انتقاد کاشف «ذره خدا» از حمله «بنیادگرایانه» به مؤمنان

در عرصه کشاکش علم و دین که از دیرباز وجود داشته، هم‌اینک دو دانشمند معروف وارد گود شده و دست و پنجه نرم می‌کنند.

             انتقاد کاشف «ذره خدا» از حمله «بنیادگرایانه» به مؤمنان

در حال حاضر یک طرف این پیکار ریچارد داوکینز است، زیست‌شناس معروفی که تاختن به بنیان دین را پیشه دوم خویش ساخته است. در دیگر سو پیتر هیگز، دانشمندی که نظریه «ذره هیگز» که با اصطلاح غیرعلمی «ذره خدا» نیز شهرت یافته نخست در ذهن او ساخته و پرداخته شد، - شخصیتی که از او به عنوان بخت اول دریافت جایزه نوبل فیزیک در سال آینده نام می‌برند.

روزنامه انگلیسی گاردین، با اشاره به مصاحبه اخیر پیتر هیگز با روزنامه اسپانیایی «ال موندو» می‌نویسد بحث موجود میان این دو بر سر سازگاری دین و دانش است.

پیتر هیگز با انتقاد از شیوه برخورد ریچارد داوکینز با اهالی دین و مؤمنان به مکاتب آسمانی می‌گوید: «آنچه داوکینز انجام می‌دهد اغلب تمرکز بر روی حمله به بنیادگرایان است. در حالی که بسیارند مؤمنانی که در این زمره نمی‌گنجند.» پیتر هیگز در ادامه می‌افزاید: «بنیادگرایی خود مشکل دیگری است. منظورم این است که داوکینز، به نوعی خود نیز یک بنیادگرا [اما] در قالبی متفاوت است.»

هیگز در عین حال اذعان می‌کند که برخی از اندیشه‌های داوکینز درباره پیامدهای «فلاکت‌بار» اعتقاد مذهبی را می‌پذیرد اما با رویکرد این زیست‌شناس فَرگَشتی (متخصص تکامل) در مواجهه با مؤمنان موافق نیست و حرف کسانی را قبول دارد که روش ریچارد داوکینز را «خجالت‌آور» می‌دانند.

ریچارد داوکینز، زیست‌شناس بریتانیایی
​​ریچارد داوکینز، که کتاب «پندار خدا» به قلم او منتشر شده، در گذشته بارها به بنیادگرایی متهم شده است. این دانشمند خداناباور، در سال ۲۰۰۷ در مطلبی که بر روی سایت خود منتشر کرد به این اتهام‌ها واکنش نشان داد. در بخشی از این نوشتار که با عنوان «چگونه جرأت می‌کنید مرا بنیادگرا بنامید» انتشار یافت، می‌خوانیم: خواهش می‌کنم داشتن شور و شوق را با بنیادگرا بودن اشتباه نگیرید چراکه فرد پرشور و شوق می‌تواند نظرش را عوض کند اما یک فرد بنیادگرا هیچ‌وقت این کار را نمی‌کند. اگر شور و شوق‌ها را کنار هم بگذاریم شاید بشود گفت که یک مسیحی تبشیری و من به هم شباهت داریم، اما نمی‌شود گفت که ما به همان اندازه یکدیگر بنیادگرا هستیم. یک دانشمند واقعی هرچه‌قدر هم برای مثال به تکامل با شور و شوق «باور» داشته باشد اما دقیقاً می‌داند که اگر سند و مدرکی خلاف آن مشاهده کند نظرش عوض خواهد شد، اما یک بنیادگرا می‌داند که هیچ‌چیز نظرش را عوض نخواهد کرد.»

