نیست اینقدر هم گودرز رو به شقایقت پیوند نزن شاید پس دیوار کسی باشه.کبلائی.
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 22:19
amirali- - تهران - تهران
عرض خود می برند و زحمت ما می دارند
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 23:17
amirali- - تهران - تهران
عالَمی را یک سخن ویران کند روبَهانِ مُرده را شیران کند
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 00:00
amirali- - تهران - تهران
نترس گربه پس دیوار گربه خودمه گربه مرتضی‌ امیر علی‌ و نترس تربیت شده است جیش نمیکنه و شاخ میزنه حالا برید پیش پیش می‌خوام بخوابم.ساعت خواب‌ای گربه مزاحم
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 00:09
agnostic - هانوفر - آلمان
اینجا رو باش، داداشمون خودش علنا اعلام می‌کنه دستمال به دست بودن چیز خوبیه. می‌بینید حالا؟ یک عدّه جون به جونش کنن دستمال به دست و کاسه لیس هستند. خوب حاجی اینجوری باشه شاه از نظرِ تو خوبه، از نظرِ اون مجاهده هم مسعود و مریم از همه بهترند و از نظرِ سینه چاکان رهبر هم خامنه‌ای جانشینِ خدا روی زمین هستش. اگه ما شروع به اصلاح طرز فکر مردم کنیم و توی نوعی از خودت شروع کنی‌ و دیگران هم همین‌کار رو بکنند به جایی میرسیم که اسمش می‌شه دموکراسی‌. ولی‌ امثال شماها حرکت به سوی دموکراسی‌ رو کُند می‌کنید و چه بسا کاملا متوقف می‌کنید. اگه دموکراسی‌ برقرار بشه توی یک مملکت اون وقت کاندیدای مورد نظرِ شما هم میتونه سعی‌ خودش رو بکنه که به قدرت برسه و اگر خوب کار کنه مردم باز هم انتخابش میکنند. تجربه نشون داده که قدرت در دستِ یک فرد بی‌ برو برگرد فساد میآره، همونطوری که در دوران شاه و رضا شاه هم همین اتفاق افتاد. حالا از ما گفتن بود، شما میتونی‌ بهش فکر کنی‌ میتونی‌ بهش بخندی و باز هم بر علیه دیگران لجن پراکنی بکنی‌. صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 00:15
کبالت - کرج - ایران
amirali-دلببندم اون ارزِِِه عرض مال مربع و مستطیل و اینجور چیزاست دکتر درست کپی کن رو شعر مردم راه نرو .
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 05:46
behzad50 - مونیخ - المان
محتوای تاریخی‌ و سیاسی این کتاب تا حد زیادی صداقت در ایراد رویداد‌ها را رعایت نموده اما نباید فراموش کرد که سیستم دموکراتیک یک کشور نباید متکی‌ و وابسته به یک فرد چه خوب یا چه بد باشد و یکی‌ از دلایلی که با رفتن یک فرد تمام ستونهای جامعه ما به لرزش می‌افتد و راه برای دزدی و اعماله نظرهای مغرضانه و خائنانه باز میشود همین نداشتن سیستم صحیح سیاسی و حکومتهای متکی‌ به فرد یا یک جناح خاص بوده و می‌باشد.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 13:00
amirali- - تهران - تهران
کبالت - کرج - ایران بیسواد.سواد رو ببینید اون که تو میگی‌ دلار...بازم بیسواد«عِرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند» khit ali
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 14:45
amirali- - تهران - تهران
