کشف ارتباط نقاشی پنهان در واتیکان با بومیان آمریکا
تابلوی رستاخیز متعلق به قرن پانزدهم میلادی
یک تابلوی نقاشی متعلق به قرن پانزدهم میلادی حدود ۴۰۰ سال در انبارهای واتیکان پنهان بود و در ۱۲۰ سالی که از نمایش عمومی آن میگذرد هیچ کس، از جمله میلیونها نفری که از مقابل آن در نمایشگاهها گذشته بودند راز آن را کشف نکرده بودند.
اکنون واتیکان اعلام کرده که پس از تمیز کردن این تابلو جزییاتی در این تصویر برملا شده که نشان میدهد به احتمال فراوان جزو اولین نقاشیهایی است که اروپاییان از مردمان بومی آمریکا کشیدهاند.
این تابلو که «رستاخیز» نام دارد در سال ۱۴۹۴ یعنی دو سال پس از آنکه کریستف کلمب به قاره آمریکا رسید توسط نقاشان چیره دست دوران رنسانس نقاشی شده است.
مدیر موزههای واتیکان میگوید که پس از تمیز کردن این تابلو متوجه شدهاند که درست در بالای تابوتی که عیسی مسیح از آن عروج میکند تصویر چند انسان عریان که سربندهایی از پر پرندگان بر سر دارند و در حال رقص هستند، کشیده شده است. این تصویر احتمالا از حکایت کریستف کلمب از مردمان بومی قاره آمریکا و ظاهر و رسوم آنان اقتباس شده است.
این تابلو به دستور پاپ الکساندر ششم کشیده شده است که درست چند ماه قبل از رسیدن کریستف کلمب به قاره آمریکا به این مقام رسیده بود. یک کارشناس ارشد تاریخ سرخپوستها معتقد است که تمام تابلوهای نقاشی که برای تزیین اقامتگاه پاپ الکساندر ششم طراحی شده بود تا سال ۱۴۹۴ تکمیل شده بودند.
به گفته وی، پاپ الکساندر ششم به قاره آمریکا به عنوان چالش جدیدی برای فاتحان اروپایی علاقه فراوانی داشت.
کریستف کلمب با هزینه و حمایت خاندان سلطنتی اسپانیا قاره آمریکا را کشف کرد. وی در بازگشت از اولین سفر خود در ماه مارس سال ۱۴۹۳ دفترچه خاطرات و سفرنامه خود را به خانواده سلطنتی اسپانیا تحویل داد و آنها تمام تلاش خود را انجام دادند تا این اطلاعات را مخفی نگاه دارند.
اما حکایتهای کریستف کلمب از این سفر به سرعت بر سر زبانها افتاد و به پایتختها و مراکز دیگر قدرت در اروپا رسید. بنابراین به احتمال فراوان شخص پاپ و دفتر وی نیز از این مطالب با خبر بودند و حضور این انسانهای برهنه با پرهایی که بر سر دارند در تابلوی رستاخیز که به دستور پاپ الکساندر ششم تهیه شده است، تصادفی نیست.
اما علاقه و توجه پاپ الکساندر ششم به حوادث قاره جدید به همین تابلو ختم نمیشد. در سال ۱۴۹۴ وی مشغول میانجیگری بین دولتهای وقت اسپانیا و پرتغال بر سر نحوه تقسیم قلمروهای جدید در قاره آمریکا بود. بنابراین بعید نیست که حال و هوای این مجادلات سیاسی روی نحوه نقاشی و تکمیل این تابلو تاثیر گذاشته باشد.
سئوال جالب میتواند این باشد که آیا برای شخص پاپ در این تابلو صحنه عروج عیسی مسیح مهمتر بوده و یا تصویر پیکرهای برهنه و در حال رقص بومیان آمریکا؟
تاکنون اینطور تصور میشد که قدیمیترین آثار هنری اروپایی که با الهام از کشف قاره جدید تهیه شدهاند نقاشیهای متعلق به حاکم جزایر روانوک هستند. ولی تابلوی رستاخیز متعلق به واتیکان حداقل نیم قرن از آن قدیمیتر و درست در سالهای کشف قاره آمریکا کشیده شده است.
پاپ الکساندر ششم با نام واقعی «رودریگو بورخیا» اهل اسپانیا بود و علاوه بر داشتن چندین فرزند نامشروع به خاطر فساد در زمینههای دیگر شهرت فراوانی دارد. پاپ بعدی به نام «ژولیوس دوم» دستور داد که تمام آثار نقاشی و مجسمههای مربوط به دوران وی را برچیده و در انبارها بگذارند.
از سال ۱۸۸۹ اقامتگاه رودریگو بورخیا بازگشایی شد و واتیکان این محل را به نمایش آثار هنری مسیحی اختصاص داد.