به رغم انتقادهای مطرح شده، داوکینز موضع خود در برابر دین را تعدیل نکرد. این نویسنده بریتانیایی در مصاحبه جدیدی که با شبکه الجزیره داشت، به شکلی غیر مستقیم تأیید کرد که به باور وی پرورش کودکان با باورهای کاتولیک [و مذهبی] از سواستفاده جنسی توسط کشیشان هم بدتر است. ریچارد داوکینز در پاسخ به پرسش مهدی حسن، خبرنگار شبکه الجزیره، ماجرای زنی آمریکایی را تعریف کرد که برای وی از شکنجه‌های دوران کودکی خود به دست یک کشیش مسیحی نوشته و از رنج روحی خود در طول سالیان گفته است. عذابی که به واسطه گفته‌ای از همان کشیش در ذهن و روان وی برجای مانده‌است. این کشیش زمانی به این زن، که در آن هنگام دختربچه‌ای بود، گفته بود که دوستش «به گناه پروتستان‌مذهب بودن در آتش ابدی جهنم خواهد سوخت.»

داوکینز در ادامه افزود: «این بانو به من گفت که از میان این دو آزار، توانست در مراحل بعدی زندگی خود آزار جنسی را، با همه مشمئز بودن آن، پشت سر بگذارد. اما آزار روحی ناشی از حرف کشیش درباره جهنم سال‌های سال روحش را در رنج نگاه داشت.»

زیست‌شناس دین‌ستیز همچنین تأکید کرد که: «گفتن یک چنین حرفی درباره جهنم به بچه‌ها که باعث شود آنها واقعاً باور کنند که گناهکاران به دوزخ می‌روند و برای ابد کباب می‌شوند و پوستشان از حرارت آتش آب می‌شود و دوباره رشد می‌کند تا بسوزد، از دید من، مصداق کامل نوع به مراتب بدتری از کودک‌آزاری است. چیزی که باعث به وجود آمدن کابوس در آنها می‌شود چون واقعاً باورش می‌کنند.»

در عین حال در بخشی از مصاحبه شبکه الجزیره، ریچارد داوکینز درباره اتهام «بنیادگرایی» خود که توسط پیتر هیگز مطرح شده، به طور مستقیم اظهار نظری نکرد.

آخر خط برای مذهبی‌ها؟

از سویی دیگر، پیتر هیگز، دانشمند نظریه «ذره هیگز»، در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال‌موندو استدلال کرده که اگرچه خود را فردی با ایمان تلقی نمی‌کند، به باور او علم و دین ناسازگار نیستند. این فیزیکدان برجسته در تبیین دیدگاه خود گفته: «افزایش درکی که ما از طریق علم از جهان پیدا می‌کنیم بعضی انگیزه‌ها برای باور مذهبی را کم می‌کند اما این به معنی ناسازگار بودن علم و دین نیست. این به نظر من فقط بعضی از دلایل سنتی مؤمن بودن که از چند هزار سال پیش وجود داشته را تضعیف می‌کند.»

پدر پروژهٔ علمی «سرن» همچنین می‌افزاید: «اما این همه به معنای پایان ماجرا [برای مذهبیون] نیست. افراد با ایمانی که در باور خود متقاعد شده اما دچار جزم‌اندیشی نیستند می‌توانند باورشان را برای خود نگاه دارند. معنی آن هم این است که باید به طور کل در مناظره بین علم و دین در مقایسه با برخی افراد که پیش از این شاهد بوده‌ایم، احتیاط بیشتری به خرج بدهیم.»

​​پیتر هیگز تأکید می‌کند که دانشمندان بسیاری را در رشته خود سراغ دارد که عقاید مذهبی نیز دارند، با این حال این مسئله شامل حال خود او نمی‌شود زیرا به گفته او پیش و بیش از آنکه به ناسازگاری مذهب و علم ربط داشته باشد «[عدم اعتقاد من به مذهب] شاید تنها به پیشینه خانوادگی‌ام بستگی داشته باشد.»

در سال ۱۹۶۳ میلادی پیتر هیگز وجود نوعی ذره حامل نیرو را پیش‌بینی کرد که بخشی از میدان انرژی نامرئی موجود در کائنات مرئی را تشکیل می‌دهد. بدون این میدان، یا هر آنچه که هست، ما نیز وجود نمی‌داشتیم.