agnostic - هانوفر - آلمان از آلمان با پاسپورت رژیم که با امضأ غلط کردن گرفتی‌ بیا ایران و اینجا برا ملت سخنرانی‌ کن با این استعدادی که تو داری اونجا موندی که چی‌ بشه و راه حل بده و این مردم در بند را نجات بده اونجا استعداد تو هدر میره مگه تو بیطرف نیستی‌ من موندم چطور آلمان به تو بیطرف پناهندگی داده.تا اونجا هستی‌ حتما ویتامین د استفاده کن تا عضلات مغز نداشتت منقبض نشه.حتما ویندوز مغزی که نداری هم عوض کن و هم به روز.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 15:04
amirali- - تهران - تهران
. Royan - کالیفرنیا - آمریکا -دوست گرامی باز این جانثار مقام معظم رهبری یا همون کبالت خودمون گاف جدیدی داده.khit ali
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 15:43
amirali- - تهران - تهران
agnostic - همه چیز بعد از ان قلاب گران شد و ارزشش بالا رفت ، الی ارزش نادانهای مثل تو. نادانهای که چگالی مغزشون به اندازه یک عدس .اینان انقدر عقده ای هستند که بعد از گذشت 34 سال خرابی و بدبختی ،گرسنگی ،مرگ،اعتیاد.ووو نمیخواهند قبول کنند که اشتباه کردند و ترمیم خرابی کنند.و همچنان ترجیح میدهند به خرابی ایران کمک کنند ولی از افکار عقده ای خودشان دست برندارند. این نادانان نمیداننی که شاه چه خرابه ای را از قاجار تحویل گرفت. ایرانی که در گرسنگی ، فقر بیماری ،جهل و نادانی، دزدی و راهزنی ، غوطه ور بود. در مدت کمتر از 30 سال به یک کشور مدرن و با اقتصادی مستحکم تبدیل کرد. اگه میخوایی از دیکتاتوریش صحبت کنی ؟ باید بگم. هنوز هم که هنوزه. تو همون کشوری که داری زندگی میکنی دیکتاتوری هست ولی از نوع مخفیش...احمد کسروی یک حرف زیبای میزنه. میگه : ملتی که از تاریخ خودش بیخبرند ، ملتی بدبخت هستند. شوربخت تر از انها ملتی هستند که نمیخوان بدونن. و سیاه بخت تر از همه انها کسانیکه تاریخ خودشون به تمسخر میگیرند...پهلوی جزئی از تاریخ ایران.تاریخی پر از افتخار..حال ببین تو جزوع کدوم دسته هستی.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 15:48
amirali- - تهران - تهران
اینجا این آخرین باری بود که وقت عزیزم را صرف شما می‌کنم.فضای مجازی است تا میتونید زوزه بکشید تا یکی‌ از ته چاه بیاد کمکتون کنه و اون ایده‌آلی که می‌خواهید را از ته چاه براتون بالا بیاره اونم از دهان و شما اون را تو فضای مجازی برا دیگران نشخوار کنیدkenef ali
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 15:54
amirali- - تهران - تهران
بازم که شعار دادی . معمولا شعار دادن و به این و اون پریدن کار طرفداران دموکراسی نیست . بهتره با الفاظ بازی نکنی استبداد یا هر چی دیگه اسمشو بذاری عامل به جلو راندن یک کشور عقب افتاده بی فرهنگ بود . ظاهرا با تو نمیشه بحث کرد چون چشاتو بستی نمیخوای باز کنی . از نظر تو که همه جا دیدم به تاریخ این سرزمین میپری اسم چهار نفرو بیار که از دید تو خدمتگذار بودند تا بهتر بشناسمت
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 16:13
amirali- - تهران - تهران
. خیلی تند نرو کسی مجیز استبدادو نگفته . من هم فرد پرست نیستم ولی به کسانیکه به کشورم خدمت کردند احترام میذارم مثل همه مردم متمدن دنیا که تاریخ مملکتشونو به گند نمیکشن . کسی هم استبدادو در این دوره و زمونه تایید نمیکه هیچ کشوری هم از ازل دموکراتیک نبوده . اون بستگی به فرهنگ مردم داره که دموکراسی رو غربزدگی بدونند یا پیشرفت و تمدن. و برن دنبالش.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 16:14
