آیا حداقل حقوق ۳۹۰ هزار تومانی پاسخگوی خانوار کارگری است؟

حداقل حقوق ۳۹۰ هزار تومانی تعیین شده برای میلیون ها مشمول قانون کار در ایران را با قیمت های اجناس و کالاهایی که قصد خریدشان دارند‌ و همین طور اجاره مسکنی که می پردازند و هزینه های مربوط به پوشاک،‌ بهداشت و رفت و آمد ‌مقایسه کنید.

              آیا حداقل حقوق ۳۹۰ هزار تومانی پاسخگوی خانوار کارگری است؟
 

آیا این حقوق را در شرایط فعلی پاسخگوی هزینه های یک خانوار چهار نفره می دانید؟
 
در این مورد می توان به گزارش اردیبهشت ماه خبرگزاری مهر توجه کرد. این خبرگزاری در آن زمان نوشت:‌ با افزایش شکاف بین حداقل دستمزد ۳۹۰ هزار تومانی و سبد معیشت کارگران، این دستمزد فقط ۴۰ درصد هزینه‌های آنان را پوشش می‌دهد.
مریم محسنی،‌ فعال کارگری مقیم سوئد، در گفت و گو با رادیو فردا ‌درباره تاثیر ناشی از حداقل دستمزد ۳۹۰ هزار تومانی کارگران بر زندگی شان عقیده دارد: «رقمی که به عنوان دستمزد اعلام شده است،‌ به هیچوجه کفاف زندگی کارگران را در وضعیت فعلی نمی دهد. آنها نه تنها دیگر نمی توانند مانند گذشته که یک زندگی حداقلی بود، ‌زندگی کنند،‌ بلکه هر روز وضع شان بدتر می شود.»
او اضافه می کند: «الان دیگر هیچ کالا و خدماتی در مملکت پیدا نمی شود که قیمت آن در دو سه سال گذشته به طور سرسام آوری افزایش نیافته باشد. از هزینه حمل و نقل بگیرید تا اجاره خانه،‌ مواد غذایی،‌ مسکن،‌ بهداست،‌ درمان و تحصیل.»
اما ماده ۴۱ قانون کار در مورد تعیین حداقل دستمزد ماهانه چه می گوید؟ به نوشته این ماده،‌ شورای عالی کار باید ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ میزان ﺣﺪاﻗﻞ دستمزد ﮐﺎرﮔﺮان را ﺑﺮای ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﮐـﺸﻮر و ﯾـﺎ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ درﺻﺪ ﺗﻮرم اعلام شده از ﻃﺮف ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰی تعیین کند.
البته این تنها معیار تعیین حداقل دستمزد ماهانه کارگران و مشمولان قانون کار نیست. تبصره دیگری که در ماده ۴۱ قانون کار وجود دارد، تاکید می کند:‌ ﺣﺪاﻗﻞ دستمزد ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ اﻧﺪازه ای ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ زﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻮاده، ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد ﻣﺘﻮﺳﻂ آن ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮاﺟﻊ رﺳﻤﯽ اﻋﻼم ﻣﯽﺷﻮد را ﺗﺎﻣﯿﻦ کند.
اما چرا دولت محمود احمدی نژاد به رغم شعارها و قول هایی که داده است،‌ گامی برای برابر ساختن حداقل دستمزد ماهانه کارگران با خط فقر که به نوشته خبرگزاری های رسمی، به حدود یک میلیون تومان در ماه می رسد،‌ برنداشته است؟
 
مریم محسنی می گوید: «این در ادامه همان سیاست تعدیل اقتصادی دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی است و در این جهت،‌ هیچ تغییری در نوع نگاه دولت احمدی نژاد ایجاد نشده است.»
 
این فعال کارگری می افزاید: «در جایی که از سفره خالی کارگران روز به روز برداشته می شود،‌ شاهد آن هستیم در همان دولتی که قرار بود پول نفت را به سر سفره ها بیاورد، اختلاس های کلان صورت می گیرد و این اختلاس ها در حالی صورت می گیرند که برای صرفه جویی از افزایش دستمزد کارگران خودداری می شود.»
 