هیگز در مصاحبه جدید خود از روز تاریخی چهارم ژوئیه هم یاد کرده که بوزون هیگز، معروف به «ذره خدا»، کشف شد. وی می‌گوید تماسی از یکی از همکاران خود در پروژه سرن دریافت داشت که از چند روز قبل، او را در جریان گذاشت. پیتر هیگز ۸۳ ساله در مراسم اعلام عمومی کشف «ذره خدا» اشک شوق ریخت و اذعان داشت که هضم این واقعیت «که این لحظه بالاخره فرارسید» برایش آسان نیست.

از هم‌اکنون بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که کشف «ذره خدا» جایزه نوبل فیزیک را برای پیتر هیگز به ارمغان خواهد آورد.

+39
رأی دهید
-10

romano - تهران - ایران
بنظرم داوکینز عوض نازک کردن چشم و نگاه عاقل اند صفیه به مردم انداختن هوچی بازی که بچه را در جهنم کباب می‌کنند و من آمده‌ام نجاتش دهم بهتر است این شعر مولوی را مثل بچه کلاس اول یاد بگیرند و اتفاقا به مومنان تبلیغش را بکنند: گر دخان او را دلیل آتش است/ بی‌دخان ما را در این آتش خوش است* مثنوی ما دکان وحدت است/ غیر وحدت هرچه بینی آن بت است. من یک مهندسم درس ریاضی فیزیک هم بسیار خوندم ته تمام راهها فهمیدم که هیچ نیستیم و تازه درس عشق رو باید شروع کنی عشق ورزیدن کاری بسیار دشوار است و از هرکس بر نمی‌آید مادر همه علوم است یعنی منظورم این است که به منتها الیه علم که برسی باید آدم بشی و آدم باشی( هر علمی وگرنه طوق گردن الاغ است). بزرگانی که اینها رو فرمودند در زمان خودشان از داوکینزها صدها برابر بزرگتر بودند(با مقایسه اینکه به امکانات الان دسترسی نداشتند و اصلا بخاطر عقاید دینی نمی‌گویم). این مقاله خود بسیار گویاست و نمونه استدلال یک دانشمند است و بنظرم در تاریخ واهد ماند پس سخن کوتاه می‌کنم.
یکشنبه 10 دي 1391 - 11:47
جنگنده - تهران - ایران
یک روزی میرسه که تمام این دانشمندان خدا رو درک میکنند و توبه میکنند و مومن واقعی میشوند مشکل خیلی از جوامع متمدن اینه که میخوان از طریق فیزیکی به خدا برسند نه معنوی ولی حتی در این حالت هم مطمئن باشید روزی میرسه که خدا را با تمام وجود درک میکنند و مومن میشوند
یکشنبه 10 دي 1391 - 13:04
bakhtiyar - گوتنبرگ - سوئد
بهر حال هر کسی باید آزادانه نظرش رو ابراز کنه.مخصوصا یه زیست شناس فرگشتی.دین در طول تاریخ باعث ایجاد جنگ ها و کوته بینی ها و وحشی گری های مقدسانه بوده است و غیر قابل انکار و دفاع است. تخصص در یک رشته خاص (فیزیک) مشروعیت بدنبال ندارد و نمیتوتن گفت چون ایشان کاشف ذره خدا هستند پس نظرشان صائب است.
یکشنبه 10 دي 1391 - 13:18
exam292 - تهران - ایران
جنگنده - تهران - ایران:عزیز، مرگ واقعیتی است که کسی نمیتونه اونو انکار کنه! این به اصطلاح دانشمندان، بعد از مرگشون تازه متوجه میشن که در اشتباه بودن، که برای جبرانش دیگه خیلی دیر شده!!
یکشنبه 10 دي 1391 - 14:32
حسام_وطن پرست - کرج - ایران
مشکل دانشمندان و بنیاد گرایان اینه که فکر میکنند خدارو میتونن بامنطق انسانیه دو دوتا چهار تا بشناسن. منطق انسانی محدود به عقل انسانه!شناخت و اثبات خدانیاز به ایمان به یه منطق ورای منطق انسانیه! یعنی منطق دودوتا n تا!