amirali- - تهران - تهران
. انقلاب مشزوطیت یک انقلاب برای براقراری دموکراسی نبود داداش . قوانینش کاملا برگرفته از قوانین اسلامی بود فقط قدرت شاه رو ازش گرفته بود که بازم فرقی نمیکرد چون یک حکومت اسلامی عملا بوجود میومد حتی اگر فاکتور قوی عقب ماندگی فرهنگی مردم و مذهبی بودن مردم در آنزمان را هم در نظرنگیریم . میدونی مشکلت چیه این هست که اصلا فاکتورهای زمان و مکان و فرهنگ بومی رو در نظر نمیگیری . اینقدر هم شعار نده همین کره جنوبی از دل یک دیکتاتوری مثبت به ابنجا رسید حکومتی که به زور کشورو به جلو هل داد
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 16:17
agnostic - هانوفر - آلمان
amirali- - تهران - تهران - (1) ببین پروفسور همونجوری که فکر می‌کردم جز لجن پراکنی کاری دیگه از دستت بر نمیاد. من جای تو بودم از چیزی اطلاع نداشتم اظهار نظر نمیکردم. شما لطفا از احمد کسروی حرف نزنید که همون شاهنشاهتون وقتی‌ یک مشت اسلامی مثلِ خودت او را کشتند حتا جرأت نکرد اونها رو محاکمه کنه. بعد و قبلِ انقلاب اصلا چه ربطی‌ به حرفهای من داشت؟ مگه من از آخوند پوفیوز دفاع کردم؟ من دارم صحبت از دموکراسی‌ می‌کنم تو با مغلطه موضوع رو میپیچونی؟ اتفاقا به نظر میاد که توِ بی‌ سواد خودت اصلا از تاریخِ ایران هیچی‌ نمی‌دونی تا بفهمی که اسلامیون رو خودِ شاه بهشون پر و بال داد تا یک روزی کار به انقلاب کشید و نتیجه کار بشه حکومتِ آخوندِ بی‌ پدر مادر.......
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 20:59
agnostic - هانوفر - آلمان
(2)...... تمامِ قوانینِ مشروطه بر گرفته از قوانینِ اسلامی بود؟؟؟ خندیدم بابا!!!! گفتم چیزی رو نمی‌دونی اظهار نظر نکن. قوانینِ مشروطه قسمتِ زیادیش بر گرفته از قانونِ اساسی‌ بلژیک بود و در زمانِ خود بسیار پیشرفته بودند. سیستمی‌ که ملت رو در حکومت سهیم میکنه بهش میگن دموکراسی‌ آقای بی‌ سواد. کلا زیاد حرفهای بی‌ سرو ته می‌زنی حوصله آدم رو سر می‌بری من کارهای مهمتری دارم از اینکه اینجا جوابِ تو و امثال تو رو بدم. در ضمن من پاسپورت آلمانی‌ ندارم ولی‌ اون چیزی رو هم که دارم و به تو هم ارتباطی‌ نداره با کلی‌ احترام بهم تقدیم کردند و ایران هم کاری ندارم که بخوام بیام با یه مشت مثل تو طرف بشم.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 21:00
Ghooloo - آبادان - ایران
منم امیرعلی! فرزند خشایار! فرزند مازیار! فرزند علیل قلی بیکار! منم مازیار! شاهِ شاهان! با آن اسم کاربری تو سرم زدند نمیتوانم بیایم الان! شده‌ام امیر علی‌ قلی خان! خان باجی! ناجی بشریت! امیر علی‌ خان اومده! از ده بالا اومده! با اسب بالدار اومده! خیلی‌ جیگرم! قربون خودم میرم! فدای خودم! فقط خودم! .. بابا شناختیم! احتیاج نیست :-)) ایدون باد آفتابه همایونی
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 21:46
amirali- - تهران - تهران
حال لال شدند
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 21:57
amirali- - تهران - تهران
amirali- - تهران - تهران به قول فیلم مکس پوزشو زدی.