این وضعیت باعث شده است که تشکل های کارگری و فعالان کارگری در ماه های گذشته خواستار افزایش دستمزد کارگران در نیمه دوم سال جاری شده اند.
 
مشخص ترین اقدامی که در این ارتباط صورت گرفته،‌ ارسال نامه ای به وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی توسط ۲۰ هزار کارگر است؛‌ نامه ای که از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشته شده است.
 
مجید تمجیدی،‌ کارشناس مسایل کارگری مقیم سوئد،‌ به رادیو فردا می گوید: «دلیل این کار و خواست این است که نرخ تورم در چند ماه اخیر به شدت بالا رفته و قیمت دلار به شدت افزایش یافته و طبیعی است که دستمزدها هم بر اساس قانون موجود باید به اندازه نرخ تورم افزایش می یافت و همان موقع که حداقل دستمزد توسط شورای عالی کار تعیین شد،‌ به مسئله نرخ تورم توجه نشد.»
 
خبرگزاری مهر در این مورد نوشته است: تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران به عنوان مهم ترین و محوری ترین برنامه و موضوعی است که در ماه های باقیمانده از سال جاری، از سوی جامعه کارگری کشور پیگیری خواهد شد.
 
در این میان،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ در بیانیه ای که در اعتراض به تلاش دولت برای تغییر قانون کار منتشر کرد،‌ به یک نکته اشاره کرده است و آن اینکه «نباید اجازه داد با اعمال تغییر در قانون کار دستمزدها را منجمد کنند.»
 
مجید تمجیدی عقیده دارد: «یکی از بندهایی که در لایحه تغییر قانون کار قرار است عوض بشود،‌ این است که شورای عالی کار بتواند با توجه به شرایط اقتصادی کشور،‌ خودش تعیین کند که سطح دستمزدها چقدر باشد و اصلا حتی افزایش نیابد و در کنار این موضوع،‌ دیگر بحث توجه به نرخ تورم و تعداد اعضای خانوار لحاظ نخواهد شد. در حقیقت می خواهند موانع قانونی را از بین ببرند.»
 