یکشنبه 10 دي 1391 - 15:16
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
فرق انسان با میمون در همین است که انسان می‌خواهد خود به درک و شهود برسد اما میمون دوست دارد با تقلید دنبال روی کند چون از خود توانائی رسیدن به کشف و آگاهی‌ ندارد . آقای هیگز به درکی رسیده که هنوز آقای داوکینز نرسیده شاید هم هیچ گاه نرسد چرا که ممکن است مصداق این معنی‌ باشد : تو خود حجاب خودی از میان بر خیز / و ایشان هنوز در بند و بین معقولات و منطق علم گیر است ،..
یکشنبه 10 دي 1391 - 19:53
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
... حرف ایشان که از ابتدا کودکان را با تعلیمات دینی خاصی‌ آموزش دادن بسیار مخاطره انگیز است و انحراف فکری دارد معقول است چرا که نتیجه‌اش میشود کشیش‌ها آخوندها و خاخام‌های فسیل مغز یک سؤ نگر یا معتقدین مقلد / با اینهمه پیشرفت سیاستمدران دنیا از نظر دینی انسانها را استثمار میکنند فقط به خاطر همین یک سؤ نگری ،سیاست باعث میشود یک نفر بشود مانند فقیه قلاّبی در ایران که کلّ جریان را به خاطر مطامع و زیاده خواهی خود به انحراف بکشاند و به جای انسان داد و دیو تربیت کند یا از آن سؤ سیاست مداران غربی کشیش همجنسگرا و یا کودک آذر چرا که فقط باید مسیحی‌ آنهم از نوع کاتولیک تربیت کنند ، انسانها در آزادی روح به سمت فطرت خدا گونه خود حرکت میکنند نه در فشار و تکلیف ، این تحمیل‌ها که در جهالت ریشه دارد به این میماند که به انسان امروزه بگوئیم هر روز برای تامین غذای خود به رسم انسانهای اولیه باید با نیزه به شکار بروی !
یکشنبه 10 دي 1391 - 19:53
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
romano - تهران - ایران. آفت الله رومانو! بهتر است دوباره بساط چرندیات ضد و نقیض و اسباب بیسوادی خودت را پهن نکنی که عرض خود میبری و زحمت ما میداری! آخوندک بیسواد! مهندس ریاضی فیزیک دیگر چه رشته ای است؟! ریاضی فیزیک پایه رشته های مهندسی است نه یک رشته بعنوان مهندسی ریاضی فیزیک!! ریاضی فیزیک را که مهندسی نمیکنند عقب مانده ذهنی! آدم بیسواد اینطوری سوتی میدهد! در ضمن دانشمند بزرگ زیست شناس ریچارد داوکینز تمام عمرش با سیاهی مذاهب و سوء استفاده کلیسا از اذهان پاک و معصوم کودکان و حتی بزرگسالان مبارزه کرده. همانطور که خودش هم گفته فرق هست بین شور و شوقی که او دارد با بنیاد گرایی مذهبی که در واقع هدف حملات داوکینز بوده. در ضمن کاشف ذره خدا (که ربطی به خدا ندارد) خودش جزو غیر معتقدین به وجود خدا است و تنها با روش داوکینز موافق نیست. هیگز میگوید بگذارید مومنان همچنان دین خود را داشته باشند. ما هم میگوییم به درک! میخواهند به هر مهملی اعتقاد داشته باشند! واقعیت اینست که دیگر ثابت شده که خدای خیالی مذاهب وجود خارجی ندارد و مذهب وسیله ای برای سوء استفاده است!
یکشنبه 10 دي 1391 - 20:29
Tehran11 - تهران - ایران