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 01:01
amirali- - تهران - تهران
agnostic : کبالت - کرج - ایران - ها‌ها آقا دمت خیلی‌ گرم، هم تفسیرت خیلی‌ علمی‌ و درست هست هم اینکه درست زدی تو هدف، (دلببندم اون ارزِِِه عرض مال مربع و مستطیل و اینجور چیزاست دکتر درست کپی کن رو شعر مردم راه نرو .)کامنت‌های شما به نحوی به من نشون میده که احتمالا شما تحصیل کرده در یکی‌ از رشته‌های مرتبط به سیاست مثل علوم سیاسی یا روابط بین‌الملل باید باشید. اگه اینطور باشه با هم همرشته بودیم دوستِ عزیز. بیشتر اینجا بنویس شاید یه تکونی به یه عده خواب زده بده. ممنونم، پایدار باشی‌.khkhkhkhkhkh.
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 01:51
agnostic - هانوفر - آلمان
یکی‌ از کاربران سایت در خبری مربوط به دکتر مصدّق برایش سوال پیش اومده بود که چه کسی‌ میتونه منفی‌ داده باشه به خبر و از واژهٔ درستی‌ برای اینجور افراد استفاده کرده بود. لینکش رو اینجا میزارم خودت برو بخون تا ببینی‌ مردم شماها رو چی‌ فرض میکنند. در ضمن از طرزِ نگارشت کاملا مشخصه که خیلی‌ کم سنّ و سالی‌ یا شاید سنّت بالاست ولی‌ رشدِ عقلیه لازم رو نداشتی‌. : : :))))) :-https://www.iranianuk.com/page.php5?id=20130516110637012
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 02:52
Ghooloo - آبادان - ایران
امیر علی‌ قلی، پوزشو زدی که درسته! تو فیلم مکس میگه پوزشو خوردی نه پوزشو زدی! ۹ ماه رودل کشیده چی‌ زائیده :))
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 09:26
amirali- - تهران - تهران
حالا یه آدم میگه:از اینکه شاه خود باعث و بانی‌ به وجود آمدن انقلاب سال ۵۷ شد شکی نیست. تصمیمات غلط، اشتباهات مکرر در مورد احزاب سیاسی، گوش دادن به کشور‌های غربی در جنگ سرد و مستقل نبودن، جلوگیری کردن از خواندن کتابهای دیگر اندیشان و آزاد نگذاشتن مردم در امور سیاسی و قدرت دادن بیش از حد به ساواک و قوه قهریه، ضعف شخصی‌ ایشان در تصمیمات در اواخر ماه‌های حکومت و و و.) حالا وقتی‌ ازش سوال میکنی‌ چرا خامنه‌ای که بد تر و چرا خامنه‌ای باعث انقلاب نمی‌شه بجای جواب زوزه میکشه و پاچه این و اون رو میگیره میگه ویلیام شکر فروش به پسر عموم تو ناسا گفته و پسر عموم هم به پسر خالم تو سیا گفته.خوب همین‌ها رو میگی‌ که با عوض کردن ۴ تا مربی‌ میری دست ۱ و ۱۵ نفر از یه تیم فوتبال! را هم دریبل میزنی‌.کمتر خودتونو مسخره‌am و خاص کنید
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 13:48
agnostic - هانوفر - آلمان
amirali- - تهران - تهران - یادم نمیاد جایی‌ مثل آدم سوالی کرده باشی‌ و کسی‌ که دائم زوزه کشید و لجن پراکنی کرد خودت بودی ابتدا با نام کاربری مازیار از اصفهان و چون ضایع شدی با اون ID و به اصطلاح سوخت اون نام کاربریت مجبور شودی با نام حاج امیر علی‌ بیایی. ولی‌ اینکه چرا الان انقلابی صورت نمی‌گیره جوابش یه کم طولانیه و تو هم که ارزششو نداری که جواب بهت داده بشه پس تو خماریش بمون کوچولو :-)))
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 16:09
amirali- - تهران - تهران
دوستان به دنبال حقیقت اگه می‌خواهید در مورد مصدق ۲ زاری مطالعه کنید لینک رو اینجا میزارم و در ضمن خمینی هر حرفی‌ میزد میگفت مردم حالا اینجا یه ۲ زری حرف خمینی رو نشخوار میکنهhttps://shazdehmosadegh.blogspot.be/
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 17:27
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.