بهروز کارونی - رادیو فردا
+56
رأی دهید
-16

hossein-87 - تهران - ایران
وقتی کارفرما درامد نداره،به زور که نمیتونی ازش بکنی!فرض کن با زور قانون،حداقل شد 1میلیون. آیا درامد کارفرما هم 3 برابر شده؟! مگه زورکیه؟!والا بخدا با تمام گرونی ها، درامد من نسبت به پارسال افزایش پیدا نکرده هیچ،کمتر هم شده ولی با سیلی صورت رو سرخ نگه داشتیم.طرز فکر کارگری رو بزارید کنار.به محض افزایش حقوق، کارفرما کارگراش رو جمع میکنه، چند تا نخاله رو میندازه بیرون. حقوق و کار اون چندتا نخاله رو سرشکن میکن رو بقیه و افزایش حقوق میده!کارگر گناه داره،کارفرما گناه نداره؟.ای خدا . بابا،یه فکر اساسی کنید.کاسه کوسه رو سر هم بشکنیم که مشکل حل نمیشه!!
‌سه شنبه 5 دي 1391 - 11:45
Khodekhodeshe - انتورپ - بلژیک
ماهی ١٠٠ هزارتومنم تنزل کنه بازم یکی یه تکونی نمیخوره. اون شکم سیر سال ٥٧ بود. که عنقلاب نا اسلامی رو رقم زد.
‌سه شنبه 5 دي 1391 - 12:19
Jiddu_Krishnamurti - هامبورگ - آلمان
hossein-87 - تهران - ایران_ چرا درباره اختلاس های میلیاردی حرفی نمی زنید و می خواهید مشکل را به گردن کارفرما بندازید؟تورم گردن شکن هم به گردن کارفرماست؟ رفیق دزدی های آقایان باعث این تورم شده کاسه و کوزه هم مستقیم بر سر آقایان شکسته می شود که مثل زالو دارند این ملت را می مکند و در آخر تنها راهی که این آقایان داند این هست که پول ها و ثروت هایی که در این 33 سال دزدیدند را به مردم برگرداند و یا به زودی سرنوشت قزافی و اسد در انتظار آنهاست.
‌سه شنبه 5 دي 1391 - 14:17
mehraban1980 - تهران - ایران
hossein-87 - تهران - ایران حق با شماست اوایل انقلاب با هزار دوز و کلک سرمایه ی سرمایه دار از دستش در اوردند و هر چه ادم کار افرین تاجر ومو فق بود از کشور فراری دادند و هیچ کار افرینی هم نکردند و بااین گرانی مواد اولیه هر چی کارخانه وتولیدی بود تعطیل شد حال هر چی مشکل تقصیر کار فرماست بد بخت کارگرکه هیچ حامی نداردو حالا می خواهند این دو را روبروی هم قرار دهند.من کسانی را می شناسم که همین حداقل حقوق را هم نمی گیرند و با ماهی 150000تومان با مدرک لیسانس وفوق لیسانس کار میکنند
‌سه شنبه 5 دي 1391 - 14:28
apocryphal - اورلاندو - ایالات متحده
من نمی دونم چرا هر نوع input که برای تولید کالا یا خدمت لازمه، می تونه گرون بشه و هر قدر قیمت پیدا کنه باز هزینه ش پرداخت میشه، اما وقتی نوبت میرسه به دستمذد نیروی کار که مهمترین input به حساب میاد، وامصیبتا سردادن شروع میشه
‌سه شنبه 5 دي 1391 - 15:48
nimaaa - نیویورک - امریکا
یکی از راهکارهای دولتهای دیکتاتوری برای سلطه بر مردم همینه
‌سه شنبه 5 دي 1391 - 15:56
walla chi begam - تهران - ایران
apocryphal دقیقا درست می گین. واقعیت اینه که کارایی نیروی انسانی در بخش کارگری و مدیریت بسیار پایینه و هروفت مجبور به کاهش هزینه هستیم اول از بخش نیروی انسانی شروع می کنیم. کارمندای تن پرور، مدیران فربه، کارگران کم بازده این وضعیت نیروی انسانی ماست. از سیاستمداران و مدیران کلان هم که دیگه نمی گم. اگه یه زمانی خواستیم مملکت رو درست کنیم مسخره کردن آقا و نوچه ها دردی رو دوا نمی کنه باد به افزایش راندمان کار فکر کرد.....
‌سه شنبه 5 دي 1391 - 20:52
hossein-87 - تهران - ایران
Jiddu_Krishnamurti - هامبورگ - آلمان - یا شما فارسی بلد نیستی یا اصلا کامنت من رو نخوندی!من کجا گفتم کارفرما مقصره؟!اختلاص چه ربطی به این مطلب و نظر بنده داره عمو جان؟! آقا بیخیال اصلا.حق با شماست.
‌چهارشنبه 6 دي 1391 - 07:03
shahramareia - تهران - ایران