فیزیکدان و کاشف هیگز است و خود هم اذعان میکند نه چندان مذهبی است. ولی ببینید این لامذهب ها نه داوکینز تنها بلکه عده ای که خود را به علم میچسبانند چه بساطی به پا کرده اند که این دانشمند نیز صدایش درامده. در طول تاریخ همواره اینگونه بوده قریب به اتفاق انسانهای موفق با اخلاق دیندار واقعی بوده اند و یا لااقل به چارچوب اخلاقی پابند بوده اند که هدف اندیشه مذهبی هم همین است. چطور این ها (هتاکان به دین ) داعیه تایید علمی را به خود میچسبانند !!!!!! درست برعکس تمام مطالب این روزهای علم در تایید توحید است. تامل کنید لطفا.
دوشنبه 11 دي 1391 - 02:10
sharafYabi - بیمبه - انگولا
اکثریت دانشمندان به نحوی خودشان را آفریدگار پرست میدانند. عدالت، همان گفتن همان کردن، خدمت به مردم و ضعفا و مثمر ثمر و مثبت بودن مهمتر از اعتقاد به خدا است، چون اگر اینها را نداشته باشی‌؟ خدا پرستیت هم ارزشی ندارد. (مانند سران ایران) مطمئناً پروردگار انسانهای فهمیده و یا دانشمند را که راحتی‌ را به انسانیت با کشف نعمت پنهانی اش ارزانی کرده‌اند با ارج بالاتری محک خواهد زد.
دوشنبه 11 دي 1391 - 04:01
victory835 - تهران - ایران
مذهبیون هر جا که وا میمانند به حیله و سفسطه پناه میبرند و این روال برخورد این گروه با دگراندیشانه.انچه در علوم طبیعی برپایه تجربه ، استدلال منطقی و مشاهدات اثبات میشود بسیار معتبر تر از تمام باصطلاح برهان های اثباتی در سایر علوم غیر طبیعیه. انچه که مسلمه اینه که دانش در نهایت بر پندارهای بی بنیان دین چیره خواهد شد و درنهایت از تمام خدایان خود ساخته مذاهب جز در کتابهایشان اثری باقی نخواهد ماند.
دوشنبه 11 دي 1391 - 06:00
victory835 - تهران - ایران
Tehran11 - تهران - ایران - باز سفسطه گری و فرافکنی!!! دوست عزیز شما ابتدا تعریفت از دین ، اخلاق و توحید رو برای ما روشن کن شاید ما هم بتونیم ارتباط بی معنی بین دین و اخلاق و توحید با علوم طبیعی رو معنی دار درک کنیم. انسانهای موفق، دیندار واقعی بوده اند؟؟! عجب کشفی. از کجا در آوردید که علم در تایید یکتا پرستی است!! این جانبداریهای نابخردانه از دین به معنای عینی و نه تعریف ذهنی خوش اب ولعاب آن با توجه به نتیجه ملموس دینداری به معنای انچه امروز تبعاتش در دنیا ملموس و محرز شده واقعاً شرم اور و مایوس کننده است دوست عزیز. کمی واقع بینانه تامل کنید لطفاً.
دوشنبه 11 دي 1391 - 11:32
sash - تبريز - ايران
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا. آخه بیسواد ایشون نوشته من مهندسم درس ریاضی فیزیک بسیار خوندم کجاش گفته من مهندس ریاضی فیزیکم؟میدونی معنای جملش یعنی چی؟ یعنی من رشته ام مهندسیه که در حین تحصیل از علوم ریاضی و فیزیک زیاد استفاده کردیم این تویی که هنوز درک درستی از زبان نوشتاری و علوم پایه نداری اکثر علوم مهندسی پایشون ریاضی فیزیکه. واقعا خجالت آوره که آدمی مثل تو بیاد راجع به مذهب حرف بزنه.برو اول یکم زبون فارسی یاد بگیر بعد بیا اظهار نظر کن
دوشنبه 11 دي 1391 - 13:20
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.