hossein-87 - تهران - ایران. چی میشه یک کم هم کارفرمایان کمتر درامد داشته باشند بجای ماشینهای چند صد میلیونی انها هم ماشین معمولی سوارشن مسافرتهای خارجشون را لغو کنند بجای لباسهای مارک دار گران کمی عادی پوش بشن ایا گناه می شود؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! دولت که خواب است رهبر هم با ت.خ.م.ا... بازی میکنه گناه کارگر بدبخت چیست؟ ایا او سهمی از زندگی ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟
‌چهارشنبه 6 دي 1391 - 07:46
hossein-87 - تهران - ایران
shahramareia - تهران - ایران - من یه سوال از شما دارم.شما حاضری از زندگیت بزنی،شب و روزت رو خراب کنی،دائم تو استرس باشی، نوسانات بازار و مشتری و کلاهبرداری ها رو به جون بخری،فشار های دولت سر مسائل کلیشه ای و فرمالیته رو تحمل کنی ، در به در دنبال قطعات یدکی بگردی، با نیروی کارت مشکل داشته باشی و دائم ساز مخالف بزنن و آخرش با پولت بتونی یه سمند بندازی زیر پات؟!!برادر من،الان بانک خیلی شیرین 20% سود میده به سپردت.2 میلیارد بزار حسابت، ماهانه حدود 35 تومان درآمدته! طرف خر نیست که بیاد خودشو جر بده واسه یه زندگی معمولی!حق هم داره.پس فرقش با کارگری که صبح میاد سر کار و بعد از ظهر میره خونه و حقوقش رو میگیره و خسارت به کارفرماش میزنه و از زیر کارش در میره و بروز یه مشکل تو خط تولید رو جشن میگیره که تا چند ساعت میتونه استراحت کنه چیه؟!!!!!!!!!! مگه طرف مال شما رو خورده که میگی نره خارج و از لذت هاش بزنه؟!دید کمونیستی دیگه خریدار نداره.برابری بین اقشار مختلف،یعنی بیکاری،فقر مضاعف،تنبلی، رخوت و مفت خوری.اگر هم میبینید ما گرفتار این مشکلات هستیم،قضیه از جای دیگه آب میخوره.
‌چهارشنبه 6 دي 1391 - 13:28
hossein-87 - تهران - ایران
من 2تا مهندسی دارم.مهندسی واقعی،نه کیلویی! چند سال ایران نبودم ولی برگشتم.اوضاعمم خوب بود ولی برگشتم و واسه خودم کار کنم.تو نمیدونی من دارم چه فلاکتی میکشم.تازه، اون انتظاراتی که گفتم کارفرما داره و باید برآورده شه رو سر سوزنش رو ندارم ولی دارم کار میکنم.نمیدونی با چه کارگرای نفهمی کار میکنم.از تشویق گرفته تا اخراج رو اجرا کردم ولی با تمام احترامی که برای همه قائلم باید بگم که حس میکنم یه مشت حیوون دورم رو گرفتن.منتها داریم کار میکنیم.هرکسی باید جایگاه خودش رو بشناسه . یا قانع باشه،یا یه تکونی به خودش بده.نه اینکه چشمش به مال مردم باشه.
‌چهارشنبه 6 دي 1391 - 13:29
Jiddu_Krishnamurti - هامبورگ - آلمان
hossein-87 - تهران - ایران_دوست گرامی بنده مدتی هست پستهای شما را در این سایت می خوانم و تا حدود زیادی فهمیدم شما چه افکاری دارید. درباره اینکه شما آن کارگرها را حیوان نامیدید باید بگویم واقعا متاسف هستم که افرادی با طرز فکر شما در آن مملکت کارفرما هستند.البته اگر نظر من را بخواهید در ایران کسانی که باید پشت تاکسی باشند همه پست و مقام دارند و کسانی که باید دارای پست و مقام باشند همه راننده تاکسی هستند.و در آخر مردم به مال کسی چشم ندارند ولی وقتی می بینند چطور میلیاردها تومان در ایران اختلاس می شود و هر روز هم خبر اختلاس های جدید به گوش می رسد متوجه می شوند که عده ای زالو در ایران با مکیدن خون همین کارگران که شما از آنها به عنوان حیوان نام بردید هستی و نیستی این مملکت را به باد دادند.
‌چهارشنبه 6 دي 1391 - 16:26
Iran e azad - هورتن - نروژ
زه اینها اگر سیر بشوند که مثل دوران انقلاب هار میشوند،پس همین از سرشان هم زیاد هم هست. افزایش حقوق ۵% تا ۱۰% واسه آن‌هایی که به شکرانه نظام اسلامی کاری دارند و نرخ تورم به قول خود آقایان فقط ۲۵% تا ۳۵% که با توجه به دموکراسی اسلامی واسه بیکار ، کارمند و کارگر هم هیچ فرقی‌ نداره!. واسه شادی روح امام یک صلوات ختم کنید و به بقیه‌اش کار ناداشته باشید. مملکتی که این همه سرشار از نعمت‌های طبیعی‌ و پتانسیل هست،توسط مدیریت آخوندی اینجوری شده!
‌پنجشنبه 7 دي 1391 - 03:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.